Sex og singelliv Solskinnshistorie, lett underholdning, mannskamp eller litterær dystopi? Om Fatso (2003) av Lars Ramslie.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Velkommen til kurskvelder for støtte- og fritidskontakter !
Fra ord til liv April 2009.
Fra ord til liv Mars 2011.
Om Mikael Niemis Populärmusik från Vittula (2000)
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Hvordan intervjue en forsker?
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Om Hanne Ørstaviks Like sant som jeg er virkelig (1999)
Forfatterstudium Jonas Lie.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Hvem er Jesus?.
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
En måte å lese Bibelen på
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Med sekken full av penger!
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Skattejakt-samling på torsdag
Roman- og novelleanalyse
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Om å skrive om litterære tekster
”Sammenstød af mønstre”
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Om Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004)
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 10 oppgave j.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Virkelighetskontrakt - når en tekst hevder å beskrive den virkelighet som er felles for forfatter og leser.
Kapittel 2: Episk diktning
Velkomen til kurskveldar for støtte- og fritidskontaktar !
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Problemet og løsningen:
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Litterære virkemidler
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Ordet poesi betyr stemningsfullt, lyrisk, versediktning.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Å stable en egen identitet på bena Om kropp, språk og identitet i Lars Amund Vaages roman Kunsten å gå (2002)
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fortelling Novelle Roman
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kroppen som Gud har villet
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Fest og følelser Om seksualitet.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Moderne samtidsromaner 2 – tendenser på og 2000-tallet
Moderne samtidsromaner 1 – tendenser på og 1980-tallet
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og markedsøkonomi Varer kapital og ideer krysser grenser Kunnskap og teknologi nye.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og marknadsøkonomi Varer, kapital og idear kryssar grenser Kunnskap og teknologi blir.
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Mulig.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Sinne Film:
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Sex og singelliv Solskinnshistorie, lett underholdning, mannskamp eller litterær dystopi? Om Fatso (2003) av Lars Ramslie

Tenkepause Er litteratur viktigere jo tyngre den blir, eller kan lettleste bøker også være av god litterær kvalitet?

Tenkepause Hvorfor får en bok bra eller dårlige anmeldelser? Og avhenger det av stabile litterære kvaliteter, eller er det historiske og samfunnsmessige kontekster som spiller inn? * Hva synes du er en god bok? Er Fatso en god bok?

Velkommen til samtiden! Hva kjennertegner norsk samtidslitteratur – noen tendenser: Forfatterne er ofte flinke med tekst. De nye forfatterne skriver også heller om det sanselige fremfor det sublime, heller om det konkrete fremfor det høytflygende. Familien og barndom står sterkt som tema. Outsider-skikkelsen. Forskjellen mellom mannlige og kvinnelige hovedpersoner.

Velkommen til samtiden! Mann vs. Kvinne Trolig er forskjellen mellom mannlige og kvinnelige hovedpersoner en av de mest forbløffende og fascinerende tendensene i samtidslitteraturen. Mannsrollen og kvinnerollen i samtidslitteraturen: De nye mennene strever naturligvis også med livet, men dette strevet er tett knyttet opp til problemer med mannsrollen, eller kanskje jeg heller skal si mannsrollene. Den mannsrollen som blir utforsket i samtidslitteraturen, er særlig han som faller utenfor. Eks. Erlend Loe: Tatt av kvinnen, L, Doppler, Lars Ramslie og Carl Frode Tiller: Skråninga, Bipersonar, Lars Ove Seljestad: Blind, Øyvind Hånes: Pirolene i Benidorm

Velkommen til samtiden! Mann vs. Kvinne I samtidslitteraturen fremstår kvinnene som mer hjemme i verden enn mennene. Kvinnene har langt på vei erobret definisjonsmakten. Eks: Trude Marstein, Hanne Ørstavik og Helene Uri Men det er langt mellom de positive heltinne i samtidslitteraturen. Mange fremstår som hensynsløse egoister eller kroppsfikserte nevrotikere. Kvinnene i samtidslitteraturen forlater ekteskaps- og omsorgsoppgavene, og de kjører sitt eget løp som til dels er ganske aggressivt og lite preget av romantikk, empati og føleri. Felles for nesten alle kvinneskikkelsene er en ekstrem kroppsfiksering. Kvinnene har en større frihet enn noen gang tidligere, men de litterære figurene har ikke brukt dette handlingsrommet til noe positivt. I den grad det finnes helter og heltinner i norsk samtidslitteratur, er det gjerne barna.

Velkommen til samtiden! Kroppen Den groteske kroppen Uglybugly av Lars Ramslie Biopsi av Lars Ramslie Sterk sult, plutselig kvalme av Trude Marstein Den fortapte kroppen Fatso Innestengt i udyr av Olaug Nilssen Få meg på, for faen av Olaug Nilssen Den identitetsskapende kroppen Like sant som jeg er virkelig av Hanne Ørstavik

Velkommen til samtiden! Guds tilbakevending Vi ser en religiøs vending i litteraturen eller en innføring av det religiøse som et litterært element, fremfor at Gud kommer tilbake som fysisk størrelse. Kristne og religiøse motiver brukes på en litterær måte. Eks: 16.07.41 av Dag Solstad, En tid for alt av Karl Ove Knausgård og Morgon og kveld av Jon Fosse.

Velkommen til samtiden! Det biografiske ”Teori og praksis er en løgnaktig selvbiografi om å vokse opp i drabantbyen Rykkinn i Bærum. Det er en nesten sann roman om arkitektsønnen Nikolaj og hans familie.” (Frobenius 2004) Eks: Teori og praksis av Nikolaj Frobenius, 16.07.41 av Dag Solstad, L av Erlend Loe og Destroyer av Lars Ramslie.

Norsk, svensk og dansk litteratur ved tusenårsskiftet Skrivemåte: Vi ser flere tendenser på samme tid Narrativ utfoldelse (Saabye Christensen, Jan Kjærstad, Kjartan Fløgstad, Tore Renberg, Karl Ove Knausgård, Sara Stridsberg (Drömfakulteten), Carsten Jensen). En utvikling mot det enkle naivisme (Erlend Loe og Beate Grimsrud) minimalisme (Hanne Ørstavik, Kjell Askildsen, Helle Helle, Naja Marie Aidt (Bavian) og Katrine Marie Guldager)

Ramslies forfatterskap 1997: Biopsi 1999: Mikrokaos 2000: Destroyer 2003: Fatso 2004: Uglybugly

  Resepsjonen av Fatso Det var store forventninger til Ramslies fjerde bok og boken fikk gode kritikker. Anmeldelsene bærer preg av identifikasjon, og sympati med det de leser og det teksten formidler.

Noen uttalelser om Lars Ramslies roman Fatso ”Man kan ane en sympati med hovedpersonens kompliserte livsforhold, og denne smitter over på leseren.” (Wintervold 2003) * ”Den handler først og fremst om ensomhet og kjærlighet i postmodernismens tid.” (Hansen 2003) ”Ramslie har skrevet en roman hvor ensomhet og mangel på seksuell erfaring er de største tabuene. Det er ikke de rå pornografiske beskrivelsene som kan støte leseren, men tanken på at Rino ikke er så unik.” (Tangen 2003)

Tenkepause Hvorfor er anmelderne så sympatiserende med hovedpersonen? Har forfatteren presentert en så sympatisk skikkelse at alle liker ham?

Noen uttalelser om Lars Ramslies roman Fatso ”Slik eg ser det, er det fleire av handlingane til Rino som ikkje kan bli forsvarte. Likevel slepp han billeg unna, både fordi han i romanen ikkje må stå til rette for det han gjer, og fordi lesaren er på hans side same kva. Det er ikkje grunn til å tru at forfattaren pakkar overgrep inn i humor og medkjensle for å ufarleggjere dei; Fatso er inga forsvarstale for overgrep, men ein får sitt å tenke på.” (Nilssen 2003) * ”Men han er framstilt på ein slik måte at ein føler meir sympati enn avsky; han er klønete og underdanig.” (Nilssen 2003)

Noen uttalelser om Lars Ramslies roman Fatso ”Jeg synes boka er veldig optimistisk og ikke trist. Jeg har jobba hele tiden for at det skal være en optimistisk bok.” (Ramslie 2003)

Persongalleriet Rino Hanssen Maria Lara Edel Fillip (Eli)

Romanens komposisjon Fem deler: Korte, episodiske kapitler. ”Singel”, ”Fest”, ”Krypet”, ”Tillit” og ”Kjærlighet”. Korte, episodiske kapitler. Små avsnitt med stor linjeavstand. Samtidig narrasjon. Et muntlig, nærmest overflatisk språk. Handlingen strekker seg gjennom noen varme vår- og sommermåneder.

Rino som upålitelig forteller Som så mange andre jeg-fortellere er ikke Rino helt til å stole på. Stiller vi oss kritiske til Rinos pålitelighet, vil vi kunne oppleve at hans fedme er svært diffus, nesten påtatt. Rino har ikke alltid nødvendigvis vært en outsider.

Rino som overgriper Problematiseringen av dagens kjønnsroller er svært tydelig i Fatso. Fokuseringen på hans ensomhet og følelse av utilstrekkelighet ”lurer” leseren til å sympatisere med en hovedperson som begår flere trakasserende ugjerninger og til slutt gjør seg til voldtektsmann. En språkbruk som ”blender” leseren? (jmf. åpningssidene) Skjuler Rino sine ugjerninger ved hjelp av retoriske grep? Tekstens overgrep på leseren. Rino (og leserens ?) kikkertilbøyligheter i ”Dotten” og ”Dotten II, III og IV”.

Tenkepause Ser vi en mulig kritikk mot et samfunn som gjennomsyres av dobbeltmoral og seksualisering i romanen?

Vold som estetisk virkemiddel American Psycho (1991) av Bret Easton Ellis. The Cocka Hola Company (2001) av Abo Rasul. Macht und Rebel (2003) av Abo Rasul. Unfun (2008) av Abo Rasul. Skråninga (2002) av Carl Frode Tiller Det er natt (2005) av Ole Asbjørn Ness Våtmarksområder (2008) Charlotte Roche

Tenkepause Trenger vi denne typen bøker? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hva er en mann? ”Maskulinitet er en samlebetegnelse for det en kultur oppfatter som vesentlige egenskaper en mann må være i besittelse av, eller i ulik grad ta del i, for å inngå som en legitim mann i et spesifikt samfunnsmessig felt. Det innbefatter således også de forestillingene, idealene og forventningene som er forbundet med det å være mann i en gitt kulturell kontekst.” (Knut Kolnar 2003)

Ingen-manns-land Maskulinitet – blikk på mannen gjennom litteratur og film av Jørgen Lorentzen (2004)

”Jeg er ikke ekkel, jeg er ikke syk: jeg er ensom. Jeg er helt alene ”Jeg er ikke ekkel, jeg er ikke syk: jeg er ensom. Jeg er helt alene. Jeg vil ha det du har. Men når jeg vil ha det du har, blir jeg bare ekkel. Jeg må stjele fra deg. For du vil også velge hvem som skal få se. Jeg ønsker meg noen å ligge med. Jeg ønsker meg noen å elske.” (s. 19)

Tenkepause Hvilke maskulinitetsmarkører finner vi i Fatso? Hvem er dette ”du” som Rino retter sine monologer mot?

Det flertydige bokomslaget Kikkermotivet Dobbelheten Et rosebelagt smusscover skaper konnotasjoner til kjærlighet. Eller? Kvinnekroppens overlegenhet på det seksuelle markedet? Samfunnets forherligelse av kvinnekroppen.

Lånt poesi – ekthetens resignasjon ”Deg” s. 49 En sår, nærmest poetisk passasje. Kapitlet er en fri oversettelse av første og siste vers i Nick Caves ballade, ”Far from me”. Poesien (det skjønne) i Fatso kommer dermed hverken fra Ramslies eller Rinos hånd.

Tenkepause Hvordan opplevde du romanen? Lett underholdning? Som en bok med et kritisk potensial? Et forsøk på å provosere? Et presis beskrivelse av samfunnet? Annet? Og har denne typen litteratur noen plass i skolen? Hvorfor? Hvorfor ikke? Hvordan? Til hva?

Filmadapsjonen av Fatso I 2008 ble boken filmatisert. Arild Frölich hadde regi og skrev manus sammen med Lars Gudmestad. Nils Jørgen Kaalstad spilte rollen som Rino.

Fra perm til skjerm: Bok og film i skolen I en sammenligning av bok og film er det fort å falle i grøfta med en forutinntatt mening om at ”boka er bedre”. Det er nok mer fruktbart å studere bok og film med et annet utgangspunkt enn om filmen kopierer boken til punkt og prikke, f.eks: Gutten som ville være en av gutta av Lars Saabye Christensen og Ti kniver i hjertet av Marius Holst.

Fra perm til skjerm: Bok og film i skolen Oppgaver til bok og film: Hvilke endringer er gjort i handling og persongalleri fra bok til film? Hvorfor tror du det er blitt slik? Hvordan forteller filmen med hensyn til iscenesetting, kinematografi, lyd og klipping i anslag og avslutning? Sammenhold dette med en nærlesing av første og siste avsnitt i boken. Hva finner du av likheter og forskjeller? Velg tre parallelle scener i bok og film og gjør det samme som i forrige oppgave. Velg ut et bestemt motiv og let etter spor i bok og film.