INTERNHANDEL.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Lønn eller næring – Utbetalers trekkplikt”
Advertisements

Slik bruker du vår nettbutikk!
REGNSKAPSAVSLUTNINGEN 2009
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
Hei! Mange stiller oss spørsmål om hvordan man fyller ut avtalen mellom ny eier, TC og overdragelse fra gammel eier ved salg av plass. Her kommer oppskriften.
Regnskapsføring.
Brukerveiledning Basware
MASTERCARD FRA DANSKE BANK
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger 1 Regnskapsprogrammet -Praktisk arbeid.
Sende e-postmelding videre
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger
Kassererkurs for TSI 11. MARS på Kraft.
Merverdiavgift på import av tjenester Vurdering av Oppdrag / Bidragsprosjekter Kathrine Levin Asle Bjørndal.
: Elektronisk post Hva er elektronisk post
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 6
Elektronisk Bestillings- og Fakturasystem
OPP2011 Agresso 5.5 tirsdag Kl. 09:00-11:00 Oslo kommune
Nytt HR-system  Info lederforum
VELKOMMEN TIL REGNSKAPSKURS
Opplæring i BasWare Elektronisk fakturabehandling
Kurs/Infomøte BasWare
Momskompensasjon Budsjettene er beregnet på at beløp som belastes koststedet er fakturabeløp ekskl. mva. Viktig å påføre kode, slik at man ikke blir belastet.
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 2
Regnskapsprogrammet Praktisk arbeid Arbeidsgangen Bilagene konteres og registreres i vinduet for bilagsregistrering. Inn og utbetalinger til kunder og.
Krav til faktura Forhåndsnummerert – på trykte blanketter eller ved maskinelt tildelte nummer Firma skal ha org.nr Mva skal være spesifisert Adressert.
Samme endringsoppgaver – for firma innbetaler AGA til kemner
Bruk av Datavarehuset i økonomirapporteringen
HP 4730sx MFP Tabellen og grafen viser:
Innføring av PA prosjektmodul ved UiB
Oslo kommune Bydel Stovner KONTANTKASSER. Oslo kommune Bydel Stovner.
Søknad om tilskudd/ prosjektmidler Skriv søknad og be om at evt. tildelte midler overføres bankkonto Kopi til regnskap sammen med bilagsblankett.
Oppgradering fra Agresso 5.4 til Agresso 5.5
Opplæring i BasWare ThinClient --- Elektronisk fakturabehandling
Introduksjonskurs i regnskap – fasit til oppgaver
Rutiner ved skade elever
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
MVA i statsforvaltningen
Forventninger til økonomen
NETTVERKSSAMLING KRISTIANSUND
Nettverkssamling Regnskap/økonomi.
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
FAKTURABEHANDLING FAKTURAMOTTAK FOR VÆRNESREGION.
ArrangeIT Webbasert system for å håndtere påmelding og fakturering ved ulike typer arrangementer.
Regnskapsavdelingen APRIL Utgiftsføring / betaling Oppsummering årsregnskap Fakturabehandling Ferieavvikling Vekking PLAN.
-Ein tydeleg medspelar FAGDAG 27. OG Tema innen mva, regnskap Siv T. Hansen.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
Bok & Media Skolen 2008 Bestillingsrutiner Hvordan gjør de det i Oslo v/Øyvind Salgsbasert bestilling BIM11 Lagerbasert bestilling BIM10 VaremottakStatistikker.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Inntekter og kostnader © Gyldendal Akademisk Innholdet i.
Kapittel 9: Regnskapet. Del 3 Postering Bilag Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Regnskapskurs for ungdomsbedrifter. Introduksjon Hvorfor føre regnskap: Orden og oversikt Hvordan føre regnskap: Regnskapets oppbygning Bokføring Hvordan.
Kapittel 2 Regnskapet Etter å ha arbeidet med dette kapitlet skal du kunne følgende læreplanmål: Føre regnskap, fakturere og beregne lønnskostnader * Avslutte.
Driftsbudsjett og regnskap
VELKOMMEN TIL FAGDAG I ØKONOMI
Forarbeid før deltakelse på regnskapskurs
Kurs i økonomirutiner i JF
Asbjørnsens økonomikurs
Personalportalen og Variabelattestant rollen(VLA)
Forarbeid før deltakelse på regnskapskurs
Fagdag i økonomi 14. og 20. november 2017.
Fagdag i økonomi 14. og 20. november 2017.
Verktøykassen.
Verktøykassen.
BASWARE.
Innførsel av varer.
Brukerveiledning for timeregistrering med Betalmeg
Regnskapsavslutningen: Anordningsprinsippet og sentrale frister
Utskrift av presentasjonen:

INTERNHANDEL

FAKTURAER Hvordan behandle innkommende fakturaer. Hvordan behandle Fakturaer som vi skal sende til andre bydeler/etater Hvordan behandle krediteringer til andre bydeler/etater

Innkommende faktura Når vi mottar en intern faktura skal den behandles på samme måte som vanlig faktura, i Agresso Web. Husk at det ikke er moms på internhandel. MVA kode null. Kun noen få etater som bruker mva. Se vedlegg Det er viktig at fakturaene ikke blir liggende hos dere, men behandlet med en gang så de kommer i riktig periode. Her viser jeg fram en faktura og underteksten på fakturaen. Dette er viktig

Fakturering til andre bydeler/etater Når vi skal lage en intern faktura til andre bydeler/etater bruker vi skjema liggende på felles/agresso (link på kontoplanen). Internfaktureringsblankett Skjema heter fakturering internt i Oslo Kommune. Her skriver vi mottakers navn Adresse Avsender Hva fakturaen gjelder Sum Føringer Ta frem og hvis hvordan bilaget ser ut og hvor det skal føres

E-faktura betyr at vi ikke legger med vedlegg. Vi bruker nå E-faktura internt i Oslo kommune. Det er derfor veldig viktig at dere skriver tydelig tekst slik at mottakerbydel skjønner hva de får faktura for. E-faktura betyr at vi ikke legger med vedlegg. Dersom det er nødvendig å legge med vedlegg, sendes skjemaet sammen med 2 kopier av gjeldene krav. Den ene sender jeg til bydel/etat. Den andre kopien beholder regnskap sammen med kopi av fakturaen for arkivering. Dette er hva det er ønsket å få med sammen med det som skal faktureres

Intern Kreditering( Vi skal betale til en annen bydel/etat) Det vil si at vi har en vanlig faktura som skal betales til en bydel/etat. Det kan være bydelen skal betale en regning for en klient . (sosial /barnevern/ bolig kontor) Se vedlegg Eller hvis vi har sendt feil intern faktura til bydel/etat, da lager vi en kreditering og en ny intern faktura til riktig bydel/etat. Vi bruker samme skjema som intern fakturering i Oslo kommune, men på dette bilaget fører vi sum med rødt, skriver kreditering med rødt under (fakturaen gjelder.) Så skrives teksten. Resten er det samme som ved vanlig intern fakturering. Hvis et vanlig intern fakturings skjema men for kreditering

Internfakturering i bydelen Det er et vanlig hovedboksbilag vi bruker når det skal ktureres( bokføres mellom tjenestestedene). Da fører vi kredit vårt kostnadsted og art 17971 og debet mottakers koststed, med art 12979. Da får vi inntekt og mottaker utgift. - Se vedlegg Hvis det gjelder betaling som bydelen betaler for en klient går bet. Via reskontroen i agresso. Bilaget markeres med x for reskontro føring. Se vedlegg Vis bilaget hvordan det føres

Kontering Internhandel faktura skal ALLTID konteres med artene 12XXX på utgift og 17xxx på inntekt. Dette fordi Oslo kommune totalt skal stemme overens. En utgift i vår bydel på art 12xxx, skal tilsvare en inntekt i en annen bydel/etat på art 17xxx.

Internkjøp (Oslo kommune/Bydel Stovner) Skal kun benyttes når selger benytter art 1790*-1797* INTERNHANDEL 12900 Kjøp av plasser eldre -skal ikke benyttes Kun økonomienheten 12911 Fordelte utgifter fra UKE (AD, BD, PU) 12912 Fordelte utgifter fra UKE (Acsess) 12913 Fordelte utgifter fra UKE (Fagsystemer, Agresso, NLP) 12914 Fordelte utgifter fra UKE (Fakturasentralen) 12915 Fordelte utgifter fra UKE (02180) 12929 Kjøp av institusjonsplasser barnevern (Oslo kommune) Driftsutgifter 12945 Øvrige innkjøp barnevernet ( Oslo kommune) 12948 Kjøp av dagsenterplasser (Etater i Oslo kommune) 12949 Andre internkjøp (ikke fra bydeler) 12970 Interne renholdskostnader 12979 Kjøp av varer og tjenester internt innenfor Bydel Stovner SKAL brukes ved interne kjøp og omposteringer

Utgift – faktura fra ennen bydel/etat 12980 Kjøp av plasser barnevern fra BFE Driftsutgifter 12990 Kjøp av plasser for eldre (fra andre bydeler) 12991 Kjøp av barnehageplasser (fra andre bydeler) 12992 Kjøp av andre plasser barn/ungdom (fra andre bydeler) 12994 Andre internkjøp fra andre bydeler

Inntekt – krav til andre Internsalg (Oslo kommune/Bydel Stovner) 17990 Salg av plasser for eldre (til annen bydel) Driftsinnt. utenfor avg.omr. 17991 Salg av barnehageplasser (til annen bydel) 17992 Salg av andre plasser barn/ungdom ( til annen bydel) 17949 Andre internsalg (til virksomheter som ikke er bydel) 17994 Annet internsalg (til andre bydeler)