Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Advertisements

Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Samhandlingsreformen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Brukermedvirkning og pasientmakt
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Samhandling på dagsorden
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Samhandling - sett med sykehusets øyne
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
- Samhandlingsreformen –
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Tinnitus i Helse Nord Fagnettverk Hørsel 17. –
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Demensteam Lier Kommune
Samarbeid mellom Lærings og mestringssentra og Vårres brukerstyrt senter LMS BUP Klinikk St. Olavs hospital  Dagskurs pårørende forskjellige diagnosegrupper.
Reformtider Arne Flaat Sykehusdirektør, Helse Nord-Trøndelag.
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Framtidige helsetjenester - behov for desentralisering
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Evaluering av helsereformen Momenter Bjørnar Allgot Norges Diabetesforbund.
Arbeidsmøte Ragnhild Sandøy 1 Reformen sett fra Helse Nord Har reformen bidradd til at pasientene blir i bedre stand til å mestre sin sykdom og.
Innledning Av Rusbehandling Midt-Norge HF Seminar vurderingsinstansene
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Nasjonalt nettverk for læring og mestring innen feltet psykisk helse og rus Sigrid Bøthun, prosjektleder Oslo, 21. september 2011.
Klinisk aktivitetsavdeling (KLA)
Samhandlingsreformen Blå byer blir røde Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 31. mars 2009.
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Mandat Anbefalinger. Samhandlingsarenaer Nettverksbygging Forskning Fagutvikling Formidling.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Det interkommunale samarbeidet i et nettverksperspektiv HINT, Ny offentlig ledelse
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Forsknings- og kreftsykepleier Turid Almvik Kreftsykepleier Janne Sundfær 5.oktober 2015 St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Tittel på ditt foredrag Sted, dato Foredragsholder Stillingstittel.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
HVA SKJER I HELSE-NORGE (OG SOM ANGÅR OSS ALLE)? STENER KVINNSLAND.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Presentasjon av prosjektet ”Mestring på tvers” høst 2008
PSYKISK HELSEARBEID OG RUSOMSORG SØVNKURS
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv Pasienten i sentrum - i en brukerorientert tjeneste Kunnskap er makt – også for pasienten Synnøve Roald, underdir. Spesialisethelsetjenesteavd., Helse- og omsorgsdepartementet OPP! Opplæring av pasienter og pårørende i Midt-Norge 12. – 13. mai 2005

Helsetjenestene - endringer Drivkrefter: Kunnskapsbaserte drivere: Medisin, psykologi, pedagogikk, informatikk Samfunnsmessige drivere: Rettighetsutvikling – politisk styring, individualisering, produksjonsformer Endringer i befolkningssammensetning og sykdomspanorama Flere eldre – flere kronisk syke

Demografiske – epidemiologiske trender Flere pasienter med sammensatte lidelser og kroniske tilstander - lenger levetid – lenger liv med kronisk sykdom - diabetes, belastningslidelser, kreftsykdommer - psykisk syke, psykososiale lidelser, rus - hjerte kar: økning totalt – nye årlige tilfeller: reduksjon Kronisk syke: svingende sykdomsforløp –rask intervenering ved forverring - forebygging av videre helseskade Utfordringer: Rette tjenestene inn mot disse pasientenes behov

Utfordringer for helsesystemene Etterkrigstidens tradisjonelle organisering: - ”industripreget” organisering - pasientene sorteres etter alvorlighetsgrad og diagnose - sendes til behandling i behandlingssystemer organisert i hht effektive produksjonsprinsipper, der medisinens fagområder er premissgivende Blir utfordret – må endres

Pasienten i sentrum – ikke systemene Kronisk syke: behov for sammensatte, skreddersydde tjenesteopplegg, dvs integrerte tjenester rundt pasienten - ikke masseproduserte Pasientene: herre over eget liv / egen sykdom (så langt det går)/ eget behandlingsopplegg Behandlerne er tjenesteytere – ikke repr. for et ”vesen” Maktforskyvning: Pasientene har makt gjennom valgfrihet - rettigheter

Opplæring – av pasienter og behandlere For pasienten: - kunnskap om egen sykdom – - risikofaktorer – og hvordan redusere disse - behandlingsprinsipper – effekter – bivirkninger - strategier for mestring – opprettholdelse av livskvalitet For behandlerne: - kunnskap om sykdomsopplevelse - effekt av individualiserte behandlingsopplegg - kunnskap om helsepedagogiske problemstillinger

Helsepolitiske tiltak - myndighetsbaserte (1) Opplæring av pasienter og pårørende Spesialisthelsetjenesteloven (1999), §3-8 Sykehusenes oppgaver Vekt på brukerstyring Sykehusreformen - § 35 i foretaksloven Pasientrettigheter: behandlingsfrist, individuell plan, pasientansvarlig lege

Helsepolitiske tiltak (2) eier- og bevilgningsstyrte Tiltak med betydning for kronisk syke: Styrket fokus på prioritering - eget strategisk satsingsområde for RHF-ene Samhandling - vedtak om satsinger i alle RHF – mye positivt skjer - Trondheim kommune – St Olavs, Ørlandet, Helse Sunnmøre Lokalsykehusstrategien - innrette tilbudene mot de store sykdomsgruppene som trenger nærhet til tjenestene

Helsepolitiske tiltak (3) eier- og bevilgningsstyrte Vedvarende fokus på opplæring i bestillerdokumentene (2005): ”2.4 Brukermedvirkning og opplæring av pasienter og pårørende Helse Midt-Norge skal sørge for at det gis et helhetlig opplæringstilbud til pasienter og pårørende med behov for opplæring. Brukerne skal medvirke systematisk gjennom sine erfaringer i utviklingen av tjenestetilbudet ved alle helseforetak.” - Foretak som dekker store områder: flere lærings- og mestringssentra Etter etablering; utvikle nye tilbud og kvalitetssikre tilbudene Opplæringstakst: diagnoseuavhengig

LMS – en suksesshistorie (per 4. mai) ETABLERTE PLANLAGTE Helse Nord 4 5 Helse Midt-N 7 2 Helse Vest 3 Helse Sør 8 Helse Øst 10 Totalt 33 17 LMS i 2002: 10 LMS i 2005: 33 MER ENN TREDOBLING

Utfordringer Åpne opp for / spre medisinsk kunnskap - styrke pasientenes posisjon ifht å mestre egen helse – og ifht tjenestene Kurs / info – lavest mulig nivå - pasientopplæring – forebygging – tidlig intervensjon: tett forbundet Vekt på helsepedagogikk – gjensidig informasjon Evaluering / forskning / utvikling - også på feltet pasientopplæring