Ulike psykologiske retninger og deres historie.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
Advertisements

HELSE OG LIVSSTIL.
Parapsykologi.
Læren om sjelen.
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Øystein, Susana og Anita
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Historie – hva er det??? Filosofi – hva er det???
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Læreplanen i eldre historie
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
En forelesning om helse og sykepleie. Cecilie Dale, -03
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Oversiktsforelesning-2003
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
(Barne-og ungdomspsykologi)
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
"God bagasje på livets reise."
Psykodynamisk perspektiv
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Personlighet og konflikt kap
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Tidlig psykologisk antropologi:
”Bevissthetspsykologien”
Historiske forløpere Frenologien Frenologien ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) Tidlige pedagogisk-psykologiske kontorer (for.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
MOTIVASJON Ulike perspektiv.
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
Samfunnsfagene. Hva er psykologi? Psykologi = ”Læren om sjelen” Vitenskap som omhandler atferd og mentale prosesser Men programfaget da?
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
Gener og evolusjon. Mange egenskaper skyldes arv Mange egenskaper er arvelig bestemt, som blodtype, fingeravtrykk, øye- og hårfarge Andre egenskaper som.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Persepsjon.
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Massesuggesjon.
Hvis psykologi er svaret – hva er spørsmålet?
Hva er psykologi? Frode Svartdal
Moderne psykologi.
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Hva er sosialpsykologi?
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Ulike psykologiske retninger og deres historie.

Ulike retninger Psykoanalysen Behaviorisme Evolusjonspsykologi Eksistensiell og humanistisk psykologi Kognitiv psykologi Sosialpsykologi

Psykoanalysen Østerrikeren Sigmund Freud (1856-1939) Slutten av 1800tallet Atferd styrt av ubevisste prosesser Tredeling av personligheten: Det’et (id) Jeg-et (ego) Overjeg’et (superego) konflikter

Utvikling av personligheten: Orale fase Anale fase Ødipale fase

Behaviorismen Amerikaneren John B. Watson (1878-1958) 1913 Studere både mennesker og dyr Atferd som noe innlært Ytre stimuli (påvirkninger) Klassisk betinging (Pavlov, Watson) Operant betinging (Skinner) Sosial læringsteori: læring via imitasjon

Evolusjonspsykologi Inngår i biologisk psykologi Charles Darwin(1809-1882) – ”naturlig utvalg” Utvikling av atferd i lys av fordeler i miljøet Etologi: dyrs atferd basert på utvikling, sammenlignet dyr og mennesker Arv/gener ikke eneste årsak til atferd Arv og miljø i et samspill

Eksistensiell psykologi Mennesket har valg, frihet til skape/forme egen identitet Søren Kierkegaard (1813-1855) Jean-Paul Sartre (1905-1980) Vilje og bevissthet kan kontrollere arv og miljø Angst Ansvar Fremmedgjøring Moderne teori

Humanistisk psykologi Abraham Maslow (1908-1970) Grunnleggende behov – realisering Forme personlighet ved å ta hensyn til egne behov Maslows behovspyramide

Kognitiv psykologi 1960åra Språk, tankegang, oppmerksomhet, hukommelse, persepsjon Videreutvikling av behaviorismen Hvordan mennesket persiperer omgivelser og skaper mening Tolkninger –> handlinger / atferd Kognitive skjemaer (erfaringer)

Sosialpsykologi Krysning av psykologi og sosiologi Individet og samfunnet Grupper og deres påvirkning på atferd, tenkemåter og holdninger Samfunnets og kulturens påvirkning på grupper Eksperimentelle sosialpsykologien (kritikk) Moderne sosialkonstruktivismen ( identitet og personlighet sosialt konstruert) Gergen (1934-): flere identiteter som passer til ulike sosiale arenaer ( mot psykoanalysen)

Historikk Antikken (700f.Kr.-500 e.Kr.) Sokrates(470-399 f.Kr.): sjelen er evig, hører til en annen verden Platon(427-347 e.Kr.): kropp og sjel er adskilt, sjelen er fri Aristoteles(384-322 e.Kr.): sjelen har begrenset frihet, kropp og sjel en helhet, sjelen er evig, hører til en annen verden Dualistisk menneskesyn (kropp+sjel=tilværelse)

Middelalder og Renessansen 500-1500 Prøvde å forstå sjelens betydning Mekanisme: mennesket er et system av mange sammensatte deler som fungerer etter fysiske lover (Galileo Galilei, Isaac Newton) Naturvitenskaplige lover Vitalismen: reaksjon mot mekanismen; alt liv inneholder en energikilde (sjelen)

Dualismen: reaksjon mot mekanismen; kropp og sjel adskilt men sees i sammenheng René Descartes: sjelelig del = bevisstheten, fysisk del = verden omkring Gjensidig forhold til hverandre

1800tallet: moderne psykologi utviklet Mer vitenskaplige krav: testing, forsøk, dele Tyskland: laboratorium (stimuli-oppfatning) England: økt interesse for individ og miljø Frankrike: Alferd Binet – intelligenstester Statistiske metoder

Funksjonalismen Hvilke handlinger og hvilken atferd som fungerer best i ulike sammenhenger Dyrs atferd, individuelle forskjeller, læring, tilpasning Hva er medfødt (instinkt)? Hva er miljøbestemt (lært)? Pavlov

Abnormalpsykologi Slutten av 1800tallet i Europa Interesse for det uforklarlige og usedvanlige Avvik i atferd, tankemønstre, følelser Hvordan det rettes på? Eks. hysteri (hypnose) Freud: lete etter årsak i underbevisstheten

Gestaltpsykologi Tyskland Gestalt = (ty)form, helhet Assosiasjonismen som utgangspunkt Sammenkobling av sanseinntrykk fører til utvikling Omgivelsene er organiserte helheter med struktur og form, eks. musikkstykke

Vår tid Fra psykoanalyse til psykodynamisk teori Kognitiv teori og sosialpsykologisk teori Interessen for psykologi økte etter 2.v.k. Materiell velstand -> få det bedre psykisk USA i 1960åra: humanistiske psykologien; individets behov (Maslow)