Distansundervisning i Interreg – kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? Erik Mönness,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Advertisements

Mentale rom en liten innføring i teorien
1 Nettstøttet undervisning Fagskolen Tinius Olsen Kongsberg Terje Mjøen og Ole F. Stevning.
Velkommen som nettstudent!
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Introduksjon til Internett
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
NVU-seminar 2002: Workshop A: Nybegynner Hvordan komme i gang med e-læring? Line Kolås, HiNT
E Morteza Amari, 2006 ”To be online, or not to be online: That is the question!”
Program Trygt læringsmiljø på nett ved høgskolelektor Hanne Maria BingenHanne Maria Bingen Gruppearbeid Vi deler oss i diskusjonsgrupper.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Drift av Vmware ESX Server for HiST
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Revitalisering av IT-studiene Oppsummering av Riga-seminaret og Veien videre frem mot studiestart 2008 Jan Høiberg Juni 2007.
Internettløsning for språkstudier Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Internettløsning for fjernundervisning Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Lærerutdanning som fjernundervisning
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Kevin Hovdahl Holmli Leder ”Det perfekte klasserom” En ny tids skole
Kvalitet i nettbaserte studier Muligheter med HD og 4K konferanse
1 Administratorens hverdag Uninett-konferansen
Slide 1 TDT4290(SIF8080) Kundestyrt prosjekt, 19 aug Slide 1 Introduksjon om prosjektarbeid i TDT4290 (SIF8080) Kundestyrt prosjekt oppstartmøte.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
”To be online, or not to be online: That is the question!”
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
”En likestilt barnehage” -
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Studenthjemmeside- etikk Noen tanker og ideer om studenthjemmeside-produksjon.
vil deltagerne lære blant annet:
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Utdanningskonferansen 2000
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
PedIT. Norsk Nettskole Eid av 4 kommuner Non-profitt Globalskolen > eget selskap Volda, Aurskog, Hamar. Totalt mellom 25 og 30 årsverk.
Læringsdialogen legger grunnlaget for neste steg.
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Utskrift av presentasjonen:

Distansundervisning i Interreg – kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? Erik Mönness, Högskolan Hedmark

Hva er Distansundervisning i Interreg ”It för regional utvekling og hög livskvalitet” •12 2-vekttall/4-poeng kurser bygget fra grunnen av for ”fleksibel læring” •”Folkeopplysning” om IT for små/mellomstore bedrifter (Help-desk) •Det lages et innhold som UNISKA siden kan bruke

Hva er Distansundervisning i Interreg ”It för regional utvekling og hög livskvalitet” •Samarbeid Broby Grafiske i Sunne, Høgskolen Hedmark, Høgskolen i Lillehammer, IDC Arvika, Karlstads universitet, Klaraelvdalens folkhøgskole

kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? •Ja, både distansundervisning generelt •og Interregs distansundervisning

Distansundervisning med video, ”elektronisk klasserom” •Ulike løsninger, men kjent og utprøvet •Ingen ”ny pedagogikk”, ”Det gjenskapte klasserom” •Såkalt synkron undervisning, løsningene er i bruk i nå

Men, •Større krav til organisering og strukturering. •Virker ikke lyd (og bilde) er det katastrofe i andre enden, men lokalt kan en snakke høyere. •  utdrag fra foredrag i 1995, Sunne

Asynkron undervisning •Brevskole •Fax •epost •Internett, som kan være både asynkron og synkron

Fleksibel læring •Kombinasjoner av synkron og asynkron undervisning •Kombinasjoner av fysiske møter og virtuelle møter •Det hele satt i system: Samlinger, internett, telefon •Krever betydelig strukturert forhåndsinnsats av utdanningstilbyder

Fleksibel læring •Valg av pedagogisk tenkemåte: Spenn fra sekvensiell lærling til problembasert/ orientert læring (Egentlig uavhengig av lokal/distans) •Computer Based Training or Computer Assisted Learning •Tekniske løsninger som tar vare på ”systematiseringen”. Flere på markedet, FirstClass, ClassFronter, Web CT og altså Interreg sitt ” Q-learn ”

Q-learn

Så over til ”the real thing”

kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? •Ja, Doktorstudentene er særlig motiverte •Forutsetter at KAU’s doktorskoler vil legge opp utdanningen på denne måten, for ALLE studentene •Det er ikke teknologien, men innhololdsprodusentene som det står på

kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning ? •Et godt opplegg kombinerer fysiske samlinger –Som muliggjør sosialisering, fortrolighet, motivering, formidle med hele mennesket, erfare hva som er spøk og alvor osv. –Alle og/eller lokale studiegrupper •Med Asynkrone –Internett opplegg –arbeide med tradisjonelle bøker/hefter. •Egne studier ”i felt” •Med virtuelle møter, Video eller ”Net-meeting”

kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? •Forskningssamarbeid krever fysiske møter av samme grunner som utbildning •E-post funker meget bra •Men program som Q-learn kan bidra til å systematisere og dokumentere dialogene