Marinepack og emballasjedesign

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nyetablering og VEKST ØST-REGIONEN
Advertisements

Kommunikasjonsdirektør FHL
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Plan for prosjektarbeidet •Velge ut aktuelle case i samarbeid med FHL fagfora •Etablere nettverk for hvert.
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Krav og reguleringer knyttet til emballering av sjømat i Europa Lars von Krogh, Synnøve Rubach Ole Jørgen.
Emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Strategisk analyse forts. Nettverksanalyse Forbrukerinformasjon.
– Løsningen er kunnskap: Verdiskaping – hvem, hva hvor? Et innovativt Nord-Norge Markedsinnovasjon er og merke- varebygging i Nord-Norge; hvordan få det.
Verdiskapning i lys av fremtidens materialkretsløp Trondheim 9 februar, 2006 Bernt Saugen, Tomra Effektiv produksjon II:
Hummer på Kvitsøy - status
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
1 March, 2004 Kommentar til Forskningsmeldingen NHO’s forskningspolitiske konferanse, 7.april 2005 Per Ola Ulseth Direktør Teknikk, Skanska Norge AS.
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
OM 5: The Design of Products and Services
Jon Hindar Administrerende direktør
Optimering i verdikjeder i næringsmiddelsektoren
Teknologi og forskningslære
Presentasjon til seminar om deponering av gruveavfall
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Biogass – Det må satses ! 8. mars 2011 Cato Kjølstad, Daglig leder.
Ecodesign innføring i prinsipper for eco-design.
Bakgrunn Studentprosjekt utført av Terje Reitan Bolli
MarinePack - FOU- program for sjømatemballasje Emballasjeoptimering i henhold til CEN-standardene (EN ) for produkter fra Domstein Et caseprosjekt.
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ Miljø og Design 4. forelesning Ecodesign-manual: hvordan bruke denne? Strategier for optimering av avhending.
Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje MARINEPACK-PROSJEKTET Optimal og trygg emballering av norsk sjømat og andre næringsmidler Professor Ole.
Marinepack FOU-program for sjømatemballering Marinepack-prosjektet - status og forutsetninger per Ole Jørgen Hanssen.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Økonomisk status Mangler fortsatt NOK 150’ i bedrifters egeninnsats Utbetalt fra NFR 1. Og 2. Tertial =
Marinepack-Rammebetingelser Stiftelsen Østfoldforskning v/ Tove P. Berge Spørreundersøkelse blant kunder av norsk laks i EU 2002.
MarinPack - FOU- program for sjømatemballasje Gilde Norge - strategisk analyse 4 emballasjeløsninger for 2 ulike produkttyper.
Forslag til arbeidsmetodikk for prosjektet
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Miljødeklarasjoner som konkurransefortrinn
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Globalisering og norsk bildelindustri.

KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
Valgfag på Kastellet skole
Emballasjekonvensjonen EK ”Et industrielt samarbeidstiltak”
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Fiskeindustrien i Lofoten
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
” Utsikter for norsk fiskeri- og havbruksnæring ” GJENSIDIGE NORS’ FROKOSTSEMINAR TRONDHEIM 12. AUGUST 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen ”Verdier.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
Industrial Management 1 Verdikjedeanalyser for norsk gassvirksomhet (VENOGA) Helhetlig driftsstrategi ved liberalisering av gassmarkedet i EUROPA Forskningsrådets.
Innovasjon Innovasjon
"Verdier fra havet - Norges framtid"
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Integrasjon av distribusjons- kanaler og personifisering av kommunikasjon Peder Inge Furseth Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, BI Sandvika.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Kapittel 6. Produktutvikling Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
”Næringsklynge fra Tromsø til Oslo - hvordan er det mulig?” - Erfaringer fra ei havbruksklynge i Nordland Nordområdekonferansen 2007 Bjørn G. Nielsen –
FREMTIDENS VINDERHOLD
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Veiledningstjenester ved Legemiddelverket
Utskrift av presentasjonen:

Marinepack og emballasjedesign Hva er sjømatemballasje?

Dr.grads-program innen design Stipendiat: Kjersti Kjøll Øverbø Forskningsprosjekt: Marinepack Tema: designmetodikk Arbeidstittel: emballasjedesign for sjømat Stipendiatet skal gjennomføres i samarbeid mellom STØ og IPD Hovedveileder: Per Boelskifte, IPD Biveileder: Ole Jørgen Hanssen, STØ/IPD Tidsrom: vår 2002 til høst 2004 (3 år) med mulig forlengelse 1år Bakgrunn: siv.ing. fra Institutt for Produktdesign, NTNU (IPD) Engasjement hos STØ høst 2001 for å kartlegge mulige problemstillinger for et dr.gradsprogram innen design for Marinepack Ansatt som stipendiat ved Institutt for produktdesign 15.januar Godkjent som dr.ing.student ved NTNU 30.januar

Dr.grads-program innen FOU område I I Optimal emballering og distribusjon II Trygg og kvalitetsbevarende emballasje næringsmiddel- og emballasjeprodusenter fisk, sjømat og andre næringsmidler råvarer og ferdigvarer, ulike bearbeidingsmetoder innenlands- og eksportmarkedet distribusjon og emballasje emballasje av ulike materialer og typer designløsninger og/eller –metodikk

Sentrale begreper designmetodikk emballasjedesign Hvordan komme fram til et resultat. designmetodikk emballasjedesign Hva resultatet skal være. Designmetodikk brukt på emballasje

Eksempel på en modell Modell for integrert produktutvikling (IPU) Flere avdelinger i bedriften deltar ...med ulik innsats gjennom ulike faser Modell for integrert produktutvikling (IPU)

Design formgiving eller: å tenke og planlegge for så å formgi slik at det kan produseres, brukes og destrueres Vektlagte forhold: det brukerfunksjonelle det estetisk opplevelsesmessige langsiktig identitetsbyggende kostnadseffektivitet i bedriftens verdikjede kulturelle, politiske og etiske forhold - fra utvalget for næringsrettet design

Emballasje zip-lock Oppfattes som en tjeneste. beskyttelse av produktet effektiv og funksjonell inndeling av produktet for distribusjon, salg og bruk identitetsbærer for produkt og bedrift informasjonskanal fra produsent/er mot kunde har kort livssyklus, og bør resirkuleres zip-lock

Produktutvikling i næringsmiddelindustrien kan ha flere nivå produkttilpasning produktutvikling innovasjon (PU+MR+P) eller utgangspunkt marked/nisjetilpasning ny teknologi Emballasjedesign er ofte produkttilpasninger eller ’face-lifts’. Emballasje stadig mer aktiv del av produktet?

Emballasjedesign og -utvikling transportemballasje forbrukeremballasje

Emballasje: verdikjede Emballasje berører flere aktører langs verdikjeden Brukerfunksjon, opplevelse og kommunikasjon Innovasjon og tilpasning: emballasjeoptimering

Emballasjeindustrien underleverandører stor kunnskap om eget materiale tilbyr ofte løsninger Sjømatemballasje er ofte transportemballasje i EPS eller fiber.

Utfordringer knyttet til emballasje avgifter på avfall og emballasje krav til utnyttelse av transportvolum/paller standardisering resirkulering og gjenbruk produktsikkerhet ansvarsfordeling mellom ulike ledd i verdikjeden sporbarhet av produkt og emballasje

Næringsmiddelindustri, fiskeri og havbruk Samlet produksjonsverdi NOK 100mrd, økende på grunn av fisk Næringsmiddelindustrien: videreforedling for hjemmemarked Fiskerinæringen: råvarer for eksport Laks er et ’stort’ husdyr Gilde og Tine satser på sjømat og fisk

Utfordringer for fiskerinæring og havbruk varierende råstofftilgang og råstoffpris globalisering? endring i distribusjonsmønster transportkapasitet mangel på arbeidskraft og høye lønninger miljøutfordringer miljøskader fra fiske/oppdrett miljøgifter o.l. i sjømat

Distribusjon og marked Mange omsetningsledd før fisken når forbruker Direktesalg til handelskjeder Proteksjonisme i markeder Markedsføring er ofte generisk og utført av EFF Økt forbruk av fisk og sjømat kan ventes? Hvor mye kunnskap har produsentene om forbrukerne?    

Viktig for emballasjedesign i Marinepack Norge som råvareleverandør eller integrator informasjonsflyt i verdikjeder konkurranse teknologisk utvikling distribusjonsløsninger standardisering av emballasje og modulløsninger grad av videreforedling markeder og nisjer kommunikasjon: image og identitet

Forskning på design Design er en utøvende profesjon. Dr.gradsarbeidet vil baseres på case og teori. Case: konkrete produktutviklings- og designprosjekter utført i samarbeid med bedrifter. Mål: å trekke generelle slutninger og utvikle metoder og modeller Aktuelle case: prosjekter innen Marinepack, hvor minst tre bør ha fokus på design studentprosjekter ved IPD prosjekter i samarbeid med SPIN, Filetforum osv Stipendiaten bør ikke være utøvende designer.

Foreløpig målsetting   Mulige delmål: Å utvikle modeller og metoder for effektiv og innovativ design og utvikling av emballasje/ emballasjesystemer for sjømat, med basis i konsumprodukter.   Å utvikle metoder og verktøy for kreativitet og innovasjon når to eller flere bedrifter samarbeider i et utviklingsprosjekt. Å fastsette kriterier for gode emballasjeløsninger. Det vil si emballasjeløsninger som er optimale i forhold til verdikjeder eller i forhold til egenskaper som: salgsfremmende, trygg, forbrukervennlig, miljøeffektiv, økonomisk effektiv og effektiv for transport Å utvikle metoder for utvikling og design av konsumemballasjer. Blant annet metoder for å inkorporere forbrukerpreferanser og markedskunnskap i produktutviklingsprosesser.

Samarbeid med bedrifter og aktører Bedriftene og aktørene bør være med å bestemme endelig problemstilling og målsetting. Jeg avhenger av bedriftene for å finne og gjennomføre case som er aktuelle for problemstillingen. Det er ønskelig med nært samarbeid og veiledning på flere stadier. Spesielt diskusjon rundt modeller/metoder og andre resultater.

Takk for meg! Optimal sjømatemballasje?