Sikkerhetsforum Rune Solheim

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 Brønnhendelser Bernt S. Aadnøy.
Advertisements

Systematisk HMS arbeid
Etterlevelse - Arbeidstillatelse
Manglende fokus på alvorlige brønnhendelser 8 alvorlige brønnhendelser
MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt:
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING SHARING TO BE BETTER CAKE Q2 Løftecase.
Brønnsikring f gjere greie for oppbygginga av og verkemåten til ulike typar brønnsikringsutstyr 8   Boreteknologi Brønnkontroll Kap. 2, s 19-25, Kap 14.
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
OLF Gass Lekkasje Reduksjon Prosjekt
Nivåmåling med DP m/ seal - Hva må til for god installasjon?
Entreprenørseminar 18. oktober 2011 Hilde-Karin Østnes
Alvorlige hendelser Bremser på top drive sviktet Eldfisk B
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Brønnsikkerhet Standarder & brønnkontrollkompetanse
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Arbeid i høyden – Fallende gjenstander
Brann som grunnlag for design
MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Nytt:
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
STATOIL VEDLIKEHOLDSSTYRING.
CAKE session no. 11 Hva er storulykker?.
Copyright Talisman Energy Norge AS 2004 Overvåking av brønnintegritet som en kontinuerlig prosess Petroleumstilsynets seminar om brønnsikkerhet 4. Mai.
Kvalitetsindikatorer (KPI’er, måleparametre)
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
CAKE Session no. 2 Du kan delta i en ulykke – eller stoppe den.
KONTROLL VENTILER JAN O HJETLAND.
DGRASS Downhole GRAvity Slip Separator Eksperter i Team – Gullfakslandsbyen 2005 – Gruppe 4 Bård Tobiassen Cecilie Gjengedal Håvard Stranden Kornelius.
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Hva må vi ha prosedyrer på Hygienesykepleier Hege Lundmark
Offshore instrumentering 2005
Statens forurensningstilsyn (SFT) Side 1 Kontroll av tanker ved behandlingsanlegg for farlig avfall Kontrollaksjon DSB og SFT 2008.
Samarbeid for Sikkerhet Status Status seminarer/konferanser er arrangert (Sikkerhet og Kran&Løft planlagt 2005) OTF er etablert.
MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt:
Program for oppgradering av OV før neste oppdrag Mai 2003
Alvorlige hendelser i perioden –
Tre alvorlige hendelser i perioden siden Sikkerhetsforums møte den
Status på restitusjon og hvile Presentasjon for Sikkerhetsforum den
OLF GaLeRe Prosjekt Vi nådde målet.
Sikkerhetsforum ”Tap anker og posisjon” Morten Bøhlerengen Norges Rederiforbund.
SUT prosessen - status og erfaringer.
Sikkerhetsforum Rune Solheim
Human Factors i boring og brønn
Petroleumstilsynets undersøkelse vedrørende brønnintegritet i 2006
Samarbeid for Sikkerhet Status Anbefalinger og Retningslinjer under forberedelse Utdyping av Anbefaling 003 ”HMS i Kontrakter” (interne diskusjoner.
RNNS – fase 7 kvalitativ del Feltarbeid/datainnsamling på to innretninger med utgangspunkt i brønnserviceselskaper Tema : Hvordan grensesnitt mellom operatør/entreprenør/hovedbedrift(reder)
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Presentasjon sikkerhetsforum alvorlige hendelser Perioden – v/Rune Solheim, Ptil.
INC Gruppen-Ambisjoner på Gjøa. Gruppens omsetning Totalt380 MNOK427 MNOK Oljerelatert278 MNOK269 MNOK.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
TrønderEnergi Kraft AS
…når resultater betyr noe
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Oljeskader og forsikring
Prosjekt HC-lekkasjer Oppdaterte resultater fra årsaksanalyse: Hydrokarbonlekkasjer over 0,1 kg/s på norsk sokkel i perioden 2008–2014.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Før bruk sjekk av fleksible slanger, ref. prosedyre 6516 Sjekkliste vedlegg 6 «12 kontroll punkter»
Rapporten om utvikling i risikonivået Petroleumstilsynet årsberetning
Fra Kielland til Snorre Synspunkter fra DNV
Organisatorisk læring Tilsyn og granskinger
Møte om livbåter
ÅRSAKSANALYSE - KRANHENDELSER
Hendelse på West Epsilon , kl 01:50
Eksplosjon Uno-X 10. juni 2019 Asker og Bærum brannvesen IKS
Utskrift av presentasjonen:

Sikkerhetsforum 10.2.2005 Rune Solheim Alvorlige hendelser Sikkerhetsforum 10.2.2005 Rune Solheim

Innhold Ocean Vanguard 14.12.2004 Tap av ankerkjettinger Scarabeo 5 28.8.2004 Mann over bord Kårstø 7.1.2005 Stor gasslekkasje Mongstad 26.1.2005 Gasslekkasje/H2S utslipp

Ocean Vanguard Tap av ankerkjettinger 14.12.2004

Ocean Vanguard

Ocean Vanguard status 14.12.2004 kl 2200 Reder: Diamond Drilling Operatør: ENI Lokasjon: Brønn 6406/1-3 Haltenbanken Brønntype: Høyt trykk/Høy temperatur, avgrensning Status brønn: Vanndyp 361 m 9 5/8” foringsrør satt på 4120 m 8 ½” hull boret til 4276 m Poretrykk grad.: 1,82 SG Slamvekt i åpent hull: 1,90 SG

Ocean Vanguard status 14.12.2004 kl 2200 (forts) Status operasjon: Reparerer boremaskin Hengt av borestreng i sikkerhetsventil Stengt nedre ”rør ventil” og ”kutte ventil” i sikkerhetsventil Stigerør er forberedt for avkopling (inneholder sjøvann) De-ballastert fra 21,1 til 23,5 m Observerer bevegelser på stigerør ( vinkel og ”heave”)

Ocean Vanguard status 14.12.2004 kl 2200 (forts) Værsituasjon Vind ca 55 knop fra 245 deg Bølgehøyde 15 m (10-12 m signifikant) Heave ca 4,8 m

Hendelsen kl 2240 Ankervinsj 1 og 2 slipper kjettingene

Konsekvenser Ingen personskader!!! Ankerkjetting 1 og 2 rauser ut OV driver av ca 160 m og heller 7-12 grader Strekksystem for stigerør overbelastes og bryter sammen Stigerør slites av ved øvre kuleledd under boredekk Kontrollslanger og ledewire for sikkerhetsventil/stigerør slites av 23 personer evakueres til Heidrun vha SAR senere på natten

Hovedelementer i granskingen Ankersystem Vedlikehold og operasjon av ankervinsjer Operasjonsspesifikke prosedyrer og kjennskap til disse Måling av vær og bølgedata og videreformidling av dette ombord Kvalifikasjoner Beredskapsmessig håndtering Gransking pågår - årsak ikke endelig klarlagt

Scarabeo 5 Mann over bord 28.8.2004

Mann over bord Personellkorg i kjellerdekkområdet kom ut av kontroll under arbeid med årlig sertifisering Armen på korga forlenget seg helt ut og sank mot sjøen Personen i korga koplet fra sikkerhetssele og gikk ut av korga i det den nådde vannet Umiddelbar varsling av situasjon til bro og MOB båt mannskap MOB båt satt på sjøen og personen ble plukket opp innen 5 minutt

Oppfølging Begge personellkorger tatt ut av bruk Gransking v/ Saipem/Statoil Undersøkelse v/ leverandør 3. part verifikasjon v/ DnV Sikkerhetsmelding v/ Saipem Tett oppfølging v/Ptil

Årsaker Direkte årsaker Feil i kontrollsystem Sannsynlig årsak til feil er inntrenging av vann/fuktighet i lokalt kontrollpanel Bakenforliggende årsaker Design manglet ”fail to safe” funksjon Krav ihht NORSOK og Maskinforskriften ikke tilfredsstilt

Ptils vurdering av personellkorg Løfteoperasjoner med personellforflytting er underlagt spesielle krav, ref. AF § 83, NORSOK R-003N Disse krav skal tilfredsstilles fullt ut for denne type utstyr Ptil vurderer arbeid i personellkorg av denne type som sikkert, forutsatt at alle krav er ivaretatt

Kårstø Stor gasslekkasje 7.1.2005

Hovedpunkter Stor lekkasje med stort potensial 10,3 tonn propan lekket ut Lekkasjen pågikk i 5 timer og 9 minutt Beredskapsmessig håndtering

Beskrivelse av hendelse Kl 01:20 7.1.2005 oppstod en lekkasje av propanvæske til omgivelsene fra en flens i utløpsrør fra høytrykksbeholder i Åsgard propan system Lekkasjen oppstod under arbeid med å injisere metanol pga mistanke om hydratdannelse i en ventil Metanol ble pumpet inn i et innelukket volum allerede fylt med inkompressibel propanvæske. Trykket steg umiddelbart når pumpen ble startet. Pumpen kunne levere 250 barg. Designtrykk for system 11 barg. Driftstrykk 3 barg Trykket blåste ut 1/3 del av pakning i flens

Konsekvens Ingen personskader Ubetydelige materielle skader 10,3 tonn propan lekket ut Redusert produksjon i Åsgard anlegg Utslipp til ytre miljø, 10,3 tonn propan + 50 tonn hydrokarboner

Barrierebrudd Mangelfull risikoforståelse ved valg av metanol injeksjonspunkt Mangelfull merking av ventiler i felt Manglende operasjonsprosedyrer for bruk av metanolinjeksjonsvogn Mangelfull opplæring av personell vedr bruk av ------------”-----------

Oppfølging Gransking på nivå 1 v/ Statoil Tett oppfølging v/Ptil Ptil planlegger tilsynsaktivitet i 2005 mot virksomheten på Kårstø for å følge opp denne og andre hendelser

Mongstad Gasslekkasje/H²S utslipp 7.1.2005

Beskrivelse av hendelse To prosessoperatører skulle fjerne blokkering i et 2” rør på koksanlegget Blokkeringen ble forsøkt fjernet ved å trykke opp røret fra et annet grenrør I det ”proppen” løsnet ble operatørene eksponert for giftig gass Begge brakt til sykehus for kontroll og oppfølging.

Oppfølging - årsaker Årsak ikke endelig fastlagt Gransking på nivå 2 v/ Statoil Tett oppfølging v/Ptil Felles trekk ved denne hendelsen og brannen i juli 2004 mht bakenforliggende årsaker. Følger opp hendelsene samlet.