Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Lederskap 2009 Utvikling av relasjonskompetanse Samhandling og suksess Møre og Romsdal fylke Hvilke ferdigheter kreves av relasjonsledere ? Hvordan trene.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Samspill og Samhandling
Seksualitet og samliv Ms-konferansen, Stjørdal 6.mai 2014
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Samfunnskunnskap - Makt
KLASSELEDELSE.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Positiv ledelse av barn
Mestring og forebygging av depresjon
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Utviklingsøkologiske modell
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Skoler og barnehager i Finnmark Alta mars 2013
Barns læring, voksnes ansvar!
Utfordringer i familien
Stress, utbrenning, mobbing
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Samhandling og kommunikasjon
Mestring og forebygging av depresjon
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Foreldregruppe på Fillan barnehage
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Handlingsplan mot mobbing
Opprettholdende faktorområder
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
BARNAS BARNEVERN 2020.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Betydningsfulle andre / signifikante andre
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Aggresjon.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Trygghet Anne Lise Holm.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Vi vil «være sammen»; for barna…
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Kapittel 1 SAMSPILL.
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
7. Motivasjon i organisasjoner
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Ledelse.
7. Motivasjon i organisasjoner
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Utskrift av presentasjonen:

Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner Tillit er en følelse – alltid i bevegelse Den trenger bekreftelse og næring for å leve Ledere trenger denne kompetansen for påvirkning og innflytelse. Den bygges gjennom atferd og moral. Den er deres legitimitet. Forutsigbarhet, trygghet, ærlighet og ordholdenhet er byggeelementer. Kongruent kommunikasjon og atferd gir tillit. Resonans – følelse av positive opplevelser

Tillit som følelse En positiv følelse som oppstår mellom mennesker som resultat av positive interaksjoner og kommunikasjon. Tillit fjerner barrierer og åpner relasjonen. Utvikler lojalitet, åpenhet og trygghet Tillit skaper positive reaksjoner i en relasjon Tillit er i slekt med følelsen kjærlighet

Tillit og dialog/påvirkning Tillit skapes gjennom positive interaksjoner og mellommenneskelig compassion/kindness. Eks.: Dialogsituasjoner/medarbeidersamtaler Genuin interesse for den andre Empatisk styrke Undersøkende atferd/ lav egofaktor Mental nærhet og kommunikasjonsevne Sjølve nerven i to-samværet ,” når vi to er alene” vårt fortrolighetskammer.

Tillit 5 dimensjoner(Schindler og Thomas 1993) Integritet – samsvar mellom ord og handling Kompetanse – faglig og mellommenneskelig Konsistens – forutsigbarhet,enhetlig opptreden,konsekvens Lojalitet – stille opp for en annen og støtte Ærlig og sannhetstro opptreden

Tillit Sjølledelse forutsetter gjensidig tillit. Relasjonen må først etableres som et trygt fundament. Utvist tillit avler tillit – en gjenytelse/respons Tillit er basert på tro på det gode i mennesket. Dermed er tillit i slekt med kjærlighet. Skepsis, tvil og mistenksomhet stenger for tillit. Lav sjøltillit vil hindre et menneske i å ta imot tillit. Oppbygging av sjøltillit kan være grunnlaget for sjølledelse

Tillit Definisjon: Et mellommenneskelig emosjonelt resultat av gjentatte tillitsskapende interaksjoner Positiv opplevd avhengighet Kan gjelde deler av relasjonen – fagtillit/persontillit Totaltilliten avgjør om relasjonen holder for formålet Tillit hindrer konflikt Tilbakemeldingsavtaler og ”relasjonsventilen” Relasjon er tosidighetens komplekse balanse

Tillit Tillitsutvikling er en bevegelse mot varme Tillitsavvikling er en bevegelse mot kulde(konflikt) Tillitsskaping forutsetter emosjonell intelligens Tillitsstatus må gjøres opp regelmessig i en relasjon Relasjonell feighet kompliserer et tillitsforhold Relasjonelt mot bygger tillit Tillit er en emosjonell positiv binding med høy skjørhet

Sårbarhet Tillit kan være skjør og sårbar Ødelegges på sekunder – - skaper skuffelse,usikkerhet,sorg. Resultater Avstand Relasjonelle brudd Varig utrygghet Motstand Demotivasjon Sinne Skepsis- også til andre Mistenksomhet Konflikt

Relasjonelle eksistensielle situasjoner, RES Situasjoner som er avgjørende for relasjonen Positive RES Tillit oppstår og blir sterk- tåler mye i ettertid Negative RES Tillit ødelegges – kanskje for alltid ? Et alvorlig svik i relasjonen

Tillit - oppgaver 1. Hvilken sammenheng er det mellom tillit og andre relasjonelle dimensjoner i Relasjonskompetanse ? Hvilken posisjon har tillit mellom alle de andre ? 2. Hva er grunnlaget for å si at tillit er en følelse ? Hvilken kompleksitet ser dere i denne tilnærmingen. 3. Hvordan kan en hevde at tillit kan splittes opp i flere deler i en og samme relasjon ? Går det an å ha delvis tillit ? Hva er totaltillit ? 4. Tenk deg en illustrasjon som viser tillit. Tegn den. 5. Hvilken sammenheng er det mellom læring/påvirkning og tillit ? Hvilke konsekvenser har det for lærere og ledere ? 6. Hvordan påvirkes tillit under konflikt ? For berørte ? For megler ? 7. Hvilket grunnlag er det for å hevde at tillit bygger på det gode i mennesket ? Hva er sammenhengen mellom tillit og kjærlighet ?