Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Om kvalitetsregistre som del av fellesregistre Trine Magnus SKDE
KOORDINERING OG SAMHANDLING
Tanker om brukermedvirkning
AVLASTNING Melhus
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Brukermedvirkning og pasientmakt
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
| Veien til egen bolig NFU's konferanse 13. november 2007 | 1 Statusrapport om utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet.
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
MENTAL HELSE Nordland Årsmøte, Bodø 26
Nett-basert-individuell plan SamPro
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Vi går trinn for trinn… Nå er det deres tur.
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Brukermedvirkning i LHL
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Samhandlingsreformen må
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Etikk og brukermedvirkning
Organisering av brukermedvirkning i Samhandlingsreformen
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Bruker- med- virkning Presentasjon i Helse Nord
Mari Trommald Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
Konkurranseutsetting i pleie og omsorg - keiserens nye klær? Eli Gunhild By Forbundsleder NSF Velferdskonferansen 22. mai 2012.
EIDSKOG KOMMUNE Vi tør å handle annerledes Eidskog skal være en løsningsorientert foregangskommune som viser vei. Visjon.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Brukerstyrte helsetjenester - har vi råd til å la det være?
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
KICK-OFF Samhandling et felles ansvar i Namdalen og Nord-Trøndelag Hege Sørlie Rådmann Namsos kommune Administrasjonssjef MNS Leder i samarbeidsutvalget.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
PRIORITERINGSUTVALGET Et offentlig utvalg oppnevnt av Helse- og omsorgsdepartementet for å vurdere spørsmål knyttet til prioritering i helsesektoren.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Brukermedvirkning i helseforskning
Handlingsplan 2017 status Ledelse, medvirkning og ressurs
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Kvalitet i et moderne sykehus
BRUKERMEDVIRKNING PÅ SYSTEMNIVÅ I HELSEFORETAK
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene •Handlingsplan for brukermedvirkning ved Helse-sunnmøre

•”Pasientenes behov skal være førende for struktur og innhold i tjenestene” • Helhetlige pasientforløp som organiserende prinsipp Kvalitet i helsetjenestene

•. …for å møte pasientenes behov, nå og i fremtiden –Målet er å sikre kvalitet i tjenestene. De skal være :  virkningsfulle (fører til helsegevinst)  trygge og sikre (unngår utilsiktede hendelser)  involverer brukerne og gi dem innflytelse  samordnet og preget av kontinuitet  utnytter ressursene på en god måte  tilgjengelig og rettferdig fordelt Kilde:”Og bedre skal det bli” Det handler om - kvalitet, medvirkning og prioritering

Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene •Brukerutvalget er representert i administrativt samhandlings utvalg og ellers i utvalg som er satt ned i forbindelse med samhandlingsavtalene •Hvordan er brukermedvirkningen ivaretatt i kommunene –Brukes råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne,eldreråd ? –Hvordan kan vi sammen ivareta brukermedvirkningen på best mulig måte i det videre arbeide ?

”Ein sjuk mann veit mangt som den sunne ikke aner ” Arne Garborg

Handlingsplan for brukermedvirkning i Helse Sunnmøre HF •Skal gi retningslinjer for ledere på alle nivå,ansatte og brukere •Skal skape forståelse for at brukermedvirkning er nødvendig •Skal gi brukerne reell innvirkning inn mot spesialisthelsetjenesten i Helse Sunnmøre på system- og individnivå •Skal gi klare ansvarsforhold når det gjelder hvem som gjør hva for å sikre den gode kvaliteten på helsetjenestene •Skal inneholde tiltak for systematisk forbedringsarbeid. Alle tiltak i planen skal kunne etterprøves når det gjelder gjennomføring og resultater

Det handler om å jobbe sammen for pasientens/brukerens beste!