Bestått er ikke å forakte!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Nettverksamling i matematikk
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Velkommen til kurs for prøvenemnder, perioden

NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Fragilt X - Arvid Heiberg,
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv Eksamensrelatert stoff
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Prosjekt sterilforsyning Helse Nord
Kirsten Ribu HiO Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk
Sist gang snakket vi om……
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Karakterer – hva gjør de i andre land? Noen eksempler
Even O. Sørland Fagpolitisk ansvarlig. Hva skal vi med karakterer? Vurdere Rangere Forbedre.
Avdeling for sosionomutdanning
Utforskeren.
FAGSKOLEUTDANNING.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Barne-og familietjenesten desember Levanger kommune, Barne- og familietjenesten, Barnevern desember 2008.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Barne-og familietjenesten Levanger kommune, Barne- og familietjenesten 2008.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Læring i kollegafellesskapet Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning Åpen fagdag 16. november 2008.
Tariffkonferanse NFF Om lønnsoppgjøret 2008 – forhandlingssjef Stein Gjerding Tariffkonferanse i 8. januar 2008.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Generelle karakterbeskrivelser og nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk: sammenheng eller motsetning? UHRs karakterseminar 28. oktober 2009 seniorrådgiver.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Karakterundersøkelser for realfag og teknologi 2015 Bachelor i ingeniørfag, Bachelor i realfag og Master i realfag Ved studiesjef Arvid Aanstad NT-fak/
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Karakterrapport for 2015 Juridiske fag Bestillingen fra UHR: «….Når det gjelder juridiske fag, har det vært stilt spørsmål om bruken av karakterskalaen.
Kvalifikasjonsrammeverket
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
«Utviklende læring i matematikk»
Strategi for Nord universitet 2020
Det nasjonale karaktersystemet
Karin Helle og Gro Beate Vige
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Professor Tor Egil Førland, UiO
Kvalifikasjonsrammeverk og karakterskala: sammenheng eller motsetning?
Informasjon om fagvalg til Vg2
Automatisk tilbakemelding og sensorveiledning
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Sensorveiledninger på MN
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Bestått er ikke å forakte! Nye generelle karakterbeskrivelser på masternivå? Per Manne, per.manne@nhh.no 28.10.2008 28.10.2008

Arbeidsgruppe for generelle karakterbeskrivelser Per Manne, Norges Handelshøyskole Asbjørn Bjørnset, Universitetet i Bergen Eirik Lien, NTNU Grete Lysfjord, Høgskolen i Bodø Kjetil Solvik, Norges musikkhøgskole Arve Sørum, Universitetet i Oslo Sine Halvorsen, Studentenes Landsforbund Knut Høgtveit/Even O. Sørland, Norsk Studentunion Sekretær, Rachel Glasser, UHR 04.04.2017 28.10.2008 2

Mandat Se nærmere på de generelle karakterbeskrivelsene i lys av analysegruppens undersøkelser Spesielt: Vurdere beskrivelsenes anvendelse for mastergradsnivået Kan komme med forslag til nye beskrivelser Frist: 1. desember 28.10.2008

Generelle beskrivelser A Utmerker seg klart. Svært god vurderingsevne. Stor grad av selvstendighet. B Meget god vurderingsevne og selvstendighet. C Jevnt god prestasjon. Tilfredsstillende på de fleste områder. God vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. D Akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. E Tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Liten vurderingsevne og selvstendighet. F Tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene. Både manglende vurderingsevne og selvstendighet. 28.10.2008 04.04.2017 4

En tidligere beskrivelse Laudabilis prae ceteris Rosverdig foran de øvrige Laudabilis Rosverdig Haud illaudabilis Ikke urosverdig Non contemnendus Ikke å forakte Immaturus Umoden 28.10.2008 04.04.2017 5

Føringer for bruk av karaktersystemet Karakterbeskrivelsene er kvalitative Fins ingen fordeling som et kull skal presses inn i Hele skalaen skal brukes Skal ikke være nødvendig å oversette til ECTS 28.10.2008

Kritisk blikk på dagens karakterfordeling på mastergradsnivå Karakterfordeling litt venstreskjev, tyngdepunkt B/C Karakterfordeling på masteroppgaver svært venstreskjev Forskjellig fordeling i ulike fagområder Noen karakterpanel rapporterer om manglende felles forståelse for karakterskalaen 28.10.2008

Karakterfordeling på mastergradsnivå (alle eksamener) B C D E 2008 (vår) 17,0 32,1 33,3 12,1 5,5 2007 15,1 31,3 34,2 12,8 6,6 2006 16,1 31,5 30,9 13,6 7,9 2005 16,4 31,7 37,9 14,7 9,4 2004 15,9 32,4 28,1 14,5 9,1 ECTS 10 25 30 28.10.2008

Karakterfordeling masteroppgaver i utvalgte fag (HF, SV, MN) B C D E Total 2007 19,6 43,4 29,9 5,5 1,6 1060 2006 22,4 44,3 25,2 6,8 1,3 980 ECTS 10 25 30 28.10.2008

ECTS – European Credit Transfer and Accumulation System Relativ karakterfordeling Users’ Guide: Basert på grupper med minst 30 studenter, helst flere Kan aggregere over flere små kurs på samme nivå, eller over samme kurs over flere år Hvis ikke mulig å rangere skal man oversette til bestått/ikke bestått 28.10.2008

ECTS og masteroppgaver Med ”riktig” bruk av ECTS er det svært vanskelig å oversette karakterer på masteroppgaver til A-E (30 masteroppgaver er for mange!) Er det mulig å bruke nasjonal karakterskala A-F på masteroppgaver, og å oversette dette til bestått/ikke bestått som ECTS-karakter? Hvor viktig er ECTS-karakter på masteroppgaver? Hvem har et reelt behov? 28.10.2008

Karakterfordeling på masteroppgaver Må ha enighet på tvers av fagområder om hva som er en rimelig karakterfordeling Karakterbeskrivelsene må være dekkende for prestasjonene de skal beskrive 28.10.2008

Generelle beskrivelser – mulige begreper Selvstendighet og vurderingsevne Kunnskap Fremstillingsevne Originalitet Kildebruk Metodebruk 28.10.2008 04.04.2017 13

Generelle beskrivelser – kalibrering Skjerpede krav på mastergradsnivå? C = meget god selvstendighet og vurderingsevne? 28.10.2008

Nye generelle karakterbeskrivelser? Eventuelle endringsforslag bør være tydelige Relevans: Nye beskrivelser bør bidra til en bedre praksis. Vil forskjellige beskrivelser på ulike nivå kunne skape forvirring? (Integrerte masterstudier) 28.10.2008

Fagspesifikke karakterbeskrivelser for masteroppgaver Fins i noen fagområder, men har varierende status Karakterpanelene skal utarbeide nye forslag i 2009. Dette arbeidet bør få rammer slik at forslagene ikke spriker alt for mye. Bør forankres bedre i UHR-systemet 28.10.2008

Eksempler på fagspesifikke karakterbeskrivelser Historie, D: Oppgaven har en mindre presis problemformulering, og viser en moderat evne til teoretisk og metodisk refleksjon. Den viser en viss kjennskap til og refleksjon over tidligere forskning, og tilfredsstiller moderate krav til klarhet og systematikk. Oppfyller bare beskjedne krav til originalitet. Matematikk, D: Kandidaten kjenner hovedtrekkene i det faglige grunnlaget for oppgaven, men viser tegn på manglende oversikt. Han/hun kan gjennomføre tekniske rutineargumenter, men blir usikker når vanskelighetsgraden stiger. Fremstillingen er forståelig, men kan være ustrukturert og røpe manglende innsikt på enkelte områder. På en del punkter savnes det gode begrunnelser eller annen form for dokumentasjon. Sosialantropologi, D: Empirisk og/eller teoretisk ujevn. Har noe tematisk breddekunnskap. Visse evner til komparasjon. Empirisk materiale av usikker kvalitet. Kan ikke gjennomføre en systematisk teoretisk diskusjon. 28.10.2008