Intergruppe konflikt kap 8

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Fra prøving og feiling til
Lederutvikling og skreddersøm
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Samfunnskunnskap - Makt
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
Sosiologi i barnehagen
”Krig er utvikling i revers”
Teorien om Konstruktive konflikter Johnson, Johnson & Tjosvold kap. 3
Sinne og hevn i konflikter kap 11 Betydningen av attribusjon
Forandringsprosesser og konflikter kap 18
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
11. Legitimitet og makt Påstandene:
7. Motivasjon i organisasjoner
Hovedtyper av ledelsesteorier:
5. Organisasjoner, individer og grupper
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Stress, utbrenning, mobbing
Oppsummering av FOU - prosjekt
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Sinne og hevn i konflikter - kap 11 Betydningen av attribusjon
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
PSY Organisasjonspsykologi II: Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv
Modellkommunene Hva er unikt?
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Personlighet og konflikt kap
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Worchel (1979) omtaler tillit:
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv
Aggresjon.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
”Krig er utvikling i revers”
hvordan kan det gjennomføres?
Kapittel 1 SAMSPILL.
Arbeidsledelse – Aktuelle lederstiler
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
7. Motivasjon i organisasjoner
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Utskrift av presentasjonen:

Intergruppe konflikt kap 8 Hva er intergruppe konflikter Psykologiske prosesser som opprettholder og demper intergruppe konflikter Gruppetilhørighet og selvrespekt (personlig integritet) Gruppetenking – Janis Maligne sosiale prosesser Løsningsmotstand Løsningsprinsipper Trening i konfliktløsning

Intergruppe konflikt Mellom-gruppe konflikter kan føre til frustrasjon, konflikteskalering, fremmedgjøring, ressursødsling og destruksjon. Av den grunn er det viktig å forstå konfliktaspektene og finne løsningsmuligheter Mellom-gruppe konflikter inkluderer reelle forskjeller mellom grupper i sosial makt, ressurstilgang, livsverdier, og andre signifikante forhold.

Empiriske studier Gutte-gjenger (Sherif, 1966) Simulerte fengselsstudier (Haney, Banks & Zimbardo, 1973) Arbeids-trenings grupper (Blake & Mouton, 1961) Universitetsstudent grupper (Fisher, Grant & Hall, 1990)

Teoretisk forankring Generell sosial psykologi Sosial identitets teori Etnisitet Intergruppe relasjoner Organisasjonspsykologi

Analyse - former Fenomenologisk; deltagernes virkelighetsforståelse Interaksjoner; atferd knyttet til uttrykk, opprettholde og løsning av konflikt Fler-nivå; konflikter må forstås på flere nivåer Tilnærming krever referanser utover kap 8.

Intergruppe-konflikt, definisjon Oppfattede forskjeller i mål eller verdier mellom to parter, forsøk hos den ene parten på å få kontroll over den andre og motstridende følelser i forhold til hverandre Realistisk gruppe konflikt teori versus sosial identitets teori: (kategorisering av individer i grupper er tilstrekkelig til å skape intergruppe konflikter)

Årsaker til intergruppe konflikter Daniel Katz: Økonomi (ressurstilgang) Verdier (grunnsteiner for tro) Makt (maksimering av kontroll og innflytelse) som primære årsaker Maslow o.a.: Grunnleggende humane behov

Perseptuelle og kognitive faktorer Sosial identitets teori; individer må utvikle og opprettholde positiv sosial identitet Etnisitet; individer aksepterer og glorifiserer forhold knyttet til egen etnisitet Negative stereotypier, gruppe kategorisering, overdriver forskjeller mellom grupper og likhet innen gruppen Kognitive bias; attribusjoner både innen gruppen og utenfor gruppen

Gruppenivå faktorer Gruppe prosesser påvirker hvorledes enkeltindivider persiperer, vurderer og forstår konflikter. Organisasjonen, samfunnet og miljøet kan innvirke på hvorledes gruppen selv oppfatter konfliktforholdene – dette temaet er lite vitenskapelig utforsket

Selvrespekt og gruppetilhørighet Sosial identitets teori antar at individenes selvrespekt og egenverdi er knyttet til gruppetilhørighet idet positiv egenidentitet er knyttet til en fordelaktig vurdering av egen gruppe og individets sammenligning til andre grupper

Gruppesamhold Gruppesamhold frembringer tilfredshet og økt produktivitet, og dessuten økt tilhørighet til gruppen. Gruppesamhold kan dermed bli en sentral motkraft for å løse intergruppe konflikter Gruppenormer og sosiale påvirkningsprosesser frembringer stereotypier og motvirker diskriminativ adferd

Gruppetenking (Janis) Gruppesamhold er den primære mekanisme ved gruppetenking, en prosess hvor individuell kritisk tenking erstattes av felles tankesett preget av irrasjonell tenking og de-humaniserende handlinger mot utgrupper. Gruppetenking karakteriseres av symptom preget av overvurdering av gruppens makt og moral, avsondret tankegang og sterkt press mot uniformitet

Gruppeledelse Gruppeledelse har stor betydning for intergruppekonflikter: I sterke intergruppekonflikter er det tendens til vekst for aggressive ledertyper, mens samarbeidsorienterte ledere synes å miste makt og myndighet Janis påpekte betydningen av objektive ledere for å motvirke gruppetenking

Eskalerings dynamikk Konflikteskalering omfatter kommunikasjon som beveger seg fra velvære og trivsel til grov, fysisk tilintetgjørelsesteknikker Intergruppekonflikter fører alltid til eskalering; konfliktnivået blir mer intenst og fiendtlig. Eskalering bygger opp under frykt og forsvar, som skaper ytterligere negativ atferd Robert Metron (1952) identifiserte disse mekanismene som selvoppfyllings profeti

Eskalerings dynamikk (2) Eskaleringsprosessene beskrevet av Deutsch skille mellom samarbeidsinnstilt og konkurranseinnstilt samarbeid Deutschs Crude Law of Social Relations (den grunnleggende lov om sosiale relasjoner): de karakteristiske prosessene ved en relasjon frembringer samme type sosiale relasjoner: kompetitive prosesser frembringer destruktive relasjoner

Maligne sosiale prosesser Den kompetitive - destruktive dynamikk er beskrevet av Deutsch som maligne sosiale prosesser hvor kognitiv rigiditet og bias, selvoppfyllings profetier, og kunnskaps forpliktelse til tro og adferd trekkes inn i en eskalerende spiral hvor risiko for betydelig tap, smerte og skade tiltar.

Motstand til løsninger Konflikteskalering resulterer foruten tap, smerte og skade til økt motstand mot deeskalering og konfliktløsning. Parter blokkeres av fiendebilder og destruktive motiver Økt internt samhold og militant lederstil støtter opp under kampinnstilling og aggressive mål Intensiteten i motsetningene kan dempes ved nøytral tredje part

Løsningsmotstand Grenseløs tiltro og blind hengivenhet er blant de vanskeligste faktorer å håndtere for å redusere løsningsmotstanden. Varighet av løsningsmotstand forverrer utsikter til omforente løsninger

Implikasjoner for forståelse og praksis Forståelse av mekanismer som skaper ekstreme intergruppe konflikter kan over tid føre til intervensjoner som omdanner tilsynelatende fastlåste konflikter til håndterlige relasjoner

Løsningsprinsipper Konfliktene inkluderer subjektive og objektive forhold og begge må håndteres. En tredje part kan bistå i denne prosessen Det må anvendes ulike metoder gjennom deeskaleringsprosessen Løsningene må alltid starte gjennom nitidige analyser. Forsoning forutsetter analyse, forståelse og dialog Endringer krever både strukturelle og relasjonelle forandringer; reetablering av tillit krever utvikling av nye beslutningsprosesser

Implikasjoner for analyse av konflikten Analyse av konfliktsituasjonen identifiserer interesser, verdier og behov hos begge parter Analysen bør utføres av dyktig, upartisk og tillitskapende 3. part som har inngående kunnskap om gruppedynamikk og intergruppe relasjoner Objektive mål bør gradvis bli de sentrale Det bør inngås forpliktende avtale om langvarig bruk, tilknytning og binding til nøytral 3. part

Implikasjoner for konfrontering av konflikten Etter aksept av tredje part som assisterer I analysen, inntrer produktiv konfrontasjon. Produktiv konfrontasjon innebærer vilje til å arbeide mot felles løsninger på de ulike områder innen normer preget av gjensidig respekt, felles utforsking og forpliktelse til problemløsning

Kjennetegn ved konfrontasjon Åpen og korrekt gjengivelse av standpunkter Forståelse for forskjeller mellom gruppene Opprettholdelse av målet om å komme frem til gjensidige akseptable løsninger Overordnet strategi om samarbeid fremfor konkurranse Engasjement i problemløsninger

Implikasjoner for løsning av konflikten Konfliktløsning inkluderer samarbeidsprosessen og resultatene Løsningen må være vedvarende og selvkorrigerende i et langt tidsperspektiv Menneskelige verdier og behov må inkluderes i resultatene Prosessen må inkludere medvirkning og samarbeid Institusjoner og systemer må etablere politiske og økonomiske strukturer som underbygger likhet mellom grupper og individer

Implikasjoner for trening Konfliktløsning innebærer krav til skolering: Mellommenneskelig relasjoner Rådgivning Krysskulturell kommunikasjon Samfunnsutvikling Organisasjons rådgivning Intergruppe relasjoner Internasjonalt diplomati Innebærer et team av fagpersonell

Trening Treningen innebærer foruten kunnskapstilgang også praktisk anvendelse av ferdighetene Reflektert praktiker, særlig integritet og frittståenhet Påregnelighet for kritikk, tvetydighet, og motstand Utvikling av respektfull, tillitskapende og entydig kommunikative ferdigheter Utøve støtte, dempe spenninger og frembringe felles formuleringer Håndtere problemløsningsatferd rettet mot deeskalering Håndtering av vanskelige konkrete konflikter

Konfliktløseren Diagnostisk kompetanse: vurdering av konfliktsituasjonen og utviklingspotensialet Vurdering av mulige resultat av intervensjoner Vurdering av intervensjonene, både de intenderte og de ikke-intenterte Vurdering av langtids-effektene

Konklusjon Inter-gruppe inntrer hyppig og håndteres dårlig Inter-gruppe konflikter har mange årsaker og involverer et komplekst konglemorat av individuell persepsjon, holdninger, atferd og gruppefaktorer som har innebygd tendens til eskalering. Det er behov for skolerte intervenører, sosiale rolle og institusjoner for å håndtere konflikttypen

Utfordring En av de store utfordringene er å trene personell i konflikthåndtering basert på prinsippene innen kommunikasjon, problemløsning, og systemnivå rådgivning, dessuten: bruk av tredje part, balanserte teamrepresentanter og etablering av langsiktige samarbeidsrutiner.