Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
NAFO prosjektet og tospråklig opplæring
Minoritetsspråklige søkere
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Nasjonalforeningen Os helselag i samarbeid med Os skole
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Elevmotivasjon spørreundersøkelsen blant elever på 2. og 7
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
Nasjonale prøver.
Trinn 4 Barnets andre leveår.
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
om tospråklig utvikling når norsk er andrespråket
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
25. juni Den flerkulturelle dimensjonen Arbeidet med forslag til grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmål for språklige minoriteter.
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
Den felleskulturelle skolen Knut-Rune Olsen. Rasisme Magne Raundalen: Med ”modernisert rasisme” mener vi strømninger av negative holdninger i befolkningen.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Tilpasset opplæring Forelesning Solveig Roth Høgskolelektor, Høgskolen i Vestfold Kilder: ”Ingen ut av rekka går” Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
FAU møte Informasjon fra rektor og sosiallærere.
Arbeid med skriving i innføringstilbud
Kompetanse for mangfold 13.juni 2017
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Systematisk Observasjon av Lesing.
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Elevenes valg av fremmedspråk Gerard Doetjes
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Tospråklige lærere i Asker Kommune
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo

Introduksjon Om tema Min bakgrunn

Dagens tema Konteksten for (spesial)pedagogisk arbeid med tospråklige elever Differensialdiagnostiske problemstillinger Kartleggingsmateriell på albansk, somali, tyrkisk, urdu, vietnamesisk 2. og 3. klasse Tiltak

Konteksten Rettigheter ut fra Opplæringsloven § 5 og § 2.8 Dagens praksis - elevene over- eller underrepresenterte innen spesialpedagogiske tiltak? Inkludering eller marginalisering? Bruk og misbruk av prøver og testmateriell; holdning til arbeidet med språklige minoritetselever?

Opplæringsloven: §2.8 Kommunen skal gi elevar i grunn-skolen med anna morsmål enn norsk og samisk nødvendig morsmålsopplæring, tospråkleg fagopplæring og særskild norsk-opplæring til dei har tilstrekkelege kunnskapar i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen. Morsmålsopplæringa kan leggjast til annan skole enn den eleven til vanleg går ved. Når opplæringa ikkje kan givast av eigna opplæringspersonale ved nokon skole i kommunen, skal kommunen så langt mogeleg leggje til rette for annan opplæring tilpassa føresetnadene til elevane. Endringer foreslått i Strategiplanen (Tiltak nr 3)

Differensialdiagnostiske problemstillinger Lesing på første- eller andre-språket? Tospråklig utvikling versus spesialpedagogiske behov? Spesialpedagogiske kategorier - andrespråksutvikling mellomspråksutvikling, ordforråd, erfaringsbakgrunn, koder forskjellige ortografier, overføring av lese- og skrive-ferdigheter? traumer, rasisme, lese- og skrivevansker?

Kartleggingsmateriell Gruppeprøver på fem språk, to klassetrinn, begynnertrinnet Tankene bak utformingen av prøvene Gjennomgang av prøvene

En arbeidsmodell? Konklusjoner fra hovedfags-oppgaven, kvinneforskning og vitenskapsetikk tospråklige samarbeidspartnere - lærere, assistener og foreldre

Kartleggingsprøver Norske kartleggingsprøver som mal - del av kvalitetssikring i skolen forankring § 5 Opplæringsloven jmfr også §2.8 For å finne risikoelever tidlig Del av samlet rutine for å følge opp elever på begge/flere språk

Kartlegging av leseferdighet (jfr Strategiplanen av 17 des 03) Albansk, somali, tyrkisk, urdu og vietnamesisk 2. klasseprøvene 3. klasseprøvene krav til bruk kompetanse - samarbeid - instruksjon eventuell kartlegging på begge/flere språk samarbeid og sammenholdt informasjon

Delprøver 6 delprøver på andre trinn 3-4 delprøver på tredje trinn OBS, ordforrådet i prøvene - dialekt/standard, regionale forskjeller forskjellig inventar av språklyder på forskjellige språk forskjellige ortografier gjennomsiktige og ugjennomsiktige forskjellige opplæringstradisjoner

Hvordan hjelpe? Tiltak skal være samordnete (samlete tiltak bedre enn frittstående, f eks generelle strategier for lese-ferdighet og biblioteksamarbeid) ha parter som samarbeider med ansvarsfordeling ha kvalifiserte, eller gi kvalifisering til, lærere inkludere foreldrene være systematiske og diagnosterende

Lese- og skrivevansker Eksempler på tiltak i ideheftet til kartleggingsmateriellet Vietnamesisk jente Tyrkisk gutt Somalsk jente Albansk gutt

Kompetanse Lesing og skriving, utvikling og vansker Kontrastiv fonologi, sammenligninger mellom første- og andrespråket Spesialpedagogikk, hvordan stimulere, trene og legge til rette Tosprålig opplæring, hvordan inkludere/konstruere opplegg for eleven i prosjekter som angår alle

Stort behov for skolerte spesialpedagoger Feltet gir økt faglig innsikt, er grensesprengende og morsomt Kompetanse og utforming av spesialpedagogrollen - avgjørende for tospråklige elever - særlig dem med lese- og skrivevansker

Anbefalt litteratur Se egen liste til utdeling