Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erfaringar med GIS i nærmiljø- og folkehelseprosjekt

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erfaringar med GIS i nærmiljø- og folkehelseprosjekt"— Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaringar med GIS i nærmiljø- og folkehelseprosjekt
Kristoffer Barhaug GIS-koordinator, Fjell kommune Lokale geomatikkdager 2018 - Ble med i prosjektet høsten 2016

2 Bakgrunn 3-årig nasjonalt prosjekt (2016-2018)
Hovedmål: Gode nærmiljø og lokalsamfunn som fremmar folkehelse Prosjektinnretting i Fjell: Kartlegging av trafikksikkerheit langs skulevegane Kartlegge kvar det er mogleg å opparbeida snarvegar i terreng Nasjonalt prosjekt i regi av Helsedirektoratet. Totalt 8 fylker og 40 kommuner som deltar. Hovedmål: Skape gode nærmiljø og lokalsamfunn som fremmer folkehelse I Fjell: Fokus på trafikksikring langs skulevegene og mulighet for å anlegge snarveger i terreng.

3 Pilot: Kartlegging på Bjorøy
Folketal 2017: 1079 Trafikkfarlege vegar utan gang- og sykkelveg Deltakarar i prosjektet: 4.-7.klasse ved Bjorøy skule Bjorøy og Tyssøy Velforening folketall 2017 ifølge SSB Flere svært trafikkfarlige veger på øya. Har blitt jobba flere tiår med å få på plass gang- og sykkelsti langs fv 207 (strekker seg gjennom hele øya) I prosjektet deltok barneskole-elever og velforening. Vi hadde workshops med disse for å samle data Ortofoto frå Norge i bilder

4 Kartlegging 1 - Trafikkagenten Kartlegging 2 - Snarvegar
app utviklet av Bymiljøetaten i Oslo kommune tilgjengelig for smarttelefoner (Android og iOS). bruker telefonens GPS for å lagre «agentens» posisjon skoleelever og medlemmer i velforening lastet ned appen og meldte inn trygge og utrygge områder og situasjoner primært langs skolevei registreringer utført tidsrommet sept – jan. 2017 Kartlegging 2 - Snarvegar: På workshopene med skoleelever (7. klasse) og velforening hadde vi med papirkart over Bjorøy. Målet var å få kartlagt eksisterende snarveger på øya, og hvor innbyggerne ønska å få anlagt snarveger i terreng. Vi bad også deltakerne om å notere forhold ved snarvegene, f.eks. type underlag, behov for belysning m.m.

5 Databehandling Kartlegging 1 - Trafikkagenten
Kartlegging 2 - Snarvegar Data frå appen lasta opp og lagra i sky-teneste (Microsoft Azure) Eksport frå tenesta: GPX-fil med extensions FME: Konvertering GPX  FileGDB og Excel-format Data frå papirkarta (geometri og eigenskapar) vart digitalisert og lagra i ein Access-database Tidkrevjande å tolke teikningar/skrift og digitalisere ISY WinMap Pro brukt til digitalisering og visualisering Trafikkagenten: Oslo kommune (administrator) henta ut GPX-fil av registrerte data på Bjorøy Utfordring: Konvertering av data. Minikurs i FME gjennom Norkart og hjelp til konverteringa. Visualisering av data i QGIS. Snarvegar: Digitalisering av snarveger fra 9 store papirkart + medfølgende notater. Litt ulik datainnsamling hos skole og velforening gjorde det utfordrende å samle alt i samme database. (datastruktur)

6 Trafikkagenten - data - Hvert punkt representerer én rapportering fra en agent (totalt 258 rapporter). Bakgrunnskart: Topografisk Norgeskart graatone

7 Trafikkagenten - data Utdrag av «agent-rapporter» (hvert punkt – en rapport) med egenskaper. Enkelt å gjøre analyser av dataene i GIS-program eller Excel, f.eks. filtrere på Type rapport (positiv/negativ) og kategorisere problemene (trafikk, G/S-veg, sikt osv.)

8 Trafikkagenten - data Eksempel på «agent-rapporter» visualisert med fjes (smile = positiv rapport, sur = negativ rapport). (klikk for å vise egenskaper til fjesene) Bakgrunn: Norge i bilder WMS-Ortofoto

9 Snarvegar - data 1. slide – Oversiktskart: Alle data digitalisert fra papirkartene og notatene som skole og velforening jobba med på workshop. 2. slide – Eksempelkart: Eksempler på digitaliserte objekter fjes: Bare fra skole-elevene. Gjøre det enkelt å si fra om positive og negative ting. snarveger/linjer: Fra skole og velforening. Flere egenskaper, bl.a. antall registreringer fordelt på skole, velforening og totalt. Bakgrunnskart: Topografisk Norgeskart graatone

10 Resultat av kartleggingane
Auka tilbod til skuleskyss for elevar sør på Bjorøy Opparbeiding/oppgradering av snarveg i terreng mellom bustader og Bjorøy skule Fleire skular i Fjell kommune står for tur! Pga. påvist trafikkfare for elevene blir de som bor sør på øya omfatta av skoleskyssordninga. Kartlegging av snarveger viser ei behov for oppgradering av en eksisterende snarveg mellom et boligområde og Bjorøy skule. (mye brukt snarveg, både til/fra skolen og på fritida) Prosjektet blir videreført til flere skoler i kommunen (Foldnes, Brattholmen og Danielsen barneskole). Fortsatt skal Trafikkagenten brukes, men til kartlegging av snarveger er planen å bruke digitalt medvirkningsverktøy for å spare arbeid med digitalisering. Spørsmål?


Laste ned ppt "Erfaringar med GIS i nærmiljø- og folkehelseprosjekt"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google