Resultatledelse 19.12.11 Resultatledelse
Resultatledelse: Styrings- og utviklings-verktøy Styringsverktøy: Felles styringssystem – tydelig og oversiktlig Felles kulturutvikling Økt fokus på resultater Utviklingsverktøy: Verktøy for utvikling på alle nivåer Bedre kunnskapsgrunnlag for utviklingsprosesser Økt brukerinnflytelse Bedre ledelse Resultatledelse
Gjennomgående målekart 2012 19.12.11 Resultatledelse
Gjennomgående målekart, brukere 2012 19.12.11 Resultatledelse
Gjennomgående målekart, medarbeidere 2012 19.12.11 Resultatledelse
Gjennomgående målekart, læring og fornyelse 2012 19.12.11 Resultatledelse
Gjennomgående målekart, økonomi 2012 19.12.11 Resultatledelse
Gjennomgående målekart, etikk og internkontroll 2012 19.12.11 Resultatledelse
Resultatavtaler Alle ledere inngår årlig resultatavtale med overordnet leder Rådmannen med formannskapet - inngås i forbindelse med Handlingsprogrammet Direktørene og kommunalsjefene med rådmannen Enhetssjefene med direktørene Tjenestelederne med kommunalsjefene Avtalene følger en felles mal, og spesifiserer Del 1: Målekart. Resultatkrav for 5 strategiske fokusområder Del 2: Andre mål Hvordan resultater skal måles 19.12.11 Resultatledelse
Resultatoppfølging og -rapportering Regelmessig dialog med overordnet leder om måloppnåelse, evt justering av avtale Resultatrapportering Årlig tilbakemelding om måloppnåelse Resultatsikring Systematisk arbeid med resultatavtaler i nettverk, på en måte som bidrar til måloppnåelse Resultatledelse
Hva er resultatsikring? Systematisk arbeid med resultatavtaler - på en måte som bidrar til at målene blir nådd NB! Resultatsikring er ikke det samme som årlig resultatrapportering og ikke det samme som resultatoppfølging gjennom året Hva vil vi oppnå? Sikre at avtalte resultater kan leveres som planlagt Samtidig bidra til motivasjon, læring, samhold og oversikt Resultatledelse
3 ganger i løpet av året - i møter Forum: Ledernettverkene Hvordan? 3 ganger i løpet av året - i møter Forum: Ledernettverkene Møtene gjennomføres slik at hver og en kan skaffe seg merverdi: Du er sikrere etter møtet enn før møtet på at du kommer til å levere avtalte resultater Resultatledelse
Målekartet – Corporator Resultatledelse
Resultatledelse som utviklingssystem Resultatene fra medarbeider- og brukerundersøkelsen gir en indikasjon om status Forutsetter dialog for å analysere resultatene Utarbeide handlingsplan Skal sikre en systematisk oppfølging Ref. HMS-håndboka Act Plan Check Do Resultatledelse