Antikkens Hellas 700-400 f. Kr.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Profetene i Det gamle testamente
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
Noen tips til undervisningen
Læren om sjelen.
Lilandspeiderne Informasjon.
Antikken.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Aten og Sparta.
Religioner og livssyn i dag
Marius Vøllestad Bø vgs.
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Etiske modeller - hva er det?
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Tidlig middelalder i Europa
FORELESNING 2: Sofistene og Sokrates
Norske Runer Språk i perioden
ROMANTIKKEN.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Bahá’í er en tro som bygger bro Innleggsholder: Saba fra 2Z Fjellhamar skole Fredag 28.mars 2008 Kontaktlærere: Magnus og Raymond.
LIVET I KLOSTERET:.
Stavanger Bliss Janne Haaland Matlary
Egyptisk kunst og arkitektur
Tidlig middelalder i Europa
Enevelde og opplysningstid
Den autentiske læringsdialogen
Kapittel 6: Antikkens Hellas
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Utforskeren.
Det nye Europa tar form (Del 2) Marius Vøllestad Bø vgs.
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Kommunikasjon Hva er kommunikasjon?.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
FORELESNING 4: Platon II: Praktisk Filosofi
Forelesning 6: Aristoteles’ Praktiske Filosofi
Ingvild L, Hege, Thomas og Ørjan ALU 2F 2002/3
100 lure ord å lære.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Ordet poesi betyr stemningsfullt, lyrisk, versediktning.
Tekster om tro og livssyn
Undring Tro Viten.
Jesus fra Nasaret Enighet om at han var en historisk person
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Filosofi Vi har sett i humanismen at det også utenfor religionenes verden finnes oppfatninger av hva som er viktig i livet og hvordan vi bør leve: Kompetansemål.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
AMTMANDENS DØTRE - Den første norske tendensromanen Camilla Collett.
Demokrati som styreform
Sokrates.
Det gamle Hellas Bilde: Akropolis.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Antikkens filosofer 8. trinn
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Det gamle Hellas Bilde: Akropolis.
Det gamle Hellas Bilde: Akropolis.
Det gamle Hellas Bilde: Akropolis.
Sokrates.
Kap. 7 Demokrati som styreform
Utskrift av presentasjonen:

Antikkens Hellas 700-400 f. Kr

Læringsmål Kjenne til samfunnsorganisering i den greske antikken (Vekt på Athen) Kjenne til sentrale filosofer og deres syn på individ og stat.

Bulgaria Makedonia Albania Korfu Tyrkia Rodos Kreta

Spørsmål: Hvordan vet vi det vi vet om Antikken?

Kilder Arkeologiske kilder Kunstgjenstander Bruksgjenstander Potteskår, graver osv. Kunstgjenstander Statuer, vaser etc. Bruksgjenstander Keramikk Skriftlige kilder fra perioden Historieverk, filosofi, lover etc. Skriftlige kilder basert på tapte tekster

Kultur Litteratur Olympiske leker (776 f.kr – 394 e.kr) Teater Homer (Illiaden og Odysseen) Olympiske leker (776 f.kr – 394 e.kr) Hvert 4. år i Olympia Teater Tragedie (Aiskylos, Sofokles, Evripides) Komedie (Aristofanes) Skulpturer Arkitektur

Homer – fører videre en muntlig fortellertradisjon Homer – fører videre en muntlig fortellertradisjon. Eldste kjente litteratur på gresk. Episk diktning (novelle, roman). En av de første man kjenner til. Levde ca. 800 f.kr. Hendelsene i fortellingene ca. 1100 f.kr. Den trojanske krig var, ifølge legenden, en krig de greske kongene førte mot byen Troja i Lilleasia etter at prins Paris av Troja bortførte Helena av Sparta.

Olympiske leker Olympiske leker – Ble forbudt etter at romernes maktovertakelse I Hellas. Ble sett på som hedningfestival.

Statue av Zevs i Olympia. Laget av Phidias. Ca 12 meter høy Statue av Zevs i Olympia. Laget av Phidias. Ca 12 meter høy. En av verdens 7 underverker.

Teateret i Athen. Teatertradisjonen fra ca. 550 f.kr. Til ære for Dionysios.

Bronsestatue av Poseidon eller Zevs. Ca. 450 f.kr

Spørsmål? Hvordan levde de?

Akropolis Bystat Gresk by og landsbygda

Polis Et jordbrukssamfunn samlet rundt en by I byen var fellesfunksjoner samlet (knyttet til forsvar, religion og styret av polisen) Grunnlag: Overskudd av mat som gav grunnlag for en overklasse. I utgangspunktet som vern mot. Hva var en polis? Geografisk område Politisk og religiøst felleskap

Demokrati i Athen Demokrati = styre av folket Fra ca. 500 f.kr. Bare for mannlige borgere Folkeforsamlingen (allmøte). Ca. 40 i året. Råd. Ca. 500 menn valgt ved loddtrekning for et år Domstoler gjennom loddtrekning Militære ledere valgt av Folkeforsamlingen

Kvinner og slaver Athen: Ca. 50% slaver Kun gutter fikk utdanning Slaveøkonomi I mange yrker. Spesielt jordbruk. Krigsfanger Kun gutter fikk utdanning Kvinner hadde sine oppgaver i hjemmet, eventuelt i jordbruk

Spørsmål? Er det riktig å kalle det et demokrati når så store grupper ble holdt utenfor? Hvor setter vi grensen i dag for hvem som regnes som fullverdige borgere?

Filosofi Filosof = en som elsker visdom Søkte naturlige forklaringer Mennesket i sentrum

Rafael. Den Athenske skolen malt i 1509. Vatikanstaten Rafael. Den Athenske skolen malt i 1509. Vatikanstaten. Sokrates til Aristoteles: fra 470 – 322 f.kr. Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Skolen_i_Athen

Platon og Aristoteles. Platon peker opp, idèverdenen, Aristoleles holder hånden ned mot den jordiske verden, det observerbare.

Sokrates 470-399 f.kr Skrev ingenting selv (vi kjenner han fra Platons tekster) Gikk rundt i Athen og snakket med folk (den sokratiske metode) Stilte spørsmål ved alt. Dømt til døden bl.a for å ha fordervet ungdommen. Byste av Sokrates i romersk marmor fra Louvre-muséet Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Sokrates

Sokrates menneskesyn Tro på mennesket og på fornuften Kunnskap nødvendig for rett handling. Rett handling gir lykke. Lykke er målet Kunnskap får man gjennom innsikt. Mennesket må tenke. Gjennom samtale og refleksjon vil man kunne finne frem til kunnskap. Sokrates ser seg selv som ”jordmor”. Sannheten ligger i hver enkelt, han skal bare hjelpe til med å se den Tror det finnes universelle normer og verdier (på hva som er rett og galt)

Platon 427 f.kr – 347 f.kr Elev av Sokrates Fra en aristokratisk familie Grunnla Akademiet i Aten. Skrev 30 dialoger Samtalen som metode Også tro på utdanning

Platons menneskesyn Mennesker født like, men ikke alle har evner til å bli like kloke. Alle skal få utdanning, men kun de beste skal styre. Likestiller kvinner og menn.

Syn på utdanning Alle skal få lik utdanning i 10 år. Jenter og gutter Bønder, arbeidere og kjøpmenn avslutter etter 10 år Voktere studerer i 10 år til. Lederne (Filosofene) studerer videre i 5 år og går så ut i jobb. De aller klokeste velges ut til å delta i styret av staten når de er 50 år.

Platons idealstat Ser på staten som en organisme. SAMFUNNS-KLASSE FUNKSJON (oppgave) Ledere Filosofene Å styre Voktere Å administrere Arbeidere Å produsere

Tenke over:... Platon mente at vokterne og lederne ikke skulle ha privat eiendomsrett og de skulle ikke stifte familie. De skulle ikke ha faste partnere og barna skulle være felles. Hvorfor tror du at han mente at dette var best?

Aristoteles 384 f.kkr -322 f.Kr Faren lege ved hoffet til Den makedonske kongen Til Aten som 17/18-åring for å studere ved Platons Akademi Var lærer for Aleksander (som ble ”den Store”) Opptatt av å sanse, observere og klassifisere Grunnla sin egen skole. Lykeion

Menneskesyn Alle er like, men noen er likere enn andre Slaven realiserer seg best når han tjener andre Kvinnene realiserer seg best i husholdningen og i nærmiljøet

Syn på staten Mennesket er et sosialt og et politisk dyr. (trives best/blir lykkelig i felleskap med andre) Gikk systematisk og empirisk frem og studerte 158 greske bystater som han klassifiserte Konkluderte med at DEMOKRATIET var best fordi det ga best forutsetninger for: Stabilt styresett Lover At folkemeningen kommer til orde

Spørsmål: Hva er forskjellen på Platon og Aristoteles sitt syn på hvordan staten bør styres? Hva mener du er den beste styreformen? (begrunn)