«Sygepleie forbliver ligesom keiserens nye klæder usynlige

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

I.
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra belærende til lyttende kvalitetsutvikling
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hverdagsrehabilitering
Oslo kommune Sykehjemsetaten Overgrep på pasient Lena Sand
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Tilpassede helsetjenester
PÅRØRENDE RETTIGHETER
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Oslo kommune Helseetaten. Oslo kommune Helseetaten En god munn- og tannhelse er en viktig forutsetning for god generell helse, god ernæring og trivsel.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Taushetsplikt for frivillige
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Helsepersonellov og pasientrettighetslov
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Nettverksmøte på Sortland
Veiledning av studenter
Elin Capell Ingvild Hatling Marianne Barø
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Etikk og brukermedvirkning
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Taushetsplikt Eystein Præsteng Larsen
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Praktisk forbedringsarbeid ved Ringerike Sykehus HF
Barn som pårørende.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Barn som pårørende.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Legemiddelhåndtering
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Etikk i Haugesund Kommune
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Og.
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Benny Huser HSH 1 Sjukepleierstudenter sin taushetsplikt Norske lover Yrkesetiske retningslinjer Kull 2005 høst 2005.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte

Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Journalføring.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Utskrift av presentasjonen:

«Sygepleie forbliver ligesom keiserens nye klæder usynlige – en illusion – hvis vi ikke bliver i stand til at dokumentere, at sygepleiersker dagligt medvirker til at fremme og bevare sundhed i befolkningen.» (Rikke Nissen 1877)

Mål for undervisningen Refleksjon og diskusjon om egen og avdelingens praksis Helsepersonell - har kunnskap om lovpålagt dokumentasjonsplikt - utarbeider individuelle tiltaksplaner - tar ansvar for å dokumentere egen praksis

I praksis vil det si at vi vet: Hva Hvem Hvorfor Hvordan - dokumentere -

Men også at vi har: - felles positiv holdning til dokumentasjon - kultur hvor veiledninig er en del av kunnskap og kvalitetsutvikling

Avdelingskultur Kulturen kommer til uttrykk gjennom vaner ” det som sitter i veggene” ” måten vi har det på her hos oss” Handlings - og vanemønstre må bevisstgjøres for å oppnå ønsket endring. Ubevisste verdier skaper usynelige grenser for handlings og endringsevne (Einar Aadland)

Hvordan er det i ”min” og ”din” avdeling? - er det en kultur hvor ”korreksjon” oppleves som en del av kunnskap og kvalitetsutvikling ? - er det ufarlig å gi tilbakemeldinger på feil og mangler? - er det lett å be om hjelp?

Helsepersonelloven Kapittel 8. Dokumentasjonsplikt §39: Alle som yter helsehjelp på selvstendig grunnlag skal føre journal. Helsepersonell under instruksjon kan ha dokumentasjonsplikt dersom de er alene om å utføre helsehjelpen eller på annen måte har en selvstendig rolle.

Definisjoner Helsehjelp: enhver handling som har forebyggende, diagnostisk, behandlende, helsebevarende eller rehabiliterende formål som utføres av helsepersonell Helsepersonell: Personell med autorisasjon etter §48 = en oppsummering av yrker

§5. Bruk av medhjelper: Helsepersonell kan i sin virksomhet overlate bestemte oppgaver til annet personell hvis det er forsvarlig ut fra oppgavenes art og personellets kvalifikasjoner og den oppfølging som gis. Medhjelpere er underlagt helsepersonells kontroll og tilsyn.

et juridisk dokument som sikrer rettsikkerheten for pasienter og Dokumentasjon er et juridisk dokument som sikrer rettsikkerheten for pasienter og helsepersonell

Helsepersonellovens § 47. Opptegnelser og journal som bevis Journalen kan benyttes som bevis i saker mot helsepersonell og helsevesen. Hvis journalene ikke gir tilstrekkelige opplysninger om hva som faktisk har skjedd, kan bevisbyrden bli lagt på helsepersonellet.

Dokumentasjon skal derfor blant annet synliggjøre faglig ansvar, vurderinger, tiltak og brukermedvirkning være et kommunikasjonsmiddel

Tiltaksplanen skal være Individuell Evaluert og oppdatert Presis og forståelig Oversiktlig og systematisk

Pasienten skal oppleve kontinuitet i Fordi….. Pasienten skal oppleve kontinuitet i omsorg, pleie og behandling Viktig informasjon ikke skal gå tapt

Situasjon: Hvorfor må han/hun ha hjelp Undersøkelser (bl.prøver, CT, osv) Hva er prøvd tidligere Ressurser Faglige vurderinger Mål : - i presens - flere mål (hovedmål og delmål) Prosedyre: Individuelle tiltak Hva er nødvendig for denne pasienten Evaluering: hva fungerte/hva fungerte ikke måloppnåelse/stabilitet

Fortløpende dokumentasjon Journal signatur er også dokumentasjon Journal føringer  nye observasjoner og avtaler, avvik fra tiltaksplanen Vurderinger og tiltak: hvorfor valgte jeg dette tiltaket for denne situasjonen?

Eksempel fra institusjonstjenesten Utdrag fra tilfeldig sykepleiejournal - 7 døgn Vil ikke pusse tenner i dag Pasienten sier det gjør vondt når han pusser tenner Minus tannpuss Pas har vondt i tennene når vi pusser dem Pasienten ville ikke pusse tenner i dag

” Vi skal ikke skrive så mye” Er det vi skriver aktuelt og gir dekkende opplysninger om pasientsituasjonen? Situasjon: Dusj engang i uka Hvordan dokumenterer vi denne situasjonen?

Den store lille forskjellen Beboeren hadde litt vondt i halsen i kveld Neste kveld: Er hes og har noe ubehag i halsen. Fikk derfor et glass varm melk med honning, han sa det lindret.

Eksempel fra natt Har ringt x 10 i natt Veldig aktiv med snora i natt, sovet lite Har vært en del våken i natt Har ringt på x 7 i natt. lurer ikke på noe når jeg kommer inn til henne Har vært mye våken og ringer mye. Pas. Har utslett på høyre side av brystet. Huden er rødt og utslettet ligner på eksem. Vært en del våken. Ringt mye i perioder Har ringt en del ganger i natt. Sier at hun klør. roet seg ved 04.00

Den store lille forskjellen – nok engang Pasienten var urolig frem til ca. 23. Gjorde da avtale med pas. om at klokka bare skulle brukes hvis det var et reelt behov for hjelp og u.t. lovet å ta tilsyn hver time gjennom hele natta. Både pas. og u.t. har holdt avtalen. Selv om pas. har vært våken ved 2 av tilsynene har det ikke vært unødvendig ringing. Pas. fornøyd nå på morgenen over hvor fint natta har gått

Ingen dokumentasjon = Ingen helsehjelp gitt

Mulige årsaker til manglende dokumentasjon - avklaringer må til både for leder og medarbeidere Mangel på tid Problemer med å uttrykke seg skriftlig Etiske dilemma i forhold til hva som bør og skal dokumenteres Lite tilrettelagte omgivelser. Manglende kontinuitet i sykepleien. Behov for opplæring og undervisning er lite ivaretatt Går på bekostning av tid med pasientene

Hva må til? Oppfølging av sykepleiedokumentasjonen over tid Ta ansvar for egen læring og oppdatering

Forskrift om pasientjournal Uttyper kravene til pasientjournal: journalsystem journalføring til journalens innhold oppbevaringssted og tid

Kvalitetstiltak i Drammen kommune Verdihåndbok Utarbeidet på bakgrunn av bl.a. aktuelt lovverk og kvalitetsforskriften EQS Pasientsikkerhet  Dokumentasjon PPS

Aktuelle spørsmål Hvem er journalansvarlig i din avdeling? Hvor finner du lovverk og retningslinjer ? Hvem er journalansvarlig i din avdeling? Hva betyr det å være journalansvarlig ? Hvilket ansvar har primærkontakt /ansvarlig sykepleier Hvordan praktiseres innsynsretten i journalen? Hvordan dokumenteres brukermedvirkning?

Taushetsplikt Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite i egenskap av å være helsepersonell (hlspl. §21)

Selvevaluering har jeg dokumentert den gitte helsehjelp og mine har jeg ivaretatt brukerens rettigheter har jeg dokumentert den gitte helsehjelp og mine observasjoner til brukerens beste har jeg dokumentert effekten av iverksatte tiltak har jeg et bevisst forhold til brukerens og/eller pårørendes rett til innsyn i egen journal (Verdihåndboka)

Dokumentasjon er mer enn pasientjournaler Opplysninger til hovedkort IPLOS Avviksmeldinger

Tiltaksplan som kommunikasjonsmiddel Internt i avdelingene Pasienter og pårørende Avdelingsleder Ansvarlig sykepleier på institusjonen Lege Mellom avdelinger innen virksomheten Virksomheter imellom Kontor for Tjenestetildeling og Samordning

Brukes tiltaksplanen av personalet, eller skrives den fordi vi må? Er du fornøyd med dokumentasjonen du selv gjør? Hva gjør at dokumentasjonen fungerer i din avdeling?

Noen arbeidsoppgaver kan delegeres, men ikke dokumentasjon av egen praksis. Krever samarbeide for å prioritere riktig.