Didaktikk for nettundervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Ny hverdag - nye utfordringer
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Mappevurdering i it’s learning
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Nasjonal demonstrasjonsskole Digitale læringsplattformer - hvor er Ulsrud, og hvor vil vi gå? Fakta: AA: Grunnkurs - (180 plasser) + 18 på tilrettelagt.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Hvordan kan vi bruke det?
KROPPSØVING, NORSK OG IKT
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Vibeke.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Læringsorientert vurdering Mapper som lærings- og vurderingsreiskap.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Utskrift av presentasjonen:

Didaktikk for nettundervisning Erfaringer fra videreutdanning av lærere Lärande i glesbygd Lycsele 6/2 - 09 Hallstein Hegerholm hhe@hinesna.no Høgskolen i Nesna

Digital kompetanse Situasjonen i norsk grunnskole Faglig styrking - timss evaluering årsklasser Styrking av digital kompetanse Kunnskapsløftet: Skrive, lese, regne, muntlig - digital kompetanse

Ny rapport om IKT i skolen Bare bok gjør ingen klok Haugnæs, Albriktsen& Nafstad; 2008 Fra Abelia ved direktør Paul Chaffey Konklusjon Norge ligger langt framme når det gjelder tilgang på utstyr og infrastruktur, men bruken av IKT i undervisningen er beskjeden

IKT i undervisning Utfordrer tradisjonelle roller og arbeidsmåter lærerne, skolebokforfatterne, forlagene tavleundervisning og trykte læremidler lærerrollen – lokal utviklingen drevet av ildsjeler Digitale mapper - utgangspunkt for digital vurdering, karaktersetting, og eksamen LMS - 98 prosent av skolene dokumentlagring, innlevering av oppgaver og tester administrasjon Samarbeid, kommunikasjon og kunnskapsdeling Mellom skoler, i skolen, mellom skole og hjem mellom lærer og elev, mellom elever, mellom lærere

Utvikling - IKT i skolen Stagnasjon - perioden 2003-2005 Kunnskapsløftet - styrket IKTbruk Krav: eleven skal kunne bruke digitale verktøy digitale verktøy - inkluderes i alle fag og læreplaner Styrket forskning på effekt og læringsutbytte 2009? Underveisrapport eNorge Lærende nettverk

Lærerutdanning Ny lærerutdanning Lærerutdanning - Svenske og finske erfaringer Masternivå, Specifik kompetens Övergripande perspektiv - IT som utbildingsresurs Sverige: 28 Høgskoler/Universitet gir lærerutdanning Lærerutdanning - HiNesna - distrikts profil, - turbulent http://www.hinesna.no/ Nesna - Profesjonsutdanning Lærer-, Sykepleier-, Informatikkutdanning

Læring med nettstøttet undervisning Forskningsprosjekt på desentralisert lærerutdanning (DALU) Undervisning og utviklingsarbeid i nettstudiet ”IKT og læring” Ansvarlig for Lærende nettverk Avsluttes og oppsummeres nå

IKT og læring To halvårsenheter - 2 X 30 st.p Splitta opp i moduler på 6 og 12 st.p Både klasserom og nettstudium fra 1995 Undersøkelse 2000 Reint nettstudium 2001 Mappevurdering 2002 Organisering i LMS Moodle 2003

Data, Informasjon og Kunnskap Symbolsk gjengivelse Informasjon Data i en meningsfull sammenheng Annenhånds Kan deles og distribueres Kunnskap Må personlig bygges i en sosial sammenheng

Kunnskap Et sosiokulturelt læringssyn - fokus på handling, verktøy og fellesskap: Kunnskap kommer vi att förstå som knuten till argumentation och handling i sociala kontexter, och som resultat av aktiva försök att se, förstå och hantera världen på ett visst sätt. Säljö (2000) Lärande i praktiken

Sammenligning klasserom/nettstudenter Undersøkelse 2000 - nettstudenter vektlegger: Tydelig informasjon og metainformasjon Formalisert lærerveiledning Eget arbeid som læringsgrunnlag Distribuerte samarbeidsprosesser Omfattende oppgaver som sentrale arbeidskrav Egnet evaluerings/eksamensform Begge grupper anbefaler studiet til andre

Eksamen - klasse og nett Klasseromstudenter Nesna Nettstudenter Antall oppmeldte studenter: 11 70 Antall oppmøtte studenter: 11 47 Ikke møtt: 0 23 Antall Stryk: 1 2 Stryk prosent på ant. møtte: 9,09 4,26 Beste karakter: 1,8 1,3 Dårligste beståtte karakter: 3,5 4,0 Gjennomsnittskarakter: 3,03 2,85 Karakterer mellom: 1.0 og 2.0 : 1 6 2,1 og 3.0 : 3 22 3.1 og 4.0 : 6 17 Over 4: 1 2 Internettstudenter har bedre eksamenskarakter - hvorfor? Fokus på hva vi evaluerer.

Eksamensformer Muntlig eksamen Skriftlig skoleeksamen Praktisk eksamen (yrkesfag) Multi Choice (spørreskjema) Hjemmeeksamen Semesteroppgaver/hovedfagsoppgave Mappevurdering - (dokumentasjon/portefølge)

Formål med mappe/portefolie Vurdering har tre hovudfunksjonar: å danne grunnlag for utveljing og eventuell sertifisering, anten i vidare utdanningssamanheng eller ved jobbsøking (summativ vurdering) å gi studenten informasjon om eigen framgang og danne grunnlag for endra læringsstrategiar (formativ vurdering) å gi utdanningsinstitusjonen og læraren informasjon om nivå og eventuelle sterke og svake sider ved dei læringmessige aspekt ved utdanninga for å kunne forbetre ho. 4) Ein fjerde funksjon som er relevant spesielt i høgare utdanning er eksamen som ei konsolidering av kva som er sentral og viktig kunnskap innan ein disiplin Mapper som pedagogisk redskap : perspektiver og erfaringer / Olga Dysthe og Knut Steinar Engelsen (red.). Oslo : Abstrakt forlag, 2003.

Mappepedagogikk på nett Arbeidskrav - styrt ut fra kjerna i faga Refleksjon - rapport Individuelt ansvar - Samarbeid - rapport Respons fra gruppe og lærer Lærerveiledning i LMS - åpent Etterkantvurdering - Individuell mappe er enste form Ekstern sensor - ny funksjon Motsetning: produkt - prosess Retningslinjer for mappevurdering - dokument

Vår form for for nettundervisning IKT og læring; Andre halvårsenhet Modul: E-læring, 12 studiepoeng http://klasserom.hinesna.no/course/view.php?id=237 Studentrom Student Pajalla

Føringer for nettpedagogikk Undervisning som informasjonsorganisering Læring som egen kunnskapsbygging Arbeidskrav Mappevurdering Lærerveiledning Gruppestøtte Bruk av LMS Spenning: individuelt arbeid - støtte fra fellesskap

IKT IKT i fag Matematikk og IKT 1 7,5 sp og IKT 2 Norsk og IKT IKT i alle fag KRL og K&H Engelsk Musikk Høst Vår 30studiepoeng 30 studiepoeng 60studiepoeng

Lærende nettverk Helgeland Rapportering ITU http://www.itu.no/ - april 9 skoler - oppsummerer: Infrastruktur, Organisering, Undervisning Utstyr, ildsjeler, ledelse = ”pedagogisk merverdi” LMS - Moodle/It’s Learning Sammensatte tekster Begynneropplæring

Konklusjoner om LMS Moodle som info.system - ok Nødvendig info.system mellom samlingene Ikke tilstrekkelig som fellesskap for kunnskapsbygging Arbeid i Moodle er en forlengelse av samlingsarbeid Svak støtte for øvingspraksis Alle tre læringsarenaene er nødvendig LMS er et lukka system med stengsler mot uteverden

Sammensatte tekster Forlag og pedagogisk utvikling http://www.gyldendal.no/kontekst/tekster/ Elevarbeid - Rødblokka http://www.skole.trondheim.kommune.no/eberg/6klasse/blokka/roed/roedblokka.htm

Begynneropplæring - lese ved å skrive Lære å lese ved å skrive på data Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article404868.ab Att skriva sig till läsning - på datorn http://www.diu.se/nr3-04/nr3-04.asp?artikel=s10 Trageton skrive- lese pedagogikk http://ans.hsh.no/home/atr/tekstskaping/

Sammensatt tekst i begynneropplæring

Lærerutdanning i nettverk Erfaring fra lærende netteverk Styrking av lærerutdanning og Videreutdanning Tema og studiepoeng