Atferdsanalyse & språk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Tillit til myndighetene og til vannet Laura Terragni SIFO Statens institutt for forbruksforskning OPPDRAGSRAPPORT 1/2008.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Hva er psykisk utviklingshemming?
Klasseregler.
Henvisning til PP-tjenesten
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
Trivselsleder AS © 2011 Brukerundersøkelse aV Trivselsprogrammet Høst 2012 (Utdrag)
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Trinn 2 Barnets første leveår.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Avoidance Frode Svartdal Okt
Etikk HiAk høst - 06.
Verbal atferd HiAk Per Holth.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Læringsteorier En første oversikt.
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Kontrafaktisk tenkning
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Fra ord til liv April 2010.
Mestring og forebygging av depresjon
Ulikheter og variasjoner
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Brukerundersøkelse av Trivselsprogrammet Høst 2013 (utdrag)
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Foreldre som gode leseveiledere
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Testing og testbruk Espen Egeberg.
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Handlingsplan mot mobbing
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Atferdsanalyse Begreper og teknikker.
Mellom frihet og forpliktelse Har idrettsforbundet potensiale til å møte individbaserte mosjonsbehov blant kvinner og menn? Kari Steen-Johnsen Norges Idrettshøgskole.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Fakta 10-20% av alle barn i Norge har så store psykiske problemer at det går utover hvordan de fungerer til daglig. 4-7% av dem trenger behandling.
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Livsstilsending - uke 5 -
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Spes.ped Marianne, Tove, Henning 1 AUTISME AUTISME Autisme er en alvorlig psykisk forstyrelese som kan opptre i en schizofreni eller utvikles i tidlig.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Nye føringer – nye muligheter
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
2. Melissa, Petter og Cindy
Utskrift av presentasjonen:

Atferdsanalyse & språk Journalutdrag Treningseksempel III. Prinsipper og progresjon i trening IV. Grunnbegrep i analyse av verbal atferd. V. Generative prosesser.

Journalutdrag 1 Utdrag av journal for. NN, født. våren 1985: Ved 2-års kontroll på helsestasjonen ble han vurdert til å fungere tilsvarende 12-15 måneders alder. 1988 innlagt barneavdelingen ved fylkessykehuset under diagnosen forsinket språkutvikling, forsinket motorisk utvikling.

Undersøkelse på sykehuset, våren 1989: Normal BER-respons bilateralt. Journalutdrag 2 Undersøkelse på sykehuset, våren 1989: Normal BER-respons bilateralt.

Journalutdrag 3 Psykolog, kompetansesenter, sommeren 1989: Utviklingen på en del ikke-språklige områder synes å ligge omkring 2 1/2 år. Sett på bakgrunn av at han snart er 4, virker det som om det dreier seg om en generell utviklingsmessig forsinkelse og at språkvanskene må sees i lys av dette. Vi finner det rimelig å tro at hans språklige utvikling vil gå sammen med hans generelle utvikling.

Journalutdrag 4 Logoped, kompetansesenter, våren 1992: NN fungerer generelt meget tilbake for sin kronologiske alder. Vi mener dette er årsaken til hans svake språkfunksjon. Språkforståelsen tilsvarer omtrent den mentale fungeringen, og hans ekspressive språk ligger litt under denne. Dette er et vanlig mønster som vi mener han følger.

Journalutdrag 5 Psykolog, kompetansesenter: PPT har i mellomtiden henvist eleven til ny vurdering her. Foreldrene er henvist til psykiatrisk poliklinikk. Psykolog X ved PPT-kontoret anbefalte dessuten en ny utredning ved psykiatrisk poliklinikk med tanke på psykogene forhold.

Journalutdrag 6 Psykolog, PPT Jeg beklager at jeg ikke rakk å forfølge mine subjektive inntrykk av eleven med mer strukturerte observasjoner og testing, men jeg tror at dette er en meget spennende sak å utrede videre.

Journalutdrag 7 PPT: NN er en svært smilende og søt gutt som det er lett å like. Han virket meget krevende, hadde kort oppmerksomhets-spenn, utålmodig og viljesterk.

Journalutdrag 8 Logoped, kompetansesenter, 1993: NN har nå gått 1 år ved en barne- og ungdomsskole som er en spesialskole for elever med lærevansker. Han går i en gruppe med 8 elever. 2 spesialpedagoger har ansvar for gruppen. I tillegg er det 18 assistenttimer pr. uke for språkstimulering. I fjor var NN hos logoped en gang pr. uke.

Journalutdrag 9 Logoped, barneskolen, høst 1993: Psykolog Y på kompetansesenteret hadde eleven til kartlegging/diagnostisering like over jul. I samarbeid med henne la vi om undervisningstilbudet for NN. Hun mente han ikke var moden for ren språktrening, men at dette burde legges inn i andre aktiviteter, f.eks. sløyd o.l.

Journalutdrag 10 Psykolog, kompetansesenter, våren 1994: Når det gjelder språk, er han bundet på stimulus. Det må ligge en viss styring for å få til språk. Man må hjelpe på strukturen ved markører på rammestrukturen.

Journalutdrag 11 Logoped, barneskolen: Jeg synes ikke NN har hatt særlig språklig framgang dette halvåret, d.v.s. han har ikke fått særlig flere ord. Vi har fortsatt med lotto og puslespill dette halvåret. Det er lettere å få NN med på dette, men igjen ser jeg ikke stor språklig framgang.

Journalutdrag 12 Rektor, barneskolen, høsten 1994: NN har et helt spesielt språkproblem; han mangler forståelig talespråk og har også klart et mangelfullt reseptivt språk. Mye har vært gjort av våre erfarne spesialpedagoger/logopeder for å bygge opp elevens språk. Dette har imidlertid ikke lykkes.

13 Epilog: Utredningsdiktet utredning, retudning, rutedning nutreding, dingretnu, dingrutne dingnerut, netruding, dingnutre egnundrit, ugnendrit, dingnetur nedruting, nedturing, dritungen

Atferdsanalytisk perspektiv A. Grunnleggende synspunkter: a) Arv og miljø b) Kognitive fenomener og kategorifeil c) Analyse av private hendelser d) Om ‘S-R psykologi’ B. Seleksjon ved konsekvenser C . Grunnbegreper - grunnleggende prosesser D. Funksjonelle analyser E. Tenkning og selvkontroll

Treningsprinsipper Detaljert analyse av språk. Beskrivelse av atferdsformer og funksjoner (operanter). Trinnvis etablering av ønskede atferdsformer under kontroll av bestemte stimuli. Etablering av riktige funksjoner.

Treningsteknikker Forsterkningsarrangement Differensiell forsterkning Prompting Fading Shaping Bakleng kjeding

Generative prosesser (novelty) 1. Response induction 2. Stimulus generalization 3. Resurgence 4. Abstraction 5. Adduction 6. Responding to a relation 7. The ‘analogic’ a. Dimensional identity b. Dimensional rotation c. Arbitrarily related dimensions d. Compound dimensional relations (movement vs. product duplication) (i) Imitation (ii) Rule-governed behavior 8. Derived stimulus-stimulus relations. (Selection-based responding) 9. Problem solving: Repertoires of precurrent behavior

Generative prosesser (novelty) 1. Response induction 2. Stimulus generalization 3. Resurgence 4. Abstraction 5. Adduction 6. Responding to a relation 7. The ‘analogic’ a. Dimensional identity b. Dimensional rotation c. Arbitrarily related dimensions d. Compound dimensional relations (movement vs. product duplication) (i) Imitation (ii) Rule-governed behavior 8. Derived stimulus-stimulus relations. (Selection-based responding) 9. Problem solving: Repertoires of precurrent behavior

Om utvikling av verbal atferd under naturlige betingelser A. Unike fysiske strukturer og perseptuelle mekanismer B. Analyseenheter C. Originalitet spesifikt for språk? D. Grammatiske regler E. Betydningen av forsterkning

Tilknytning - enkelte sentrale studier. a) Gråt og morsreaksjoner. Bell & Ainsworth b) Prenatal læring c) Fantz’ studier d) Intrinsic vs. extrinsic forsterkning. e) Preging (Imprinting).