Markedsstruktur - teori og empiri

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Wyndor med variasjoner Ethvert LP problem vil falle i en av følgende kategorier: 1. Problemet har en (eller flere) optimalløsninger 2. Problemet har ingen.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Kapittel 6: Andre lønnsomhetsmetoder
Reklame 1.
Markets for Factor Inputs
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Kap 5 - Prediksjonsmodeller
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Produktvalg Læringsmål:
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Eksterne virkninger og offentlige goder
Tom Henry Knudsen – Telenor Nordic
Produktivitetskonferansen innspill og oppsummering Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Konseptutvikling & Industrialisering: Prosjektet er initiert for å gjennomføre de strategiske endringene som følger av: HÅG skal i vesentlig grad utvikle.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Kvalitative og kvantitative metoder
Diskrete stokastiske variable
Forelesning 5 Forhandling og koordinering
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
4.4.1 Hovedproblemstillinger:
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk
Costs and the changes at firms over time
Økonomisk integrasjon
Kapittel 15 Public goods 1.
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 10 Monopol 1.
Product differentiation
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Insentiver Kapittel 15.
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Kapittel 6 Produksjon 1.
The Rise and Fall of Industries
Utskrift av presentasjonen:

Markedsstruktur - teori og empiri 1

Markedsstruktur Sentralt begrep innen imperfekt konkurranse: SCP paradigmet S = Structure (markedsstruktur) C = Conduct (atferd) P = Performance (effektivitet) Oligopoler - strategisk atferd for å hindre markedsadgang for nye og å utnytte markedsmakt

Tildlig studie: Bain Joe S. Bain formulerte følgende hypotese Konsentrasjon muliggjør samarbeid Samarbeid øker profitt når markedsadgang er vanskelig Disse effektene observeres særlig for store bedrifter Utvalg: 20 næringer innen industrien

Måleproblemer Hvordan måler konsentrasjon ? CR4 (markedsandel til fire største) Hvordan måle lønnsomhet/profitt ? Vanlig mål Lerner index (P - MC)/P Hvordan finne MC ? Bain valgte et annet mål - ARR (Accounting Rate of Return)

Måleproblemer, forts Hvordan måle adgangshindringer ? Generell teori Stordriftsfordeler Produktdifferensiering Kapitalbehov (og kostnader) MES - ”minimum efficient scale” Bain: 5 % av markedet ?

Adgangsbegrensning, forts. Ny bedrift må bruke mer på reklame enn nye bedrifter - reklame og produkt-differensiering er adgangsbegrensning Kapitalkostnader høyere for ny bedrift - mindre sannsynlighet for å overleve - høyere kapitalkostnad pga risikopremie

Bains funn Bains delte sitt utvalg inn i 3 Svært høye adgangsbarrierer (P mer enn 10 % høyere enn minimum AC) Høye (substantial) adgangsbarrierer (P ca 7 % høyere enn minimum AC) Moderate adgangsbarrierer (P ca 1 - 4 % høyere enn min AC) Bains funn: Store bedrifter i næringer med adgangsbegrensninger er lønnsomme. Høyere konsentrasjon - høyere profitt

Nyere studier I 1960-årene ble det utviklet et mer robust verktøy for å gjennomføre empirisk forskning - econometrics (økonometri) Måleproblemene kommer man ikke utenom - hvordan måle markedsmakt ? Monopol: (P - MC)/P = 1/Ed Hvis vi har konstant skalautbytte er MC = AC =

Modellformulering PCM = a0 + a1CR4 + a2KSR Forventer positive fortegn på koeffisientene Mest interesse knytter seg til KSR Produsentvarer PCM = 19.48+0,033CR4 + 0,133KSR R2 = 0,26 Konsumentvarer PCM = 17.36+0,199CR4 + 0,103KSR R2 = 0,38

Hva bestemmer markedsstruktur Ulike teoriretninger for å forklare markedsstruktur S-C-P: Konsentrasjon avhenger av teknologi (skalaeffekter) og strategisk atferd til eksisterende bedrifter Chicago School:Konsentrasjon med få bedrifter forekommer fordi det er en effektiv organisasjons-form Bains fremhevet følgende: Stordriftsfordeler, produktdifferensiering og kostnads-fordeler for eksisterende bedrifter

Stordriftsfordeler Anta at vi har følgende kostnadsfunksjon C(q) = F + cq AC(q) = c + F/q Kostnader faller når q øker Hvis vi har at P = a - bQ Mål på markedsstørrelse (S): S = (a - c)/b

Likevekt i Cournot Vi har tidligere vist at: Når n øker går P mot MC

Likevekt i Cournot Profitten på kort sikt er gitt ved Når N øker faller antall prod enheter, som øker AC og reduserer profitten. Antall bedrifter som må til for at profitten blir 0:

Økonomisk effektivitet Vi har at Jo lavere F, jo flere tilbydere i markedet Jo flere bedrifter, jo mer nærmer P seg MC Betyr lavere F høyere effektivitet ? Mange små bedrifter - alle med F - kan gi at summen av faste kostnader blir høyere - må avveie sparte F mot markedsmakt

Produktdifferensiering Vi har tidligere utledet Dorfman-Steiner Reklame og strategisk atferd - hva er verdien av tidligere reklame ? Hvis effekten er 0, nye bedrifter har ingen ulemper og kan ta opp konkurranse med andre Hvis effekt av reklame varer ved over tid blir situasjonen en helt annen

Reklame og velferd Fører reklame til økt velferd - eller reduseres velferden ? Mye sitert (men kontroversiell) modell - Dixit - Norman modellen Konklusjon - det drives for mye reklame som reduserer effektivitet