Strategier og metoder i forebyggende helsearbeid mandag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Fra syting til styring Det var en gang…
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Forberedende arbeid felles ruspolitisk handlingsplan Innherred samkommune FORPLIKTENDE SAMARBEID MELLOM KOMMUNENE LEVANGER OG VERDAL.
Hvor ble det av forebygginga?
Motivasjon.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Fremtidens folkehelsearbeid
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Et menneske som lider av en alvorlig
Aktivitet på Mestringssenteret
Oslo Kommune Karen Lassen
Lars-Marius Ulfrstad Avdelingsdirektør Husbanken Bærum
Skole helsetjeneste Helsestasjon og skolehelse tjenesten har som mål å nå alle foreldre, barn og unge fra 0 –20 år individuelle og grupperettede tiltak,
copyright kjellaug johannessen
1. Innledende påstander om organisasjoner
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Lov om helsetjenesten i kommunene
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Skolehelsetjenesten. Samarbeid bestående av:
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
Øystein Pedersen Dahlen
HVA NÅ? VEIEN TIL GODE OG FORSVARLIGE TJENESTER. Disposisjon Systemfeil –Barn –Kvinner –Rammebetingelser Rus som spesialisthelsetjeneste –Intensjon med.
Barn som pårørende.
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Skole helsetjeneste Helsestasjon og skolehelse tjenesten har som mål å nå alle foreldre, barn og unge fra 0 –20 år individuelle og grupperettede tiltak,
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Skolehelsetjenesten. Samarbeid bestående av:
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Velkommen til Igangsetteropplæring i Lyngen 27. og 28. november 2008 Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Senter for helsefremmende arbeid - fra avmakt til mestring
Spesialpedagogisk rådgivning
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Helsestasjon og skolehelse tjenesten har som mål å nå alle foreldre, barn og unge fra 0 –20 år Skole helsetjeneste.
copyright kjellaug johannessen
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Helsemyndighetenes arbeid med folkehelse. Myndighetene har det overordede ansvaret for folkehelsa Dette ansvaret skjer på en rekke områder: –Lover knyttet.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Agenda Hva er helsefremmende arbeid
Om reguleringer Randbemerkninger til
Kommunikasjon; forutsetninger
12. Organisasjonsutvikling
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Strategier og metoder i forebyggende helsearbeid mandag 23.10.00 Heltid 98 og deltid 97 prosjektorganiserte studier kjellaug johannessen

copyright kjellaug johannessen Folkehelse arbeid Samfunnets totale innsats for å opprettholde, bedre og fremme folkehelsen” copyright kjellaug johannessen

Forebyggende helsearbeid 1. Forebygge sykdom 2. Fremme helse copyright kjellaug johannessen

Kommunehelseloven sier om Helsetjenestens formål: Kommunen skal fremme folkehelse, trivsel og gode sosiale og miljømessige forhold og søke å forebygge og behandle sykdom , skade, eller lyte. Den skal spre opplysning om og øke interessen for hva den enkelte og almenheten kan gjøre for å fremme trivsel og sunnhet og folkehelse copyright kjellaug johannessen

Off.Strategidokumenter Stortingsmelding 37(1992-93) Utfordringer i det helsefremmende og forebyggende arbeid NOU 1998:18 Det er bruk for alle. Styrking av folkehelse arbeidet i kommunene Statens helsetilsyn, utredningsserie Barne og familiedepartementet (1998) (1999) 1) Tiltak for barn og ungdom, mål / innsatsområder 2) Satsing på barn og ungdom, mål / innsatsområder copyright kjellaug johannessen

Strategier skal ta i bruk ulike virkemidler Høyrisikostrategi Befolkningsstrategi Juridiske, politiske, økonomiske, organisastoriske, pedagogiske copyright kjellaug johannessen

Strategier skal innholde Målbeskrivelse Aktuell målgruppe Teoretisk grunnlag Valg av virkemiddel Beskrivelse av tiltak copyright kjellaug johannessen

copyright kjellaug johannessen innsatsområdene Psykososiale problemer belastningslidelser ulykker og skader astma,allergi, inneklima ernæring rus og tobakk seksualitet og samliv infeksjonssykdommer copyright kjellaug johannessen

Metodene i sykdomsforebyggende arbeid opplysningsvirksomhet screening for å identifisere risikofaktorer vaksinering fjerne sykdomsframkallende faktorer smitteoppsporing sanering av smittekilder copyright kjellaug johannessen

Helsefremmende arbeid Prosess Ideologi international bevegelse copyright kjellaug johannessen

Empowerment,- ”Metode” i Helsefremmende Arbeid motsats til maktesløshet styrke individ og gruppers makt til å endre betingelser, situasjoner, og omgivelser en prosess, en metode, og en pedagogisk strategi, . copyright kjellaug johannessen

copyright kjellaug johannessen brukermedvirkning Starte tidlig selvstendighetsprosess Sette igang prosesser som får folk selv til å definere konkrete mål Være med å bestemme tiltak Bevisstgjøring av eget forhold til helse Redusere avhengighet av eksperter copyright kjellaug johannessen

Helseopplysningens mål påvirke holdninger styrke motivasjon for adferdsendring hos de individer/grupper som av en eller annen grunn er utsatt for en helsetrussel. copyright kjellaug johannessen

copyright kjellaug johannessen helseopplysning 1. Massekommunikasjon- Kampanjer kjøres i massemedia eller i brosjyreform er ment å nå store grupper, derfor må det kunne fange opp mangfoldet 2. Individuell samtale under fire øyne eller i grupper copyright kjellaug johannessen

copyright kjellaug johannessen virkemidler skremsel, straff, overtalelser lovverk bøter monopol høyere forsikringspremier copyright kjellaug johannessen

Klientsentrert rådgivningsferdighet Yte omsorg som ikke skaper avhengighet Åpne spørsmål – kontra lukkede Aktiv lytting Speile istedenfor å tolke Ikke foreskrive løsninger anvende adferds vitenskapelige teorier Utvikle ferdigheter i kommunikasjon og rådgivning (the art of giving advice) copyright kjellaug johannessen

copyright kjellaug johannessen Etiske vurderinger Risiko- fokusering kan skape ”syke” mennesker feilslåtte helseopplysnings tiltak kan virke forsterkende på adferd og- mislykkethet kan skape aggresjon, mistillit, uvilje, depresjon, skyldfølelse og skam ”blame the victim”, selvpåført, uforsiktig copyright kjellaug johannessen

Adferdsteori og helseopplysning KAP-modellen (kunnskap, holdninger og praksis) Sosial læringsteori og sosial kognitiv teori ( adferd styres av konsekvenser, pos/neg.)mestrings og resultatforventninger teorien om overveide handlinger det sosiale presset er utslagsgivende, flertallsmisforståelser) modellen om helseoppfatninger (HBM) sannsynlighet for å rammes, grad av hindringer og gevinst ved å endre adferd) copyright kjellaug johannessen

Motivasjon for å endre adferd Redsel for å rammes (liten, middels , stor) Hva de andre gjør, eller du tror de gjør Oppfattelse av egne muligheter Mestringsforventning (self-efficacy) Tidligere erfaringer om mestring Resultatforventning (outcome-efficacy) copyright kjellaug johannessen

Mestring av egenomsorg -Forventning om mestring av egenomsorg vil gi drivkraft til problemløsning i egenomsorgen, det vil mobilisere ressurser og stimulere til ressursutvikling. (Valset 1991) copyright kjellaug johannessen

Ekspert sentrert og /eller klient sentrert ekspertsentrert; kunnskap en har i kraft av sitt fag (sykepleie, jus, medisin,) Klientsentrert; klienten er selv ekspert, definerer problemet, og finner veien til en løsning sammen med evt. helsearbeider. copyright kjellaug johannessen

Fra problemfokusering til ressursorientering årsakssammenhenger ikke viktig Let etter ressurser hos partene og bygg på disse ønsket om forandring bør være tilstede ekspertrollen må glemmes ”not knowing position” copyright kjellaug johannessen

copyright kjellaug johannessen Lete etter ressurser Konsentrer på mestringsspørsmål ”Hvordan gjorde du det?” Finn unntakene ” er det like ille hele tiden eller er det noen ganger bedre?” Utdyp unntakene ”Si litt mer om hvordan du….?” oppmuntre forsterke copyright kjellaug johannessen