Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal historie Vergerådsloven: Lov om behandling av forsømte barn av 6 juni 1896 Barnevernloven: Lov om barnevern av Lov om barneverntjenester.
Advertisements

Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
”Upassende” seksuell atferd hos barn i førpubertet
KONFLIKT HÅNDTERING God dag! Sikkerhet og omsorg Arild Stangeland.
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
Hva er aktivitet og deltakelse?
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Mestring og forebygging av depresjon
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Mestring og forebygging av depresjon
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hva gjør vold med barn og hva trenger de?
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Hvilke reaksjoner hos pasienter og pårørende kan vi møte når noe går galt, og hvordan skal vi takle dem? Norsk Dagkirurgisk Forum Øivind Ekeberg.
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Traumatisk stress og selvmordsatferd – hva vet vi om sammenhengen?
-  Hvor går grensen mellom helse og uhelse?  Når er det på tide å bli bekymret for seg selv eller andre? -
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Aggresjon.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Emosjon, spenning, stress
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Beskytte hvem? Ser du det lille barnet? Vil du se? Orker du å se?
Undervisningsprogram Flyktningehelsetjenesten
Vi vil «være sammen»; for barna…
Fosterbarna Modul 2 Opplæring for tilsynspersoner.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Samfunnsdagen 2012 Forskerjam Barnehagen som forebyggende arena for barn som utsettes for omsorgssvikt Åse Bratterud og Kari Emilsen Barnevernets utviklingssenter.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Krisesenteret i Telemark
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
INFORMASJON OM BARNEVERN
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
«KOMPETANSE FOR MANGFOLD» UIS 23. MAI 2018
Psykisk helse.
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Sinne Film:
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar ”Du ser det ikke før du tror det.” Brit Gording, Liv Jorunn Byrkjedal- Sørby Møllehagen skolesenter

”Du ser det ikke før du tror det!” Overgrep ”Du ser det ikke før du tror det!”

Posttraumatisk stresslidelse (PTSD ) er en alvorlig angstlidelse som kan utvikle seg etter eksponering for en hendelse som fører til psykiske traumer. Denne hendelsen kan innebære en trussel om død for seg selv eller andre, eller til ens egen eller andres fysiske, seksuelle eller psykiske integritet. Denne trusselen oppleves som overveldende i forhold til den enkeltes evne til å mestre situasjonen. Som et resultat av psykologiske traumer er PTSD sjeldnere og mer varig enn det man vanligvis ser som akutte stressreaksjoner.

Symtomer Påtrengende minner (bilder, stemmer, lukt, berøring) - ”flashbacks” Utløses/trigges av påminnere Tidsforskyvning Vansker med søvn/drømmer. Får ofte mareritt. 4

Symtoner I beredskap Urolig Irritabel - sinne Problem med oppmerksomhet og konsentrasjon Betydelig svekkelse i sosiale, yrkesmessige eller andre viktige funksjonsområder. 5

Lederrollen: Den autoritative voksne Kontroll Autoritær Autoritativ Forsømmende Ettergivende Varme

Hva er sosial kompetanse? Sosial kompetanse kan defineres som et sett av ferdigheter, kunnskaper og holdninger som det er viktig å beherske ut i fra 3 forhold: Mestre ulike sosiale miljøer Etablere og vedlikeholde relasjoner eller vennskap Øke trivsel og fremme utvikling

Sosial kompetanseområder 5 dimensjoner: 1. Ansvar 2. Samarbeid 3. Empati 4. Selvhevdelse 5. Selvkontroll

Vår egen sårbarhet: Før vi kan starte med å hjelpe barn som har opplevd traume(r) må vi kjenne på og innrømme vår egen frykt og våre følelser. Snakk med kollegaer (debrifing, containing) Avslappingstekninkker, trening, ha det kjekt! (Alat, 2002)

MELDEPLIKT DU KAN UTGJØRE EN FORSKJELL Offentlig ansatte som har grunn til å tro at et barn blir utsatt for alvorlig omsorgssvikt eller mishandling, har plikt til å melde saken videre til barnevernet Lovpålagt å melde når du er bekymret DU SKAL IKKE ETTERFORSKE! DU KAN UTGJØRE EN FORSKJELL

Uformell vurdering av et barns atferd Konkret hva er du bekymret for Hvorfor er du bekymret for dette Dato, sted og tidspunkt som du har observert problemet Konkret hva du har gjort for å løse problemet Hvem, om noen som har hjulpet deg med å lage planer eller utforme tiltak som du har prøvd Erfaringer eller evalueringer som viser om planen eller framgangsmåten har vært vellykket eller ikke