Seksjonsleder/hygienesykepleier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Relevante utdanninger for personell i sterilsentraler
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Internship høsten Internship høsten 2014.
E-læring i smittevern/infeksjonsforebygging
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2010 Presentasjon for søkere.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2008 Informasjonsmøte mandag 11. februar 2008.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2013 Presentasjon for søkere.
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Europeiske trender og utviklingstrekk
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Stavanger offshore tekniske skole Kalhammarvn. 54, 4007 Stavanger
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Veiledning av studenter
Managementprogram Finansiell strategi
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Student i ”moden” alder
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
RUFIT Bioingeniørfaglig institutts rådgivende utvalg for Immunologi og transfusjonsmedisin Blod i sentrum, nasjonal blodbankkonferanse sept Teresa.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2012 Presentasjon for søkere.
Videreutdanning i prehospitalt arbeid for anestesisykepleiere
Idrett og ledelse Ønsker du å bli en bedre leder, trener eller dommer? Ønsker du å utvikle klubben din? Ønsker du en formell, nyttig.
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
ITA1110R - Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2015
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2006 Informasjonsmøte mandag 6. mars 2006.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Helsearbeiderfag Nannestad videregående skole. Aktuelle arbeidssteder Som helsefagarbeider kan du få arbeid i -spesialisthelsetjenesten -psykisk helsevern.
Hvordan få frem den sjeldne stemmen i utdanningssystemet? Et pågående prosjekt ved Siri Grønhaug og Ingrid Wiig Senter for sjeldne diagnoser.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag/obligatoriske kurs.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
ITA2317R/ITA4317R – La grande bellezza - Italiensk film og fjernsyn i Roma Sommeren 2016.
Institutt for pedagogikk Praktisk informasjon om bachelorprogrammet i pedagogikk.
Evaluering av ”videreutdanning i sykepleie til barn med smerte” Kull vår 2009 og høst 2009.
Masterprogram i sykepleie
Opptakskrav til master i pedagogikk
Ny som universitetslærer
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
ITA1110R - Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2019
Utbrudd og utbruddshåndtering i kommunale helseinstitusjoner – og når skal vi screene? ... Eller må vi det egentlig? Horst Bentele, seniorrådgiver Molde,
Utskrift av presentasjonen:

Seksjonsleder/hygienesykepleier Utdanning til Hygienesykepleier –smittevernrådgiver ved Høgskolen Diakonova Guri Albriktsen Seksjonsleder/hygienesykepleier Smittevernsentret UNN HF

Opptakskrav og målgruppe for studiet Godkjent sykepleier Minst to års relevant yrkespraksis Videreutdanning og/eller tilleggsutdanning Stilling som hygienesykepleier? Eventuelle søkere som ikke har hygienesykepleierstilling kan tas opp på spesielle vilkår, men bør før søknad kontakte Høyskolen Diakonova. Det forutsettes at søker har/får praksisplass ved et sykehus i utdanningsperioden Målgruppe: sykepleiere som ønsker videreutdanning til hygienesykepleier/smittevernrådgiver.

Bakgrunn Behov for kompetanse innen smittevern vil sannsynlig øke i årene som kommer. Store utfordringer både nasjonalt og globalt. Vi lever lengre, liggetiden i sykehus blir kortere, og behandlingsformene mer og mer spesialiserte. For å kunne møte de nye utfordringene, kreves det sykepleiere med god fagkompetanse i smittevern og infeksjonskontroll. De utfordringene vi har i dag og de som kommer, ligger til grunn for å etablere en nasjonal utdanning ved Høgskolen Diakonova. Høyskolen vil tilrettelegge for et videreutdanningstilbud som kan ivareta behovet for denne spesialkompetansen innen helsetjenesten.

Hensikten med videreutdanning Gi sykepleiere kompetanse til å være rådgivere og veiledere i smittevern i og utenfor helseinstitusjoner Utdanningen innebærer fordypning i forebygging og kontroll av infeksjoner i sykehus og sykehjem/utenfor institusjon En viktig oppgave er å formidle kunnskap om forebygging av sykehusinfeksjoner til alle yrkesgrupper i helseinstitusjonen.

Rammer og organisering for studiet Gir 60 studiepoeng og inngår i oppbygningen av et akademisk gradssystem. Deltidsstudium over 2 år – 4 semestre med totalt 40 studieuker. Et studie over to år gjør at studentene kan være i arbeid Teori 37 uker. 19 uker er timebelagt undervisning. Det kreves at studentene i de resterende 18 ukene av de teoretiske studiene arbeider med gitte oppgaver både individuelt og i grupper i tillegg til selvstudier. Oppgaver/eksamen Fordypningsoppgave i form av artikkel. Skriftlig dagseksamen

Moduler Modul 1 – Modul 2 – Modul 3 – 15 studiepoeng – Basismodul 30 studiepoeng - Fordypningsmodul - Infeksjoner i helseinstitusjoner Modul 3 – 15 studiepoeng - Fordypningsmodul - Infeksjoner i helseinstitusjoner

Obligatoriske studiekrav Første semester: Studiekrav 1: Innlevering av en individuell oppgave med valgt tema. Oppgavens lengde er ca. 2800 ord (8 sider). Studiekrav 2: Innlevering av spørreskjema i første semester som beskriver studentens faglige forståelse og læringsmål for studiet, herunder holdnings-, kunnskaps- og ferdighetsmål.. Studiekrav 3: Deltakelse i faglig veiledning i gruppe

Obligatoriske studiekrav Andre semester: Studiekrav 4: Innlevering av et individuelt infeksjonskontrollprogram rettet mot en valgt spesialitet fra praksisstudiene. Programmet skal være på inntil 4 sider. Studiekrav 5: Deltakelse i faglig veiledning i gruppe Studiekrav 6: Innlevering av en individuell refleksjonsrapport fra praksisstudier i andre semester. Refleksjonsrapportens lengde skal være inntil 4 sider. Praksisstudier – 3 uker Studiekrav 7: Deltakelse i faglig veiledning i gruppe.

Obligatoriske studiekrav Tredje semester Studiekrav 8: Deltakelse i faglig veiledning i gruppe Fordypningsoppgave i form av artikkel Fjerde semester Studiekrav 9: Deltakelse i faglig veiledning i gruppe. Dagseksamen: Skriftlig, individuell eksamen av 6 timers varighet som avholdes i Høyskolen.