Psykiske lidelser hos barn og ungdom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Advertisements

BARN OG UNGE MED FUNKSJONSNEDSETTELSER I BARNEVERNET
Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)
”Upassende” seksuell atferd hos barn i førpubertet
Trygge organisasjoner
Kirsten Sandberg Institutt for offentlig rett Universitetet i Oslo
Mestring og forebygging av depresjon
Björk Thorarinsdóttir
Psykiske utfordringer ved MS
Nye rusmidler, nye trender- hvilke konsekvenser ? Statistikk 2003
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Fysisk aktivitet og helse
Helse og sykdomsbegrepet
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Alvorlige emosjonelle ustabile personlighetsforstyrrelser Den ”vanskelige” bruker/pasient/klient Morten Samsonsen.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Buskerudregionens incestsenter
Hva gjør vold med barn og hva trenger de?
Samhandling og kommunikasjon
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Oslo kommune Vederlagsutvalget Om overgrepene –
Overgrep mot eldre som bor på sykehjem
Vold i parforhold 14. mars 2013 Didrik Hægeland.
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
Barneverntjenesten ISK
Post 4, sykehuset Levanger
Å leve med ADHD i familien
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Nasjonalt Senter for Selvmordsforskning og -forebygging Selvmord blant ungdom: Bridge, Goldstein & Brents oversikt (2006) Latha Nrugham Nasjonalt senter.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Tidlig innsats hele livet
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Rektorboligen på Staup/Levanger Tlf
Barnevernets målsetting og oppgaver
Superbrukere Omsorgspartner Inger Lise Andersen.
Unge som begår seksuelle overgrep
Hyperkinetiske forstyrrelser
Psykiske vansker hos barn og ungdom
Selvskading RVTS Sør
BARNAS BARNEVERN 2020.
Fakta 10-20% av alle barn i Norge har så store psykiske problemer at det går utover hvordan de fungerer til daglig. 4-7% av dem trenger behandling.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Fosterbarna Modul 2 Opplæring for tilsynspersoner.
Skolen og BUP. BUP og skolen. Håndtering av psykiske symptomer og lidelser. Rådgiverkonferansen Geiranger Eyvind Sommerfelt Overlege BUP poliklinikken.
Hovedpoenger i boka: Vi har ikke tatt inn over oss hvor stort problem dette er – og hvor hjelpeløse barn er. Systemer lagd av voksne, for voksne, som snakker.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
Samfunnsdagen 2012 Forskerjam Barnehagen som forebyggende arena for barn som utsettes for omsorgssvikt Åse Bratterud og Kari Emilsen Barnevernets utviklingssenter.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle.
Tilknytningsorientert miljøterapi som behandlingsform ved komplekse traumer hos barn og unge. Institusjonskonferansen
Krisesenteret i Telemark
Introduksjonsdag for nyansatte
INFORMASJON OM BARNEVERN
ADHD er egentlig tre diagnoser:
«Det følger et betydelig ansvar med kunnskap»
God praksis i trondheim kommune
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Marthe Finstadsveen Psykolog
Velkommen til foreldremøte om
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Psykiske lidelser hos barn og ungdom Forelesninger 2002-2003 Grunnutdanningen i sykepleie Kull 2001

Tema Hvordan forstå psykiske vansker hos barn og ungdom? Problematferd, - hva er det? Hyperkinetiske forstyrrelser Psykoser Spiseforstyrrelser

Tema (2) Seksuelle overgrep Omsorgssvikt Selvmord Arbeidsmetoder ved BUP Ulike behandlingsmåter

To måter å forstå på Barnets psykiatriske lidelse - opptatt av å finne diagnose Barnets vanskelige liv - opptatt av barnets erfaringsverden

Barne- og ungdomspsykiatriske tilstander gjenspeiler ulike tidsepoker 1950/1960 fokus på ”nevrotiske” trekk, stress, dysleksi. 1970/1980 fokus på hyperaktivitet, MBD og ADHD 1990-tallet fokus på kontrollsvikt, tilhørighetsbrist, aggressiv atferd

Problematferd Problematferd er den vanligste enkeltårsak til at barn og ungdom henvises til BUP (Barne- og Ungdomspsykiatrien). En regner med at 5 – 10 prosent av alle barn har store atferdsvansker. For hvem er atferden et problem?

Hyperkinetiske forstyrrelser MBD (Minimal Brain Dysfunction) ADHD (Attention Deficit / Hyperactivity Disorder) DAMP (Deficits in Attention, Motor control and Perception)

Hyperkinetisk forstyrrelse (ICD-10) Vedvarende hyperaktivitet med debut innen de 5 første leveårene. Oppmerksomhetssvikt på flere områder Atferdstrekk som a) rastløshet m.m. b) impulsivitet m.m. c) ulydighet m.m.

Forekomst ADHD i Norge ca. 5% (en femdobling av hva man anslo for 10 år siden). Gutter diagnostiseres med ADHD 3-4 ganger så ofte som jenter. ADHD i Staten NewYork (1993) ble ”påvist” hos 17,1% av guttene og 6,5% av jentene i aldersgruppa 10-13år.

Medikamentbehandling Amfetaminpreparater Tidligere trodde man at amfetamin hadde en paradoksal virkning på barn med hyperkinetiske forstyrrelser. Man baserte diagnosen på at barnet ble roligere av en lav dose amfetamin. Ny kunnskap viser at amfetamin i små doser har denne effekten på alle.

Psykoser Psykoser hos barn? Psykoser hos ungdom?

Omsorgssvikt Med omsorgssvikt forstår vi at foreldre eller de som har omsorgen for barnet, påfører det fysisk eller psykisk skade, eller forsømmer det så alvorlig at barnets fysiske og eller psykiske helse og utvikling er i fare. (Kempe og Kempe, 1979)

Omsorgssvikt (2) Fysisk mishandling: Når et barn utsettes for skade eller risiko for skade, ved at det blir slått med hånd eller gjenstand, blir sparket, brent, ristet stukket eller kvalt. Fysisk omsorgssvikt: Barn utsettes for fare på grunn av dårlig ernæring, mangelfull hygiene og påkledning eller utsettes for fare på grunn av manglende tilsyn.

Omsorgssvikt (3) Emosjonell mishandling: Barnet utsettes for verbale angrep eller trusler eller omsorgspersonene bruker brutale, ikke-fysiske straffemetoder, - for eksempel sperret inne i mørket, bli bundet og lignende. Emosjonell omsorgssvikt: Barnet blir ikke møtt med adekvat interesse, varme og emosjonell støtte, eller er vitne til vold i hjemmet.

Seksuelle overgrep Med seksuelle overgrep eller seksuell utnytting av barn og unge menes at avhengige og utviklingsmessige umodne barn eller ungdommer trekkes inn i seksuelle aktiviteter som de ikke fullt ut forstår, som de ikke har tilstrekkelig kunnskap eller erfaring til å gi sitt begrunnede samtykke til, eller som krenker familierollens seksuelle tabuer (Sosdeps.veileder,1992).

Incest ”Incest er seksuell omgang mellom nære familiemedlemmer i nedstigende eller horisontal linje, eller mellom en voksen i en foreldrerolle og et barn” (E. Kreyberg Normann).

Seksuelle overgrep 16 % av den norske befolkningen har vært utsatt for seksuelle overgrep før fylte 18 år. 5% gjentatte ganger. Incest er den mest omfattende formen for seksuelle overgrep mot barn. (Trusselen kommer altså ikke først og fremst fra fremmede).

Kan man stole på barna? ”De aller, aller fleste barn og voksne vil ikke påberope se traumatiske opplevelser de ikke har opplevd. Det er tvert imot slik at de aller fleste har en tendens til å fornekte, fortrenge og late som om de ikke har opplevd de seksuelle overgrepene de har vært utsatt for. Det er således egentlig lite sannsynlig at det rapporteres om seksuelle overgrep som ikke har skjedd” (Poulson,1992 i Sos.deps veileder).

4 aspekter som preger barna Traumatisk seksualisering Stigmatisering Forræderi Maktesløshet (Finkelhor og Browne, 1985)

Selvmord Det er en generell oppfattelse at barn ikke begår selvmord. (0,6 - 0,7 prosent av alle selvmord i Norge gjøres av barn). For ungdom under 20 år er selvmord den nest vanligste dødsårsaken. (I aldersgruppen 15 -19 år skjer det 30 - 40 selvmord per år i Norge).

Selvmord (2) Det er flere selvmordsforsøk blant tenåringer enn i noen annen aldersgruppe. 50 forsøk pr. selvmord for jenter 20 forsøk pr. selvmord for gutter

Selvmord (3) Utløsende forhold: Tap Nervøse plager Problemer i mellom-menneskelige forhold

Selvmord (4) Vurdering av suicidalfare: Kontakt? Impulskontroll? Planer? Diagnose

Selvmord(5) Tiltak etter selvmordsforsøk: Hjelp til ungdommen Hjelp til familien Hjelp her og nå Hjelp for framtiden

Arbeidsmetoder ved BUP Individfokus/Relasjonsfokus Gruppeterapi Familieterapi Miljøterapi Skole Lek

Barnepsykiatriske behandlingsmetoder Psykodynamisk behandling Psykoedukativ behandling Mestringsorienterte metoder Atferdsterapi Familieterapi Nettverksterapi Kreativ terapi