Målsetning Trygg Vestsidevei

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BYBANEN ALTERNATIV 3B GLASS KNAG - EIDSVÅG MED TILSLUTNING FRA AMALIE SKRAMS VEI «NYE HELLEVEIEN» Eneste alternativet som forbedrer miljøet og etterlever.
Advertisements

Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
………………………………………………………..(Hvem i kommunen/bydelen)
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
POLICYDOKUMENT – TRAFIKKSIKKERHET
Trafikksikkerhetstiltak – fysiske tiltak på vegnettet
Hans Richardsen, Statens vegvesen
Maria Wirkola Plansjef
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
NASJONAL TRANSPORTPLAN
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Produktinformasjon om Ergogrip
Konnerudgata Trafikksikring og bussholdeplasser
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
TRAFIKKREGLER Av Christian og Thomas.
Trafikkopplæring.
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
Suksesskriterier.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
Langsiktig arealstrategi
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Fv./rv. 282 Bjørnstjerne Bjørnsons gt.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Sør-Aurdal Arbeiderparti Valgprogram
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
SHARED SPACE Skvallertorget Avsluttet. SHARED SPACE Hensikten  Bedre trafikksikkerheten og framkommeligheten for g å ende og syklende i byen  Gj ø re.
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
Holdningsskapende arbeid og trafikksikkerhet
Vegdirektoratet Trafikksikkerhetsseksjonen Trafikkulykker Hva er en trafikkulykker? Ulykke som inntreffer på (offentlig eller privat) veg.
Kan vi forebygge sykkelulykker gjennom vegutforming?
# Lysløypa Torvbråten Orientering til Møte med velene og kommunen 9, april April 2015 Lysløypa Torvbråten.
Laget av: Kamilla M Sofie Synne
Trafikk regler og sykler
Definisjon av ulike HMS-begreper
Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til.
Utfordringer i trafikksikkerhets- arbeidet generelt, og i forhold til barn og ungdom spesielt Direktør Kari Sandberg, Trygg Trafikk Fylkessekretær Ivar.
PROSJEKT N ESØYA SKOLE OG FLERBRUKSHALL FELLESINITIATIVET FOR NESØYA.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Sykling på skoleveien – trygt frem og hjem 1. Sykling er bra for alle Trygg Trafikk – Statens vegvesen – Helsedirektoratet – Syklistenes landsforening.
KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.
Bodø Saltstraumen Djupvatnet Kjøpstad (Fjordbua) Sundsfjord Inndyr Løypepresentasjon – Tempo Torsdag 23. juni Kjetil Haugen -Løypesjef.
Er det plass til større prosjekt innanfor større prosjekt i NTP ?
Är miljövänlig trafik också mer trafiksäker? Safety in numbers fenomenet Avdelingsleder Michael W. J. Sørensen Transportøkonomisk institutt Avdeling for.
Landbruk og vernet vassdrag Gang- og sykkelvei, Sørvågen til Alsvåg.
Verdien av tid, sikkerhet og miljø i transportsektoren Den norske verdsettingstudien.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
FORELDREANSVARET BUSSORDNINGEN. Fri skoleskyss for bestemte grupper: - 1.klasse 2 km - øvrige trinn 4 km - Spesielt farlige strekninger Buss direkte mellom.
Fv. 409 Marisberg, rundkjøring og atkomstvei til nytt boligfelt.
Steinar Berntsen ViaNova Plan og Trafikk AS
Vinterdrift av kommunale veier
Kommunemøter RPBA - om RTP
Fv. 704 Prosjektet Referansegruppemøte
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Erfaringar med GIS i nærmiljø- og folkehelseprosjekt
PROSJEKT E6 ARNKVERN-MOELV Informasjonsskriv Uke 7 og
Innlegg på driftssjefkonferansen 2008
Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden
Uttale frå FAU v/ Gossen Barne og Ungdomsskule til: «Trafikktryggingsplan for Aukra kommune offentleg høyring» FAU ved Gossen Barne og Ungdomsskole.
Viltulykker - hva gjør vi?
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Målsetning Trygg Vestsidevei Fv21 med GSV fra Lierbyen til Landfall Målsetning Trygg Vestsidevei

Aksjonsgruppe Trygg Vestsidevei - GSV fra Lierbyen til Landfall Tone Bergflødt -Leder Therese Halle Isene Kristin Enger Jan Erik Alverdus Berg Ole Jakob Aas Kollerud Helene Isene

Fv21 Vestsideveien fra Lierbyen til Landfall Bilbo/Eikenga Landfall Linjeveien

1 3 2 Vi kan ikke vente på at flere liv går tapt! Hvorfor nå? Bedre Økt livsutfoldelse! 2 Bedre Trafikk- sikkerhet Trygg Vestsidevei nå!

1 15 år på venteliste er nok! Trafikk Veksten Myke Trafikkanter Hvorfor nå? 15 år på venteliste er nok! Folketallet økt med 36 % siden 2001. Næringsvekst økt og øker fremover* Fritidsvei til Eiksetra (ca 400 nye P plasser) Trafikk Veksten Skolevei uten alternativer Eneste vei uten gang- og sykkelvei inn til kommunesenteret. Renskaug vertsgård som sykkelknutepunkt. Myke Trafikkanter 4 dødsulykker på strekningen (1 800 m) 10 registrerte ulykker med personskader. Daglige trafikkfarlige situasjoner Ulykkes-strekning *Egge massedeponi: 80 lastebil passeringer.

Trafikksikkerhet ihht. krav! 2 Bedre Trafikk- sikkerhet Trafikksikkerhet ihht. krav! Myke og harde trafikanter blir atskilt Trygge bussholdeplasser Tryggere kryssinger for gående Bedre sikt i kryss Bedre stoppsikt Bredere veg med større trygghet for tyngre kjøretøy og landbrukskjøretøy med bredt redskap.

Bedre fremkommelighet med: 2 Bedre Trafikk- sikkerhet Bedre fremkommelighet med: Helhetlig gang- og sykkelvegnett Lett fremkommelighet til gå- og trimmerunder videre rundt i Lier Flere kan ferdes langs vegen Skolebarn får mulighet til å gå eller sykle til skolen Smal vegbane <6m - Vegskulder ca 20cm 0,4m mellom kjøretøyene og mellom kjøretøy og syklist når de møtes. Kort avstand når bilene kjører i 60km/t.

GSV vil øke livsutfoldelsen 3 Økt livsutfoldelse! GSV vil øke livsutfoldelsen Folk flest tør ikke bruke veien som myk trafikkant   Øker tryggheten ved å ferdes langs vegen Bedrer helsa til vanlige innbyggere ved lettere tilgang til GSV Øker livskvaliteten til barn og unge ved at de selv kan sykle til venner og fritidsaktiviteter. Øker tryggheten for beboerne langs vegen Skolebarn får mulighet til å gå eller sykle til skolen Sparer miljøet for mange bilturer når flere tør å trimme i nærområdet Lier kommune slipper årlige utgifter til skoleskyss Bedrer tilgjengeligheten til landlige rekreasjons muligheter Bedrer tilgjengeligheten til rekreasjon langs Lierelva Sparer P-plasser i Lierbyen Lier kommune får mulighet til å øke bebyggelsen når infrastruktur er lagt Lier bedrer sitt omdømme som sykkelvennlig kommune. Samler Liers befolkning mer ved å ”samle Lier til et sykkelrike” Mange av de myke trafikantene er skolebarn.

Vi trenger trygg vei nå! Trygg Vestsidevei Våre Prioriteringer: med GSV fra Lierbyen til Landfall Våre Prioriteringer: Eikengaveien til Linjeveien Linjeveien til Landfall Lierbyen til Eikengaveien Landfall Linjeveien

Stort lokalt engasjement! Over 200 signaturer på underskrift kampanje. Gjør Vestsideveien i Lier trygg og skadefri: Gi oss gang- og sykkelsti! Trygg Vestsidevei nå! Over 300 medlemmer i facebook gruppa Vi er en hel haug - som ønsker trygg vei