TV-drama. Teori og analyse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Litt mer om PRIMTALL.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Levninger og beretninger Av Karsten Korbøl, Hartvig Nissen vgs
2 Europass… åpner dører til utdanning og arbeid i Europa Bergen, Kjersti Skjervheim.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
KLASSELEDELSE.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Tv-drama - teori og analyse MEVIT Gruppeprosjekt - medievitenskap. Estetikk Våren 2007 Jan Richard Kjelstrup.
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Grunnleggende matematikk
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Roman- og novelleanalyse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Månedsbrev Smørblomst
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Kvalitative og kvantitative metoder
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Cafédialog – elevmedvirkning
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Dagligbankundersøkelsen 2014
Thon Hotel Backlund, Levanger
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
MEVIT TV-drama Jan Richard Kjelstrup 2. forelesning 2. februar 2007.
Strukturell analyse -a short introduction
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kvalitative og kvantitative metoder
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
TV-drama. Teori og analyse
Utskrift av presentasjonen:

TV-drama. Teori og analyse MEVIT3810 - Gruppeprosjekt medieestetikk 3. forelesning Jan Richard Kjelstrup

Dagens forelesning Genreteori Aristoteles’ tragedieteori Retningslinjer for god tekstanalyse Prosjektarbeid Danning av grupper Planen framover Visning - Størst av alt Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Genre Hva er genre? Genre = (fr.) art, slekt (familietilhørighet) Tekster i samme genre bruker samme konvensjoner, normer og kjennetegn Enighet om disse konvensjonene blant publikum, industri, presse, teoretikere? Genreforventninger Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Genre Hvorfor er genre viktig? All kommunikasjon forholder seg til genre Generiske aspekter ved alle former for kulturell kommunikasjon  Hybride former Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Genre Genreteoriens grunnleggende problem: Høna eller egget? Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Genre Dimensjoner ved genre og generiske former (S. Neale): Klasse Kategori Konstruert og markedsført for kommersiell konsumering Konvensjonelt Formularisk Kommunikative former med klar forventning Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Genre Bruksverdien av genrebegrepet for Publikum Akademikere Fjernsynsindustrien Programmering/sendeskjema Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Genre Jane Feuer: ”Genre Study and Television” (1992) Genreteoriens tre formål: Lage skiller mellom typer av TV-programmer Begrunne genreklassifikasjoner som er gjort Bestemme estetisk og kulturell verdi Ref: klassisk estetisk teori og kunstsyn vs modernistisk estetikk. The shock of the new! Bruddets estetikk. Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Genre Jane Feuer: ”Genre Study and Television” forts. Genreteori er mediespesifikk: Litterære genre: (for?) vide kategorier - Teoretiske? Film- og TV-genre: Ustabile, konstant utvikling - Historiske? Ikke-essensialistisk syn på genre: ”genres are made, not born” Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Genre Jane Feuer: Historisk genreforståelse i fjernsyn: Programguider Industrien Seere Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Genre Jane Feuer: ”Genre Study and Television” forts. Situasjonskomedien som eksempel Før: Cheers, Cosby, Friends Nå: Curb Your Enthusiasm, The Office, Etaten Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Genreteoretiske retninger Rituelle tilnærminger Ideologiske tilnærminger Estetiske tilnærminger Normative tilnærminger (S. Neale, J. Feuer) Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Genre ”Nye” tendenser Jason Mittell: Genre som kulturelle prosesser. Analyserer samspillet mellom industri, presse, publikum, tekst. (Genre and Television: From Cop Shows to Cartoons in American Culture, 2004) Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Aristoteles - Om diktekunsten (Poetikken) Eposet Tragedien Komedien Telling Showing Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Aristoteles’ tragedieteori Om tragedien (kap VI): ”En tragedie er altså en efterligning av en alvorlig, i seg selv avsluttet handling av et visst omfang, i et forskjønnet sprog, forskjønnet på forskjellig måte i efterligningens forskjellige deler, en efterligning av mennesker i handling, ikke en fortellende efterligning, og gjennom frykt og medlidenhet fører den til den renselse som hører slike sinnstemninger til.” Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Aristoteles’tragedieteori Tragedien består av: Fabel - sammenføyning av begivenheter (jf historie/diskurs) Karakterer Språk (audiovisuell stil og dialog) Tanke Scenebilde (iscenesettelsen/mise en scène) Sangkomposisjon (musikk) Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Aristoteles’ tragedieteori Fabelen (mythos) Tredelt dramatisk struktur: Begynnelse - midtdel - slutt Enkle fabler: ting skjer etter hverandre Sammensatte fabler: ting skjer som en følge av noe foranliggende Banalt i dag, men ikke den gang. Har fremdeles betydning for hvordan man strukturerer et dramatisk materiale. Og iflg. Ivar Køhn er dette noe av det vanskeligste å etterkomme. Det kan virke paradoksalt at noe så selvfølgelig kan være så vanskelig, men det er blant annet dette han skal snakke om 2. mars. Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Aristoteles’ tragedieteori Fabelen Enhetlig handling Omslaget Gjenkjennelsen Lidelsen (det patetiske/pathos) Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Aristoteles’ tragedieteori Karakterene Handlende mennesker Gjennomsnittlige eller bedre enn oss? Hvordan er den tragiske typen i moderne tragedier? Den tragiske typen i moderne tragedier: Northrop Frye, som Feuer referer til, påpekte at middelklassens framvekst har ført til at den tragiske helten i moderne tid må være på nivå med oss. Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Aristoteles’ tragedieteori Tanken Evnen til å si det som harmonerer med situasjonen Bidrar til karakterskildringen Allmenngyldige sannheter Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Tekstanalyse - huskeregler Forklar metoden(e) og/eller teoriene. Begrunn. Mening er ikke absolutt Ikke legg mening i munnen på publikum. Bruk pers. pronomen Tydeliggjør motstridende tolkninger Ikke vær redd for å blande tekstanalyse med andre metoder (resepsjonsanalyse, produksjonsanalyse, historisk metode) Ikke vær redd for at analysen ikke er verifiserbar Inngi trygghet og tillit Vær kritisk overfor egen metode Fjernsynsstudier er tverrfaglig, men tekstanalyse står godt på egen ben (Etter Creeber, Tele-Visions, s.36-37) 1. Begrunn valget av teori og metode og hvorfor akkurat dette egner seg til nettopp dette materialet 2. Vær tydelig på at deres analyse ikke er den eneste mulige. 3. Bruk gjerne personlige pronomen for å understreke at det er dere som tolker serien slik eller sånn. Ikke vær redd for å være personlige. Forskjell på å være personlig og privat. 4. Hvis flere lesninger er mulig, si så. Kontrasterende fortolkninger styrker analysen som helhet. 5. Her kan dere etablere produksjonskonteksten, eller det aktuelle tv-dramaets plass i den historiske utviklingen, analysere resepsjonskontekst (for eks. markedsføringen av en serie, og alt materiale som befinner seg utenfor teksten dere analyserer). Hvordan blir for eks. Størst av alt presentert for seerne? 6. Alle former for analyser er uverifiserbare, i naturvitenskapelig eller samfunnsvitenskapelig forstand. MEN: analyser er mulig å etterprøve for andre ved å sammenlikne analysen med teksten selv. Og det finnes eksempler på klare feillesninger (f.eks. Wild at Heart). Selv om tekstanalyser ikke er verifiserbare som de er innen naturvitenskapen, er gode tekstanalyser relevante, nyttige for andre forskere og offentligheten og de er viktige for kulturforståelsen. Vis at dere er sikre på det dere driver med, uten å gi FOR bastante konklusjoner og meninger dere ikke har dekning for. 8. Vær kritisk og selvbevisst og reflekterende overfor egen metode. 9. Fjernsynsstudier er en tverrfaglig disiplin, men tekstanalyse som metode er en fullverdig analytisk tilnæming som står på egne ben. Forutsatt at man begrunner hvorfor det passer på det utvalgte materialet. Og på tross av at man kan supplere tekstanalyse med andre metoder, som nevnt over. Man behover definitivt ikke gjøre det. Kan være lettere å fokusere oppgaven. Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Prosjektarbeid Introduksjonsfasen Emnevalg Problemformulering Planleggingsfase Gjennomføringsfase Produktframstillingsfase Produktvurdering Etterarbeid (G. Bjørke. Aktive læringsformer. Universitetsforlaget, 2006) Prosjektarbeid deles inn i faser: Introduksjonsfasen, planleggingsfasen, gjennomføringsfasen, produktframstillingen og produktvurderingen. Introduksjonsfasen: Innføring og motivering til arbeidsmåten, bli kjent med hverandre, legge rammer for arbeidsgangen, finne faglige utfordringer. Emnevalg: Deltakerne danner grupper etter temainteresser, emneområde eller problemfelt. Problemformulering: Presisering og konkretisering av problemstilling og utarbeiding av en eller eller flere problemformuleringer. Ref. Bordwell og egen avhandling. Planleggingsfase: Praktisk planlegging: Tidsplanlegging, arbeidsorganisering og -fordeling, valg av hjelpemidler, litteratur, avtale om datainnhenting, evt. ekskursjoner, intervjuer osv. Gjennomføringsfase: Realisering av planene: presisering av problemstilling, gjennomføring av undersøkelser/analyser og evt. intervjuer, skaffe innsikt i problemfeltet og litteraturen. Produktframstillingsfasen: utarbeiding av skriftlig rapport/semesteroppgave. Produktvurdering: Framleggelse av det ferdige produktet. Vi bestemt oss for å droppe presentasjoner. Men oppgaven leveres til sensur og blir vurdert av ekstern sensor. Etterarbeid: Oppsummere erfaringene og utbytte med prosjektarbeid og kurset; gjøres i form av evaluering av kurset. Og eventuelt klage på karakteren :-) Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Prosjektarbeid Veileders rolle: Hjelpe gruppene med å finne gode arbeidsmåter og tilrettelegge for samarbeid Hjelpe til med å skaffe fram relevant materiale Være en kritisk leser, utfordre, motivere til å gå dypere/strekke seg lengre Veileder skal være en støtte, ikke dominerende (G. Bjørke. Aktive læringsformer. Universitetsforlaget, 2006) Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Prosjektbeskrivelsen Tema Problemstilling/forskningsspørsmål Hypoteser? Materiale Teori og metode Arbeidsplan Litteraturliste Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Til neste gang (NB. 23. feb.) Prosjektbeskrivelse (1-2 s.) Arbeidsplan Prosjektbeskrivelse (inkl. litt.liste) sirkuleres på epost senest onsdag 21. februar Hver gruppe presenterer sitt prosjekt og framdriftsplan Alle bidrar med kommentarer og spørsmål Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Planen framover 23. februar: Gruppeveiledning i plenum, prosjektpresentasjon 2. mars: Gjesteforelesning om Størst av alt, ved Ivar Køhn Deretter: Individuelle gruppeveiledninger fredager, (evt. flere plenumsveiledninger) Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Forslag til analytiske tilnærminger Størst av alt Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Forslag til analytiske tilnærminger Størst av alt Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)