Kommunale foretak, hva og hvorfor?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Advertisements

Unntatt offentlighet? Seminar Høgskolen i Vestfold 9. Mars 2006  Møteoffentlighet -  Etter kommuneloven § 31  Etter universitetsloven § 9-6.
Advokat Børge Benum Forbundsadvokatene
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Kryss-subsidiering og andre feller
Bergensbyrådet Bergens nye byråd Presentert av byrådsleder Monica Mæland Bergen, 18. oktober 2007.
Kommunene som aktive eiere
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Felles kravspesifikasjon for Oslo kommune 2012
Helen Knutsen Prosjektansvarlig Undervisningsbygg Oslo KF
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Skolen – en kommunal virksomhet
Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
Eierskap og Eierstyring.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Bydelsøkonomi Knappe rammers begrensninger og muligheter. Innledning av Ivar Johansen Fagforbundet 8. september 2010.
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
HeH - litt bakgrunn og prinsipper for styring Kommunestyrets eierdag 8. Februar 2012.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Kunstnerisk utsmykning av kommunale bygg
Arbeidet med intern kontroll og risikostyring i Oslo kommune
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
© Bergen kommune Hvordan styres Bergen kommune? Presentasjon v/ byrådsleder Monica Mæland.
Forelesninger i selskapsrett Disposisjonen pkt studieår, vår 2013 Professor dr. juris Beate Sjåfjell Det juridiske fakultet i Oslo
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
Eldrerådsopplæring Øygarden eldreråd Sigmund Olsnes 1Arna Rådgivning Sigmund Olsnes.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Fritt brukervalg av praktisk bistand i Bergen Tilbyderkonferanse
Kommunal styring og privatisering.
Hva er prinsippene i modellen
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Budsjett som politisk styringsinstrument
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Journalføring.
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Presentasjon på KS-nettverk
Opplæring av rektorene
Utskrift av presentasjonen:

Kommunale foretak, hva og hvorfor? Finansbyråd André Støylen Bystyrets seminar 4.5.2006

Kommunale foretak Eiendomsforetak Driftsforetak Boligbygg Oslo KF Undervisningsbygg Oslo KF Omsorgsbygg Oslo KF Driftsforetak Kommunal konkurranse KF (internbud, sykehjem) Grønt og idrett KF Arbeidstreningsbedriften KF Tannhelsetjenesten KF Oslo Havn KF (havneloven)

Hva er et kommunalt foretak? Ikke eget rettssubjekt (del av kommunen) Delegasjonsprinsippet er snudd Styret er i loven tillagt myndighet som angår foretakets virksomhet Frihet innenfor budsjettets rammer Innskrenkninger må gjøres i vedtektene eller ved instruks

Lovgivers premisser Sikre at den kommunale virksomhet som kan utføres i andre former enn gjennom de tradisjonelle forvaltnings-organer, kan skje på en måte som muliggjør effektiv drift og forretningsmessig uavhengighet, samtidig som det sikres mulighet for nødvendig økonomisk og politisk styring. (Fra mandatet til kommuneselskapsutvalget) Der kommunen ønsker å skille ut en virksomhet som et eget rettssubjekt er aksjeselskapsformen tilstrekkelig. Dersom kommunen skal beholde det økonomiske ansvaret for virksomheten, bør kommunen ha de styringsmuligheter som ligger i at virksomheten er en del av kommunen som juridisk person. (Fra forarbeidene)

Ulike formål Næringsvirksomhet ”Mellomnivå” Forvaltning Aksjeselskap Kommunalt foretak Etat

Bruk av KF Avveining mellom grad av nærings-virksomhet og behov for politisk kontroll Profittformål eller målkonflikter? Fritt marked eller særstilling? Bestiller-utførerorganisering Styringsmessig skille mellom myndighetsoppgaver (inkl. tjenestetilbud) og innsatsfaktorer til tjenestene (tjenesteproduksjonen) Åpner for en mer fri rolle for leverandøren, og kan tilsi bruk av KF

”Produksjon” i egen enhet Forretnings-messig frihet Ulike begreper ”Produksjon” i egen enhet Bestiller- utfører Eiendoms- reformen Kommunale foretak Arealkostnad Forretnings-messig frihet

KFer og kommunen Kommunens formål er tjenesteproduksjon Bevilgningsstyrt; profittmaksimering ikke relevant Begrensninger for særøkonomiene: Hva tjener kommunens samlede mål? Interessemotsetning KFenes ønske om autonomi og behovet for å ivareta overordnede hensyn Bruk av særøkonomier som virkemiddel for å hindre kortsiktige tilpasninger som er skadelige på sikt

Styring av KFer Budsjettvedtak Felles reglementer (regelverk, rutiner, IKT) Eierstrategi for foretakene Bestilling Instruks

Regnskapsprinsipp Regnskap etter kommuneloven Avdrag fra kommunale foretak – driftsinntekter konverteres til kapitalinntekter. Ikke mulig å oppfylle den økonomiske forutsetningen for bykassen ved etablering Enhetlig regnskap for bykassens virksomhet – konsolidert regnskap Styret skal også legge frem regnskap etter regnskapsloven – synliggjøre resultater

Foretaksmøte Fremmer sak om forsøk med foretaksmøte i kommunale foretak (unntatt Oslo Havn KF) Parallell til generalforsamling i aksjeselskaper Velge styre Vedtektsendringer Eventuell bruk av instruks Innenfor rammen av vedtak i bystyret og byrådet Gjeldende budsjett Regnskap avgis til bystyret som del av kommunens samlede regnskap Vanlige parlamentariske kjøreregler