1 1 Offentlig sektors finanser mot 2050: Utfordringer for kommunenes økonomi Erling Holmøy, Forskningsavdelingen, Statistisk sentralbyrå.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Vi gir mennesker muligheter
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
Pensjonsreformen Vil den få oss til å jobbe mer? v/ Axel West Pedersen Institutt for samfunnsforskning.
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
Attføringsmessa 18. januar 2012
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Skatter og fordeling Ådne Cappelen Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå.
13. august 2010 Torgeir Skovdahl Prosjektleder
10Velstand og velferd.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Helse Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Demografisk utvikling generelt
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI
Hva gjør vi med alle pengene? Selv med avtakende oljeutvinning vokser Fondet raskt, men hvordan prioriterer vi? Øystein Noreng Partnerforum BI 12. februar.
Vil pensjonsreformen nå sine hovedmål?
Nye tall og sammenligninger - Dialogseminar, Åre, Øystein Lunnan Nye tall og sammenligninger Åre, Øystein Lunnan.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 30. juni Norges Bank 2 Anslag for BNP-vekst i 2005 hos Norges handelspartnere. Prosent Kilde: Norges Bank.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
Eldreomsorg i Harstad mot 2030
1 Rapport fra Uførepensjonsutvalget EISS 7. juni 2007 Faksimile av forsiden.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Forelesning Økonomisk institutt
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
#budsjett2013 Statsbudsjettet Arbeid og velferd Totale inntekter: 1314 mrd. kroner Figur: Inntektene på statsbudsjettet, utenom lånetransaksjoner.
Finansdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
Velferd og pensjon Foredrag av sosialminister Ingjerd Schou (H) 12. januar 2004.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Stabiliseringspolitikk – hvorfor og hvordan?
Analyser av bærekraften i offentlige finanser i Norge Forelesning Økonomisk institutt Erling Holmøy, Forskningsavdelingen, SSB.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Demografi, aldring og velferd. Effekter på offentlige finanser i Norge Ådne Cappelen, SSB VAM Okt
Handlingsregelen – i et nasjonalt og regionalt perspektiv Svein Longva Samfunn og økonomi 2002: Oljeøkonomi og samfunnsutvikling 25. oktober 2002.
YS` Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Kommuneøkonomien, og verden i dag – og i morgen?
Kommuneøkonomien, og verden i dag - og i morgen?
Grunnlaget for arbeidsplasser og sysselsetting
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
Forbruk, fritid og skatt fremover Må vi jobbe mer?
Utskrift av presentasjonen:

1 1 Offentlig sektors finanser mot 2050: Utfordringer for kommunenes økonomi Erling Holmøy, Forskningsavdelingen, Statistisk sentralbyrå

2 Kommunenes økonomi avhenger av utviklingen i norsk økonomi • Aldringen av befolkningen presser –Statsfinansene pga pensjonsutgiftene –Kommuneøkonomien pga helse og eldreomsorg • Veksten skattegrunnlagene viktig for både stat og kommuner • Lønnsveksten viktig for både lønnskostnader og pensjoner –og skattegrunnlag • Petroleumsformuen –viktig for statens evne til å finansiere tilskudd til kommunene • Viktig å se offentlige finanser under ett Kommunenes inntekter Andeler 2007 Skatt48,3 % Statlige tilskudd32,0 % Gebyrer13,9 % Annet5,8 %

3 Aldring og offentlige finanser Mest sannsynlig befolkningsutvikling (SSB-05): –Økende levealder: Menn 8,1 år, kvinner 7,9 år –1,8 barn per kvinne –Innvandring per år 1. Problem å finansiere velferdsstaten –Skatteøkninger fra høyt nivå upopulært –Mye å vinne på å “lobbe” seg unna skatt –Større samfunnsøkonomiske kostnader 2. Problemet stort i Norge (Skandinavia) trass moderat aldring –offentlige pensjonene er rause og ikke-aktuariske –tjenester til de eldre i stor grad skattefinansiert

4 Vekstnæringen Helse, pleie, omsorg (HPLO) allerede meget stor • Sysselsatte i 2005: 478 tusen personer –Kommunal pleie og omsorg: 111 (117 i 2006) –+ Familieomsorg: Ca. 80 (?) –(Til sammenligning) Industri: 264 • Tilsvarer 15,2 prosent av alle timeverk og 20,4 prosent av alle sysselsatte personer –Mye deltidsarbeid • Hvor mye større blir den? Hva vil det koste? –Pensjonsreform underveis, hva med eldreomsorgen? –Individrettet gode => mer marked mulig, men ønskelig?

5 Problemet med offentlige finanser… • Omfattende modellbaserte fremskrivninger • Lavere skattebyrde enn i dag til 2050 • Pensjonsfond når 2,5xBNP • Lysere utsikter enn tidligere utredninger • Usikkerhet, men begge veier Handlingsregel, normal økonomisk vekst, 50$/fat, dagens pensjonssystem og standard på offentlige tjenester gir :

6 … er et ”vekstproblem” • Vekstrater fra 2020: –Skattebasen: 3,5% –Offentlige utgifter: 4,4% –Nær renten (5,5%)  => (for) tungt å fondere seg unna innstramning –Fra hvilket skattenivå i 2020?  Fra dagens => arbeidsgiveravgift doblet i 2050 –Økt velferd på eldre => raskere skattevekst • Urealistisk høy fondering? Arbeidsgiver- avgift hvis ingen nedgang før 2020

7 Høyere olje- og gasspris har lettet presset på offentlige finanser • Inntil 2004: realpris på 25 $/fatet standardantakelse –Pensjonskommisjonen –Perspektivmeldingen • Dobling av petro-prisene fra 25 $ halverer nødvendig arbeidsgiveravgift i 2050 • Selv om nesten halvparten av økte statlige petroinntekter deles ut via økt lønn –Lønnsindekserte overføringer –Lønnskostnader i offentlig sektor • Likevel må arbeidsgiveravgiften øke år for år etter 2020 –Trass handlingsregel og betydelig fondering Arbeidsgiveravgift 50$ 25$

8 Pensjonsreformen bedrer offentlige finanser sterkt. Men NIVÅ-effekt! Nivåeffekter i 2050: Nødvendig arbeidsgiveravgift Etter reform Arb.giveravgift-9,5 %p Sysselsetting11,0 % Off. utgifter-5,9 % Alderspensj.-utgifter-12,2 % Før reform

9 Er bildet av økt skattebyrde robust? •Høye petropriser og internasjonal rente monner. •Det gjør også pensjonsreformen •Produktivitetsvekst hjelper på mye, men ikke på statsfinansene - i Norge •Men vekst i standard på offentlig tjenesteyting slår dramatisk ut.

10 Viktigste drivkrefter bak utgiftsveksten • Relative ”priser” på velferdstjenester øker over tid –Lønnsveksten 2 %poeng høyere enn veksten prisindeksen for BNP (skattegrunnlagene) –Produktivitetsveksten (timeverk) i offentlig sektor er 0.5 % (??), mot ca. 2.5% i private sektorer –K-sektor som er lønnsledende • Lønnsindeksering av overføringer –Også etter pensjonsreformen lønnsindekseres pensjonsrettigheter • Økt inntekt => overproporsjonal vekst i etterspørselen etter velferdstjenester • Aldring –Relativt beskjeden i Norge, men sterk effekt på offentlige utgifter –Særlig når pensjonssystemet ikke nøytraliserer effekten av økende levelader

11 Vekst i offentlig ressursbruk i HPLO Skyldes endringer i • Flere omsorgstrengende (flere eldre) • Dekningsgrad (Helsetilstand) : hvor mange på hvert alderstrinn får HPLO tjenester • Fordeling på offentlig og private tilbydere, herunder familie/venner • Standard: timeverk per klient • Produktivitet –Offentlige netto utgifter avhenger av ressursbruk, brukerbetaling, lønnsvekst (Baumol’s lov)

12 Aldersdreven vekst i sysselsettingsbehov • Mest sannsynlig befolkningsutvikling : –Økende levealder  menn 8,1 år  kvinner 7,9 år –1,8 barn per kvinne –Innvandring per år • : Mer enn dobling av sysselsettingen i institusjoner og i hjemmebasert pleie. • Om vi i dag fikk befolkningen i 2060: –Totale utgifter øker fra 487 til 707 mrd 04-kroner (45 %) –Offentlige utgifter øker fra 324 til 481 mrd (48 %) Individrettede tjenester = 1

13 Offentlige utgifter til tjenester 2004 og 2060 Markert vekst i pleie og omsorgssektoren. Sterkest fall i andelen til barne- og utdanningsrelaterte tjenester.

14 Betydningen av befolkningsutviklingen • Robust hovedbilde! • Ungdomsalternativet krever mest ressurser! –Tjenestene rettet mot barn og unge har større kostnadsandel i 2004 enn pleie og omsorg. –Høye fødselstall øker kostnadene –Høyere innvandring øker isolert sett kostnadene –Men ungdomsalternativet gir flere yrkesaktive skatteytere => Mest bærekraftig

15 Betydningen av helsetilstand • Referansebanen: Konstant aldersspesifikk behov for HPLO over tid –Økt levealder => flere syke år (”utvidet sykelighet”) –PLO-kostnadene i milliarder 2004-kroner, dvs. 146 % mer enn i 2004 • Alternativ: Økende levealder gir ikke flere år som syk (redusert sykelighet) –andelen tjenestemottakere blant kvinner år faller fra 34 % i 2004 til 23 % i 2060 –PLO-kostnadene i % høyere enn i 2004.

16 Innvandring historisk og fremover • Økonomisk utsyn: –Rekordinnvandring i 2006: –Nasjonalregnskap: Økt innvandring og personer på korttidsopphold stod for 15-25% av sysselsettingsvekst i 2006 (+/ ) –Veksten i tjenesteytere minst like sterk –Gj.sn gyldige arbeidstillatelser i 2006 (UDI)

17 Statsfinansielle virkninger av innvandring • Ikke arbeidsinnvandring => vanskelig å endre alderssammensetningen varig. • Forskning: Uklare effekter (som vanlig) –(+) Befolkningens sammensetning gunstigere for offentlige finanser. Kommer i arbeidsdyktige alder, mange drar hjem før de blir gamle –(-) Mange har lavere yrkesdeltaking og høyere bruk av velferdsgoder –(-) Per capita verdien av formue avtar –(?) Virkninger på lønninger –(?) Fortrenges norske marginale arbeidstilbydere? –(?) Etterkommerne ikke som nordmenn

18 Danske analyser (Schou, 2006) 1. Årlig økning i innv. = 0,1% av befolkningen og uendret sammensetning av innvandrerne => ”Små” effekter: •BNP 6% høyere etter 100 (!) år •Svak svekkelse av offentlige finanser (Off. konsum må senkes permanent med 0,14% av BNP) •Tilsvarende resultater i studier av Nederland, Sverige, motsatte i tysk analyse 2. Samme innvandringsøkning, men kun fra rike land => svært svak positiv effekt på offentlige finanser 3. Innvandrerne ”blir danske” med en gang => offentlig konsum kan økes permanent med 2,2% av BNP • Innvandring løser ikke Danmarks statsfinansielle problem • Forbedret integrering viktigere enn flere innvandrere, for statsfinansene

19 Fordeler av innvandring • Viktigste fordel er bedringen i innvandrernes livskvalitet. • Begrensning av innvandrernes arbeidsmuligheter svekker denne gevinsten, og gavner neppe heller nordmenn. • For nordmenn ligger fordelen først og fremst i at skattefinansieringen av offentlige utgifter kan dels på flere. Men innvandring vil også øke offentlige utgifter. –Norge som Danmark? –Arbeidsinnvandring gunstigere for nordmenn enn permanent flytting av familier • Den globale omfordelingen fra rike til fattige svekkes ved å begrense migrasjon

20 Øremerket arbeidsinnvandring? 1. Forholdet mellom marked og politisk styring av arbeidskraft til ulike sektorer? 2. Meningsfullt å påstå at tilbudet i et marked, spesielt arbeidsmarkedet, blir for lite? 3. Bør eventuelle sektorproblemer løses ved import av øremerket arbeidskraft? 4. Praktisk mulig importere omsorgsarbeidere?

21 Behov for omsorgsarbeidere • Fremskrivning: Behovet for omsorgsarbeidere øker med til • Veldig mye? • Tilbudet øker også i 2025? Størst gap for hjelpepleiere • Avhenger av forutsetninger, bl.a. om aldersspesifikk helse

22 Import av omsorgsarbeidere? • Behovet for eldreomsorg vil øke mye, men arbeidsmarkedet viktigste allokeringsmekanisme • Knapphet på arbeidskraft er et mål – ikke et problem. –Innvandring reduserer i liten grad knappheten på arbeidskraft. Etterspørselen øker også –Innvandring fjerner ikke behovet for å prioritere bruken av arbeidskraften. • Økningen i eldreomsorgen kan trolig realiseres greit ved økt lønn. –Lavere kostnader for nordmenn ved import av omsorgsarbeidere, basert på lavere omsorgslønn enn i et åpent arbeidsmarked. –Utfordrer likhetsidealer –Tydelig kobling mellom eldreomsorg og afrikanske innvandrere bidrar neppe til en vellykket integrering.

23 Oppsummering  Norges problem knyttet til offentlige finanser skyldes sterkere vekst i utgifter enn i skattegrunnlag  Lenge til nivåproblem!  Pensjonsreformen og varig høye olje- og gasspris svekker den statsfinansielle begrunnelsen for ytterligere innstramninger i velferdsordningene  Forutsetninger om eldres helse har stor betydning for nødvendig skattesats  Fortsatt vekst i standarden kan ha dramatisk effekt  Import av omsorgsarbeidere neppe klokt?  Diskusjon av ambisjonsnivået for offentlig finansiert PLO har noen likhetstrekk med pensjonsdebatten  Eldreomsorg en viktig (vekst)næring. Få markedsmekanismer som bidrar til effektiv ressursbruk. => næringspolitikk?