Elektronisk saksbehandling – løsninger og erfaringer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Astrid Øksenvåg Rådgiver eKoR AS
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Intranett: Hvordan komme i gang
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber i D2260. Implementeres senest 1. juli 2007.
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Velkommen til EDB Lønn og Personal lansering
Catherine Janson daVinci Consulting AS
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Samler informasjon – alt på ett brett Brukervennlig Integrerbart
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Overgang til elektronisk personalarkiv
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
1 Utfordringer knyttet til full utbredelse av samhandlingsløsningene Implementering og bruk av NHN adresseregister.
Public 360° Brukerforum.
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Royal Ministry of Culture and Church Affairs idrettsanlegg.no Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet, Idrettsavdelingen E-post:
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Digitaliserer papirflyt
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Prosjektavslutning og sluttrapport
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
SIPOK - SINTEFs kunnskapsforvaltning
Webinar – eWorker og eMeetings
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Veiledning prosjektroller
Idrettsrådets ansvar og rolle
Elektronisk saksbehandling Hvordan blir det? og hvorfor det ikke er noe godt spørsmål Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
RIS-metoden for prosessforbedring
12. mai 2016 Allmøte USIT.
2016 VISMA Arbeidsfordeling i praksis
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Allmøtet 14. april 2016 Tjenestekvalitet og brukeropplevelse
Vi vil – og vi får det faktisk til!
Standardisering av IT-virksomheten
Camilla Hall-Henriksen
Endelig kartlegging av nåsituasjon
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Utskrift av presentasjonen:

Elektronisk saksbehandling – løsninger og erfaringer. AGENDA: Kort om Statoil Elektronisk saksbehandling - hva er det? Elektronisk saksbehandling - Historikk i Statoil Nytteverdien ved å bruke ElektroniskSaksOPpfølging Utfordringer Ønsket resultat Hvordan? Hva er gevinsten?

Kort om Statoil Etablert i 1972 Statoil har virksomhet i 22 land verden over. Statoil er den største operatøren på norsk sokkel. Ledende innen salg av bensin og oljeprodukter i Skandinavia Planlagt børsnotering 18. Juni 2001 Børsverdien estimert til mellom 145 og 166 milliarder kroner Hovedkontor på Forus ved Stavanger.

Elektronisk saksbehandling;

Saksbehandling En prosess som utføres for å behandle saker på vegne av en virksomhet og som leder fram til en leveranse. Prosessen kan være fastlagt på forhånd eller improvisert. Prosessen forutsetter føringer for ressursbruk og avtalte forventninger til leveranseresultat og -kvalitet. Saksbehandling er også å søke etter, behandle informasjon og fakta, bruke lover og regler, følge prosedyrer, kommunisere med aktører som saken gjelder, og å treffe beslutninger. Leverane fra en saksbehandlingsprosess kan være et forslag, en utredning eller et grunnlag for beslutning, og er enten et sluttprodukt eller input til ny saksbehandling.

Saksbehandling En saksbehandler søker etter, bruker og produserer informasjon. I informasjonsprosessen er det behov for informasjon om: Leveranse (sluttproduktet av saksbehandlingen) Sak (omfang, tilgjengelige ressurser Andres arbeid Eget arbeid

Elektronisk SaksOPpfølging - ESOP 1. Versjon av ESOP innført i 1994 Egenutviklet applikasjon basert på Lotus Notes All saksinformasjon samlet i en elektronisk saksmappe: En 'ESOP-sak' består av: sakstittel og saksnummer saksansvarlig sakens tidsfrist dokumenter/informasjon som angår hele saken oppgaver oppgaveansvarlige oppgavefrister dokumenter/informasjon som angår oppgavene

Historikk 1996 - ESOP versjon 2, både norsk og engelsk versjon 06.09.96 Samarbeidsavtale m/IBM om markedsføring og videreutvikling Forprosjekt for implementering av ny versjon av ESOP/Elak i form av Sarepta Arena / - Arkiv høsten 1997 1999 oppheves avtalen mellom IBM og Statoil vedr Sarepta. Statoil tar tilbake eierskap for applikasjonene. Begge versjoner av ESOP/Elark og Sarepta Arena/Arkiv brukes i dag i utstrakt grad i Statoil.

Saksbehandling - moduler

Dokumentflyt mellom modulene Utarbeides i Arena evt. overføres fra postkassen Arkiveres i Arkiv Følges opp i Journal Presenteres i Presentasjon Kommentarer (til Presentasjon) mottas i Kommentar ...og bearbeides i Arena

Forskjellen mellom Arena og Arkiv Arena er enhetens verktøy for saksbehandling og oppgaveløsning Så lenge en sak er "levende" dokumenteres den her. Arkiv er applikasjonen for lagring og gjenfinning av arkivverdig informasjon. Når informasjonen blir statisk, dvs den endres ikke - ryddes Arena-mappen og arkiveres i Arkiv. Mappen slettes fra Arena.

Bruksområde Distribuere oppgaver og samarbeide elektronisk Kunnskapsdeling Produsere, dele og distribuere dokumenter Dokumentere prosjekter og andre oppgaver Holde oversikt over informasjonsflyten i forskjellige saker Koordinere og distribuere informasjon i ulike prosesser

Arena Nytteverdi for bruker og enhet Saksmappene er tilgjengelig fra egen skjerm Alle dokumenter/meldinger er lagret i en saksmappe i korrekt versjon Oversikt over egne og enhetens saker/oppgaver Oversikt over tidsfrister og status på saker og oppgaver Fordeling av - og oversikt over - oppgaver Informasjonsdeling på tvers av organisatoriske og geografiske grenser - uavhengig av tid og sted

Ønsket resultat Vi implementerer prosedyrer for effektiv bruk av informasjonsressursene for å øke informasjonskapasiteten; realisere mer effektiv arbeidsflyt redusere ressurser brukt på administrative oppgaver refokusere på aktiviteter som øker selskapets fortjeneste frigjøre personell fra repeterende og unødvendige oppgaver unngå å finne opp hjulet enda en gang spare tid og penger ved gjenbruk av informasjon spare tid og penger i forbindelse med opplæring og støtte

Hvordan Etablére arbeidsflyt og struktur for prioriterte arbeidsprosesser. Eks. møteprosessen Budsjett- og planprosessen Produktuvikling / leveranser Rapporteringsprosesser Implementere prosedyrer for: Hvem, hva, hvordan, når rapportering oppfølging ansvar, kvalitet og service Tilpasset opplæring og etablering av støtteapparat (superbrukere)

Hvorfor samhandling? Mindre arbeid gjøres av enkeltpersoner - mer av lag Slutt på informasjonsproteksjonismen Erfaring skal følge Statoil - ikke enkeltpersoner Fokus flyttes fra IT-verktøy til arbeidsprosesser Sarepta skal støtte arbeidsprosessene, ikke motsatt Beslutningsgrunnlaget skal styrkes oversikt over aktiviteter og aksjoner klare ansvarsforhold Finne fram i informasjonskaoset

Hva er gevinsten? Et informasjonssystem som er strukturert for å støtte oppgavene. En "standardisert" måte å utføre på enklere å finne frem enklere å følge opp enklere å rapportere enklere å samarbeide Informasjon på ett sted - tilgjengelig hvor-som-helst i Statoil sitt datanett Kommunikasjon i systemet - ikke bare gjennom e-post Et system som er strukturert slik at våre kunder kan finne informasjon om status på sine leveranser.

Mulige gevinster Redusert tid til søking etter informasjon 10 min pr. person pr dag Pris pr. time-> NOK 700,- = NOK 28 000 pr. person pr. år Bedre beslutningsgrunnlag informasjon vil finnes der en forventer å finne den Bedre muligheter for koordinering av samarbeid Mindre behov for reising

Status og utfordringene fremover Utstrakt bruk – de fleste medarbeidere på land bruker Sarepta Arena vs Arkiv Mangler en modul for erfaringsinformasjon Statoil ønsker å bruke standard løsninger og verktøy, Sarepta er egenutviklet. Fremtidens samarbeidsløsninger på web – Sarepta er konkurranseutsatt Ønskelig med mer automatikk i informasjonsflyt og - forvaltning Automatisk ”datafangst” Automatisk sletting Automatisk overføring til off-line medium Muligheter for å knytte informasjonsobjektene tettere til arbeidsprosessen Gjenfinning og gjenbruk på tvers av systemer og informasjons-containere ”Strømlinjeforme” publisering-sprosessen Økt fokus på informasjonskvalitet

Akkurat nå ….. Konvertering av dokumenter og informasjon fra gammel til ny plattform. Kvalitetsgjennomgang elektroniske arkiver. Implementere anbefalt løsning for langtidslagring av elektroniske informasjonsobjekter. Strategi for Content Management.