Blir EU mer demokratisk med den nye grunnloven? Faglig-pedagogisk dag 4. januar 2005 Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Universitetet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Advertisements

Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Barn og unges rett til deltakelse
Samfunnskunnskap - Makt
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
EU – hva skjer?. Stabilitet Et politisk eksperiment •Frivillig overdragelse av beslutningsmyndighet •Felles beslutninger følges opp av den enkelte medlemsstat.
7 Demokrati.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
8 Det politiske systemet i Norge
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Styresett og demokrati i Norge
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
JUS100 Dag
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
14 Samarbeid over grenser
1 Kommunestyre- og fylkestingsvalget 2007 Valgkonferanse Hell Marianne Riise, KRD.
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Innføring offentlig rett – EU og EØS
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Lokalkommunedatabasen Konferanse, KS, Oslo 16. februar 2011 Lokaldemokratiet i 82 kommuner - Presentasjon med sideblikk til kommunevalget 2011 Harald Baldersheim.
Fra Messina til Roma Romatraktatene: Euratom og EEC ( ).
Modellkommunene Hva er unikt?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Strategi- og aktivitetsplan
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
1.USA og integrasjon 2. Fra stagnasjon og krise via Enhetsakten til Maastricht.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
De seks viktigste organene i EU Det europeiske råd Ministerrådet (Unionsrådet) EU-kommisjonen Europaparlamentet EF-domstolen Den europeiske sentralbanken.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Demokrati Emne 2 Samfunnskunnskap. Grunnleggende prinsipper i demokratiet: én person har én stemme frie og hemmelige valg valg mellom konkurrerende partier.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
Den politiske styringskjeden
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Kapittel 7 Demokrati.
NORSK KOMMUNESEKTOR OG EU/EØS   – skreddersydd opplæringsprogram for kommunesektoren Gjennom et KS FoU-prosjekt er det framskaffet et kunnskapsgrunnlag.
Den internasjonale arenaen
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Grunnlovens grenseland Energiunionen og grunnloven
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Utskrift av presentasjonen:

Blir EU mer demokratisk med den nye grunnloven? Faglig-pedagogisk dag 4. januar 2005 Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Universitetet i Oslo

Hovedtemaer 1 Demokrati 2 Føderale systemer 3 Mulige demokratiforbedringer 4 Noen uavklarte dilemmaer og farer 5 Konklusjoner 6 Hva med Norge i/utenfor EU?

1 Demokrati Institusjonelle ordninger sikrer alminnelige innbyggerne reflektert innflytelse på politiske beslutninger Borgerne velger mellom konkurrerende kandidater til politiske (-lovgivende og utøvende-) verv på grunnlag av informert drøfting av deres virkelighetsbeskrivelser, analyser, plattformer og troverdighet.

Synlige strukturer: •Åpenhet om hvordan offentlig makt er begrunnet og fordelt. Alle har innsyn i parlamentets diskusjonener •Synlige beslutninger av politikere som kan holdes til ansvar

Demokratiske ordninger er bedre enn alternativene fordi de er bedre egnet til å gi beslutninger som jevnlig ivaretar det felles vel: En forsvarlig vekting av innbyggernes beste interesser – Under visse betingelser

Institusjonelle og kulturelle betingelser: Lik tale- og stemmerett Lik reell mulighet til å delta i de politiske prosessene og til meningsdannelse På grunnlag av en god forståelse av mulige politiske alternativer og deres sannsynlige virkninger; Ut fra god allmennutdanning som sikrer både informerte og rettskafne borgere; I en rettstat med forutsigbare spilleregler, Med menneskerettighetsvern mot flertallsmakt; Med kritiske og uavhengige medier og forskning som ikke er direkte underlagt folkevalgte; Med politiske partier som bidrar til å utforme politiske alternativer med et minstemål av målrettethet, konsistens og virkelighetsforståelse.

2 Føderale systemer •Styresett der beslutningsmyndighet er fordelt mellom delenhetene og fellesorganer, slik at delenhetene har grunnlovsmessig vern mot innblanding på sine områder fra sentrale myndigheter. •Føderal ordning ≠ Superstat Delenhetene beholder siste ord på noen områder Delenhetene vil også ofte være representert i fellesorganene, enten med stemmerett eller med vetorett over bestemte politikkområder: Samforent suverenitet – ’pooled sovereignty’

Forfatningstraktaten bekrefter EUs føderale trekk Kompetanseavklaring … Medlemsstatene beholder ’grunnlovsfestet’ selvstyre over områder som velferdsordninger, utdanning, kultur, nasjonal skatt og pensjoner Uttrykk for delenhetenes likeverd: Småstater forblir overrepresentert i Europaparlamentet - og i Ministerrådet, kan blokkere Kvalifisert flertall: 55% (minst 15) av alle medlemsstater med minst 65% av befolkningen

Kompetanseavklaring Statene har siste ord i noen sektorer EUs organer styrer på egen hånd, strengt eller ved rammeavtaler: –Toll- og konkurranseregler. Myndighet er delt med medlemsstatene : –Om det indre marked, landbruk og fiskeri, sikkerhet og justis, miljø og en rekke andre felt. –Hovedregelen: Flertallet av stater kan overprøve motvillige medlemsstater i mindretall. EU skal bistå eller koordinere statene: - for eksempel i arbeidsmarkedspolitikk.

3 Mulige demokratiforbedringer •Konventprosessen •Forfatningstraktatens innhold

Konventprosessen som demokratiserende faktor? Lite formell makt, men innflytelse på regjeringskonferansen Bredt sammensatt forsamling: - Representanter fra EU-landenes regjeringer og parlamenter, fra Europaparlamentet og Europakommisjonen, og fra regjeringene og parlamentene i søkerlandene, Romania, Bulgaria og Tyrkia. Prosessens ’demokratiske kvalitet’ –ikke representativt for befolkningen: 16% kvinner, kun 2 av 12 i ledelsen –ikke-kristne religioner representert? –Ikke mye debatt underveis Giscard d’Estaings lederstil: dialog eller stilltiende skinn-enighet? -Gud i Forfatningstraktaten? -Euroskeptikernes minoritetsrapport – Jens Petter Bonde, David Heathcoat- Amory

Forfatningstraktatens innhold 1 Avklaring om Unions formål, myndighet, beslutningsprosedyrer og institusjoner 2 Charter med fundamentale rettigheter 3 Unions policyer i ulike områder 4 Avslutning med regler for å endre forfatningstraktaten

Mer demokratisk? •Forenkling og kompetanseavklaringen gir økt innsyn og forbedrer ansvarsplassering •EU skal være et representativt demokrati •EU skal være et deltakerdemokrati

Økt makt og innsyn for folkevalgte i Europaparlamentet og i de nasjonale parlamenter •EP får økt rolle i lovgivingen og kan kaste Kommisjonen –f.eks. Barroso-Buttiglione •Økt innsyn i lovgivningsprosessen i Rådet •Nasjonale parlamenter overvåker lovforslag og kompetanseoverskridelser •Klarere avgrensning av politiske beslutninger i forhold til menneskerettigheter •Økt bruk av flertallsavgjørelser? •Avklaring om rett til å trekke seg ut

Institusjonelle og kulturelle krav: Lik tale- og stemmerett? Lik reell muligheter til politisk deltakelse ? Forståelse av politiske alternativer Bedre I en rettstat med forutsigbare spilleregler, Bedre Menneskerettighetsvern Synligere Kritiske og uavhengige medier og forskning Mangler? Politiske partier Mangler?

4 Noen uavklarte dilemmaer og farer •Beholder medlemsstatene selvstyre og vetorett på riktige områder? + Slikt selvstyre og slik treghet er viktig, særlig inntil det er enighet om vitsen med EU, og dersom Farene for maktmisbruk fra EU > Farene ved avmakt –EU forblir sårbar for enkeltstaters ’nasjonale egoisme’, hindrer slagkraftige beslutninger

Småstatenes rolle? - Færre muligheter for veto Kvalifisert flertall teller personer, ikke bare stater + Flere små stater Konfliktlinjer har hittil sjelden gått mellom store og små stater (men kan endres med utvidelsen mot øst) * Krever likeverd mellom europeere en-person-en- stemme, eller en-stat-en-stemme?

Fremdeles for vanskelig å stille politikere til ansvar: Beslutningsmyndighet er ikke alltid fordelt, men delt - >Ansvarstildekking? Flertallsbeslutninger må bygge på en felles politisk kultur og høyere grad av informasjon og tillit – som ennå ikke er tilstede. - Særlig stor utfordring i føderale ordninger, der innbyggerne må opprettholde politisk lydighet til og kontroll over folkevalgte på to arenaer. -Utvidelsen mot øst en særlig utfordring?

Utvidelsen som ekstra utfordring –De fleste nye medlemsland er små, fattige, og mer skeptiske til politiske styringsmakter –Spenninger: •felles politisk kultur? •Felles forståelse av EUs formål og fordelingsrettferdighet? •Tillit til gjennomføring av fellesvedtak?

Felles politikk uten reelle europeiske partier? - Dagens partier har i liten grad maktet eller ønsket å ta opp politiske temaer på europeisk plan i ’kampen’ om velgere. + Partiene er i endring, partifamiliene er i intern dialog, koordinering og konflikt med EU-nivåets partier jfr Buttiglione-konflikten

5 Konklusjoner •Institusjonell forbedring: Forenkling, avklaring henimot en føderal politisk orden. •Lettere – men ikke enkelt nok - for innbyggere å få innsyn og innflytelse over beslutningstakere •Små staters rettmessige innflytelse forblir uavklart •En del kulturelle og institusjonelle forutsetninger for et velfungerende demokrati mangler … ennå. Men kan komme når EU politikk blir kontroversiell

6 Hva med Norge i/utenfor EU? Grunnslovstraktaten vil redusere EUs demokratiske underskudd, og gjør operativsystemet mer effektivt og forståelig Bør Norge dermed bli medlem av EU? TJA: ”Ja: vi bør bli medlem av demokratiske, fredsbevarende ordninger som fremmer økonomisk velstand” MEN: hvorfor?

”Nei: Forenklingen og demokratiseringen av EU gjøre det lettere å forstå hvordan EU virker for EUs innbyggere – men også for oss utenfor” MEN –EU blir viktigere for oss etter EU-utvidelsen og med økt vekt på EUs internasjonale rolle. –Norge blir mindre viktig for EU, og det kan bli vanskeligere å påvirke det - mer demokratiske – EU som nå har mange interne utfordringer, og –EU skal nå konsentrere seg om sine nye naboer mot sør og øst, og strategier mot USA, Canada, Russland, Kina og India.

”Nei: Demokratiseringen kan også øke norske partiers innsyn og innflytelse på EU gjennom de europeiske partifamiliene. ” - Forenklingen og den deltakerdemokratiske kanalen kan også utnyttes av private interesser, organisasjoner, forskere og kommuner med ressurser og kompetanse om EU. MEN -Forfatningstraktaten kan redusere norske myndigheters påvirkning av EU- og EØS-vedtak, siden Norges samarbeidspartner i EØS-avtalen, i praksis Kommisjonen, får nye roller og rutiner. -Europaparlamentet blir viktigere, men vil nok fokusere på de nye oppgavene og de nye medlemslandene.

Forfatningstraktaten ser ut til å redusere det demokratiske underskuddet i EU, men reduserer også innflytelsen for norske folkevalgte. Den demokratigevinsten vi måtte ha med norsk utenforskap blir dermed mindre

Men det betyr ikke at andre begrunnelser for å forbli utenfor EU forsvinner: Vi opprettholder et annet mulighetsrom for egen politikk utenfor de områdene som binder oss gjennom EØSavtalen, med større rettslig nasjonal kontroll. Disse mulighetene kan være verd å beholde.