Dramaets kommunikasjonssituasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Hva ser de andre når de ser meg?
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kpt. 5 og 6.
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Institutt for nordisk og mediefag
EPISK DIKTNING inkl novelle
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
WRITE AN OPERA.
Sosiologi i barnehagen
Roman- og novelleanalyse
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Introduksjonssenteret
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
Helland/Wærp: Å lese drama
Bokpresentasjon Oslo.
ROLLELEK ”Lekens kjennetegn er at den er en frivillig aktivitet som barnet selv velger å delta i, leken er ”på liksom”, den ligger utenfor det vi oppfatter.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Kommunikasjon og personlig kompetanse
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
”jeg leser aldri – men jeg leser alltid”
Kulturteori
Bioingeniørutdanningen Kjellrun Gangaune førstelektor
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Tema: Kommunikasjon i team
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Stemmer i Hamsuns romaner. Disposisjon 1.Stemmer; polyfoni og heteroglossia 2.Romanpersonenes stemmer 3.De eksplisitte fortellerstemmene 4.Den implisitte.
Tema Vg1, kap 4.
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Daniel Stern`s Teori.
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
TEATER FOR BARN.
Veiledning og kommunikasjonsteori
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
DRAMA.
FILMFORTELLING FILMATISKE GRUNNELEMENTER TILSKUEREN FILMOPPLEVELSEN
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
PÅRØRENDEKURSET i ……………………… Innføring i temabaserte gruppesamtaler - faglige og praktiske tips Målgruppe: Ansatte og frivillige gruppeledere.
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Dramatisk dikting Kva er eit drama? Dramaet si historie.
Teater for barn: Myter, teser, hindringer og kritikk F2C høst 2009 Hege Hansson.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Dramatiske sjangrar Skodespel og film
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Gode venner som hjelper andre
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Dramaets kommunikasjonssituasjon GAUA 08/09

Hva må til for at teater skal kunne eksistere? skuespillerne publikum det dramatiske verket teateret (huset, bygget, stedet) teateret oppstår og utvikler seg i en vekselvirkning mellom alle disse faktorene de fire faktorene danner mening sammen Den Nasjonale Scene i Bergen GAUA 08/09

Kommunikasjonsmodell communicare = gjøre noe til noe felles den som formidler noe = ekspedient (sender) den som blir meddelt noe = persipient (mottaker) det som blir utvekslet forfatter – drama – leser teaterapparat – dramaoppførelse - tilskuer GAUA 08/09

forfatter – drama - leser tekstproduksjon og tekstkonsumpsjon er atskilt fra hverandre forbindelsen mellom forfatter og leser er lineær dramateksten er et objekt stoppe, ta pauser, repetere… GAUA 08/09

teaterapparat – oppførelse - tilskuer produksjon og konsumpsjon henger tettere sammen spill og opplevelse skjer samtidig ikke-lineær kommunikasjon tilbakekoblingsprinsipp piping, tilrop, latter, applaus gruppeteater umiddelbarhet, samtidighet prosesskarakter: ”Et drama er ikke, det skjer” (Friedrich Dürrenmatt) knapphet, klarhet, samstemthet, levende, avrundet GAUA 08/09

Hva med film? ikke den samme kretsløpliknende interaksjonen mellom sender og mottaker forholdet ensidig film lar seg realisere så godt som uavhengig av publikum GAUA 08/09

Ekspedient-problematikken hvem er den egentlige senderen i en teateroppsetning? forfatteren (den skriftlige teksten, kan forkynne, bekrefte noe bestående, utfordre/kritisere, underholde…)) teaterensemblet (realiseringen; kropp, stemme, mimikk, menneskelighet) regissør (tolkning, tekstbearbeidelse, prøver, planlegging, dramateoretisk posisjon, koordinering, kan forfalske eller klargjøre…) teateradministrasjonen (budsjett…) teknisk avdeling (scenebilde, lys…) GAUA 08/09

Persipient-problematikken umulig uten mottaker: dramatisk ironi leseren opplever dramaet alene teaterpublikumet utgjør et kollektiv leseropplevelsen er primært mental tilskuerens er både mental og sanselig tilskueren er avhengig av andres avkoding, og kan heller ikke bestemme tempo selv, avstand til rampen, andre tilskueres oppførsel osv. GAUA 08/09

Publikums sammensetning publikums kulturelle, politiske og religiøse forestillinger spiller en rolle Shakespeare regnet med sosiale skiller blant publikum, og la inn både intellektuelle subtiliteter og grov humor for å treffe alle virtuelt publikum: når dramatikeren beveger seg forut for samtidens smak, og publikum først litt etter litt opplever stykket som relevant for dem (absurd drama) teaterpublikums atferd: noe mellom kollektiv og individualitet kollektivet er lettere å påvirke følelsesmessig, framfor alt komediens latterreaksjoner russen? GAUA 08/09

Dramaets absolutthet Dramaet eksisterer selvsagt i forhold til tilskuere, forfatter osv., men har også et indre kommunikasjonssystem for seg selv skuespillerne kommuniserer med hverandre slik kan vi si at dramaet eksisterer uavhengig av både forfatter og tilskuere forfatteren har ikke noe direkte talerør eller en forteller til å formidle tankene sine når stykket oppføres, vil man få inntrykk av at dialogen oppstår i handlingens hete fra enkeltpersonene selv, og ikke fra forfatteren GAUA 08/09

Dramaets absolutthet utfordres av… implisitt i hver dramatisk kommunikasjon ligger det en metakommunikasjon til publikum tilskueren er en underforstått adressat Ibsen forsøker å opprettholde et inntrykk av en totalt selvstendig handlingsverden (titteskapsscenen) GAUA 08/09

Formidlende kommunikasjonssystem tar tilskuerens eksistens eksplisitt i betraktning direkte henvendelser til publikum i forhold til dramaets absolutthet: illusjonsbrudd slike teknikker har flere funksjoner: 1. framheve handlingens fiksjonskarakter (prolog, epilog, spilleder) 2. informasjonsformidling for å lette forståelsen (sidereplikker, monolog (refleksjonsmonolog, beslutningsmonolog, konfliktmonolog…), en felles ”overenskomst” mellom forfatter og publikum) 3. forme tilhørernes mottakelighet og styrke sansen for spillets gang (kommentarfigurer, kor) GAUA 08/09

Publikumskontakt gresk teater middelaldersk simultanteater elizabethansk teater titteskapsscene moderne arenascene Titteskapsscenen er den eneste som skaper et skarpt skille mellom tilskuerrom og scene. Dette skillet understrekes av rampe, teppe og belysning. GAUA 08/09

Dramaets intenderte virkning dramaet skal underholde dramaet skal belære (avdekking av trekk ved menneskets væren og av sosiale forhold til hjelp for tilskueren i å finne ut av sin egen eksistens) dramaet skal stimulere intellektuelt og emosjonelt (appellere til følelser og forstand for å vekke til forandring av forholdene; vekke avsky, vekke til etterlikning, tjene forbedringen) GAUA 08/09

For å få denne effekten… dramatikeren forsøker å styre leserens og tilhørerens reaksjoner ved å legge inn en rekke resepsjonsmønstre: 1. identifisering med en hovedskikkelse 2. innføring av en rådgiver eller fortrolig som publikum slutter seg til 3. handlingsforløpet Effekten sikres av tilskuerens overperspektiv: han har evnen til innlevelse, men bevarer samtidig en distanse. Empati + engasjement, iakttakelse + refleksjon GAUA 08/09

Drama og virkelighet dramaet er et paradigme på samfunnet? dramaet gjenspeiler virkeligheten? dramaet framstiller typiske trekk ved menneskene? større effekt enn for eksempel en roman? GAUA 08/09