Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En unik mulighet Refleksjoner om kunnskaps-Norge i en dynamisk tid Ole Petter Ottersen Styreleder i UHR 1.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Presentasjon av Stjernø-utvalgets forslag
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) ‘Erfaringer fra årets rapportering’ Fagskolekonferanse 2012,
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Finansieringsmodellen 2002 – 2014 – 20?? OU-seminaret februar Dag K. Bjerketvedt 1 amanuensis HiT.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Sak Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Statsbudsjettet 2008 Charlotte Rustad Nettverkskonferansen 11. oktober 2007.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Nettverk for private høyskoler
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Fridadata til finansieringssystemet
Frida ved UiB Cecilie Ohm.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Finansieringssystem og intern budsjettfordelingsmodell for Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) 4. desember 2012 økonomisjef NVH Jan Aldal.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Kortform: Samspillsmeldingen
Informasjon om oss stiftet februar Ut på tur..
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS
Database for statistikk om høgre utdanning - Fagskoledata - RFF årskonferanse, Bergen mai 2013 Maren Saxe, rådgiver DBH-F.
Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.
Finansieringssystemet
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
NPHs arbeidsseminar 21. januar 2008 KDs tilskuddsbrev og institusjonelt strategiarbeid Avdelingsdirektør Erik Blom-Dahl.
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
FoU-muligheten i høgskolesektoren Stipendiattørken – en ytterligere svekkelse av FoU- utviklingen i høgskolesektoren Kielseminar Dag K. Bjerketvedt.
Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
STATSBUDSJETTET 2009 Stprp Omfordeling RBO 400 Rev nasjonalbudsjett 6056 Sum Lønns- og prisstigning Studieplassendringer.
Finansieringssystemet – erfaringer og ønsker Høgskoledirektør Audun Rivedal Dialogkonferanse 16. september 2014.
Forskningsrådets strategi for instituttsektoren.
Statsbudsjettet 2015 Seniorrådgiver Magnus K. Worren
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Finansiering av grunnutdanning i helseforetakene v/seniorrådgiver Helga Festøy.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Utfordringer for sektoren Noen viktige tema sett fra UHR
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning
Budsjettfordelingmodell IMB
SIUs samfunnsoppdrag «SIU har en nasjonal rolle som pådriver for internasjonalisering i hele utdanningssektoren. Gjennom SIUs virke skal enkeltmennesker,
Statsbudsjett 2011 Med prognose for FSG, 25. oktober 2010
Samskipnadsmøte 2015 Seniorrådgiver Monja Marie Evdahl og
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
UiT Norges arktiske universitet
Utskrift av presentasjonen:

Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH

NPH-perspektiver 1.Samarbeid mellom private høyskoler i form av nettverkssamarbeid (NPH) 2.Rammebetingelser for private høyskoler 3.NPHs nasjonale relasjoner 4.NPHs internasjonale relasjoner

1. Nettverkssamarbeid Nettverk for private høyskoler (NPH)  Stiftet 2000 og vil per 1. april 2013 ha 26 medlemsinstitusjoner (+ 1 assosiert)  Årsmøtet (4. mars 2013) velger NPHs leder og NPHs arbeidsutvalg (i tillegg 1 NSOstudent)  Årskonferansen (5. mars 2013)  Nettverkskonferansen (oktober-november)  Seminarer og konsultasjoner

1. Nettverkssamarbeid Nettverkssamarbeidets «skryteliste» NOKUT (ga nye rammebetingelser) Felles finansieringssystem (ga nye rammebetingelser) Felles lov (ga nye rammebetingelser, og åpnet for nye nasjonale og internasjonale relasjoner)

1. Nettverkssamarbeid Noen aktuelle temaer: Felles lov fra 2005 – har gitt større diversitet Har skapt større konkurranse og bedre samarbeid Fusjoner og samarbeid mellom institusjoner Hvordan kan samarbeidet utvikles videre? Hva er studentene rolle i dette samarbeidet?

2. Rammebetingelser NPH skal: «arbeide for å utvikle rammebetingelsene for private høyskoler slik at disse i størst mulig grad blir likeverdige med statlig eide insitusjoners rammebetingelser» NPHs vedtekter §1 pkt.b

2. Rammebetingelser Felles finansieringssystem ble evaluert i Stortingets konklusjon: Hovedtrekkene skulle videreføres med noen mindre endringer. Statsbudsjettet kap.260 post 70 1.Langsiktige og strategiske midler (60%) 2.Resultatbasert uttelling (40%) I tillegg kommer statsbudsjettets ulike tilskudd til infrastruktur i norsk høyere utdanning (0 til private)

1. Langsiktige og strategiske midler –Fullfinansierte studieplasser /-endringer (60 studiepoengsenheter) I 2013: 318 mill (12 mill – 4% til 6 private høyskoler) –Rekrutteringsstillinger Pr. 2013: 2864 stillinger (60 stillinger – 2% til 6 private høyskoler) –Frie midler (SAK-midler? o.l.)

2. Resultatbasert uttelling Utdanningsinsentivene (regelstyrt åpen ramme) –Studiepoengproduksjon 6 kategorier (A-F) Opprinnelig(-2005) et utvalg av studieprogrammer –Inn- og utreisende utvekslingsstudenter 7000 kr per hode

2. Resultatbasert uttelling Forskningsinsentivene (omfordeling-RBO) –Doktorgradskandidater –EU-indikatoren –NFR-indikatoren (+ regionale forskningsfond) –Vitenskapelig publisering

3. Tilskudd til infrastruktur Gjelder bare for enkelte prioriterte statlige institusjoner 3.1 KDs budsjett – ca. 800 mill kr i 2013 –Skille mellom selveiende og leietakende institusjoner –Husleiemidler – Midler til inventar og utstyr

3. Tilskudd til infrastruktur Gjelder (også) bare for enkelte prioriterte statlige institusjoner 3.2 FADs budsjett - ca. 1 mrd kr i 2013 – Startbevilgning til rehabilitering – Videreføring av rehabilitering – Startbevilgning til byggeprosjekt – Videreføring av byggeprosjekt – Avslutning av byggeprosjekt + Statsbyggs kurantordning

2. Rammebetingelser Partiprogrammene for synes å bli «de rød-grønne» vs. «opposisjonen» Opposisjonen ser ut til å ville Evaluere av finansieringssystemet Større likeverdighet mellom statlige og private høyere utdanningsinstitusjoner

2. Rammebetingelser

Noen aktuelle temaer: Felles finansieringssystem fra 2003 – hvordan skape større likeverdighet mellom statlige og private institusjoner? Hva med inntektssiden av budsjettet? Mer eller mindre insentivbasert system? Hvordan etablere en ordning med statlige tilskudd til private høyskolers infrastruktur?

3. Nasjonale relasjoner NPH skal: «være bindeledd mellom de private høyskolene og Departementet og mellom de private høyskolene og den statlige universitets- og høyskolesektoren» (UHR) NPHs vedtekter §1 pkt.b

3. Nasjonale relasjoner  NSO har «avgrenset» medlemskap  «Observerende institusjoner» (motparter) KUF-komiteen i Stortinget Kunnskapsdepartementet (KD) Universitets- og høgskolerådet (UHR) NOKUT Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) Virke og Abelia

3. Nasjonale relasjoner Noen aktuelle temaer: Hva skjer når et flertall/ de aller fleste av de private høyskolene (NPHs medl.) også er medlemmer av UHR?

4. Internasjonale relasjoner  NPH observerer/ bidrar i sektorens internasjonaliseringsprosesser BolognaprosessenQF-QA), EUA, ESU NPH er medlem av IMHE /OECD

4. Internasjonale relasjoner Noen aktuelle temaer: Hvordan tilpasser norske, private høyskoler seg til internasjonale fenomener og trender? -U-multirank -Internasjonal rekruttering og mobilitet -Internasjonal etablering (branch-campuses) -MOOC (Massive Open Online Courses) -Internasjonale nettverk og konsortier (SAKI)

U-multirank

4. Internasjonale relasjoner Noen aktuelle temaer: Hva med internasjonaliseringen og de internasjonale studentene?

Educational Hubs Carnegie Mellon Qatar

Coursera - en av MOOCene (MOOC: Massive Online Open Course) 2,4 mill studenter 33 partnerinstitusjoner 214 emner/ kurs

Nettverk og konsortier

Takk for meg! Arne J.Eriksen NPH-sekretær Tlf /