Brukerkommunikasjon i referansearbeidet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
HVA ER ?.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
HVA ER ?.
Nettevett – utvidet versjon
Informasjonskompetanse + smarte tips & triks….
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005 Dette undervisningsmaterielle er laget av Ole Andreas Hvatum oktober 2005.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Nettvett.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
KSYS-KURS MØTEPLASSEN 2013
Søking og bruk av nettressurser Samfunnsfag og Historie Tirsdag 20. oktober 2009 Thrine Merethe Broch Bibliotekar
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Skal du ha tak i en spesiell bok, trenger du bare å skrive inn etternavnet til forfatteren og ett av ordene i tittelen. Avslutt gjerne med * etter stammen.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Søkestrategier og søkemetoder i referansearbeidet
Biblioteksvar - en nasjonal svartjeneste
Bibliotekkunnskap og informasjonskompetanse
Velkommen til Aktivitetsskolen Rosenholm 2013
Gå inn på denne internettadressen:
Muntlige presentasjoner
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
NEWS Et uvurdelig hjelpemiddel i hverdagen. Hva skal vi gjennom i dag Hva er news? Hva brukes news til? Programmer og grupper Noen ord og uttrykk Noen.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Blogging med Google Blogger
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Bibliotekvakten Bibliotekvakten startet i Vestfold i 2001
Biblioteksvar - en nasjonal referansetjeneste
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
10 regler for å skrive for web
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
TIPS OM SØKING PÅ INTERNETT
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Velkommen til foreldremøte.
Høgskolen i Oslo Biblioteksvar.no Høgskolen i Oslo 23. januar 2008 Marie Solum Hansen Jørn Helge B. Dahl
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Notes ved UiO Steinar Skogheim. Steinar Skogheim, USIT Målet med dette kurset Målet er å gi en oversikt over hvordan Notes generelt fungerer og brukes.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Livsstilsending - uke 5 -
Utskrift av presentasjonen:

Brukerkommunikasjon i referansearbeidet Kommunikasjon i digitalt referansearbeid Ansikt til ansikt i veiledningsskranken Kvalitet i referansearbeidet Feltundersøkelse i bibliotek Tor Sveum 28. februar 2011

Hvorfor oppfører noen seg ekstremt mer bøllete på nett enn i virkeligheten? – Internett er på mange måter et depersonifisert rom; det er både kroppsløst og identitetsløst. Vi ser ikke på dem vi kommuniserer med som ekte mennesker, og vi ser heller ikke reaksjonene deres på det vi sier. Dermed får vi en uempatisk, … tilnærming til dem. Fra A-magasinet 14. januar 2011

Biblioteksvar : ma 31.01.2011 14:24  Hvis du ikke har flere spørsmål så må jeg nesten avslutte samtalen.   K714275 : ma 31.01.2011 14:24  neeei vent bare avslutt du din hore Biblioteksvar : ma 31.01.2011 14:26  Ja tror nok jeg avslutter. Sånne kommentarer gidder jeg ikke! Ganske unødvendig spør du meg... og barnslig..

K723461 : Tirsdag 15:55  ok også trenger jeg en bokandmeldelse av kakerlakkene?   Biblioteksvar : Tirsdag 15:56  et øyeblikk K723461 : Tirsdag 15:58  svaaaaaar din tosk Biblioteksvar : Tirsdag 15:58   Jeg søker fortsatt. Biblioteksvar : Tirsdag 15:59  Jeg vil gjerne hjelpe deg, men ber om at uhøflig språkbruk ikke benyttes. K723461 : Tirsdag 15:59  ok beklager

Utdrag fra debattsidene på sol.no “Ditt tryne i media, Jens Stoltenberg; det vekker kvalme, hat og forakt av en slik grad at man ikke ser deg som et likeverdig menneske! Et skadedyr for Norge og det norske samfunn!” Kommentar til en video på youtube: haha, du ligner litt på den bæsjen jeg dreit ut for 1 time siden :P du er like ufyselig

Kommentarer til Voes blogg:

Uhøflige, provoserende brukere i Biblioteksvar Ikke noe stort problem? Ca. 4-5% av det totale antall henvendelser? Ofte kan det ligge et reelt informasjonsbehov bak Hvis det ikke er kø, kan man bruke litt tid på dem. Men sett grenser. Opptre profesjonelt, vær høflig og korrekt Bruk av standardsvar kontra personlig språk?

Fordeler med chat som kommunikasjonsform Mulighet til direkte kommunikasjon. Avklare hva brukeren egentlig vil vite noe om. Referanseintervju. Kjapt svar. Brukerne er unge og utålmodige Unge brukere er fortrolige med denne kommunikasjonsformen

Biblioteksvar : Torsdag 11:13  Hei, hva kan jeg hjelpe deg med?   K724618 : Torsdag 11:14  personlige verdige hva bør jeg skrive? har en prøve Biblioteksvar : Torsdag 11:14  personlige verdier? K724618 : Torsdag 11:15  ja Biblioteksvar : Torsdag 11:15  innenfor hvilket fag   K724618 : Torsdag 11:15  norsk K724618 : Torsdag 11:16  jeg må ikke ha en jobb som går i mot mine personlige verdige Biblioteksvar : Torsdag 11:17  Har du en tekst du skal analysere? K724618 : Torsdag 11:17  ja Beklager, skjønner ikke hva du spør om.

Arkiv: Søk i tidligere spørsmål og svar Henvisning til : http://biblioteksvar.no/arkiv/ viewdialog.php?id=25785 tentamen - personlige verdier?  Hei! Vi har tentamen på torsdag i engelsk og har fått temaet personlige verdier i arbeidslivet. Jeg har først og fremst ikke skjønt det helt.

Fordeler med e-post som kommunikasjonsform E-post gir rom for lange, grundige, gode svar. Den gir plass og tid til mange referanser, både fra bøker, kataloger og Internett, i tillegg til svaret på spørsmålet. E-post gjør det naturlig å gi svar fra egen samling i tillegg til Internett. Fra Brukermanual. Biblioteksvars lille gule. 2006

Eksempel fra studenter i e-post Her kommer svaret på spørsmålet ditt: > Jeg lurer på om noen spørsmål og konflikten i Afghanistan > Hva handler konflikten om? > Hvem er parter og aktører? > • Hvordan blir striden utkjempet? > • Hvordan kan konflikten løses?

Eksempel på godt svar: Hei NUPI, Norsk Utenrikspolitisk Institutt har en god side med mye informasjon; http://hvorhenderdet.nupi.no/hvorhenderdet/Artikler/2010-2011/Afghanistan- Faryab-maktforhold-konflikter-og-skiftende-allianser Bruk boksen til høyre for å navigere deg mellom emnene. Landinfo.no er en nyttig ressurs for informasjon om konfliktfylte land. Sidene er faglig uavhengige. Gå inn på denne linken; http://landinfo.no og velg Asia og Afghanistan. Hvis du på denne siden går inn på "Våre kilder" øverst til høyre, vil du finne mange nyttige linker om temaet. En annen kilde er Globalis.no http://www.globalis.no/konflikter/afghanistan som har en god historisk oversikt over konflikten. Sidene er dessverre ikke oppdatert siden 2009, så de siste hendelsene er ikke med. 

(forts.) Prio senter for fredsforskning har en oversikt over flere fredsfremmede prosjekt som er iversatt. Bruk boksen til høyre ("Research & Publications") for å navigere deg mellom oppnådde prosjekter, forskning, pågående prosjekter osv. Sidene er på engelsk. http://www.prio.no/Search?q=afghanistan Du kan jo også sjekke ut FNs nettsider http://www.un.org/apps/news/infocus Rel.asp?infocusID=16&Body=Afghanistan&Body1= I boksen litt til høyre ("Latest developments") finner du de siste nyhetene om Afghanistan. Disse sidene er også på engelsk. Håper dette er til nytte. Med vennlig hilsen Vidars kommentar: Hei! Dette var veldig bra. Det ser ut til at dere har løst spørsmålene på en utmerket måte. Noen ganger er det enkleste ofte det beste - ta en telefon. Pluss i boka.

E-post (forts) Større krav til at brukerne kan formulere spørsmålet Spørsmålene kan fordeles til riktig institusjon og person for bedre svar Ulemper: Manglende referanseintervju, tar lengre tid å få svar, mer tidkrevende.

E-post > Sendt:   12.02.2011 01:32:40 >  > navnet kolby i trondheim >  Her skjønner jeg ikke helt hva det er du spør om. Dreier det seg om et stedsnavn eller et personnavn? Jeg finner ingen oppslag på navnet Kolby i "Trondheim byleksikon" eller "Norsk stadnamnleksikon". Søk i telefonkatalogen viser at det er et lite antall mennesker i Trondheim som har Kolby som etternavn. I "Norske gaardnavne" finner jeg bare en gård med navnet Kolby, og den ligger i Ullensaker. Det hadde vært fint om du kunne si litt mer om hva slags navn dette er og hva det er du vil vite om det. http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n& Vise=Vise&KRYSS29649%406703=on http://www.nb.no/utlevering/nb/34a8942624049524f36e74f23afda97e

I veiledningsskranker er det muligheter for: Et grunnleggende skille mellom digital kommunikasjon og ansikt til ansikt i veiledningsskranken I veiledningsskranker er det muligheter for: Direkte verbal kommunikasjon Øyekontakt Kroppspråk Vi ser ”den andre”: medfølelse og empati

Finner biblioteket svaret? Kvalitet i referansetjenesten Gunhild Salvesen og Synnøve Ulviks undersøkelse fra 1992-1997 Spørreundersøkelsen viste bare 24.8 % riktig svar. Det normale er ca. 50 % riktig svar Årsaker? Ufaglært arbeidskraft i skranken? Manglende referanseintervju? Referansesamlingene dårlig utnyttet? Dårlig utnyttelse av ressurser utenfor egen samling

Spørsmålene: Jeg har blitt anbefalt å lese ei bok som heter ”Hvalfangst(en) i Sydhavet” for å få et lite innblikk i selve fangstlivet. Vedkommende husket ikke forfatteren. Kan dere finne ut av det? De norske fiskerne presiserer den økonomiske betydningen av hvalfangsten. For å kunne danne meg et bilde av dette, hadde jeg ønsket meg en oversikt over hvor mye hval som har blitt fanget opp gjennom årene, slik at jeg kunne fått sett de tallene opp mot fiske for øvrig. Enkelte andre land har hatt liten forståelse for at Norge ønsker å starte kommersiell hvalfangst. Dette har ført til aksjoner og trusler om sanksjoner. Tidlig på høsten (1992) hørte en mye om at USA truet med dette, og det var også et eller annet borti England med en underhusrepresentant. Går det an å finne noe stoff om dette? Jeg mener også at hvalsaken har vært oppe i Stortinget, bl a. om hva Regjeringen vil gjøre for å få større forståelse fra andre land for gjenopptatt hvalfangst. Den internasjonale hvalfangstkommisjonen går stadig igjen i diskusjonen. Hvem utgjør denne, og hva slags myndighet har den? Når jeg først er her, lurte jeg på om det er lov å skyte grevling, og i tilfelle når. I sommer og høst har foreldrene mine vært så plaget med grevling i hagen. Den får opp søppelkassa og drar søppel utover det hele.

Gunhild Salvesens dr avh: ”Kan biblioteket finne svaret?” Hovedfunn: Alder avgjør svaret. Voksne får bedre service enn barn. Unge brukere fratas muligheten til å velge. Brukeren viser ubehag når spørsmålene blir personlige Sjeldent med oppklaringsspørsmål. Søkingen starter før referansespørsmålet er spesifisert

Hovedfunn (forts) Brukeren trekkes i liten grad inn i søkeprosessen. Bibliotekets katalog er førstevalg, framstår som et orakel Andre svarkilder enn bibliotekets trykte dokumenter blir lite brukt, f eks Internett Fra artikkel i HiO-nytt: http://www.hio.no/Aktuelt/HiO-nytt/Arkiverte-nyheter/2006/12/Alder-avgjoer-biblioteksvar

Hvordan kan man forbedre kvaliteten i referansetjenesten? Definisjon av kvalitet i referansetjenesten: Brukerens spørsmål eller informasjons-behov blir besvart/dekket så korrekt og fullstendig som mulig på kortest mulig tid

Hvordan kan man forbedre kvaliteten (forts) Endre holdninger: Den gyldne regel: ”Du skal gjøre mot andre …” Hvordan? Være vennlig, imøtekommende, inviterende, oppmerksom, vise interesse … Kunnskaper, dyktighet, erfaringer hos bibliotekaren (f eks deltakelse i Biblioteksvar) Gode referansesamlinger både trykte og digitale

Oversikt over søkeverktøy og tips for rask tilgang: Bygge opp en egen emneportal når man jobber i tjenesten: Eks: Referansehjelpemidler i Biblioteksvar.no for Tor Sveum: http://home.hio.no/~torsveum/refbibsvar.htm (fra 2006) Groowe Search Toolbar. For søking i flere søkemotorer samtidig: http://www.groowe.com/ Rask tilgang til søking i forskjellige nettsteder fra egen søkeboks: Plug-ins (Ad-ons) i søkeboksen øverst til høyre i Mozilla Firefox: Nettsted for søking etter plug-ins: Mozdev.org Mycroft Project http://mycroft.mozdev.org/index.html Lag dine egne plug-ins i Internet Explorer Plug-in for Atekst-Retriever: http://www.retriever-info.com/resources/toolbar/?lang=no Lag din egen søkemotor med Google tilpasset søk: http://www.google.no/cse/ eller Yahoos Rollyo: http://www.rollyo.com/ firefoxsearch.html#createsearch Bygg opp egne mapper med søkeverktøy i Bookmark Toolbar

Forutsetninger for godt referansearbeid: Kunnskaper om de forskjellige søkeverktøy: søkemotorer og emneportaler Biblioteksvars interne oversikt: http://intern.biblioteksvar.no/lenkesamling/ Vite hvordan man skal søke: søketerminologi, synonymer, bruke tesauri Trekke brukeren inn i søkeprosessen gjennom referanseintervju, dialog Øvelse / erfaring i metodisk og planmessig informasjonssøking Gode allmennkunnskaper. Oppdatert på nyheter. Fantasi, kreativitet, intuisjon, snarrådighet, improvisasjon

Referansefagets framtid? Referansefaget er et døende fag! (Tord Høivik) Mennesker mot IBM : Spørrekonkurransen Jeopardy! http://en.wikipedia.org/wiki/Watson_%28artificial_intelligence_software%29 Konsekvenser for referansearbeidet?

Feltundersøkelsen Undersøke tilstanden til referansetjenesten i forskjellige typer bibliotek ut fra eget spørreskjema: 23 spørsmål, ja eller nei Oppleve referansetjenesten fra brukersynspunkt Still spørsmål om noe du er interessert i eller har greie på. Klassevis oppsummering / diskusjon i uke 11