Sikkerhetsforum 10.2.2005 Rune Solheim Alvorlige hendelser Sikkerhetsforum 10.2.2005 Rune Solheim
Innhold Ocean Vanguard 14.12.2004 Tap av ankerkjettinger Scarabeo 5 28.8.2004 Mann over bord Kårstø 7.1.2005 Stor gasslekkasje Mongstad 26.1.2005 Gasslekkasje/H2S utslipp
Ocean Vanguard Tap av ankerkjettinger 14.12.2004
Ocean Vanguard
Ocean Vanguard status 14.12.2004 kl 2200 Reder: Diamond Drilling Operatør: ENI Lokasjon: Brønn 6406/1-3 Haltenbanken Brønntype: Høyt trykk/Høy temperatur, avgrensning Status brønn: Vanndyp 361 m 9 5/8” foringsrør satt på 4120 m 8 ½” hull boret til 4276 m Poretrykk grad.: 1,82 SG Slamvekt i åpent hull: 1,90 SG
Ocean Vanguard status 14.12.2004 kl 2200 (forts) Status operasjon: Reparerer boremaskin Hengt av borestreng i sikkerhetsventil Stengt nedre ”rør ventil” og ”kutte ventil” i sikkerhetsventil Stigerør er forberedt for avkopling (inneholder sjøvann) De-ballastert fra 21,1 til 23,5 m Observerer bevegelser på stigerør ( vinkel og ”heave”)
Ocean Vanguard status 14.12.2004 kl 2200 (forts) Værsituasjon Vind ca 55 knop fra 245 deg Bølgehøyde 15 m (10-12 m signifikant) Heave ca 4,8 m
Hendelsen kl 2240 Ankervinsj 1 og 2 slipper kjettingene
Konsekvenser Ingen personskader!!! Ankerkjetting 1 og 2 rauser ut OV driver av ca 160 m og heller 7-12 grader Strekksystem for stigerør overbelastes og bryter sammen Stigerør slites av ved øvre kuleledd under boredekk Kontrollslanger og ledewire for sikkerhetsventil/stigerør slites av 23 personer evakueres til Heidrun vha SAR senere på natten
Hovedelementer i granskingen Ankersystem Vedlikehold og operasjon av ankervinsjer Operasjonsspesifikke prosedyrer og kjennskap til disse Måling av vær og bølgedata og videreformidling av dette ombord Kvalifikasjoner Beredskapsmessig håndtering Gransking pågår - årsak ikke endelig klarlagt
Scarabeo 5 Mann over bord 28.8.2004
Mann over bord Personellkorg i kjellerdekkområdet kom ut av kontroll under arbeid med årlig sertifisering Armen på korga forlenget seg helt ut og sank mot sjøen Personen i korga koplet fra sikkerhetssele og gikk ut av korga i det den nådde vannet Umiddelbar varsling av situasjon til bro og MOB båt mannskap MOB båt satt på sjøen og personen ble plukket opp innen 5 minutt
Oppfølging Begge personellkorger tatt ut av bruk Gransking v/ Saipem/Statoil Undersøkelse v/ leverandør 3. part verifikasjon v/ DnV Sikkerhetsmelding v/ Saipem Tett oppfølging v/Ptil
Årsaker Direkte årsaker Feil i kontrollsystem Sannsynlig årsak til feil er inntrenging av vann/fuktighet i lokalt kontrollpanel Bakenforliggende årsaker Design manglet ”fail to safe” funksjon Krav ihht NORSOK og Maskinforskriften ikke tilfredsstilt
Ptils vurdering av personellkorg Løfteoperasjoner med personellforflytting er underlagt spesielle krav, ref. AF § 83, NORSOK R-003N Disse krav skal tilfredsstilles fullt ut for denne type utstyr Ptil vurderer arbeid i personellkorg av denne type som sikkert, forutsatt at alle krav er ivaretatt
Kårstø Stor gasslekkasje 7.1.2005
Hovedpunkter Stor lekkasje med stort potensial 10,3 tonn propan lekket ut Lekkasjen pågikk i 5 timer og 9 minutt Beredskapsmessig håndtering
Beskrivelse av hendelse Kl 01:20 7.1.2005 oppstod en lekkasje av propanvæske til omgivelsene fra en flens i utløpsrør fra høytrykksbeholder i Åsgard propan system Lekkasjen oppstod under arbeid med å injisere metanol pga mistanke om hydratdannelse i en ventil Metanol ble pumpet inn i et innelukket volum allerede fylt med inkompressibel propanvæske. Trykket steg umiddelbart når pumpen ble startet. Pumpen kunne levere 250 barg. Designtrykk for system 11 barg. Driftstrykk 3 barg Trykket blåste ut 1/3 del av pakning i flens
Konsekvens Ingen personskader Ubetydelige materielle skader 10,3 tonn propan lekket ut Redusert produksjon i Åsgard anlegg Utslipp til ytre miljø, 10,3 tonn propan + 50 tonn hydrokarboner
Barrierebrudd Mangelfull risikoforståelse ved valg av metanol injeksjonspunkt Mangelfull merking av ventiler i felt Manglende operasjonsprosedyrer for bruk av metanolinjeksjonsvogn Mangelfull opplæring av personell vedr bruk av ------------”-----------
Oppfølging Gransking på nivå 1 v/ Statoil Tett oppfølging v/Ptil Ptil planlegger tilsynsaktivitet i 2005 mot virksomheten på Kårstø for å følge opp denne og andre hendelser
Mongstad Gasslekkasje/H²S utslipp 7.1.2005
Beskrivelse av hendelse To prosessoperatører skulle fjerne blokkering i et 2” rør på koksanlegget Blokkeringen ble forsøkt fjernet ved å trykke opp røret fra et annet grenrør I det ”proppen” løsnet ble operatørene eksponert for giftig gass Begge brakt til sykehus for kontroll og oppfølging.
Oppfølging - årsaker Årsak ikke endelig fastlagt Gransking på nivå 2 v/ Statoil Tett oppfølging v/Ptil Felles trekk ved denne hendelsen og brannen i juli 2004 mht bakenforliggende årsaker. Følger opp hendelsene samlet.