Teksthistoriske linjer: Homer (1) ABI – 12. februar 2013 – HR.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
I.
“Fra ord til liv” Februar
”Lopper i blodet” ble profilert som barnas nye jule-CD i fjor.
Harald Kaasa Hammer Knattholmen Guds kjærlighet og vår.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra ord til liv Mars 2011.
FRIHET Galaterne 5,1 ”Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast, og la dere ikke igjen legge under trelldommens åk.”
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Antikken.
Tibets kosmiske rolle =”antenne” til de høyere plan.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
Aten og Sparta.
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Salme 45. Salme 45 Min tunge er som griffelen til en dyktig skriver. Mitt hjerte strømmer over av gode ord, jeg vil synge min sang for kongen. Min.
Julemesse, Misjonssalen Sandnes 30. november 2013 Asbjørn Kvalbein
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Hvem er Jesus?.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
BESKRIV HVA DU SER PÅ BILDET
En måte å lese Bibelen på
Fra ord til liv januar 2010 Fra 18. til 25. januar feirer man i mange land i verden uken for bønn om kristen enhet, mens i andre land legges denne feiringen.
Homers epos ABI – – HR.
Fra ord til liv Juli 2009.
Cæsar.
lig velkommen til gudstjeneste og juletrefest i Hof menighetshus
Sterkere: Normisjons diakonale mulighet v/ Arne Kristian Rokseth.
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Velkommen til stabbegudstjeneste. Velkommen til stabbegudstjeneste.
Himmelsk lapskaus 11. Desember 2012.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Deg være ære, Herre over dødens makt!
Muntlige fortellinger og epos-tradisjonen
Homers epos LoB1 – – HR.
Homers mytiske verden og Iliaden HR, JBI/HiO, 9. februar 2011.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 21,11-19.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
Lukas 9,57-62, Jesus krever alt
TILBEDELSE … med og uten musikk.
Fra ord til liv April 2010.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
JESUS OG HUSHOLDET Problemet med å beskrive Jesus Jesus – individualist eller del av fellesskap? Forutsetninger mht menneske- og samfunnssyn.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Matt 1:23: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud. For et barn er oss født, en sønn.
100 lure ord å lære.
Bibeltime på Sørlandssommer 2014
Og.
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
Kroppen som Gud har villet
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Misjon – å krysse grenser
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
La oss lage mennesker i vårt bilde, fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden så.
Napoleon Bonaparte.
Kapittel 2 oppgave j. Hvorfor er vikingene så populære?
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Utskrift av presentasjonen:

Teksthistoriske linjer: Homer (1) ABI – 12. februar 2013 – HR

Ingres, 1827

Det finnes gamle papyrusutgaver med tekst fra Homers epos satt opp slik at de ligner skuespill med replikker Det er bevart en anonym dramatisering av Iliadens 10. sang, et verk kalt Rhesos Opprinnelig ingen inndeling i «sanger»

Matriarkat > < Patriarkat Fruktbarhets- og Moder jord- gudinner Hera er «kuøyd», Athene er «ugleøyd» Øyene i middelhavet

Athene Hera

Den mannlige herskerens dominans Konflikter mellom guder og gudinner Zevs’ forkledninger, forførelser, og voldtekter

Metis: klokskapens og listens gudinne Zevs’ makt (lyn) og sluhet (forkledninger osv.) Athene fødes ut av Zevs’ hode

Leda og svanen

Bilde av Paris og Helena i middelaldermanuskript

Tragisk livsfølelse Et uavklart forhold mellom Zevs’ vilje og skjebnen (Moira) Tragediesjangeren Aiskylos, Sofokles og Evripides

I franskmannen Jean de La Fontaines Fabler (1668) heter det i begynnelsen av en fabel om to haner: «Two cocks in peace were living, when A war was kindled by a hen. O love, thou bane of Troy!»

Gustave Moreau

Fransk bildeteppe fra ca. 1530: prins Paris grunnlegger byen Paris De store franske krøniker (Grandes Chroniques de France) ble skrevet i perioden e.Kr. og forteller om de franske kongene, blant annet om deres opphav i Troja

Sagnene om trojanerkrigen Troja: ca f.Kr.? Troja: oldtidsby på Lilleasias vestkyst (utgravinger av Schliemann)

En sentralisert herskerkultur med små kongeriker En gresk palasskultur Det «homeriske kongedømme»

Iliaden: Krigen er både «vakker» og tragisk Et samfunn i latent eller reell krig, avhengig av tapre soldater og modige herskere Heltegjerninger ble applaudert av tilhørerne Et ære- og skamsamfunn

Kollektiv ære og skam «Æresformue» Det greske ordet for «ære» kan også bety «eiendom» Genealogier: lister med heltene og deres forfedres navn, opprinnelse og ætt

Eposet som heltediktning inngår i et sosialt straffe- og belønningssystem Krigeridealet Sosial kontroll: ingen skal rømme fra kampplassen (jf. eventyr og sagn som advarsler)

Ulli Lust: I dag er den siste dagen i resten av ditt liv (på norsk 2011) «Patriarkatet i Italia og særlig på Sicilia er så blindt overfor seg selv, det er viktig å få vist det frem. Mennene beskyldte meg for å ha krenket æren deres da jeg ikke ville ha sex med dem. Hva med min ære? Det var fullstendig baklengs. Jeg har flere italienske venninner som har lest den og de sier at det fortsatt er sånn.» (intervju i Dagbladet 21. desember 2011 s. 60)

Akillevs og hans vrede

Akillevs tilhørte mytologien før eposet ble til Zevs og Poseidon rivaliserte om nymfen Thetis, men da de fikk høre at hun skulle få en sønn som ville bli mektigere enn sin far, ønsket ingen av dem å få avkom med henne

50 dager av den 10 år lange krigen

Vasemaleri fra ca. 530 f.Kr. Akillevs (til venstre) spiller brettspill

Begravelsen av Patroklos «Våpenbrorskap»

Ajax med Athene bak seg, Hektor med Apollon bak seg

Akillevs og Hektor i kamp

Hektors farvel med Andromake

Priamos ber Akillevs om Hektors lik romersk beger

Jean Maublanc: Ødeleggelsen av Troja

Pierre de Ronsards kunst-epos Franciaden (1572): Hektors sønn Francus overlever Trojas fall og seiler av sted fra Middelhavet og ut av det, ankommer Seinens bredder og grunnlegger der et nytt Troja: byen Paris Ronsard lager i eposet en myte for opprinnelsen til det franske monarkiet

Iliaden og Odysseen har ifølge en fransk medieforsker noen fundamentale trekk felles med såpeserier på TV: forræderi, sjalusi og rivalisering mellom klaner (Rieffel 2010 s. 182) Den franske forskeren Florence Dupont sammenligner i boka Homer og Dallas (1991) den funksjonen Homers epos hadde for tilhørerne av en såpeserie på TV: De skaper en slags «kulturell konsensus» om hva som er det perfekte, gjennom å vise en tid som ikke kan forandre seg til tross for alle de dramatiske hendingene i fortellingen

En undersøkelse blant seere i India på begynnelsen av 2000-tallet viste indiske TV-seriers relevans for seernes liv: «I was astonished by how frequently viewers linked their favorite serials with their lives; it seemed to be the easiest way for many of them to discuss not just what they watched but, more significant, their own experiences. Indeed, in many of our conversations the boundaries between texts and lives often blurred so that I found it hard to discern whether we were talking about a television character or about the viewer.» (Purnima Mankekar i Brunsdon og Spigel 2008 s. 260)