Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fremtidens fjernvarme i Norge
Advertisements

Naturgassbusser eller dieselbusser med avgassrensing – et miljøvalg?
Shortsea Promotion • Harde fakta: • Store miljøbesparelser med sjø Feb 2011.
Regionalnettsordningen og fleksibelt forbruk
Nytt regjeringskvartal Debatt Teknisk Ukeblad – 10 oktober 2013 Petter Eiken, styreleder Bygg21 1.
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Kommentarer til Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse 1.Ruteres generelle krav til Busser Krav om at «Bussmerke skal defineres i tilbudt og er det som skal leveres.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
QMI Dieselforbedrer Sparer drivstoff og deler.
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Trivselsleder AS © 2011 Brukerundersøkelse aV Trivselsprogrammet Høst 2012 (Utdrag)
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
Harald Throne-Holst Hva har nano så langt betydd for norske forbrukere? Regjeringens nanokonferanse Litteraturhuset i Oslo 1.Februar 2011.
Innovative offentlige anskaffelser
Norsk Scania AS Presentasjon dialogkonferanse
Skatter og fordeling Ådne Cappelen Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
VELG RIKTIG - MILJØ ER VIKTIG! 8. november 2012 Egil Dragsund Fagsjef miljø, Norsk olje og gass.
Brukerundersøkelse aV Nov 2012 (utvalg) Nov 2012 (utvalg)
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
Gassbusser i Trondheim Aktuelle tall Team Trafikk AS Bakgrunnen for gassbussene i Trondheim Samarbeidspartnerne Den første gassbussen i Norge.
Effect of computerised evidence based guidelines.
Ruter Dialogkonferanse Svenn Åge Løkken
Ruter og Trafikanten websammenslåing Christopher Warren.
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Mestring og forebygging av depresjon
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Bruk av klimabegreper i markedsføring
Transportvedtekt oppdateres:
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Dialogkonferanse Ruter 26. september Oppdragsbeskrivelse / kvalitet Positive til kvalitet som del av tildelingskriteriene Viktig å tydeliggjør hvilke.
Trivselsundersøkelse 2014 Brukerundersøkelse høst 2014 (utdrag) Skoler som ble kontaktet Alle 882 trivselsskolene som var aktive høsten Besvart av.
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Kommentarer på dialogmøte i Ruter 26.September 2014.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Undergulv Generator.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Klima, teknologi og politikk: Hvem gjør hva? Jon Olav Alstad NAF PS! Du kan sette inn bilder fra NAFs bildegalleri via verktøylinjen som heter «NAF-bilder».
The Impact of DHT Routing Geometry on Resilience and Proximity TDT 2, Olav Engelsåstrø
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
Gjennomgang av anbudsprosess for innkjøp av ny mottakssentral for trygghetsalarm i Kristiansund kommune P rosess og vurderinger Atle Betten, Rådgiver/Prosjektleder.
NEDERLANDSK 100% ELEKTRISK BY BUSS MED REKKEVIDDE FOR FULL DAGS DRIFT UTEN LADING UNDERVEIS RUTER dialogkonferanse7. april 2016 Bjarne Jordahl, EBUSCO.
Veiviserne Sonja, Therese, Bernt, Ole-Fredrik og Sigurd.
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
DRIFTSOPTIMALISERING AV FORFLÅTER MILJØ – KOSTNADER - OPPETID
Presentasjon av ny teknologi innen kjøretøyfaget
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
IT-arkitektur – leveransemodell
Produktnavn.
RUTER – november 2017 Dialogkonferanse.
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Det handler om å ta ansvarlige valg for energidistribusjon
Dialogkonferanse Minibuss Asker og Bærum
Utskrift av presentasjonen:

Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013 Odd Romundstad Salgsdirektør Mercedes-Benz Norge

Daimler Buses Markedsleder i verden med 13% markedsandel Yutong komplett- busser 35% TATA Ashok Leyland Xiamen King Long King Long chassis 65% Volvo VW MAN Scania Irisbus General Motors 5 10 15 20

Vår oppfatning av Ruter’s bussmateriellstrategi (med en bussleverandørs øyne) En overgang fra tekniske krav til funksjonelle krav - Meget positivt - Dette krever at man forhåndsdefinerer hvordan man vekter de ulike funksjonene, m.a.o. unngå «synsing» Standardisering – mulighet for gjenbruk av busser - Meget positivt – Krever at man holder det man lover, ikke alle kollektivselskap har klart det, selv om intensjonene var der Fokus på miljø - ta i bruk tilgjengelig teknologi - Vel og bra, men da må unngå å gå i «prøver og forsøk» fellen. Det finnes mye ny teknologi, men man må ikke glemme at dette skal fungere over en hel anbudsperiode (min. 7 år eller lengre). - Hensyntas en «vugge til grav» tankemåte? Hva savner vi? Hva med sikkerhet (aktiv og passiv) – både for passasjerer og sjåfør Dialogkonferanse 18. november 2013

Hvordan ser Daimler buses på fremtiden? Nær fremtid: Daimler buses ser en relativ lav etterspørsel etter busser med elektrisk fremdrift (hybridbusser) i de nærmeste årene. Dette gjelder også rene batteridrevne busser. Årsaken til dette er relativt høye kostnader og mangel på infrastruktur Euro VI: Daimler buses har fokusert på utvikling og testing av Euro VI motorer. Den første bussen bybussen med Euro VI motor ble introdusert allerede på høsten i 2011 (mer enn 2 år før kravet) og vi kan nå i overgangen fra Euro V til Euro VI tilby en komplett by- og turbuss portefølje med Euro VI motorer. Som en tilleggs bonus i utviklingen av den nye generasjon busser med Euro VI motor, har vi oppnådd en reduksjon av drivstoff forbruket med opptil 8,5 % Alternative drivlinjer: Daimler buses er nå i en fase der eksisterende prosjekt med alternative drivlinjer blir evaluert. Dette gjelder både diesel-elektrisk hybrid og tredje generasjon FuelCell busser. I dette arbeidet gjør man nytte av erfaringer fra hele Daimler konsernet samt eksisterende flåte av busser med alternative drivlinjer «I horisonten»: Det er krefter i EU som vil ha nye og strengere krav til utslipp av CO2. Daimler arbeider med dette som bakteppe og vil ha produkter klare hvis de ny kravene blir innført i perioden 2018/2020. Målet er å lansere produkter som har like stor virkningsgrad som dagens Euro VI motorer. Dialogkonferanse 18. november 2013

Forslag til ny materiellbeskrivelse Generelt inntrykk Designmanual - Bør ikke være like rigid som dagens 3 – pkt. sikkerhetsbelter - Fungerer bra på voksne og større barn, men lite egnet for små barn Valg av bussmerke låses - Med dagens system der man har flere forhandlingsrunder, vil dette virke begrensende på operatørenes valgmuligheter Dialogkonferanse 18. november 2013

Takk for oppmerksomheten! Dialogkonferanse 18. november 2013