Fagreferenten som brobygger i sine funksjoner som forsker, lærer, formidler og informasjonsbehandler José María Izquierdo (UiO-UBO-Humsam)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Advertisements

Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser NKSD
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
YouTube, en viktig ressurs for undervisning og formidling José María Izquierdo (Humsam, UBO)
Kulturnett som arena for arkivformidling
Ærede deltagere, kjære alle sammen. Velkommen til Stavanger og til Fagreferentkonferansen Bibliotekverdenen, i alt sitt vesen og omfang, er gjenstand.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Vi er i gang med å klargjøre byggeplassn for å bygge vår CABLAC i Zemba! (CABLAC er omtrent det samme som et samfunnshus.) Hei lærere og elever på Rasta.
Biblioteket som det elektroniske forlag: Digitale Utgivelser ved UiO Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek for medisin og helsefag.
Foreløpige resultater
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Spansk: Voksesmerter i populært språkfag
Kompetansekartlegging
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
RIO påvirker og utvikler prosessene som skal gi rusavhengige bedre tilbud Et samfunn hvor alle skal få tilrettelagt veien ut av rusrelaterte problemer.
Fagreferenten som brobygger i sine funksjoner som forsker, lærer, formidler og informasjonsbehandler José María Izquierdo (UiO-UBO-Humsam)
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Differensiering fordi…
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Ingebjørg Rype NKKI/Nasjonalbiblioteket
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Penger for publikasjoner – forskningspolitiske perspektiver Tom Colbjørnsen 11. mai 2007.
Spesialsamlingene og resten av biblioteklandskapet Spesialsamlinger er del av biblioteklandskapet. Spesialsamlingene er likevel annerledes enn resten av.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Fortell meg! Nordisk konferanse om samarbeid mellom bibliotek og voksenopplæring 12. og 13. januar 2012 Hilde Henriksen, Renate Grytnes, Hilde Ditmansen.
Universitetsbiblioteket i Oslo e-ressurser Studenter og ansatte med uio brukernavn og passord kan søke UBO’s e-ressurser også fra Roma Denne presentasjonen.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Her er den flotte skolen vår K ULTURØKT På mellomtrinnet har vi forskjellige kurs hver torsdag. Kursene varer i fem uker. Vi har seks forskjellige.
Hvordan sikre bedre samspill mellom næringslivet og universiteter/høgskoler i distriktene? v/ Adm. direktør Terje Gloppen Fabelaktiv.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Everquest som læringsplattform
Nytt, integrert bibliotek for medisin, helse og sosialfag i Trondheim.
Litteraturhus Nord-Trøndelag -Arrangørerfaring fra små og mellomstore bibliotek Kari Hortman, Nord-Trøndelag fylkesbibliotek.
Forskning som karrierevei May-Len Skilbrei Institutt for kriminologi og rettssosiologi.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
21 st Century Skills og sosial samhandling i undervisningen EdTech Universitetet i Oslo, 21. mai 2015 Susanne Koch.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Kaite Stover Leder Lesersørvisavdelingen Kansas City Offentlige Bibliotek.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Hva nå? Gratulerer med utvekslingsplass!
Senter for læring og utdanning
Seksjonsmøte SKS 6. april
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Hva nå? Gratulerer med utvekslingsplass!
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Bienvenido.
YouTube, en viktig ressurs for undervisning og formidling
Utskrift av presentasjonen:

Fagreferenten som brobygger i sine funksjoner som forsker, lærer, formidler og informasjonsbehandler José María Izquierdo (UiO-UBO-Humsam) Fagreferent i Romanske språk Fagreferentkonferanse UBO

Forord Spesiell situasjon •UBO – Humsam (ca 2, bøker + elektr…) •Fremmedspråk (Romanske språk) •Samarbeid med flere institutter (ILOS, ILS, IKOS og andre norske og utenlandske universiteter) som fagreferent + forsker/lærer/spesialist •Samarbeid med språklærere ved ungdomskoler og vgs. (For eksempel med Den norske spansklærerforeningen) Fagreferentkonferanse UBO

Ideologisk ramme 1.Faglighet >> Forskning 2.Kreativitet 3.Fleksibilitet 4.Synliggjøring 5.Formidling 6.Felleskap 7.Samarbeid Fagreferentkonferanse UBO

Fagreferentkonferanse UBO Skal vi bygge elitistiske murer? Eller bør vi bygge broer? Skal vi tenke bare på oss selv? Hvilken rolle bør bibliotekene og fagreferentene spille i vårt samfunn?

Hva kan fagreferentene gjøre? 1.Etablere og administrere vår ressursmappe (Boksamling, fagsider og elektroniske ressurser) 2.Være oppdatert i våre fag 3.Veilede våre brukere 4.Synliggjøre vår aktivitet (Forskning + formidling + undervisning) 5.Delta i forskningsprosjekter med andre forskningsinstitusjoner og universiteter Fagreferentkonferanse UBO

Hvilke ressurser har vi? For eksempel elektroniske… Fagreferentkonferanse UBO

Hvem er mottakeren? 1.Universitetsstudentene 2.Ansatte ved ”institusjonene våre”: Instituttene 3.”Resten” Fagreferentkonferanse UBO ”Resten” kan, for eksempel, være brukerne våre i framtida: Elever og skolelærere (EVU)

Eksempler? 1.Små praktiske websider til emnene + generelle websider til de forskjellige språkene. Eksempler: Portalene + FremmedspråkenePortaleneFremmedspråkene 2.Deltakelse i Fleksibel lærings prosjekter ved UiO: Eksempler: Portalene + Sitat.PortaleneSitat 3.Samarbeid med ILOS, UNIVETT (Gruppe for etter- og videreutdanning EVU) og med Norgesuniversitetet (NUV). Eksempler: PROFFT + ”Deling av digitale læringsressurser i UH- sektoren (SANU)”PROFFTDeling av digitale læringsressurser i UH- sektoren 4.Nært samarbeid med DML, Gruppe for digitale medier i læring (USIT). Eksempler: testing av ressurser og deltakelse på kursdeltakelse Fagreferentkonferanse UBO

En utstilling for alle: De romanske språkene ved UBO Fagreferentkonferanse UBO Disposisjon

En utstilling for alle: De romanske språkene ved UBO Fagreferentkonferanse UBO

Här är en sång till modet hos dom som vågar se Som inte låter tysta sej men säger som det är Till alla som bygger broar Till alla som släpper in Till dom som tror att människan kan göra det, hon vill… Mikael Wiehe Fagreferentkonferanse UBO Fagreferent Mange takk!