Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid Individ versus symptomperspektiv System versus miljøperspektiv
Tiltak i skole/barnehage kan plasseres innenfor flere nivåer: Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Tiltak i skole/barnehage kan plasseres innenfor flere nivåer: Systemperspektiv nærmiljønivå Skole-/barnehagenivå alderstrinn- og gruppenivå Individperspektiv Brukernivå (barnet/ungdommen)
Individets samspill med andre i systemet Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Individets samspill med andre i systemet har betydning for læring og utvikling og er således utgangspunktet for spesialpedagogiske tiltak
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Forebyggingsbegrepet er sentralt i individ og systemrettet arbeid Caplan (1964) har en tredeling av forebyggingsbegrepet: Punkt 1 og 2 har utgangspunkt i systemrettet arbeid 1 Primær forebygging 2. Sekundær- og Punkt 3 har utgangspunkt i individrettet arbeid 3. Tertiærforebyggende arbeid.
Primær forebygging er forebyggende innsats som Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Primær forebygging er forebyggende innsats som settes inn mot hele befolkningen i et land eller et mer avgrenset område, for eksempel en skole eller en barnehage evt en hel skoleklasse. Målet er å forhindre at problemer eller vansker oppstår, eventuelt at de oppdages tidligst mulig.
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Sekundær forebygging vil være tiltak som settes inn mot grupper som en vil anta befinner seg i en risikosone og som står i fare for å utvikle større eller mer omfattende problemer. Målet er å redusere varigheten av problemene. I skole- og barnehagesammenheng vil en for eksempel Kunne sette i gang kompetansehevingstiltak for å bidra til økt kunnskap og ferdigheter om inkludering.
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Tertiær forebygging vil være tiltak hvor siktemålet er å nå enkeltindivider eller grupper som har utviklet et etablert problemmønster, for eksempel i form av omfattende avvik. Målet er da i første omgang å redusere omfanget av avviket. I barnehage- og skolesammenheng vil det her gjerne tradisjonelt dreie seg om alvorlige avvik.
Individuell tilpasset opplæring Opplæring i fellesskap Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Barnehage/skole er en sentrale institusjoner i systemet rundt brukeren av spesialpedagogiske tiltak , fordi barn og unge med spesielle behov har rett til: Individuell tilpasset opplæring Opplæring i fellesskap
Mestring av samspill er en viktig Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Mestring av samspill er en viktig påvirkningsfaktor for læring og utvikling I det følgende er det eksempler på samspills og systemfaktorer som fremmer læring og utviklingen
Skaalvik & Skaalvik (1997) hevder at grunnlaget for all læring er: Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Skaalvik & Skaalvik (1997) hevder at grunnlaget for all læring er: - tror på egne muligheter - er trygg i miljøet - er motivert for å lære
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Kaufmann (1991) bruker begrepet «risikofaktorer» som mulige forløpere til problemutvikling. Hun mener at risikofaktorer er forhold som kan føre til at barn og ungdom utvikler psykososiale vansker, enten knyttet til elevens selv, familien eller skolen.
Faktorer knyttet til eleven selv er: - biologisk utrustning Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Faktorer knyttet til eleven selv er: - biologisk utrustning - personlighetstrekk - kognitive (tankemessige) forutsetninger - skolen/lærerne legger for stor vekt på irettesettelser
Faktorer knyttet til familien er: - foreldrenes samlivsproblemer Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Faktorer knyttet til familien er: - foreldrenes samlivsproblemer - aleneforsørgere med lav inntekt - foreldrenes psykiske problemer - foreldrenes alkohol eller stoffmisbruk - fedres kriminalitet - foreldrenes manglende omsorgsevne
Faktorer knyttet til skolen er: Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Faktorer knyttet til skolen er: - skolen/lærerne er ikke sensitive overfor elevenes individualitet - skolen/lærerne møter elevene med uegnede forventninger - skolen/lærerne har inkonsekvente eller uegnede forventninger - elevene får for lite belønning av positiv atferd
Miljøets betydning for utvikling av Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Miljøets betydning for utvikling av samspillsferdigheter og selvforståelse Hvilke miljøbetingelser fremmer utvikling av samspillsferdigheter Hvilke miljøbetingelser fremmer utvikling av selvforståelse
1 Samspill som er negativt for en selv Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg 1 Samspill som er negativt for en selv 2 Samspill som er negativt for omgivelsene --------------------------------------------------------- 3 Samspill som er positivt for en selv 4 Samspill som er positivt for omgivelsene (Holmberg 1997)
Lewins (1935) forenklede formel : Atferd = PO Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Menneskets atferd er knyttet til de to hovedfaktorene: personen og omgivelsene/miljøet, Lewins (1935) forenklede formel : Atferd = PO P står for faktorer knyttet til personen O står for faktorer knyttet til omgivelsene
Her er de tre innfallsvinkler som kan velges Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Her er de tre innfallsvinkler som kan velges i spesialpedagogisk arbeid for å forbedre situasjonen til den funksjonshemmede: individet systemet både individ og system
Faser i individ- og systemrettet arbeid Valg mål Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Faser i individ- og systemrettet arbeid Valg mål Valg av strategier/framgangsmåter Valg av handlingsplan Tids-/gjennomføringsplan Justering & evaluering Avslutning
Motiverende aspekter kan være å: Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Motiverende aspekter kan være å: fremme klarhet i systemet for det som skal utprøves sikre samsvar med ressurer som eksisterer og det som skal utvikles
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Punkter som kan fremme systemets handlingsmuligheter: Avklare og bli enige om mål Analysere alternativer for å oppnå mål Lage en handlingsplan Dele opp handlingsplanen Sette i gang tiltak/ handling Evaluering og justering av handling Resirkulere
Målbar i forhold til presiseringsnivå Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Mål og evaluering Målbar i forhold til presiseringsnivå Realistisk i forhold til eksisterende ressurser Meningsfylt i forhold til det som ønskes oppnådd
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Spesialpedagogiske arbeidsoppgaver innebærer å være behjelpelig med at aktørene i systemet spesifisere målet for det spesialpedagogiske tiltaket og utarbeider tydelige målformulering som kan evalueres presist