Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
TVO media pedagogisk opplegg og tv-produksjon www. Tilopp.no Tink Design webdesign og 3D-animasjoner Digitalhjelp drift og oppdatering av webserver ToRaTeam.
Samarbeidsforum for estetiske fag
Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Noen utfordringer for skolene
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Grete Haaland Sund HiAk,
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa = opplæringslova
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Hva er Fronter.
Forventninger til oss som skole:
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Nye websider for Sørli skole
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Aktuelle temaer for skolens virksomhet
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Didaktiske analysekategorier
pedagogisk bruk av IKT i Osloskolen
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Ungdomsskolen u-trinnet
Resultater Målsetning Visjon Deltagere Infrastruktur Teknologi Innholdstjenester og resultater LAVA Undervisning.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
-Ein tydeleg medspelar Fronter APP Erfaringer fra Atlanten videregående skole.
Inger Egeland Bruk av e-verktøy i språkundervisning.
Kompetanse for manfgfold
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Plan for bruk av skoleplattformen
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Jobb og karriere i Osloskolen - noe for deg !
Velkommen, studenter! Lærerens navn.
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Fronter ved MN og Kjemisk Institutt
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner videregående skole?

Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole INNHOLD 1.Hvordan bruker Stovner vgs. IKT i dag? (skolens rammer) 2.Hvorfor bruke IKT i undervisningen? 3.Problemer og utfordringer ved bruk av IKT 4.Et konkret eksempel: IKT i skriveopplæringen 5. Veien videre

Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole HVORDAN BRUKER STOVNER VGS. IKT I DAG? Stovner er en kombinert skole med ca 750 elever og rundt 100 lærlinger. IKT har vært og vil være et satsingsområde. Fagdager Klasserom og datasaler Læringsplattformen Fronter. Lærerrollen endres og kravene til elevene blir annerledes.

Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole HVORFOR BRUKE IKT I UNDERVISNINGEN?  Elevene får lettere tilgang til informasjon, faglige oversikter og fagstoff fordi alt legges ut i Fronter  E-post og meldingssystemet i Fronter letter kommunikasjonen mellom elev og lærer og senker terskelen for denne kontakten.  Pedagogisk:  Økt variasjon i undervisningen  Flere undervisningsstiler gjør det lettere å treffe flere elever  Økt tilgang til undervisningsmateriale  God tilgang og opplæring i kildebruk  Gir en god forberedelse til et fremtidig arbeidsliv

Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole PROBLEMER OG UTFORDRINGER VED BRUK AV IKT: Elevene og lærere har ulik tilgang til utstyr. Elever og lærere har ulik IKT-kompetanse (IKT- er ikke et fag). Kildebruk og juks. Digresjoner og avledninger.

Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole ET KONKRET EKSEMPEL: IKT I SKRIVEOPPLÆRINGEN: Elektronisk mappevurdering Skrivedager Lærerens bruk av IKT i rettearbeidet og tilbakemelding Videre arbeid med teksten Innlevering av mappe

Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole VEIEN VIDERE: Mobile learning – en gruppe lærere ser i samarbeid med en 1. klasse på hvordan mobilen kan brukes i læringsøyemed. Dataspill som læringsarena i samfunnsfag WIKI-prosjektet: I samarbeid med InterMedia på Universitetet i Oslo har historielærerne tatt i bruk Wikipedia-teknologien ved prosjektarbeid og oppgaveløsning i historieundervisningen. Kan sosiale medier som Facebook og Twitter også brukes som pedagogisk verktøy?