Marinepack og emballasjedesign Hva er sjømatemballasje?
Dr.grads-program innen design Stipendiat: Kjersti Kjøll Øverbø Forskningsprosjekt: Marinepack Tema: designmetodikk Arbeidstittel: emballasjedesign for sjømat Stipendiatet skal gjennomføres i samarbeid mellom STØ og IPD Hovedveileder: Per Boelskifte, IPD Biveileder: Ole Jørgen Hanssen, STØ/IPD Tidsrom: vår 2002 til høst 2004 (3 år) med mulig forlengelse 1år Bakgrunn: siv.ing. fra Institutt for Produktdesign, NTNU (IPD) Engasjement hos STØ høst 2001 for å kartlegge mulige problemstillinger for et dr.gradsprogram innen design for Marinepack Ansatt som stipendiat ved Institutt for produktdesign 15.januar Godkjent som dr.ing.student ved NTNU 30.januar
Dr.grads-program innen FOU område I I Optimal emballering og distribusjon II Trygg og kvalitetsbevarende emballasje næringsmiddel- og emballasjeprodusenter fisk, sjømat og andre næringsmidler råvarer og ferdigvarer, ulike bearbeidingsmetoder innenlands- og eksportmarkedet distribusjon og emballasje emballasje av ulike materialer og typer designløsninger og/eller –metodikk
Sentrale begreper designmetodikk emballasjedesign Hvordan komme fram til et resultat. designmetodikk emballasjedesign Hva resultatet skal være. Designmetodikk brukt på emballasje
Eksempel på en modell Modell for integrert produktutvikling (IPU) Flere avdelinger i bedriften deltar ...med ulik innsats gjennom ulike faser Modell for integrert produktutvikling (IPU)
Design formgiving eller: å tenke og planlegge for så å formgi slik at det kan produseres, brukes og destrueres Vektlagte forhold: det brukerfunksjonelle det estetisk opplevelsesmessige langsiktig identitetsbyggende kostnadseffektivitet i bedriftens verdikjede kulturelle, politiske og etiske forhold - fra utvalget for næringsrettet design
Emballasje zip-lock Oppfattes som en tjeneste. beskyttelse av produktet effektiv og funksjonell inndeling av produktet for distribusjon, salg og bruk identitetsbærer for produkt og bedrift informasjonskanal fra produsent/er mot kunde har kort livssyklus, og bør resirkuleres zip-lock
Produktutvikling i næringsmiddelindustrien kan ha flere nivå produkttilpasning produktutvikling innovasjon (PU+MR+P) eller utgangspunkt marked/nisjetilpasning ny teknologi Emballasjedesign er ofte produkttilpasninger eller ’face-lifts’. Emballasje stadig mer aktiv del av produktet?
Emballasjedesign og -utvikling transportemballasje forbrukeremballasje
Emballasje: verdikjede Emballasje berører flere aktører langs verdikjeden Brukerfunksjon, opplevelse og kommunikasjon Innovasjon og tilpasning: emballasjeoptimering
Emballasjeindustrien underleverandører stor kunnskap om eget materiale tilbyr ofte løsninger Sjømatemballasje er ofte transportemballasje i EPS eller fiber.
Utfordringer knyttet til emballasje avgifter på avfall og emballasje krav til utnyttelse av transportvolum/paller standardisering resirkulering og gjenbruk produktsikkerhet ansvarsfordeling mellom ulike ledd i verdikjeden sporbarhet av produkt og emballasje
Næringsmiddelindustri, fiskeri og havbruk Samlet produksjonsverdi NOK 100mrd, økende på grunn av fisk Næringsmiddelindustrien: videreforedling for hjemmemarked Fiskerinæringen: råvarer for eksport Laks er et ’stort’ husdyr Gilde og Tine satser på sjømat og fisk
Utfordringer for fiskerinæring og havbruk varierende råstofftilgang og råstoffpris globalisering? endring i distribusjonsmønster transportkapasitet mangel på arbeidskraft og høye lønninger miljøutfordringer miljøskader fra fiske/oppdrett miljøgifter o.l. i sjømat
Distribusjon og marked Mange omsetningsledd før fisken når forbruker Direktesalg til handelskjeder Proteksjonisme i markeder Markedsføring er ofte generisk og utført av EFF Økt forbruk av fisk og sjømat kan ventes? Hvor mye kunnskap har produsentene om forbrukerne?
Viktig for emballasjedesign i Marinepack Norge som råvareleverandør eller integrator informasjonsflyt i verdikjeder konkurranse teknologisk utvikling distribusjonsløsninger standardisering av emballasje og modulløsninger grad av videreforedling markeder og nisjer kommunikasjon: image og identitet
Forskning på design Design er en utøvende profesjon. Dr.gradsarbeidet vil baseres på case og teori. Case: konkrete produktutviklings- og designprosjekter utført i samarbeid med bedrifter. Mål: å trekke generelle slutninger og utvikle metoder og modeller Aktuelle case: prosjekter innen Marinepack, hvor minst tre bør ha fokus på design studentprosjekter ved IPD prosjekter i samarbeid med SPIN, Filetforum osv Stipendiaten bør ikke være utøvende designer.
Foreløpig målsetting Mulige delmål: Å utvikle modeller og metoder for effektiv og innovativ design og utvikling av emballasje/ emballasjesystemer for sjømat, med basis i konsumprodukter. Å utvikle metoder og verktøy for kreativitet og innovasjon når to eller flere bedrifter samarbeider i et utviklingsprosjekt. Å fastsette kriterier for gode emballasjeløsninger. Det vil si emballasjeløsninger som er optimale i forhold til verdikjeder eller i forhold til egenskaper som: salgsfremmende, trygg, forbrukervennlig, miljøeffektiv, økonomisk effektiv og effektiv for transport Å utvikle metoder for utvikling og design av konsumemballasjer. Blant annet metoder for å inkorporere forbrukerpreferanser og markedskunnskap i produktutviklingsprosesser.
Samarbeid med bedrifter og aktører Bedriftene og aktørene bør være med å bestemme endelig problemstilling og målsetting. Jeg avhenger av bedriftene for å finne og gjennomføre case som er aktuelle for problemstillingen. Det er ønskelig med nært samarbeid og veiledning på flere stadier. Spesielt diskusjon rundt modeller/metoder og andre resultater.
Takk for meg! Optimal sjømatemballasje?