Helse Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Vi gir mennesker muligheter
Litt mer om PRIMTALL.
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
Pensjonsreformen Vil den få oss til å jobbe mer? v/ Axel West Pedersen Institutt for samfunnsforskning.
Hjerneslag -epidemiologi
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
Samhandlingsreformen – spesielt om utfordringer i spesialisthelsetjenesten Fagsjef Anne Turid Wikdahl.
Attføringsmessa 18. januar 2012
Pensjonsreformen 7. mars Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Hovedelementene i pensjonsreformen •Opptjening •Fleksibelt uttak •Levealdersjustering.
St.meld.nr 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Behovet for voksenboliger Hva kan kommune og helsevesenet spare på private løsninger? Vestlandske Bygg- og anleggsdag, 31. oktober 2013 Hilde Onarheim.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
1 1 Offentlig sektors finanser mot 2050: Utfordringer for kommunenes økonomi Erling Holmøy, Forskningsavdelingen, Statistisk sentralbyrå.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Alderspensjoner Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2010
Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2010
Demografisk analyse Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Befolkningsprognoser Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Offentlige utgifter generelt
Demografisk utvikling generelt
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Einar Bowitz,Econ Pöyry og Roland Fürst, Fürst og Høverstad ANS Rammefinansiering av barnehager.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Hiv- og hepatitt B situasjonen i Norge Smitteverndagene 3. juni 2009
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 30. juni Norges Bank 2 Anslag for BNP-vekst i 2005 hos Norges handelspartnere. Prosent Kilde: Norges Bank.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Prognosesenteret November 2012
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
Eldreomsorg i Harstad mot 2030
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
De nye hjemmetjenestene – langt mer enn hjemmeomsorg
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Samdata 2012 Somatikk.
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
PLANER FOR ELDREOMSORGEN I BERGEN
Mestring, muligheter og mening Framtidas omsorgsutfordringer.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Hvorfor er folkehelsearbeid en viktig del av samhandlingsreformen? - Storfjordkonferansen 12. september 2012, Bjarne Håkon Hanssen.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
Demografi, aldring og velferd. Effekter på offentlige finanser i Norge Ådne Cappelen, SSB VAM Okt
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Strategi Hovedkonklusjon evaluering av ”Strategi 2010” Strategi 2010 har gitt effekt på noen områder, men mye igjen før alle effektmål er nådd Behov.
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Demografikostnader Skaun kommune ( )
Demografikostnader Luster kommune ( )
Arnfinn Eek Psykologspesialist 24. mai 2006
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Forbruk, fritid og skatt fremover Må vi jobbe mer?
Utskrift av presentasjonen:

Helse Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009

2 Pensum Holmøy & Oestreich Nielsen (2008). Velferdsstatens langsiktige finansieringsbehov, Økonomiske analyser, 4/2008, s Langset (2006). Arbeidskraftbehov i pleie- og omsorgssektoren mot år 2050, Økonomiske analyser, 2/2006, s Se også relevante avsnitt fra Perspektivmeldingen 2009 og Economic Policy Committee

Fokus De eldres helsetilstand i fremtiden (Langseth) Helse, omsorg og pleiesektor (Langseth) Offentlige utgifter (Holmøy & Oestreich Nielsen) 3

Langset: Arbeidskraftbehov i pleie- og omsorgssektoren mot år 2050 Pleie- og omsorgsektor = - aldershjem, sykehjem og andre institusjoner for heldøgnspleie/ omsorgstjenester - hjemmesykepleie, hjemmehjelp, avlastningstiltak, støttekontakt o.s.v. til eldre eller syke mao ikke sykehus

Hovedkonklusjon Fram til 2020 svak økning i etterspørsel etter pleie og omsorg Store utfordringer etter 2020 Viktig: - økende antall personer økende standard (utgifter pr. bruker) - usikkerhet rundt de eldres helse i framtiden

Standard & dekningsgrad Standard = antall timeverk per beboer (institusjon) eller mottaker (hjemmetjenester), gitt alder og kjønn Dekningsgrad = andel av befolkningen (gitt alder og kjønn) som bor på aldershjem/institusjon, eller mottar hjemmetjeneste

Fokus på aldersgruppen 80+ Historisk utvikling : sysselsettingen i pleie- og omsorgssektor økte med nesten 40 % - endring i befolkningsgrunnlaget  2/3 del av veksten - endring i standarder og dekningsgrader  1/3 del HVPU (Helsevernet for psykisk utviklingshemmede) der kommunene fikk ansvar ( ) Handlingsplan eldreomsorg (slutten av 1990-tallet)

Tall fra private og ideelle organisasjoner - inkludert i historiske tall (ca 10%) - utelatt fra framskrivingene

Hypoteser om framtidig helse (jfr også Economic Policy Committee og Holmøy & Oestreich Nielsen) Utsatt sykelighet: X år ekstra i live = X år ekstra i god helse lavere dekningsgrad/standard Utvidet sykelighet X år ekstra i live = mindre enn X år i god helse økt dekningsgrad og/eller økt standard Sammentrengt/komprimert sykelighet X år ekstra i live = mer enn X år i god helse sterkt lavere dekningsgrad/standard

Uklart hvilken teori/hypotese gjelder Alle tre får empirisk støtte, avhengig av land, periode, kjønn, selv-rapportert eller objektivt målt helse Derfor alternative utviklingsbaner NB: SSB’s befolkningsprognose fra 2005

1. Konstant dekningsgrad og standard (gitt alder & kjønn) – mellomting mellom utsatt og utvidet sykelighet  moderat utvidet sykelighet (p.g.a. økt levealder) Antall årsverk øker med % mot 2050 (fra 2006), avhengig av demografisk utvikling Mao i 2050 en faktor 1,9-2,6 større enn i 2006 NB Aldringsalternativet øverst

2. Utsatt sykelighet Reduser dekningsgradene over tid - Finn alder x i 2003 der e x = 5 år  x = 86 - Finn alder x i 2050 der e x = 5 år  x = 88 (f. eks.) - Dekningsgrad for x = 88 i 2050 settes lik dekningsgrad for x = 86 i Gjenta for alle e x = 1, 2, 3, 4, …, 10 år, både menn og kvinner

2. Utsatt sykelighet medfører svakere økning ( årsverk mot 2050) i behovet sammenlignet med referansebanen ( årsverk; fig. 2)

3. Sammentrengt sykelighet Dekningsgradene redusert enda sterkere Fra utvidet sykelighet til utsatt sykelighet: reduserte dekningsgraden med a% Fra utsatt til sammentrengt sykelighet: reduserer med a% enda en gang

3. Sammentrengt sykelighet: behov for arbeidskraft innenfor pleie og omsorg omtrent uendret fram til 2020; deretter en økning I % høyere enn i 2006

Familieomsorg (= privat, ulønnet) Implisitt forutsetning hittil: forholdet mellom familieomsorg og offentlig omsorg er konstant Urealistisk pga færre unge voksne Vanskelig å måle – anslag årsverk (rundt 2003)

Hvis familieomsorg antas konstant ( årsverk), må det offentlige ta mer. Sysselsettingsbehov øker med 113% mot 2050, i stedet for 70% (utsatt sykelighet)

Gjennombrudd i behandling av demens Anta et slikt gjennombrudd rundt 2020 Dekningsgrad i slike institusjoner halveres over perioden Antall brukere reduseres med 15%

Antall årsverk i 2050 rundt 25% lavere enn uten gjennombrudd Ca konstant i perioden

Standardøkning : - 1,3% pr. år i kommunale institusjonstjenester - 5,2% pr. år i hjemmebaserte tjenester Antatt 1% årlig økning i standarden fram til 2050, lik for hjemmebasert og institusjonsbasert omsorg

1% årlig vekst i standard medfører økning i sysselsettingsbehov fram til 2050 på 280%, m.a.o. i ,8 ganger så stort behov som i 2006

Holmøy & Oestreich Nielsen: Velferdsstatens langsiktige finansieringsbehov Avsnittene ”Konsistens og generell likevekt” og ”Dynamikken i finansieringsbehovet”: les gjennom Konklusjon: På lang sikt er det et udekket finansieringsbehov Her: operasjonalisert vha arbeidsgiveravgift Fokus på pleie og omsorg 22

NB: dagens velferdsordinger, inkl. dagens pensjonssystem 23 Handlingsregelen: avkastning fra Statens Pensjonsfond – utland overføres til nasjonalbudsjettet. Antatt 4%/år av fondets beholdning. Forbedring (”handlingsrom”) fram til 2020 pga gunstig aldersstruktur – deretter forverring

Jfr slide nr. 5 i forelesning om offentlige utgifter generelt  inndekningsbehov i % av BNP Samme form 24

Problem? Arbeidsgiveravgift i 2050 (9%) lavere enn i 2006 (15%) Men: forutsetter samme standard og dekningsgrad for helse og omsorg i hele perioden – urealistisk Formuler alternative forutsetninger Beregn arbeidsgiveravgift, samt sysselsettingsbehov for spesialisthelsetjeneste og eldreomsorg Referansebanen: sysselsettingsbehov i 2060 blir 2,3 ganger så stort som i 2007 (jfr Langseth: faktor 2,2 fram til 2050 – konstant alternativ med moderat utvidet sykelighet ) 25

Økning i standard på 1% hvert år (”Økt standard”) medfører - 24% arbeidsgiveravgift i 2050 =+15%p (NB teksten sier 26,1% - skrivefeil?) - antall sysselsatte i 2060 ca 4 ganger så høyt som i 2004 (jfr Langseth: faktor 3,8 i 2050) 26

Høy levealder ”Høyere levealder” : +1,6 år for menn, +2,5 år for kvinner ekstra i 2060 sammenlignet med SSB Prognose fra 2008 (+8 år ) Antatt: utvidet sykelighet (”flere leveår = flere syke år”) 27

Høyere levealder medfører - 13% arbeidsgiveravgift i 2050 = +4 %p - antall sysselsatte i 2060 ca 2,6 ganger så høyt som i

Bedre helse Antakelse: antall år som frisk øker i takt med levealderen (jfr utsatt sykelighet/ dynamic equilibrium) Operasjonalisert: dekningsgraden på hvert alderstrinn senkes gradvis til 2/3 av dekningsgraden i referansebanen 29

Bedre helse medfører - 4% arbeidsgiveravgift i 2050 = - 5% p. - antall sysselsatte i 2060 ca 1,7 ganger så høyt som i

Familieomsorg jfr Langset 31

Økt standard kombinert med bedre helse 32

Økt standard & bedre helse medfører - antall sysselsatte i 2060 ca 3 ganger så høyt som i