System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Sverre Nesvåg Forskningsleder
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Kroppsøvingsdidaktikk
Sosiologi i barnehagen
Rådgivning Jorun Buli Holmberg
Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Tilpasset opplæring AU 1
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Grenseløse oppgaver og vanskelige prioriteringer Forskrift folkehelse
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Generelle tiltak og forebygging
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Barns læring, voksnes ansvar!
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Ulikheter og variasjoner
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Kampen skole Vår visjon:
Lokal arbeidstidsavtale
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Systemrette arbeid i skolen aman. Jorun Buli-Holmberg
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Rådgiverrollen I Elevtilpasset Opplæring Jorun Buli Holmberg – 24 januar 2005.
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Et øyeblikks tålmodighet. kan bevare fra stor skade
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Utfordringer i samfunnet  Av gruppen uføretrygdet under 40 år har nærmere 60 % diagnosen psykiske lidelser  2009: Ca 20 % av befolkningen over 18 år.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Ragnhild Inderhaug seksjonssjef. Hvorfor en ny seksjon?  « Sammen for kvalitet «( spesialpedagogisk plan ) er ikke bare en plan, men.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Opptrappingsplan for rusfeltet ≡ «Regjeringen vil ha en ny og forsterket innsats for mennesker med rus- og eller psykiske problemer, og vil derfor.
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid Individ versus symptomperspektiv System versus miljøperspektiv

Tiltak i skole/barnehage kan plasseres innenfor flere nivåer: Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Tiltak i skole/barnehage kan plasseres innenfor flere nivåer: Systemperspektiv nærmiljønivå Skole-/barnehagenivå alderstrinn- og gruppenivå Individperspektiv Brukernivå (barnet/ungdommen)

Individets samspill med andre i systemet Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Individets samspill med andre i systemet har betydning for læring og utvikling og er således utgangspunktet for spesialpedagogiske tiltak

Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Forebyggingsbegrepet er sentralt i individ og systemrettet arbeid Caplan (1964) har en tredeling av forebyggingsbegrepet: Punkt 1 og 2 har utgangspunkt i systemrettet arbeid 1 Primær forebygging 2. Sekundær- og Punkt 3 har utgangspunkt i individrettet arbeid 3. Tertiærforebyggende arbeid.

Primær forebygging er forebyggende innsats som Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Primær forebygging er forebyggende innsats som settes inn mot hele befolkningen i et land eller et mer avgrenset område, for eksempel en skole eller en barnehage evt en hel skoleklasse. Målet er å forhindre at problemer eller vansker oppstår, eventuelt at de oppdages tidligst mulig.

Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Sekundær forebygging vil være tiltak som settes inn mot grupper som en vil anta befinner seg i en risikosone og som står i fare for å utvikle større eller mer omfattende problemer. Målet er å redusere varigheten av problemene. I skole- og barnehagesammenheng vil en for eksempel Kunne sette i gang kompetansehevingstiltak for å bidra til økt kunnskap og ferdigheter om inkludering.

Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Tertiær forebygging vil være tiltak hvor siktemålet er å nå enkeltindivider eller grupper som har utviklet et etablert problemmønster, for eksempel i form av omfattende avvik. Målet er da i første omgang å redusere omfanget av avviket. I barnehage- og skolesammenheng vil det her gjerne tradisjonelt dreie seg om alvorlige avvik.

Individuell tilpasset opplæring Opplæring i fellesskap Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Barnehage/skole er en sentrale institusjoner i systemet rundt brukeren av spesialpedagogiske tiltak , fordi barn og unge med spesielle behov har rett til: Individuell tilpasset opplæring Opplæring i fellesskap

Mestring av samspill er en viktig Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Mestring av samspill er en viktig påvirkningsfaktor for læring og utvikling   I det følgende er det eksempler på samspills og systemfaktorer som fremmer læring og utviklingen

Skaalvik & Skaalvik (1997) hevder at grunnlaget for all læring er: Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Skaalvik & Skaalvik (1997) hevder at grunnlaget for all læring er:         - tror på egne muligheter         - er trygg i miljøet         - er motivert for å lære 

Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Kaufmann (1991) bruker begrepet «risikofaktorer» som mulige forløpere til problemutvikling. Hun mener at risikofaktorer er forhold som kan føre til at barn og ungdom utvikler psykososiale vansker, enten knyttet til elevens selv, familien eller skolen.

Faktorer knyttet til eleven selv er: - biologisk utrustning Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Faktorer knyttet til eleven selv er: - biologisk utrustning - personlighetstrekk - kognitive (tankemessige) forutsetninger - skolen/lærerne legger for stor vekt på irettesettelser

Faktorer knyttet til familien er: - foreldrenes samlivsproblemer Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Faktorer knyttet til familien er: - foreldrenes samlivsproblemer - aleneforsørgere med lav inntekt - foreldrenes psykiske problemer - foreldrenes alkohol eller stoffmisbruk - fedres kriminalitet - foreldrenes manglende omsorgsevne

Faktorer knyttet til skolen er: Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Faktorer knyttet til skolen er: - skolen/lærerne er ikke sensitive overfor elevenes individualitet - skolen/lærerne møter elevene med uegnede forventninger - skolen/lærerne har inkonsekvente eller uegnede forventninger - elevene får for lite belønning av positiv atferd

Miljøets betydning for utvikling av Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Miljøets betydning for utvikling av samspillsferdigheter og selvforståelse  Hvilke miljøbetingelser fremmer utvikling av samspillsferdigheter Hvilke miljøbetingelser fremmer utvikling av selvforståelse

1 Samspill som er negativt for en selv Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg 1 Samspill som er negativt for en selv  2  Samspill som er negativt for omgivelsene                                                 --------------------------------------------------------- 3 Samspill som er positivt for en selv 4  Samspill som er positivt for omgivelsene                                                                        (Holmberg 1997)

Lewins (1935) forenklede formel : Atferd = PO Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Menneskets atferd er knyttet til de to hovedfaktorene: personen og omgivelsene/miljøet, Lewins (1935) forenklede formel :         Atferd = PO P står for faktorer knyttet til personen O står for faktorer knyttet til omgivelsene

Her er de tre innfallsvinkler som kan velges Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Her er de tre innfallsvinkler som kan velges i spesialpedagogisk arbeid for å forbedre situasjonen til den funksjonshemmede: individet systemet både individ og system

Faser i individ- og systemrettet arbeid Valg mål Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Faser i individ- og systemrettet arbeid Valg mål Valg av strategier/framgangsmåter Valg av handlingsplan Tids-/gjennomføringsplan Justering & evaluering Avslutning

Motiverende aspekter kan være å: Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Motiverende aspekter kan være å: fremme klarhet i systemet for det som skal utprøves sikre samsvar med ressurer som eksisterer og det som skal utvikles

Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Punkter som kan fremme systemets handlingsmuligheter: Avklare og bli enige om mål Analysere alternativer for å oppnå mål Lage en handlingsplan Dele opp handlingsplanen Sette i gang tiltak/ handling Evaluering og justering av handling Resirkulere

Målbar i forhold til presiseringsnivå Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Mål og evaluering Målbar i forhold til presiseringsnivå Realistisk i forhold til eksisterende ressurser Meningsfylt i forhold til det som ønskes oppnådd

Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 10.11.04- Jorun Buli Holmberg Spesialpedagogiske arbeidsoppgaver innebærer å være behjelpelig med at aktørene i systemet spesifisere målet for det spesialpedagogiske tiltaket og utarbeider tydelige målformulering som kan evalueres presist