Erfaringer fra Institutt for kulturstudier og orientalske språk Wiki og blogg som læringsverktøy.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Idrettshall og uteanlegg Kantine
Samarbeidsforum for estetiske fag
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Advisory Board for IT- studiene 2011 Bedriftspresentasjoner ved IT-avdelingen.
Informasjonsmøte BACHELORSTUDENTER HØSTEN Studieadministrasjon Studiekonsulenter på Fysisk institutt: –Christine Sundtveten, rom V137 –Katrine Langvad,
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4.
Rådgiverseminar Lena Dammen og Ingunn Egedius
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Bruk av studentassistenter Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Til møte i Studierådet, 22. september 2011 Styringsstruktur for undervisning på IMK.
Sosiale medier Alle fakulteter og museer bruker some 6 av 7 HF-institutter bruker Facebook eller Twitter Fakultetsstyret anbefaler fakultetskonti Moderat.
Internasjonal dimensjon i programmene Bjarne Skov Seniorrådgiver, internasjonalisering Programrådsmøte
Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Oppfølging av studenter på HF Vet vi hva som funker? Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef for studier.
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Velkommen til Program for religionshistorie og kulturhistorie
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
Foreninger.uio.no/forskerforbundet Humanistisk kompetanse i en statlig virksomhet UiO som arbeidsplass kunnskap gir vekst foreninger.uio.no/forskerforbundet.
Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT.
1 HumSam Bevisstgjøring av egen kunnskap UIO, 19 oktober 2004.
Student som produsent Jo mer de produserer - jo mer lærer de! – Økt 2
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Utenlandsopphold - Midtøstenstudier med arabisk
Internasjonaliseringsåret 2012 Internasjonalisering strategier og tiltak 2012.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Velkommen til Religionshistorie!. Oppbygging og gjennomføring.
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Tilsynssensur ved Det humanistiske fakultet
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Adm.studieledermøte 31. august 2018
4. nettverksmøte – de siste brikkene
Oppfølging STUA seminar i februar
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra Institutt for kulturstudier og orientalske språk Wiki og blogg som læringsverktøy

Studiekonsulent for fleksibel læring Svein Harald Kleivane

Blogg Wiki

Blogg vs. Wiki

Blogg på IKOS

ikoshf.blogspot.com

Wiki på IKOS

Wiki #1: Ariadne • Kunnskapsbase for IKOS-fagene • Få bidragsytere • Plone: • Tungt å komme i gang med • Støttes ikke av IT lokalt • Sårbart • Løsning? FagWiki! • For hvem? • Masterstudentene på Kulturhistorie! • Hvorfor…?

Hva skjedde? Hvorfor? •Ikke direkte til studiene •Enpersonsforetak •Opplæring/oppfølging •Misforhold mellom engasjement?

Wiki #2: Museologi • ”Humanister i praksis” • Arbeidsmarkedet • Humanistisk kompetanse • Øke bevissthet i fakultetets fagmiljøer • Nye IKT-verktøy • Ny mastergrad i Museologi • Praksisemne 2.semester • Blogg! • Hva skal studentene? Wiki!

Richard Susegg Ledelseskonsulent Svein H.Kleivane Studiekonsulent Kari Andersen Studiekonsulent Brita Brenna Fagansvarlig

Ta høyde for •Endrer undervisning og eksamen •Arbeidsmengde •Opplæring •Nervøse studenter (og lærere) •Strekke wiki •Samskriving •Ildsjeler

Suksess •Samspill i alle ledd •Integrert del av studiet •Tett samarbeid med lærer •Tilgjengelig for studentene •Én plattform •Slippe studentene løs •Du er en forsøkskanin – sammen med oss

Wiki #3: KULH1492 • Bachelorstudenter • Internasjonalisering • Gruppeoppgaver • Ny utfordring i organisering av innholdet • Ett semester

Ta kontakt, folkens! Studiekonsulent for fleksibel læring Svein Harald Kleivane