God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Rekruttering av rektor og ledelse
På vei mot NMBU sekretariatsleder Knut Moksnes
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Private høyskolers rapportering til departementet
Seminar om rundskriv F-20-07
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Skolen – en kommunal virksomhet
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Eierskap og Eierstyring.
Styringsprinsipper Styringssystem
NTNU Noen administrative utfordringer.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Departementets styring og styrenes rolle
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Hvem holder i hvilket ror? …og hva styrer de etter?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
1 Styring og ledelse ved U&H – Direktørens rolle Per Ivar Maudal, Universitetsdirektør.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Hamar Energi Holding AS Folkevalgtopplæring – Hamar Rådhus.
Frittstående informasjon for kontrollkomitéen Økonomistyring og regnskap.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
På hvilke måter representerer Kvalitetsreformen en ledelsesutfordring? Bjørn Stensaker.
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Styrearbeid i turbulente tider Med fokus på samarbeid styreleder - styre og daglig leder Siri Hatlen 7. mars 2006.
Direktørens rolle ved universitet og høgskular. Høgskuledirektør Hans Jørgen Binningsbø UHR sin direktørskule 27. nov
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Evaluering av Styret IR IKS Februar 2017 N = 7 Skala fra 1 -6.
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
ILNs styreseminar 13. – 14. februar 2017
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Utfordringer til faglig ledelse i UH-sektoren
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrets rolle, oppgaver og ansvar - ved universitetene og i samfunnet forøvrig Særtrekk og ”sære” trekk - noen erfaringer fra 9 år i NTNU styret

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler NTNU – forvaltningsorgan (KD) Statens Lånekasse –forvaltningsorgan (KD) Helse Øst RHF - statlig foretaksgruppe (HOD) AS Vinmonopolet (HOD) SIVA SF (NHD) Undervisningsbygg KF – forvaltningsorgan (OK) Kongsberggruppen ASA – (NHD 50.1%)

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Andre statlig eide virksomheter (AS eller foretak): Aksjelov eller Foretakslov samt vedtekter regulerer styrets rolle, ansvar, myndighet Generalforsamling eller foretaksmøte utgjøres normalt av ansvarlig statsråd Statsråden forvalter det konstitusjonelle ansvar Bare foretaksmøtet (eier) kan instruere styret Stortinget må evt. instruere statsråden

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Universitetsloven: Styret er det øverste organ ved institusjonen. Styret har ansvar for at den faglige virksomheten holder høy kvalitet……. Styret skal trekke opp strategien for institusjonens utdannings-, forsknings- og annen faglig virksomhet……..og legge planer for faglig utvikling.. Fastsette mål og resultatkrav… Styret har ansvar for at virksomhetens interne organisering er hensiktsmessig og kostnadseffektiv………….. føre tilsyn med daglig ledelse Styret har ansvar for at institusjonens økonomiske ressurser og eiendom disponeres…. Styret skal…avgi årsregnskap….legge frem forslag til budsjett… …sikre at studenter og ansatte blir hørt… …størst mulig grad av åpenhet og styrets arbeid…………….

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrets ansvar og oppgaver (er skjerpet): Mål, strategi og planer Kvalitet (faglig virksomhet) Effektiv drift (ledelse og organisering) Økonomi (ressursdisponering) Kontroll (Etterlevelse av lover og forskrifter)

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Riksrevisjonens undersøkelse av virksomhetsstyringen ved universitetene: ”…finnes ikke årlige plandokumenter som angir hvordan resultater skal følges opp, rapporteres og kontrolleres.” ”uformell styring gjennom kultur, tradisjon og dialog er fremtredende….” ”reglement for økonomistyring i staten …interne styringssystemer skal sikre at fastsatte mål- og resultatkrav oppnås, at ressursbruken er effektiv,…. ”… sikre tilstrekkelig styringsinformasjon og forsvarlig beslutningsgrunnlag”

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Økte krav og forventninger fra ”eier”: Mer effektiv ressursutnyttelse ” flere studenter og mer kvalitet for pengene” Krav til mer profesjonell styring og ledelse God økonomistyring

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Hva skal til for å sikre at samspill styre – administrasjon samspill internt i styret fungerer optimalt, til det beste for virksomheten;

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler NTNU styret : 13 medlemmer Rektor, prorektor + 4 vitenskapelig ansatte (totalt 6) 2 teknisk-administrativt ansatte 3 studenter 2 eksterne NTNU styret : 11 medlemmer Rektor, prorektor + 2 vitenskapelig ansatte (totalt 4) 1 teknisk-administrativt ansatt 2 studenter 4 eksterne

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler NTNU styret : 11 medlemmer 4 Eksterne (styreleder, nestleder+2) 4 vitenskapelig ansatte (1 midlertidig) 1 teknisk-administrativ ansatt 2 studenter Rektor, prorektorer og dekaner er ansatt

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Typiske kjennetegn på godt fungerende ”team”: Medlemmer med komplementær kompetanse, erfaring og ferdigheter Alle er dedikert til felles mål som de føler et felles ansvar for Felles rolleforståelse, og spilleregler som er akseptert av alle og motivasjon for samarbeide Gjensidig tillit og åpenhet

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Universitetsstyret – særtrekk og ”sære” trekk Objektivt, personlig ansvar (individuelt) Medlem av et kollegium (kollektivt) Valgt av ”noen” (gruppeinteresser) Egne ”merkesaker” (markeringsbehov)

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Universitetsstyret – særtrekk og ”sære” trekk Utfordringer knyttet til rektors dobbeltrolle og todelt ledelse tydeliggjøres når styret profesjonaliseres Viktige saker har både faglige og administrative aspekter Delt og uklar styringsstruktur bidrar til uklare ansvarsforhold og vanskeliggjør gode mål- og strategiprosesser Gjennomgående faglig-strategisk styringslinje nødvendig for gode prosesser og endringsevne God styreledelse blir viktig! Det enkelte styremedlems rolleforståelse og egnethet betyr like mye som antall eksterne representanter

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Universitetsstyret – noen Suksesskriterier? Skape tillit internt gjennom åpenhet, dialog og gode faglige og strategiske prosesser Entydig styringslinje, mindre ”ull” Tydelige og ”kloke” beslutninger Rolleforståelse Dialog og samspill med eier (KD)

God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Godt styrearbeide: Fokus på helhet, mål og strategi Samspill styre – administrasjon Samspill styre – eier (felles mål) Styrets samlede kompetanse