Presentasjon av forhold som bør vurderes ved prosjektering av lokaler til kulturformål der det lokale og regionale musikklivet er tenkt som en målgruppe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Teknologi i klasserommet
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Presentasjonsteknikk
Fra ord til liv Mars 2011.
4 Bruk øynene riktig.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hvordan intervjue en forsker?
Gode lokaler for musikk. DISPOSISJON •Innledning – 2 minutter 1. Demo av etterklangsmåling ca 5 minutter 2. Veiledninga 5 minutter – Fylkeskommunen.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Å skrive en sakpreget tekst
- Hovedrolle eller birolle
Hva er aktivitet og deltakelse?
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hva mer enn e-valg? – Om forholdet til e-demokrati og e-forvaltning Dag Wiese Schartum.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
I dag: litt om kommunikasjon
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Elevens valg – ”Bygda mi”
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Kunsten å være tillitsvalgt og likeperson
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Avklaringer. lydsvak akustisk musikk (f eks kor) lydsterk akustisk musikk (f eks korps) forsterket musikk (f eks band)
LokMR og musikklokaler – registrering og utbedring av romakustikk.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Suksesskriterier.
Akustikk i lokaler til kulturformål med hovedvekt på lokaler for det lokale og regionale kultur- og musikkliv Presentasjon ved Jon G. Olsen – Norsk musikkråds.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
VURDERING Musikk trinn.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
STØY OG HØRSEL: Noen råd for å bevare god hørsel – hele livet! 1.
Norsk sangerforum. En presentasjon av NSF, litt om hvem vi er, hva vi står for og våre viktigste arbeidsområder Redigert april 2012.
Side 1 Kultur og velferd MUSIKKTEATRET LYD, LYS, BILDE, SCENE, AKUSTIKK ● konkurransedialog våren 2014 lyd, lys, bilde, scene ● helintegrert løsning.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Politisk påvirkning.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Velkommen til foreldremøte
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
1: Logo og foto Drammen Symfoniorkester har siden 1919 fremført opera, ballett, symfonier og solistkonserter med den samme originale besetningen som musikken.
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Gode lokaler til musikkformål
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Venner & valg Velkommen.
Gode lokaler til musikkformål
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av forhold som bør vurderes ved prosjektering av lokaler til kulturformål der det lokale og regionale musikklivet er tenkt som en målgruppe. ----------------------------------------------------------------------------------- Standardforedrag - innledning Justert til bruk ved ledermøte i Møre og Romsdal, Molde 20. Oktober 2007 Tar forsamlingen gjennom en del sentrale forhold knyttet til lokaler, og akustikk

Akustikk i lokaler til kulturformål med hovedvekt på lokaler for det lokale og regionale kultur- og musikkliv Presentasjon ved Jon G. Olsen – Norsk musikkråds anleggsutvalg Høstkonferanse / Ledermøte på Vestnes 20. oktober 2007 Presentasjon av forhold som bør vurderes ved prosjektering av lokaler til kulturformål der det lokale og regionale musikklivet er tenkt som en målgruppe. ----------------------------------------------------------------------------------- Standardforedrag - innledning Justert til bruk ved ledermøte i Møre og Romsdal, Molde 20. Oktober 2007 Tar forsamlingen gjennom en del sentrale forhold knyttet til lokaler, og akustikk

Romakustikk og lydisolasjon To typer akustiske begrep, i stor grad uavhengige av hverandre Men meget viktig å være oppmerksom på ROMAKUSTIKK Akustiske forhold INNE I rommet LYDISOLASJON ”Smitte” av lyd fra omgivelsene

Lydisolasjon Meget viktig ved samtidig bruk Uviktig (lite viktig) dersom det ikke planlegges samtidig bruk Ofte kritisk i kulturlokaler, normalt er samtidig bruk ønskelig Ofte strukturelle forhold ved huset Tall for akseptabel bakgrunnsstøy bør defineres klart

Romakustikk De lydmessige forhold INNE I rommet Påvirkes hovedsakelig av romvolum, romform og overflate Forskjellig bruksområde har høyst forskjellig akustiske behov: ALTSÅ

GOD AKUSTIKK FINS IKKE !! God akustikk er samtidig dårlig akustikk !! (og slik må det være – fysiske lover) GOD AKUSTIKK er DÅRLIG AKUSTIKK for kino for kor GOD AKUSTIKK er DÅRLIG AKUSTIKK for kor for teater GOD AKUSTIKK er DÅRLIG AKUSTIKK for storband for visesang Hvis dette er det ENESTE dere husker, er mye vunnet

Altså: DET FINS IKKE ”God akustikk” ”God akustikk” har ingen mening uten i forhold til spesifikt bruksområde. God akustikk for symfoniorkester er katastrofal for storbandet. Og en flott akustikk for skolekorpset er like katastrofal for amatørkoret. For ikke å snakke om topp kor-akustikk brukt av et rockeband. Men uansett: KINO-akustikk er hovedfienden for et levende lokalt kulturliv

Vil dere ha god akustikk, må dere vite hva dere skal bruke lokalet til God akustikk FOR noe, men altså for hva? Forenklet kan vi si at vi har følgende hovedgenre (akustisk gruppert) Kor, strykere og akustiske mindre ensembler (musikkgrupper fra kulturskolen) Korps og andre lydsterke grupper Band, storband, rockeband, og elektronisk forsterket musikk Dansetilstelninger Teater Konferanser Kino

Romakustikk = etterklang? Ikke bare, men i denne sammenhengen den viktigste enkeltfaktoren De andre faktorene gir seg mer selv dersom etterklangsbehovet er definert

Litt mer om romakustikk Viktig med god og jevn spredning av lydenergi (uansett bruksformål) Viktig at romakustikken ikke i særlig grad ”farger lyden” frekvensmessig Valg av prioritert bruksformål vil få konsekvens for ønsket TYDELIGHET i rommet, og dermed også romfølelsen i lokalet

SÅ HVA VIL DERE HA ??? La oss bruke litt tid på å diskutere dette Hvor viktig er kinobruken ? Trengs kino – bygg flere saler, ikke mulig med kompromiss, sorry.

PRIORITERINGER Betyr å velge – og å velge BORT Helt sentralt – uten klare prioriteringer intet vellykket musikklokale Gode justeringsmuligheter er dyre, men kan gi akseptable kompromisser Uansett: ROMVOLUM er viktig Og: KINO er hovedfienden

”God akustikk” i konsertlokale - akustisk musikk Lettere å DEMPE enn å ØKE etterklangen For publikum Lang etterklang (1,7-2,2 sek) Stor romfølelse Middelstydelighet God balanse mellom instrumenter/stemmer Lite bakgrunnsstøy For utøverne ”Godt å spille /synge” Rommet hjelper utøver til god kontroll Direktelyd / tidlige refleksjoner på scenen Etterklanglyd, ikke minst fra salen

”God akustikk” i øvingslokale - akustisk musikk Mye likt konsertlokale-akustikk Hovedutfordring: tilstrekkelig volum, ”luft er dyrt” Gjerne litt tørrere og med større tydelighet enn konsertlokalet, lettere med instruksjon Men hva er vanlig, jfr gymsal Eller ”kulturhus-øverom”, uten ”salsvolum” Billigste løsning ofte noe mer tepper Spesielt for kor: Må ha nok klang i rommet, umulig å opparbeide god korklang uten + stemmene slites og ødelegges

Noen tips og gode råd - NYBYGG PRIORITER – IKKE GI DERE Lær av Lørenskog

Noen tips og gode råd – OMBYGGING OG JUSTERING - 1 Samfunnshus Rydde scenen Fjerne tepper / få inn reflektorer NB: Bruk av kulisser kan være meget effektivt Større sceneåpning – FYYYY: Titteskapscene Vanskelig å gjøre noe med volum

Noen tips og gode råd – OMBYGGING OG JUSTERING - 2 Gymnastikksal Forskjell kor / korps (hvorfor mest korps, når det er akustisk best for kor???) Ikke tenkt for musikk, bør brukes av idretten Ofte problemer av forsjellig art, MEN: Ofte gunstig form, ofte brukbart volum, potensials for brukbar etterklang Plassering av musikklaget viktig Justering av takform Bruk av tepper for å korrigere for manglende publikum NB: sjekke taket

Noen tips og gode råd – ELEKTRONISK ETTERKLANG Begynner å bli spennende Kan øke etterklang med ca 0,5 sek, kanskje noe mer Må ha brukbar og balansert klang i rommet i utgangspunktet (dvs minst ca 1,2-1,3 jevn) Ikke ”umulig” pris Kan kombineres med tepper, flåter og andre fysiske etterklang-justeringer

Presentasjon av forhold som bør vurderes ved prosjektering av lokaler til kulturformål der det lokale og regionale musikklivet er tenkt som en målgruppe. ----------------------------------------------------------------------------------- Standardforedrag - innledning Justert til bruk ved ledermøte i Møre og Romsdal, Molde 20. Oktober 2007 Tar forsamlingen gjennom en del sentrale forhold knyttet til lokaler, og akustikk