4. SYMBOLER OG SYMBOLUNDERVISNING
4 A SYMBOLER
Symbolsprog:
Myten – et symbolsprog.
”Symbolsproget er troens morsmål.”
Alltid avstand mellom det religiøse symbol og saken selv (Gud, den guddommelige virkelighet).
Hva er et symbol?:
Bech: Symbolet representerer noe som ikke foreligger konkret – eller som ikke kan foreligge konkret.
Vi er omgitt av symboler og tegn.
Ikke alle symboler entydige.
”Sekundære og primære prosesser” i psyken.
4 A SYMBOLER (forts.)
Symboler kan fremkalle følelser:
symboler kan forløse følelser – gi følelsene et sprog:
En kultur preget av sine symboler og metaforer.
Bech: Symbolet representerer noe som ikke foreligger konkret – eller som ikke kan foreligge konkret.
Jung: Symboler inneholder mer enn man kan erkjenne ved første blikk.
Det religiøse symbol: Antyder noe, med noe som kan oppfattes av sansene, om noe som ikke kan oppfattes av sansene.
Symbolet forener det uforenelige.
”Symballein” = å kaste sammen, å sammenføye.
Symbolet er tiltale som krever svar.
Symbolers praktiske bruk i antikken: kjennetegn.
Symbolet både forener og skiller – åpenbarer og skjuler.
4 B SYMBOLUNDERVISNING
Poeng: Ikke arbeide med tradisjonelle symboler, men med hverdagsfenomeners og hverdagserfaringers symbolfunksjon.
Mål: Knytte elevenes erfaringsverden sammen med Bibelens + lære å forstå symbolsprog.
Premiss: 1) Sammenheng elevenes erfaringsverden og Bibelens: våre ”grunnerfaringer” og Bibelens/den kristne ”grunnfortelling”.
Premiss: 1) Sammenheng elevenes erfaringsverden og Bibelens: våre ”grunnerfaringer” og Bibelens/den kristne ”grunnfortellingen”. 2) Religionsundervisningens mål ikke kunnskap, men ”livsopplysning”.
Bakgrunn for symbolundervisning: Dalende interesse for religionsfaget.
Utgangspunkt i ”grunnerfaringer”.
Elevenes ”grunnerfaringer” korresponderer med Bibelens/kristendommens ”grunnfortelling”.
”Grunnsymbol” er fortettet ”grunnerfaring”.
Fenomensymboler
Fenomensymboler Situasjonsymboler
Fenomensymbol Situasjonsymbol Rollesymboler
Duale symboler.
”Grunnsymboler” viser sammenhengen mellom det allmenne (skapelsen) og det spesielle i kristendommen.
Undervisningens gang:
Undervisningens gang: Utgangspunkt i fenomenet/situasjonen/rollen før det er blitt symbol.
Undervisningens gang: Utgangspunkt i fenomenet/situasjonen/rollen før det er blitt symbol. Arbeide med fenomenet/situasjonen/rollen brukt som symbol: ”symbolpregning”.
”Life themes” (Goldman).