FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Personalmøte GFU 26. september 2012
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø
Praksislærermøte GLSM-praksis
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Digital tools in kindergarten
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Mer praksis – bedre lærere?
”Kompetanseheving og utdanningsmuligheter for tospråklige lærere” Eidene 21. september 2010 Gro Svolsbru.
Valg av programområde og fag til Vg2
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Felles studiestart Lærerutdanning for tospråklige lærere (TOSBA) Onsdag
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Opptakskrav til master i pedagogikk
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
20.august 2015 Praksismøte Grunnskolelærerutdanningen 1-7
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Vurdering Praksislærer gir veiledning og vurderer
Tone Milde Seniorrådgiver
Tospråklige lærere i Asker Kommune
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre? Instituttråd ved institutt GFU 12.11.2012 Vibeke Bjarnø

Utsendt høring – frist 29.10.12 Høringsbrevet: Bakgrunnen for ønske om revisjon Forslag til nytt studium: Faglærerutdanning for tospråklige lærere (FAGTOS) Grunnlag for ny studiemodell: Sett til Forskrift om nye rammeplaner for 3-årige faglærerutdanninger som har vært på høring nasjonalt Rammene som ligger til grunn for de nye grunnskolelærerutdanningene Pedagogikk ønsker ikke å se til forskrift for faglærerutdanninger, men utelukkende til nasjonale retningslinjer

Faglærerutdanningen for tospråklige studenter – bachelorutdanning, 180 stp 60 studiepoeng profesjonsfag inkludert bacheloroppgave 90 studiepoeng skolefag 30 studiepoeng skolerelevant fag eller skolefag Minst ett skolefag bør være på 60 studiepoeng* 70 dager praksis *Vi må gjøre studentene oppmerksom på at hvis de skal undervise i matematikk eller engelsk på ungdomstrinnet, bør de velge 60 stp i faget. Vanskelig å få til innenfor skissert modell

Deltid – egen skreddersydd studieplan? Mange støtter, men må ha tydelige progresjonskrav Utgangspunkt: 4 år og 45 studiepoeng per år Veiledning til å lage sin egen skreddersydde studieplan i tråd med egen fagbakgrunn og de studietilbud som høgskolen tilbyr. Visse progresjonskrav for å beholde studieretten Begrensninger i antall studiefag som kan velges Opptak av ca. 25 studenter pr. år fordelt på to skolefag (forutsetter samkjøring av to årskull) Høringa ga mange innspill på studieplan – problematisk av flere årsaker!

Kvalifiserer til arbeid som Faglærer i grunnskolen med minst to-tre skolefag (2) Innretting mot arbeid på 1-7 eller 5-10 avgjøres av studentens fagvalg i tråd med forskrift for grunnskolelærerutdanningene og gjeldende kompetanseforskrift Arbeid som morsmålslærer – jfr. opplæringslovens §2-8 og avhenger av studentens fagvalg (morsmål) (3) Arbeid med å støtte tospråklige elever i deres læring – jfr. opplæringsloven§2-8 (1)

Forslag til studiemodell Ressurser mindre grupper/deling 4. studieår 15 stp profesjonsfag* Profesjonsskriving Bacheloroppgave 30 stp skolefag Ett fag fra 4 år GLU, enten fordypning eller nytt fag. Heltidsstudium ett semester, høst eller vår avhengig av fagvalg** Et fag fra 1., 2. eller 3. studieår 3. studieår 15 stp profesjonsfag Språkdidaktikk   30 stp skolefag eller skolerelevant Et fag fra 1. eller 2. studieår Digital kompetanse Matematikk 2 (GLU 1-7) Første 30 studiepoeng av GLSM 2. studieår (1. studieår) 15 stp profesjonsfag Eleven i den flerkulturelle skolen Naturfag og samfunnsfag*** 1. studieår (2. studieår) Læreren i det norske flerkulturelle klasserommet Matematikk og RLE*** Akademisk skriving i profesjonsfag? Profesjonsrelatert akademisk skriving? Mer digital kompetanse Språkdidaktikk Ikke GLSM ”Linjer” positivt mottatt Pedagogikk: Helt annen studiemodell Vanskelig sambruk 1-7 og 5-10 i matematikk, vanskelig å få til 60stp i matematikk

Forslag til modell for praksisopplæringa Studieår Praksis høst Praksis vår Fokus 4 år 10 dager veileda praksis - sammen med GLU Skolen som organisasjon Trinn avhengig av fagvalg – sammen med GLU 3. år 10 dager veileda praksis Skolen som organisasjon Trinn avhengig av fagvalg 2. år (1. år) Eleven Småskoletrinnet 1. år (2. år) 10 dager observasjonspraksis og utprøving av undervisning i små grupper 10 dager observasjonspraksis i alle fag, undervisning i studiefaget, begynnende undervisningserfaring* Læreren Mellomtrinnet Viktig at der studentene går sammen med glu, har de praksis enten sammen eller på likt Støttes i høringa! = 70 dagers veileda praksis – 3-årig, 180 studiepoeng Hvis GLU som grunnlag, minimum 100 dager veileda praksis – 4-årig, 240 studiepoeng

Forslag til profesjonstemaer Generelt støttes, noen tillegg. Pedagogikk som glu Bruk av tospråklig kompetanse i skolemiljøet Klasseledelse Muntlighet og kritisk tenkning Profesjonsskriving Digital kompetanse I vurderingsrapporten bør de nevnte områder operasjonaliseres i noen detaljerte profesjonstemaer: Lærerens oppgaver i tråd med lover og forskrifter utviklingssamtale samtale med foreldre Planlegging og gjennomføring av undervisning års- og periodeplanlegging undervisningsplanlegging arbeidsmåter læremiddel/bruk av IKT Observasjon som pedagogisk redskap tilrettelegge og lede læringsarbeidet til elevene Vurdering ulike vurderingsformer Opplæringssituasjonen for flerspråklige elever i grunnskolen Tospråklig fagopplæring Få fram dette i profesjonstemaene: ”I tillegg til en solid skolefagkompetanse, må vi sikre deres muntlige, skriftlige og kritiske kompetanse” Digitale verktøy Sikre at de blir faglærere for alle elever Forslag nytt punkt: demokratisk kunnskap og forståelse i teori og praksis

Justering av opptakskrav Oppjustering av opptakskrav støttes Dilemma, vil rekruttere flerspråklige til skolen Ikke skremme noen osv… Krav til både muntlig og skriftlig prøve i forkant Opptaksintervju for de beste av de kvalifiserte Fokus på motivasjon, språkkompetanse, utvikle individuell studieplan Innspill fra norsk: intervju ikke egna til å teste språkkompetanse, allerede vurdert. Godt egna til å sjekke motivasjon og oppsett av egen utdanningsplan Pedagogikk – bør vurdere ekstra synliggjøring av forskjeller til annen lærerutdanning – for eksempel ved å kreve: Minst to eller tre års tilsetting i norsk skole eller liknende (SFO, barnehage, mm.) Tilsetting ved skole eller liknende gjennom perioden en er deltidsstudent Minimum 25 år ved start av studiet Matematikk – må tydeliggjøre hva denne ”studenten er” – skille seg ut for å kunne forsvare 3. og ikke 4. år

Innpasning av tidligere høyere utdanning fra utlandet, evt. Norge Minst to ulike modeller: Godskrive 30 stp i det faget som ligger tettest opp til det som er gjennomført. At en student får innpassa 30 stp i et fag fra utlandet mot at tilsvarende fag velges som studiefag i FAGTOS. Andre strekpunkt støttes i høringa

Forslag til navn på studiet Skepsis til student i tittel Faglærer(utdanning ) for tospråklige Faglærer(utdanning) for tospråklige i grunnskolens fag Faglærer(utdanning) for tospråklige i grunnskolefag Faglærer(utdanning) for tospråklige i grunnskolen Tospråklig faglærer i grunnskolens fag Tospråklig faglærer i grunnskolefag Tospråklig faglærer i grunnskolen Faglærerutdanning for det flerspråklige klasserom

Pedagogikk – alternativ modell Modell basert på nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningene alene (4 år) Ikke forskrift for faglærerutdanning (3 år) Søke om alternativ modell uten norsk som undervisningsfag NB! Langt lerret å bleke – må legge ned et studium og opprette et nytt Ledelsen tenker at vi først må rette opp i den vi har slik at den fungerer, og eventuelt arbeide langsiktig med en alternativ glumodell. I forslaget brukes også nasjonale retningslinjer så langt det er mulig. Norsk og flere andre seksjoner og ledelsen: Svært viktig politisk signal å ha denne utdanninga i vår region Studieleder: Realistisk å utvide til 4 år? Bruker allerede flere år enn tre. Deler av studieadministrasjonen er skeptiske til behovet for studiet

Instituttrådet Hva tenker dere om modellen? Navn på studiet? Fakta: Forskrift for faglærerutdanninger, samt mest mulig i tråd med nasjonale retningslinjer, men fortsatt en faglærerutdanning Endringer kan vedtas på fakultetet Nasjonale retningslinjer grunnskolelærerutdanning, alternativ modell uten norsk Da et helt annet studie enn tidligere, ikke en revisjon Må legge ned en bachelor vi har studieplasser til Søke om opprettelse av et nytt studium, søke studieplasser og igangsetting Må opp til vedtak fakultet, så søke høgskolen, så nasjonalt om en forsøksordning – lang prosess vi ikke nødvendigvis får ja til Navn på studiet? Praksisorganisering og innhold? Andre innspill?