Lærer Elev. Denne presentasjonen er ikke å regne som komplett, men som et eksempel på bruk av ikke-lineære og utforskende presentasjoner. Jeg tar gjerne.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
I.
Skjønnlitterær fortelling
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Lilandspeiderne Informasjon.
”Se, vi går opp til Jerusalem”
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Historiefaget i skolen
ELDRE NORRØN TID: (VIKINGTIDA) YNGRE NORRØN TID:
Julemesse, Misjonssalen Sandnes 30. november 2013 Asbjørn Kvalbein
Godt verktøy er halve jobben
En tilrettelegging av teksten på
1.
Hvem er Jesus?.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Martin Luther Martin Luther ble født i Tyskland i 1483.
Kapittel 23. Okkupasjonstid
Cæsar.
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Sterkere: Normisjons diakonale mulighet v/ Arne Kristian Rokseth.
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hva er vitsen med å gifte seg?
”Vi vil gjerne se Jesus”
Elizabeth I.
Se Verden – Se Livet.
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
Tenn alle lysene! Julemesse, Misjonssalen Sandnes 29. november 2013 Asbjørn Kvalbein 1.
Elevens valg – ”Bygda mi”
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
EROBRINGER Vikingene erobret store deler av Norden og litt ned mot de Britiske øyer og Frankriket.
Bayeux-teppet 01 Romansk
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Levende vann Joh 4,10 Jesus svarte: "Om du hadde kjent Guds gave og visst hvem det er som ber deg om drikke, da hadde du bedt ham, og han hadde gitt deg.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Matt 1:23: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud. For et barn er oss født, en sønn.
100 lure ord å lære.
En historie om folkediktning og eventyr
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
NAPOLEON
Napoleonskrigene og Norge
Kroppen som Gud har villet
“Disippel-høring”.
Johannes 3, påsken i Det Gamle Testamentet
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Problemløsning.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Følg det lammet! En taleserie om Johannes Åpenbaring. Åpenbaringen åpenbart
Stiklestad og Olav den hellige.
Olav den hellige ( Haraldsson)
Utskrift av presentasjonen:

Lærer Elev

Denne presentasjonen er ikke å regne som komplett, men som et eksempel på bruk av ikke-lineære og utforskende presentasjoner. Jeg tar gjerne innspill på hva dere lærere synes om denne måten å tenke på. Bildene er hentet fra Bayouxteppet – et teppe som beskriver hvordan Vilhelm Erobreren tok over Englands krone fra Harald Godwinson Hensikten med denne presentasjonen er å gi utfordring i form av å utforske biter av informasjon og (prøve å) sette den inn i en sammenheng – f.eks at man prøver å forestille seg livet i en hærstyrke på denne tiden Aktuelle kompetansemål(?): Samfunnsfag etter 4. årstrinn: presentere historiske emne ved hjelp av skrift, teikningar, bilete, film, modellar og digitale verktøy skape forteljingar om menneske i fortida og snakke om skilnader og likskapar før og no samle opplysningar frå globus, kart og digitale kjelder og bruke dei til å samtale om stader, folk og språk Samfunnsfag etter 7. årstrinn presentere historiske hendingar gjennom å lage to forteljingar om same hendinga, sett frå ulike ståstader skape forteljingar om menneske i fortida og bruke dei til å vise korleis menneske tenkjer og handlar ut frå samfunnet dei lever i Samfunnsfag etter 10. årstrinn skape forteljingar om menneske i fortida, og slik vise korleis rammer og verdiar i samfunnet påverkar tankar og handlingar Lærerside

Hva handlet egentlig slaget ved Hastings om? Synes du Vilhelm hadde krav på å bli engelsk konge – i så fall hvorfor? Prøv å tenke deg hvordan det var:  Å være om bord i båt fra Normandie til England? Kan du lage en fortelling hvor du beskriver det? Hva er den laget av og hvor fikk man materialet ifra? Når ble den laget? Hva ser du rundt deg? Hvordan er det med plassen? Hvor lang tid tror du det tar? Bruker man årer eller seil eller begge deler?  Å være i Harolds hær når de møtte Vilhelms hær? Hva var forskjellene mellom hærene? Hva gjorde de før kamp? Hvordan kjempet de? PS: på den neste siden finner du en del informasjon du kan utforske. Trykk på spørsmålstegnet for å komme tilbake til denne siden. Bildene er hentet fra et stort veggteppe som kalles Bayoux-teppet. PS: på den neste siden finner du en del informasjon du kan utforske. Trykk på spørsmålstegnet for å komme tilbake til denne siden. Bildene er hentet fra et stort veggteppe som kalles Bayoux-teppet. NesteAvslutt Elevside

Gå tilbake til spørsmålsarket Mer informasjon om Vilhelm Erobreren Trykk på bildene for å få dem i større størrelse. Bruk også lenkene her på arket Mer informasjon om Harald Godwinson Avslutt

Vilhelm Erobreren Vilhelm Erobreren (Vilhelm I av England, hertug Vilhelm II av Normandie, Vilhelm bastarden, fransk navn Guillaume (le Conquérant), engelsk William (the Conqueror), tysk/eldre norsk skrivemåte Wilhelm) (født ca. 1027, død 9. september 1087 var konge av England fra 1066 til sin død. Etter Edvard Bekjennerens død i januar 1066 krevde Vilhelm tronen i England, og hevdet at Edvard, som var barnløs, hadde utnevnt ham til tronarving da Vilhelm besøkte ham noen år tidligere, antagelig i Harald Godwinson skal ha erklært sin støtte til Vilhelm etter å ha lidd skipbrudd utenfor Normandie ca Dette løftet ble gitt i fangenskap, og Harald skal ha blitt tvunget til å sverge ved en helgens ben at han ville gi tronen til Vilhelm. Selv om historien er sann, ville Harald neppe følt seg tvunget til å holde seg til et løfte avgitt under press. Når Vilhelm skulle krones til konge ropte folkene inne i Westminster Abbey hyldningsrop («Leve kongen») – men vaktene på utsiden forstod ikke hva de sa (de kom jo fra Frankrike og forstod bare fransk)…så de trodde det var brutt ut opptøyer inne i kirka og tente derfor på husene til engelsk- mennene

Harald Godwinson Harald II Godwinson (engelsk: Harold Godwinson) (født 1022, død 14. oktober 1066) var den siste saksiske kongen av England. Han regjerte bare fra 5. januar 1066 til oktober samme året, da han ble drept i slaget ved Hastings. Harald var sønn av Godwin, den mektige jarlen av Wessex, og Gyða Þorkelsdóttir, som var barnebarn til den legendariske svenske vikingen Styrbjørn Sterke og tippoldebarn til Harald Blåtann. Da faren døde i 1053 ble Harald Godwinson jarl av Wessex, et område som på den tiden dekket en tredjedel av England, helt sør i landet. Dette gjorde han til den mektigste mannen i landet, bortsett fra kongen Harald led først skipbrudd i Normandie og ble tatt til fange av grev Guy. Etter å ha blitt løslatt dro han tilbake til England. Noen av bildene fra Bayouxteppet er fra denne episoden…..

Motstanderne: Vilhelm (normannerne) og Harald (anglosakserne) Motstanderne: Vilhelm (normannerne) og Harald (anglosakserne) Normannerne hadde med hester Haralds menn marsjerte Kampen om England Hærstyrke: Ca 7000 mann på hver side Hærstyrke: Ca 7000 mann på hver side