Vurderinger av 12 K og alternative utviklingsretninger Strategiseminar i Vestfold 13.mars 2008 Av Geir Vinsand.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Advertisements

Kommunereform for vekst
Status for interkommunalt samarbeid og kritiske veivalg Høstkonferanse KS-Østfold Sarpsborg 20.oktober 2009 Av Geir Vinsand.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
Gruppebesvarelser dag 1 Nye regioner – nye muligheter? 12k strategiseminar 4-5. april 2006 – Langesund.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
12k-kommunesamarbeidet i Vestfold (12k) Sammen på tvers
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Veien videre for 9K Presentasjon i på Laholmenseminar 14. mars 2003 Harald Haug Andersen.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
1 Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Regionrådskonferansen 2005 Interkommunalt samarbeid i et nyorganisert Norge – Vil staten stikke kjepper i hjulene.
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Foredrag for formannskapene i de tre kommuner
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
xxx 1.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Strategiseminar 12K- 12 mars 2008 Det grenseløse oppdraget Adm dir Olav Ulleren, KS.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Styringsgruppemøte – Verdal rådhus Evaluering Innherred samkommune Hvorfor samkommune? økonomiske forhold nasjonale føringer kommunesammenslåing.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
IKT i samfunnsutviklingen - kan IT og interkommunalt samarbeid være et alternativ til kommunesammenslutning? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Veivalg og prosess for frontkommunen Stokke
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Knutepunkts Sørlandet – veien fremover Samling KnpS 13. februar 2008 Grimstad Av Geir Vinsand og Jørund K Nilsen.
Knutepunkt Sørlandet – en funksjonell region – roller, styring og organisering Samling Knutepunkt Sørlandet 12. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Fremtidig samarbeid i Knutepunkt Sørlandet - mulighetsrommet Samarbeidskonferanse 31.oktober 2008 Av Geir Vinsand.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Framtidens kommuner og regioner
Presentasjon for intern gruppe i KS 20.november 2007 Av Geir Vinsand
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Evaluering av ”Fritt Fram”
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
utfordringer i en ny region
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Utskrift av presentasjonen:

Vurderinger av 12 K og alternative utviklingsretninger Strategiseminar i Vestfold 13.mars 2008 Av Geir Vinsand

Temaer •Reformpolitisk bakteppe •12K i dag •Mulige utviklingsretninger for kommunesamarbeidet •12K som regional aktør

En skog av utfordringer •Effektivitet og kvalitet i administrasjon og tjenesteproduksjon •Forebyggende 1.linje, sosialtjenesten, eldreomsorgen, oppvekstsektoren •Samarbeid med helsetjenesten og NAV •Tilpasset opplæring og høyt læringsutbytte i skolen •Planlegging av utbyggingsmønster, areal, transport, miljøvern •Nærings- og innovasjonspolitikken •Rekruttering og kompetanseutvikling •Inkluderende arbeidsmiljø og arbeidsliv •Statlig finansiering og styring •Innbyggerdialog, brukermedvirkning og valgdeltakelse •Rekruttering til lokalpolitikken •Det offentlige ordskiftet •Omdømme

Det beste ved situasjonen •Den kommunale mekanisme har fortsatt betydelig legitimitet •Mye svartmaling som går an å tilbakevise •Store forbedringspotensialer, særlig knyttet til rammebetingelser, struktur og samarbeid •Kommunene har stor påvirkningskraft •Kommunale strateger finnes •12 K kan være det mest kompetente kommunesamarbeidet i landet

Det verste ved situasjonen •Nasjonal forvirringen om oppgavefordeling, inndeling og forvaltningsstruktur •Troen på mer penger •Alt står i fare for å bli halvveis •Nasjonale ledere med strukturskrekk •Gode kommunale innovasjoner drukner •For få blide ordførere

Nasjonal utfordring: Omfattende strukturell fragmentering •Dagens kommunegrenser og fylkesgrenser innebærer ikke funksjonelle territorier for oppgaveløsning, verken for velferds- eller utviklingsoppgaver •Byene er som regel flerkommunale, inntil 11 kommuner og 2 fylker i samme tettsted! •Distriktene preges av mange småkommuner og ofte sterkt dysfunksjonelle grenser •Flere steder splitter fylkesgrensene sammenhørende områder

Administrative grenser i Vestfold •Rimelig funksjonelt småfylke –Usikker grense mot Buskerud (Svelvik, Sande) –Lardal har 5-6 opsjoner •Èn flerkommunal byregion (Tønsberg) •To større tettstedsoppsplittinger (Tønsberg og Vear) •Fire kommuner i indre Vestfold (Lardal, Andebu, Re, Hof) •Flere rariteter –Èn enklave (Jåberg), Skoger, Langøya….

Nasjonal utfordring: Omfattende institusjonell fragmentering •Av grunnstrukturen – kommuner, fylkeskommuner og regional stat •Og tilleggsstrukturen – interkommunale organer, selskaper, statlige forsterkningsteam, grenseoverskridende partnerskap, programmer osv. •Det regionale utviklingsarbeidet preges av •Mange utviklingsaktører •Mye lokal konkurranse, horisontalt og vertikalt •Alle skal ha sitt •Alle mulige organisasjonsmodeller

Rett før nasjonen kliner til? •En lynreform der andre ordner opp? •Tar vi en dansk? •Eller en svensk •Eller en finsk? Prognose: Vi lunter videre med det vi har

Modning på gang! •Noen kommuner og fylkeskommuner ønsker ikke å fortsette som før •Gevinstene ved alternativ organisering blir lettere å se •Økt lokal og regional interesse for system, oppgavefordeling og styringsmodeller •Nye samarbeidsmodeller på gang •Nye nasjonale forsøk kan bli en motor for endring på både kommunalt og regionalt nivå •Hva er 12Ks rolle i dette bildet?

Samarbeidstrender •97% av kommunene er medlemmer i regionråd •Regionrådene har store ambisjoner, særlig i næringspolitikken •Oppgavepotensialet er meget stort! •Den interkommunale arena blir mer formalisert og bedre strukturert

Flest og færrest medlemmer

Størst og minst i areal

Størst og minst i folketall

Kommentarer til dagens 12 K •Strukturelt utgangspunkt •Utfordringer som tilsier samarbeid •Etablerte mål og prinsipper •Kjennetegn ved samarbeidsmodellen •Tiltaksstatus og samarbeidsmønster •Trender i samarbeidet •Oppnådde resultater

Strukturelt utgangspunkt og utfordringer •Generelt –De aller fleste er store og sterke generalistkommuner –12 kommuner på lite territorium, 5 byer, korte avstander og sterk geografisk integrasjon –Nærhet til Grenland, Kongsberg, Drammen og Oslo •Kan tilsi –Utstrakt innenrikspolitisk samarbeid om administrative støttefunksjoner, kompetansekrevende tjenesteyting og plan- og utviklingsoppgaver –Ulike interne samarbeidsprofiler –Felles utenrikspolitikk

Mål og prinsipper •Klassisk målformulering –Utvikle, forbedre og effektivisere tjenestetilbudet –Samordne plan, areal og næringspolitikk –Felles talerør utad •Nettverksbasert støtte- og utviklingsorgan •Full frihet og bestemmelsesrett til kommunene •Bygger tillit og handler ut fra felles prosjekter og felles fagnettverk •Minimal organisasjonsbygging utenfor kommunene

Klassisk organisering og kreativ finansiering •(O + RM) x2 x12 + TV •RM-gruppe •AU •Fast sekretariat •Årlig strategikonferanse •17 mill i ekstern finansiering! •Må være et verksted?!

Tiltaksstatus •25 samarbeidstiltak •Hvorav –15 IKT-relaterte prosjekter –6 fagnettverk •Noen stjerner? –Harmoni tjenestenett og IKT fagnettverk –Samarbeid om fagsystemer og administrative støttefunksjoner –Digital plandialog og elektroniske byggesøknader –Fra delt til helt, felles rehabilitering –VAR Vestfold –Etc.

Samarbeidsmønster og trender •Ekspansjon –7K, 9K, 12K –Større portefølje •Konvergens –12 kommuner deltar på ca. 80% av tiltakene •Fleksibelt samarbeid i kommunegrupper –De som har samme system, samme behov etc.

Vet lite om •Omfang på bilateralt samarbeid •Effekter på kompetanse, kvalitet og ressursbruk •Utviklingseffekter blant politikerne og de ansatte i de kommunale organisasjonene •Påvirkningskraft på utbyggingsmønster og næringsstruktur •Evne til skreddersøm til enkeltkommuners behov •Utenrikspolitisk opptreden og påvirkningskraft •Utviklingspotensiale ved dagens samarbeidsmodell i møte med nye utfordringer

Mulige sterke sider •Åpne nettverk og stor grad av tillit, bygd opp gjennom mange år •Betydelig utviklingsbidrag i mikro •Ingen kan hevde at 12 K er overadministrert! •Har ikke fortapt seg i apparatdiskusjon •Stort potensiale som nasjonal og regional utviklingsaktør

Mulige utfordringer •Ting Tar Tid – kommunen er hovedprosjektet •Stort kontrollspenn – 12 suverene K •Beslutningsevne – alltid en gjøkunge? •Forutsigbarhet – ja, nei, ja, ja, nei …. •Effektivitet krever ofte totalansvar og beslutningsmyndighet i interkommunale organer •Fare for uklar ansvarsfordeling •Unødvendig svak ekstern profil •Bærekraftig modell for et utvidet og mer forpliktende samarbeid?

Fire utviklingsretninger for 12 K 1.O-alternativet 2.Reversering og bilateral ekspansjon 3.Økt formalisering i 12 K 4.VIT-alternativet, Ville Innovative tilstander, 12K søker om nasjonalt forsøk med en ny kommunemodell

4. Økt formalisering i 12 K kan kreve endringer i … •Mål og begrunnelser for 12 K som organisasjon –Politisk organisering –Administrativ organisering •Prinsipper og modeller for organisering av interkommunale tiltak –Flere selskaper? –Vertskommunemodeller av ulike typer? –Samkommunemodeller av ulike typer?

Interessante nasjonale forsøk •Større regioner med bredere oppgaveansvar –Motiv: Teste regionale fortrinn og regionalt demokrati –Grep: Gjøre det som noen tenkte, endre funksjonsfordeling og inndeling –Vurdering: Ingen tradisjon, no return, Trønderne og Innlandet nærmest? •Integrasjon mellom kommuner og fylkeskommuner –Motiv: Teste gevinster ved vertikal integrasjon og kommunestyrt regional forvaltning for et helt fylke –Grep: Endret styringsordning og funksjonsfordeling –Vurdering: Genuine forutsetninger i Vestfold – og trolig bare der!

Flere muligheter, men mindre interessante? •Større samkommune i BTV: Kan bli nødvendig som følge av forvaltningsreformen! •Enhetsfylke – FK + FM: Prøves andre steder •Superkommune – Oslomodellen: –Alt1: Bare for byene. Urealistisk med så små byer, og hva med resten av fylket? –Alt 2: Vestfold kommune, Tønsberg blir bydel!

Hva er spesielt med Vestfold? •Lite og oversiktlig fylke •Sterk fylkesidentitet blant innbyggerne •Konvergens i 12 K •Fylkeskommune på samme nivå som kommunenes samarbeidsorgan •Fusjon mellom 12 K og fylkeskommunen skaper ikke restkommuner og restfunksjonsproblematikk •Totalløsning for hele fylket er mulig

VIT i 12K – en pressemelding •Kommunesamarbeidet i Vestfold skal utvides, effektiviseres og demokratiseres •12K tar initiativ til et nasjonalt forsøk med VUF – Vestfold Utvikling og Forvaltning •VUF skal løse visse kommunale og de fleste fylkeskommunale oppgaver •Kommunene skal gjøres til innbyggernes viktigste organ •Det skal trekkes opp en ny funksjonsfordeling mellom kommunene og VUF •Alt som kan desentraliseres ut fra dagens kommunestruktur, skal desentraliseres •Reformen forutsetter ikke kommunesammenslutninger, men større kommuner kan få større oppgaver •VUF skal ha et indirekte valgt styringsorgan, egen administrasjon og egne fagavdelinger •Kommunene har vurdert historiske erfaringer med indirekte demokrati og kommet til at det kan være bedre enn dagens direkte valg til fylkestinget •VUF vil ta initiativ til demokratisering av visse statlige funksjoner •Møteinnkallelse med blomster er sendt til Vestfold fylkeskommune

Passer dagens 12K bedre? •Fredelig sameksistens med FK og de øvrige regionale aktørene •Fortsatt 12K metodikk: tillitsbyggende prosesser, pragmatisk integrasjon, felles løsninger på vinn- vinn områder, frivillighet for kommunestyrene •Går det for sakte? •Et organisert skuespill om plan- og utviklingsoppgaver? •Fare for nasjonal overstyring? •Uansett modell: Lykke til!