4. SYMBOLER OG SYMBOLUNDERVISNING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Advertisements

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Religioner og livssyn i dag
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
ROMANTIKKEN.
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
Anne-Berit Imerslund rådgiver Regionsenteret for døvblinde
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
RLE Torsdag 29. august RELIGIONER OG LIVSSYN.
Barnehagen som språkarena
Hva er et prosjekt? Nylen 2.. Hva er et prosjekt DefinisjonTrekk ved oppgaven Oppgaven er unik. Den skiller seg fra det rutinemessige. Mål og rammer kan.
Ordet poesi betyr stemningsfullt, lyrisk, versediktning.
Tekster om tro og livssyn
Undring Tro Viten.
Undervisningsopplegget
Disippel-overføring.
Modellkommunene Hva er unikt?
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Konfirmantundervisning i Hole menighet 2012/2013
Om hellige skrifter.
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Elevforutsetninger for religionsundervisning
1 Livstolkning Litt om begrep og sak Se: Selander 2000.
Sosialkonstruktivisme
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Livssyn og religion Skilnad Kvifor RLE?. Gudar Ånder Krefter Ikkje- menneskelege personar Makter.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
-en stor familie av nasjonale kirker
Stoisismen og kristendommen
Asperger syndrom og ADHD
Retorikk.
Med fokus på evidense – går vi den rette veien?
NORDPLUS junior Programmet
Tilbedelse? Hva er det?.
Konfirmasjon i Helleland menighet
DET GAMLE TESTAMENTE Sammendrag.
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
REFORMASJONEN.
Disippel-overføring.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Velkommen til kurs Tema: Hva er sjelesorg?
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kristendommen.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Lyrikk og poetisk språk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bibelen er klar: Et ENTYDIG budskap:
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

4. SYMBOLER OG SYMBOLUNDERVISNING

4 A SYMBOLER

Symbolsprog:

Myten – et symbolsprog.

”Symbolsproget er troens morsmål.”

Alltid avstand mellom det religiøse symbol og saken selv (Gud, den guddommelige virkelighet).

Hva er et symbol?:

Bech: Symbolet representerer noe som ikke foreligger konkret – eller som ikke kan foreligge konkret.

Vi er omgitt av symboler og tegn.

Ikke alle symboler entydige.

”Sekundære og primære prosesser” i psyken.

4 A SYMBOLER (forts.)

Symboler kan fremkalle følelser:

symboler kan forløse følelser – gi følelsene et sprog:

En kultur preget av sine symboler og metaforer.

Bech: Symbolet representerer noe som ikke foreligger konkret – eller som ikke kan foreligge konkret.

Jung: Symboler inneholder mer enn man kan erkjenne ved første blikk.

Det religiøse symbol: Antyder noe, med noe som kan oppfattes av sansene, om noe som ikke kan oppfattes av sansene.

Symbolet forener det uforenelige.

”Symballein” = å kaste sammen, å sammenføye.

Symbolet er tiltale som krever svar.

Symbolers praktiske bruk i antikken: kjennetegn.

Symbolet både forener og skiller – åpenbarer og skjuler.

4 B SYMBOLUNDERVISNING

Poeng: Ikke arbeide med tradisjonelle symboler, men med hverdagsfenomeners og hverdagserfaringers symbolfunksjon.

Mål: Knytte elevenes erfaringsverden sammen med Bibelens + lære å forstå symbolsprog.

Premiss: 1) Sammenheng elevenes erfaringsverden og Bibelens: våre ”grunnerfaringer” og Bibelens/den kristne ”grunnfortelling”.

Premiss: 1) Sammenheng elevenes erfaringsverden og Bibelens: våre ”grunnerfaringer” og Bibelens/den kristne ”grunnfortellingen”. 2) Religionsundervisningens mål ikke kunnskap, men ”livsopplysning”.

Bakgrunn for symbolundervisning: Dalende interesse for religionsfaget.

Utgangspunkt i ”grunnerfaringer”.

Elevenes ”grunnerfaringer” korresponderer med Bibelens/kristendommens ”grunnfortelling”.

”Grunnsymbol” er fortettet ”grunnerfaring”.

Fenomensymboler

Fenomensymboler Situasjonsymboler

Fenomensymbol Situasjonsymbol Rollesymboler

Duale symboler.

”Grunnsymboler” viser sammenhengen mellom det allmenne (skapelsen) og det spesielle i kristendommen.

Undervisningens gang:

Undervisningens gang: Utgangspunkt i fenomenet/situasjonen/rollen før det er blitt symbol.

Undervisningens gang: Utgangspunkt i fenomenet/situasjonen/rollen før det er blitt symbol. Arbeide med fenomenet/situasjonen/rollen brukt som symbol: ”symbolpregning”.

”Life themes” (Goldman).