MAPO ( MATEMATIKK I PRAKSISOPPLÆRINGEN ) Samarbeidsmøte GLU 12 14.Januar 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Advertisements

PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
”Slik kan det gjøres! Noen eksempler på praksisrettet FoU-arbeid.”
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
«Læringslystplan» (PDSA) for klasse……………. ved………………………………………..skole "Læringslystplan" (PDSA)
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Samarbeidsmøte for GLSM
Samarbeidsmøte for TOS-fag Informasjon for praksissteder Pilestredet/Informasjon-for-praksissteder.
 Praksisopplæring er en obligatorisk del av studiet, og det er egne fraværsregler.  Reglementert fravær: ◦ Sykdom (egen eller barns) dokumentert.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Lysbilder til samarbeidsmøtet
Vitensenteret i Trondheim
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
Avdeling for sosionomutdanning
Side Oppgave Kondisjonalis jeg – kjøpe – den kjolen Jeg skulle ha kjøpt den kjolen, besøke – han – sin gamle mor Han skulle ha besøkt.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
i:SEE Conceptual Learning DA
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Slik gjør vi det... Mål: Få en felles forståelse for det å stille krav til studentene Skøyen.
Brukerundersøkelse av Trivselsprogrammet Høst 2013 (utdrag)
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
Nettverkskonferansen 2007 Marte Bratseth Johansen
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Trivselsundersøkelse 2014 Brukerundersøkelse høst 2014 (utdrag) Skoler som ble kontaktet Alle 882 trivselsskolene som var aktive høsten Besvart av.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Mer praksis – bedre lærere?
Opprettholdende faktorområder
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Blir velene hørt? Medvirkning i planprosessen i Oslo kommune NIBR-rapport 2011:1 Sosiolog Lillin Knudtzon.
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Periodeplan for februar 2019
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Utskrift av presentasjonen:

MAPO ( MATEMATIKK I PRAKSISOPPLÆRINGEN ) Samarbeidsmøte GLU Januar 2013

MAPO ( MATEMATIKK I PRAKSISOPPLÆRINGEN ) Fireårig prosjekt 1. år: Undersøke nåsituasjon – studentenes og praksislærernes oppfatning av forholdet mellom de to læringsarenaene år: Gjøre endringer og studere virkningen Del av prosjektet TPQ (Teachers' professional qualification; different forms of preservice programs and different knowledges), støttet av NFRs PRAKUT-program

P ROBLEMSTILLING Hvordan oppfatter lærerstudenter og praksislærere læreridentiteten og forholdet mellom teori og praksis?

U TFORDRINGER MED Å ANVENDE I PRAKSIS DET STUDENTENE LÆRER VED H I OA Vanskelig å anvende teori i praksis For vanskelig/ lite relevant teori ved HiOA Praksislærere kjenner ikke innholdet i kurset Sviktende forkunnskaper hos studentene

Jeg skulle ønske jeg hadde mer informasjon om hva studentene har lært i matematikk ved HiOA: 91,3 % ganske eller svært enig Jeg skulle ønske at min praksislærer hadde mer informasjon om hva vi har lært i matematikk ved HiOA: 38,4 % ganske eller svært enig : GREIT Å STARTE MED BLANKE ARK Studentene kan nok matematikk til å undervise mine elever: 59,5 % ganske eller svært enig Jeg kan nok matematikk til å undervise elevene i praksis: 53,7 % ganske eller svært enig. 23,9 % av studentene er ganske eller svært Uenige i at de selv kan nok matematikk, mens bare 2,4 % av praksislærerne mener det samme (men svært mange praksislærere er usikre: 38,1 %). Dette er jo for så vidt positivt, siden det kanskje innebærer at de ønsker å lære mer...

P RAKSISLÆRERNE MENER : Lærerikt å ha studenter for praksislærerne

I NTERVENSJONEN I høstsemesteret 2012 satte vi i gang de første intervensjonene på basis av resultater fra de første undersøkelsene Praksislærerne mener at de vet for lite om hva vi holder på med i matematikkfaget på HiOA, og ønsker å vite mer. For å etterkomme ønsket fra praksislærerne startet vi opp med et nytt mappekrav for studentene. Praksislærerne fikk i forkant av praksisperioden et hefte med oppsummerings og refleksjonsnotater for alle matematikkøktene før praksis. Heftet var ment å bruke som en hjelp til refleksjon i veiledningssamtalene Hvordan gikk det?

V IL DU VÆRE MED PÅ FOKUSGRUPPEINTERVJU I GRUPPE ? Vi kommer til å fortsette å samle data. Vi ønsker å komme enda nærmere svaret på hvordan vi kan få til et enda bedre samarbeid med praksisfeltet. Målet er å gjøre studentene til enda bedre matematikklærere. Vil noen av dere bidra i denne forskningen? Fokusgruppeintervjuet blir i lunchpausen på vurderingsmøte (torsdag 7. februar 2013). Deltakerne får gratis lunch.