Didaktikk for nettundervisning Erfaringer fra videreutdanning av lærere Lärande i glesbygd Lycsele 6/2 - 09 Hallstein Hegerholm hhe@hinesna.no Høgskolen i Nesna
Digital kompetanse Situasjonen i norsk grunnskole Faglig styrking - timss evaluering årsklasser Styrking av digital kompetanse Kunnskapsløftet: Skrive, lese, regne, muntlig - digital kompetanse
Ny rapport om IKT i skolen Bare bok gjør ingen klok Haugnæs, Albriktsen& Nafstad; 2008 Fra Abelia ved direktør Paul Chaffey Konklusjon Norge ligger langt framme når det gjelder tilgang på utstyr og infrastruktur, men bruken av IKT i undervisningen er beskjeden
IKT i undervisning Utfordrer tradisjonelle roller og arbeidsmåter lærerne, skolebokforfatterne, forlagene tavleundervisning og trykte læremidler lærerrollen – lokal utviklingen drevet av ildsjeler Digitale mapper - utgangspunkt for digital vurdering, karaktersetting, og eksamen LMS - 98 prosent av skolene dokumentlagring, innlevering av oppgaver og tester administrasjon Samarbeid, kommunikasjon og kunnskapsdeling Mellom skoler, i skolen, mellom skole og hjem mellom lærer og elev, mellom elever, mellom lærere
Utvikling - IKT i skolen Stagnasjon - perioden 2003-2005 Kunnskapsløftet - styrket IKTbruk Krav: eleven skal kunne bruke digitale verktøy digitale verktøy - inkluderes i alle fag og læreplaner Styrket forskning på effekt og læringsutbytte 2009? Underveisrapport eNorge Lærende nettverk
Lærerutdanning Ny lærerutdanning Lærerutdanning - Svenske og finske erfaringer Masternivå, Specifik kompetens Övergripande perspektiv - IT som utbildingsresurs Sverige: 28 Høgskoler/Universitet gir lærerutdanning Lærerutdanning - HiNesna - distrikts profil, - turbulent http://www.hinesna.no/ Nesna - Profesjonsutdanning Lærer-, Sykepleier-, Informatikkutdanning
Læring med nettstøttet undervisning Forskningsprosjekt på desentralisert lærerutdanning (DALU) Undervisning og utviklingsarbeid i nettstudiet ”IKT og læring” Ansvarlig for Lærende nettverk Avsluttes og oppsummeres nå
IKT og læring To halvårsenheter - 2 X 30 st.p Splitta opp i moduler på 6 og 12 st.p Både klasserom og nettstudium fra 1995 Undersøkelse 2000 Reint nettstudium 2001 Mappevurdering 2002 Organisering i LMS Moodle 2003
Data, Informasjon og Kunnskap Symbolsk gjengivelse Informasjon Data i en meningsfull sammenheng Annenhånds Kan deles og distribueres Kunnskap Må personlig bygges i en sosial sammenheng
Kunnskap Et sosiokulturelt læringssyn - fokus på handling, verktøy og fellesskap: Kunnskap kommer vi att förstå som knuten till argumentation och handling i sociala kontexter, och som resultat av aktiva försök att se, förstå och hantera världen på ett visst sätt. Säljö (2000) Lärande i praktiken
Sammenligning klasserom/nettstudenter Undersøkelse 2000 - nettstudenter vektlegger: Tydelig informasjon og metainformasjon Formalisert lærerveiledning Eget arbeid som læringsgrunnlag Distribuerte samarbeidsprosesser Omfattende oppgaver som sentrale arbeidskrav Egnet evaluerings/eksamensform Begge grupper anbefaler studiet til andre
Eksamen - klasse og nett Klasseromstudenter Nesna Nettstudenter Antall oppmeldte studenter: 11 70 Antall oppmøtte studenter: 11 47 Ikke møtt: 0 23 Antall Stryk: 1 2 Stryk prosent på ant. møtte: 9,09 4,26 Beste karakter: 1,8 1,3 Dårligste beståtte karakter: 3,5 4,0 Gjennomsnittskarakter: 3,03 2,85 Karakterer mellom: 1.0 og 2.0 : 1 6 2,1 og 3.0 : 3 22 3.1 og 4.0 : 6 17 Over 4: 1 2 Internettstudenter har bedre eksamenskarakter - hvorfor? Fokus på hva vi evaluerer.
Eksamensformer Muntlig eksamen Skriftlig skoleeksamen Praktisk eksamen (yrkesfag) Multi Choice (spørreskjema) Hjemmeeksamen Semesteroppgaver/hovedfagsoppgave Mappevurdering - (dokumentasjon/portefølge)
Formål med mappe/portefolie Vurdering har tre hovudfunksjonar: å danne grunnlag for utveljing og eventuell sertifisering, anten i vidare utdanningssamanheng eller ved jobbsøking (summativ vurdering) å gi studenten informasjon om eigen framgang og danne grunnlag for endra læringsstrategiar (formativ vurdering) å gi utdanningsinstitusjonen og læraren informasjon om nivå og eventuelle sterke og svake sider ved dei læringmessige aspekt ved utdanninga for å kunne forbetre ho. 4) Ein fjerde funksjon som er relevant spesielt i høgare utdanning er eksamen som ei konsolidering av kva som er sentral og viktig kunnskap innan ein disiplin Mapper som pedagogisk redskap : perspektiver og erfaringer / Olga Dysthe og Knut Steinar Engelsen (red.). Oslo : Abstrakt forlag, 2003.
Mappepedagogikk på nett Arbeidskrav - styrt ut fra kjerna i faga Refleksjon - rapport Individuelt ansvar - Samarbeid - rapport Respons fra gruppe og lærer Lærerveiledning i LMS - åpent Etterkantvurdering - Individuell mappe er enste form Ekstern sensor - ny funksjon Motsetning: produkt - prosess Retningslinjer for mappevurdering - dokument
Vår form for for nettundervisning IKT og læring; Andre halvårsenhet Modul: E-læring, 12 studiepoeng http://klasserom.hinesna.no/course/view.php?id=237 Studentrom Student Pajalla
Føringer for nettpedagogikk Undervisning som informasjonsorganisering Læring som egen kunnskapsbygging Arbeidskrav Mappevurdering Lærerveiledning Gruppestøtte Bruk av LMS Spenning: individuelt arbeid - støtte fra fellesskap
IKT IKT i fag Matematikk og IKT 1 7,5 sp og IKT 2 Norsk og IKT IKT i alle fag KRL og K&H Engelsk Musikk Høst Vår 30studiepoeng 30 studiepoeng 60studiepoeng
Lærende nettverk Helgeland Rapportering ITU http://www.itu.no/ - april 9 skoler - oppsummerer: Infrastruktur, Organisering, Undervisning Utstyr, ildsjeler, ledelse = ”pedagogisk merverdi” LMS - Moodle/It’s Learning Sammensatte tekster Begynneropplæring
Konklusjoner om LMS Moodle som info.system - ok Nødvendig info.system mellom samlingene Ikke tilstrekkelig som fellesskap for kunnskapsbygging Arbeid i Moodle er en forlengelse av samlingsarbeid Svak støtte for øvingspraksis Alle tre læringsarenaene er nødvendig LMS er et lukka system med stengsler mot uteverden
Sammensatte tekster Forlag og pedagogisk utvikling http://www.gyldendal.no/kontekst/tekster/ Elevarbeid - Rødblokka http://www.skole.trondheim.kommune.no/eberg/6klasse/blokka/roed/roedblokka.htm
Begynneropplæring - lese ved å skrive Lære å lese ved å skrive på data Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article404868.ab Att skriva sig till läsning - på datorn http://www.diu.se/nr3-04/nr3-04.asp?artikel=s10 Trageton skrive- lese pedagogikk http://ans.hsh.no/home/atr/tekstskaping/
Sammensatt tekst i begynneropplæring
Lærerutdanning i nettverk Erfaring fra lærende netteverk Styrking av lærerutdanning og Videreutdanning Tema og studiepoeng