Detsikaveien Synspunkter fra Bollo Hytteforening til Jordskiftesak 2000-2011-005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
För demokrati i Norrköping
Advertisements

Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
Alta historie bind 3 side 82:
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Hvordan kan økt arealutnyttelse kombineres med gode bokvaliteter?
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Agenda Årsmøte 2013 Godkjenning av innkalling og saksliste.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon.
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
Inndeling av vegnettet
Hyttetun på Høvringen for salg.
Kultivering av Gytebekker
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
STATUS BANEPROSJEKT
St.meld.nr 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening
Hvem / hva er ? Norges største organisasjon for de som jobber!
SERVITUTTER Endre Stavang.
Løyper, gleder og utfordringer
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Hyttemøte med Hol Kommune 23. Februar 2013 Christine Neumann
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Hytteutbygging og arealbruk – Noen utviklingstrekk
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Levanger kommune Orientering til Plan- og utviklingskomiteen – Johannes Bremer, Innherred samkommune BAKKEN REGULERINGSPLAN.
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Ny tjenestepensjonsordning i Posten Norge AS Odd Christian Øverland Norsk Post- og Kommunikasjonsforbund.
Forsommerdugnad I fjor hadde vi en meget vellykket dugnad like før St. Hans, der henslengt hageavfall rundt om.
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Betaling av informanter Forskningsrådets politikk og praksis Norges forskningsråd Avdelingsdirektør Hege Torp.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Brukermanual Hva viser Mytos egentlig?. Din faktura Viser type abonnement og tillegstjenester. Har du nettopp oppgradert fra 1 GB til 5 GB, vil begge.
Innlæring av feltsøk med klikkertrening
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
 Blestølen og Omegn Tursti Forening Årsberetning 2012  Blestølen og Omegn Tursti Forening har igjen hatt et veldig aktivt år.  Vi startet lørdag 11.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Norgesløpet 2007 Bilder fra viktige punkter langs kjøretraseen.
Ledningsprioritering Kommuner som inngår i ledningsprioritering analyse  Drammen  Øvre Eiker  Lier  Røyken  Hurum  Svelvik  Sande  Ledninger.
Sosial dumping og etisk rekruttering Tillitsvalgtes muligheter og utfordringer.
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Startet ca 20. november 2010 Har pr i dag ( ) 350 medlemmer 5 bedriftshyttemedlemmer 17 bedriftssamarbeidspartnere.
Vann og avløp i Båtstø vel
Tvisten Holm-Lie Mai 02 Avtale ml Holm og Lie Første faktura. Holm betaler ved forfall Avtale ml Holm og underentrpr. Direktebetaling
Supply Chain Analyzer Hovedprosjekt for Henning Jensen, Atle Rudshaug og Birger Ertsgaard 3dsu, AiTEL, HiST.
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
RGSK Lillehammer – Oslo 2016 NM Lagtempo Sykkelmøte 25/11 kl 2000 på Strand Hotell Gjøvik.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Litt om oss Vi er en gjeng som brenner for å gi ungdommene våre et variert og utfordrende fritidstilbud. Noen av oss er selv foreldre å noen av oss bruker.
Hva er viktig for Tyin-Filefjell Turløyper(TFT).  Hvis vi ser TFT`s rolle i sammenheng med VK`s ambisjon om å bli en av landets beste hytte- og friluftskommuner,
Infrastruktur i skogbruket i Finnmark Status og behov Helge Molvig, Pasvik 6. april.
Vann og avløp Seterveien - Dalbo. Tekst 2 Vedtatt av kommunestyret 2009 Revidert tiltaksplan vedtatt av kommunestyret 2014 Hovedplan for drikkevann og.
Ett spørsmål og tre… Om kloakk i Furremarka.
Aksjon Skoleveg 2016 Rønsberg - ensidig busslomme Balstad - kantstopp
PROSJEKT E6 ARNKVERN-MOELV Informasjonsskriv Uke 7 og
Landkreditt og avlingsskade 21.august
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fra 5000 – 8000 , hvordan møte utfordringen i kommune - Norge
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Utskrift av presentasjonen:

Detsikaveien Synspunkter fra Bollo Hytteforening til Jordskiftesak

Historien Opprinnelig kjerrevei fra Tverrelvdalen til seterplassene ved Langvannet og Bollovannet (1800-tallet) Skifertransport med hest om vinteren fra Detsika og Nalganas til utskiping i Bukta fra begynnelsen av 1900-tallet Vei oppgradert frem til Detsika slik at man kunne kjøre ut skifer med lastebil (skifer sysselsatte 800 den gang) – Alta kommune, veifondet og nødarbeidsmidler Hele veien oppgradert i 1973 av Alta kommune og var vinterbrøytet når de første hyttene ble etablert Ny bro i Sorrisniva og asfaltert vei opp Detsikalia 1982 lager gjennomfartsvei. Vinterbrøyting opphører, men sommervedlikehold fortsetter i kommunal regi Hyttebygging tiltar og adkomst med p-plasser opprettes langs vegen betalt av innfestingavgift for nye hytter Protester til fortetting av Bollo ender opp med en ”rekkefølgebestemmelse” i reguleringsplanen av 2002: – Først vei – deretter hytter basert på ”avtale” med Statskog om at de tar ansvar for veien – Statskog hadde ikke oppfattet møtereferatet fra kommunen som avtale, rekkefølgebestemmelsen ble derfor tatt bort av kommunen og man skulle jobbe parallelt med nye hytter og veien – Realiteten er at kommunen også stoppet sommervedlikeholdet fra 2002 og veien forfaller Ny utvidelse av feltet (reguleringsplan av 2005): – Veien oppgraderes 1,5 km. på Detsikasiden

Dårlig vei -> mer bruk av terreng kjøretøy -> miljøslitasje Dårlig scooterløype -> trafikken flyttes ut i terrenget Tilgjengeligheten til området (vei og parkeringskapasitet) blir dårligere og dårligere Mange ulike brukergrupper både sommer og vinter og stadig større press på området Ikke alle er knyttet til ”eiendommer” i området – Hytteeiere – ”Turfolk” – Jordbruk – Skifernæring – Turisme – Reindrift – Fiskere, jegere, bærplukkere – Syklister Utfordringer i Bollo Vinter vedlikehold Sommer vedlikehold Ny vei 1,5 km. Detsikasiden

Standard trenger ikke være bedre enn at vegen er farbar med personbil om sommer og snøscooter om vinteren Vegen er kommunal: Kommunen må ta hovedansvaret for nødvendig oppradering som følge av manglende vedlikehold spesielt de siste 10 år Fefo må ta medansvar for at reguleringsplaner og festekontrakter ikke har løst vegsaken og at parkeringskapasitet er underdimensjonert Hytteeierne kan bidra til årlig vedlikehold dersom vi får en helhetlig løsning for trafikk sommer og vinter – Parkeringskapasitet må økes spesielt på Romsdalsiden – Med vei må vi også huske på veien til hyttebyen, Bollosætra (og Nalganas?) – Stor trafikk med scooter om vinteren nødvendiggjør vintervedlikehold (prepping) og dette må inngå i løsningen – Alle brukergrupper må delta med finansiering av vedlikehold – Kommunen må dekke allmennhetens interesser (som er vesentlig), dersom man ikke får dette inn på annen måte – Innkreving av ”veiskatt” gjerne sammen med festeavgift eller eiendomskatten – Vi har ingen tro på bom, frivillighet eller permanente dugnader – Det må være et tvangsgrunnlag for ”veiskatten” – Årlig betaling må ta hensyn til at det tross alt betales både festeavgift og eiendomsskatt for hyttene Vår mening