Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Norske Redningshunder
Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Hva er en sak - hvordan komme på?
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
Helge Østbye Institutt for informasjons- og medievitenskap Medias oppgaver i byutvikling Byfriksjoner – møte 19. november 2009.
HVA ER ?.
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Media håndtering og kommunikasjon
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Veiledning av elever / lærlinger
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Dagsaktuell undervisning
Helsesøsterkongressen 24
Nettdebatten – en ny arena for lokalpolitisk deltakelse? Marte Winsvold Norsk institutt for by- og regionforskning.
Kommunens informasjonsstrategi
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Politikeropplæring 11. januar 2012
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2013 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2013 (Redaktørdelen)
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2010 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2010.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
Hva er kommunikasjon?.
Kari Aarnes sin presentasjon på FFF Mediehandtering.
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.
Kommunikasjon PETS D Mars 2012 Per Ove Askeland
Kommunikasjon PETS D Mars 2011 Per Ove Askeland.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Nyhetsartikkel.
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Politisk påvirkning.
MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !
Norske Redningshunder
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Media og marknadsføring. Målet med kommunikasjon: Skape samhøyrsle Spreie informasjon Påverke Verktøykassa © Noregs Ungdomslag Media og marknadsføring.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Kilde-/litteraturliste
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Hvilke plattformer bruker dere?
Medienes funksjoner Mediene formidler informasjon og meninger
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Analysere nyheter
Utskrift av presentasjonen:

Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011

Mediehåndtering Medias rolle Vær varsom-plakaten Journalisten Pressemeldingen

Foredragsholdere Helga Strand Vestbø Knud Helge Robberstad politisk rådgiver, ordførerens kontor Knud Helge Robberstad kommunikasjonsrådgiver, kultur og byutvikling

Pressens rolle i et demokrati ?

Pressens rolle i et demokrati Pressen = trykt presse, radio, fjernsyn og nettpublikasjoner ”Den fjerde statsmakt” Indirekte kontroll av de tre statsmaktene Informasjon, debatt og samfunnskritikk Skal la ulike syn komme til uttrykk

Pressens rolle i et demokrati Pressen skal verne om: ytringsfriheten trykkefriheten offentlighetsprinsippet

Vær varsom-plakaten Pressens etiske normer Vedtatt av Norsk Presseforbund Fra 1936, siste versjon fra 2007 Ingen lov, men pressens egne regler Internett: søk på Vær varsom-plakaten Den enkelte redaktør og medarbeider har ansvar for å kjenne pressens etiske normer og plikter å legge disse til grunn for sin virksomhet. Presseetikken gjelder hele den journalistiske prosessen, fra innsamling til presentasjon av det journalistiske materialet.

Hvem er journalisten? Vet hva som er interessant for folk flest Kan ofte litt om mye – men ingen ekspert Arbeider ofte under sterkt tidspress Setter seg raskt inn i nye problemstillinger Trekker raske konklusjoner Samler opplysninger fra flere kilder Noen kjennetegn: Ekspert på hva som er interessant for folk flest Har som oppgave å forenkle og formidle virkeligheten Ikke ekspert på alle saksområder – kan ofte litt om mye/alt Ute etter ”en god sak” – ikke nødvendigvis din historie Bestemmer hvordan han vil prioritere temaene og vinkel stoffet, og har ofte vinklingen klar før intervjuet Arbeider ofte under sterkt tidspress Setter seg raskt inn i nye problemstillinger Trekker raske konklusjoner Samler opplysninger fra flere kilder Vil nødig la seg påvirke av kildene Setter pris på god service og tilgjengelighet Liker å få ros når noe er bra Er lite villig til å innrømme egne feil I utgangspunktet positiv og avhangig av et åpent og realt samarbeid

Hvem er journalisten? Vil nødig la seg påvirke av kildene Liker å få ros når noe er bra Er lite villig til å innrømme egne feil I utgangspunktet positiv og avhengig av et åpent og realt samarbeid Noen kjennetegn: Ekspert på hva som er interessant for folk flest Har som oppgave å forenkle og formidle virkeligheten Ikke ekspert på alle saksområder – kan ofte litt om mye/alt Ute etter ”en god sak” – ikke nødvendigvis din historie Bestemmer hvordan han vil prioritere temaene og vinkel stoffet, og har ofte vinklingen klar før intervjuet Arbeider ofte under sterkt tidspress Setter seg raskt inn i nye problemstillinger Trekker raske konklusjoner Samler opplysninger fra flere kilder Vil nødig la seg påvirke av kildene Setter pris på god service og tilgjengelighet Liker å få ros når noe er bra Er lite villig til å innrømme egne feil I utgangspunktet positiv og avhangig av et åpent og realt samarbeid

Journalistens rolle Skal forenkle og formidle virkeligheten Søker ”en god sak” – ikke nødvendigvis din historie Prioritere temaene og vinkler stoffet Har ofte vinklingen klar før intervjuet

Hvordan jobber journalisten? Korte tidsfrister til neste avis eller sending Nettet har fortløpende frister Morgenmøte: saker foreslås og fordeles Saker i nyhetsbildet prioriteres Ønsker å sette dagsorden med egne saker Kontakt: Gunstig før morgenmøtet, eller mellom kl. 10-11 og 14-15. Ikke seint på dagen før frist eller vaktskifte Ta kontakt med journalist, redaksjonsleder eller vaktsjef Pressekonferanse kun for store saker Sak: må på eller tåler å vente?

Hva er en god sak? Eksklusivitet Stor nyhetsverdi Allmenn interesse Opplysningsverdi

Hva er en god sak? Informasjon, bakgrunnsstoff Journalisten vil ha saker med klare nyhetskriterier

To typer redaksjonelt stoff Nyhets- og reportasjestoff Kommentaren lederartikler kronikker leserbrev, etc.

Presse- og nyhetsmeldinger Kortfattet melding fortalt på en journalistisk måte Hvorfor fortjener DIN sak spalteplass? Tittel, ingress, brødtekst Pressemeldingen skal: Informere om en vesentlig og aktuell nyhet Kortfattet med tittel, oppsummerende ingress og brødtekst Ett hovedpoeng Det viktigste først Fallende viktighet Sitater gjør meldingen levende Skriv kort – én A4-side er nok Skriv enkelt og klart norsk – vær nøyaktig Kontaktpersoner   Oppfølging: Ringe redaksjonen eller journalisten Følg hvordan media tar saken Påpek alltid faktafeil - raskt

Presse- og nyhetsmeldinger forts. Kort og lettfattelig Det viktigste først Sitat(er) Kontaktpersoner

Skriv en pressemelding! Oppgave: Støttekonsert for Metropolis Hvorfor arrangeres konserten? Hva er viktigst å fortelle i saken? Sitat Maks 150 ord Tekstene skal leses opp etterpå

Presentasjon av pressemeldinger Hva var bra her? Hva kunne vært gjort bedre? Andre innspill?

Oppsummering og spørsmål Hva lurer dere på?