Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Teknologi i skolen-prosjekt
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Bård Ketil Engen & Leikny Øgrim
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Veiledning av studenter
Etikk og brukermedvirkning
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Naturvitenskapelig allmenndanning - mer enn kunnskaper i naturfag?
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Naturfag i sommerferien?
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Sørlandske lærerstemne 21. oktober 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Didaktiske analysekategorier
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
FAGSKOLEUTDANNING.
Industrisamfunnet – energi, teknologi og samfunnsutvikling
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Kvalitative og kvantitative metoder
Forklaringstyper i historievitenskapen
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
AI - Kunstig Intelligens
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Praktisk arbeid og naturvitenskapelig allmenndannelse
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
PPU Naturfagdidaktikk Generell innledning 11.01
Sosialkonstruktivisme
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag – mars 2016 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Underveisvurdering: Faglige samtaler i klasserommet B – Samarbeid
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
12. Organisasjonsutvikling
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
12. Organisasjonsutvikling
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk

Hva menes med yrkesretting? •En minimumsdefinisjon: –"Parallell legging av undervisningen i naturfag og yrkesteori hvor mulig." •Yrkesretting av naturfaget –Inneholder ikke dette uttrykket en implisitt påstand om at naturfaglig kunnskap har overføringsverdi til yrkessituasjoner?

Hvorfor yrkesrette ? •Understøtte utvikling av ønskede holdninger? •Bidra til muligheten for dybdeforståelse i teoretisk retning? •Bidra til opplæring i yrkesrelaterte ferdigheter?

Yrkesretting i praksis •Teori med disiplinrelatert relevans? –Bilmekanikere (mekaniske fag): •Om termodynamikk og Carnot-maskinen •Om forbrenning og kjemiske bindingstyper •Om elektrisitet og ohms lov •Om løsninger og løslighet (olje, vann, lakkering, voksing) •Hva skal vi med dette lærer?

Yrkesretting i praksis •Teori med disiplinrelatert relevans? –Frisører (formgivingsfag): •Om mikroorganismer og smitteveier •Om omgang med kjemikalier •Om pH-begrepet •Om elektrisitet, vann og kortslutning

Yrkesretting i praksis •Teori med disiplinrelatert relevans? –Helse- og sosialfag: •Om mikroorganismer og smitteveier •Om genteknologi og mat eller bakteriell medisinproduksjon •Om ernæring, energi og slanking •Om fordøyelsen

Prinsipiell problemstilling –"Hvilke (teoretiske?) kunnskaper i naturfag kan gjøre (eks.) elektrikere bedre forberedt til å kunne: •Etablere ønskede sikkerhetsmessige holdninger? •Løse praktiske problemer i en arbeidssituasjon? •Vurdere helse- og miljørisikoer? •Sette seg inn i nye teknikker og teknologier (bruksanvisninger)? •Omskoleres til andre nærliggende yrker?

Påstand: •Yrker er teknologiske praksiser, •ikke vitenskapelige praksiser –Utøving av yrker sikter mot å løse konkrete problemstilinger og oppgaver. Eventuelle problemer er av "hvordan-karakter". –Vitenskapelige praksiser sikter mot å løse prinsippielle problemstillinger. De sentrale problemene er av "hvorfor-karakter".

Naturvitenskap: •Einstein: –«Scientists are people with an obsession to explain.» •Ref: Svein Sjøberg: Naturvitenskap, demokrati og dannelse - Noen fagdidaktiske perspektiver.

Teknologi: •Formålet er å mestre tilværelsen, minske «friksjon» og «motstand» i ulike situasjoner. –Formålet er slett ikke å komme fram til logisk konsistente forklaringer som er gyldige på tvers av ulike kontekster. Ref: Svein Sjøberg: Naturvitenskap, demokrati og dannelse - Noen fagdidaktiske perspektiver.

Teknologi er ikke naturvitenskap! •Naturvitenskap –Forklare, forstå, begrunne –«Know why» –«Produkt»: Ideer og begreper –Det generelle •Teknologi –Løse praktiske problemer –«Know how» –«Produkt»: Materielle ting –Det spesielle –Ref: Svein Sjøberg

Teknologi  naturvitenskap •Innebærer utvikling av teknologi bare å anvende naturvitenskapelig kunnskap? Naturvitenskaplig kunnskap Teknologi

Teknologi  naturvitenskap •Denne hierarkiske modell er forlatt –Utvikling av dampmaskiner: •Ingeniørene brukte Pambours begreper 'belastning', 'fart' og 'fordampningskapasitet', ikke teorien til Carnot* som var uavhengig av designmessige trekk. –Layton, David Science Education and praxis: the Relationship of School Science to Practical Action. Studies in Science Education 19: –*Carnot sitt teorem: Ingen maskin kan være mer effektiv enn en reversibel maskin som arbeider mellom to faste temperaturer (de i carnot-syklusen). Effektiviteten til maskinen vil avhenge bare av disse to temperaturene.

Teknologi  naturvitenskap •Denne hierarkiske modell er forlatt –Utvikling av dampmaskiner –Utvikling av dieselmotoren: •Cornot formulerte sitt teorem. Diesel strevde i mange år sammen med teknikere hos MAN, og endte opp med en motor som ikke fulgte Carnot syklusen. –Layton, David Science Education and praxis: the Relationship of School Science to Practical Action. Studies in Science Education 19:

Teknologi  naturvitenskap •Denne hierarkiske modell er forlatt –Utvikling av dampmaskiner –Utvikling av dieselmotoren •Hvorfor har vi egne tekniske fagutdanninger?

Transformeringer som er nødvendig for at naturvitenskapelig kunnskap skal kunne møte praksis: – Abstraksjonsnivået må justeres –Naturvitenskapelig kunnskap må ´ompakkes´ for å bringe sammen adskilte kunnskaper (fra forskjellige subdisipliner). –Rekontekstualisering: Naturvitenskapelig kunnskap som er knyttet til idealiserte situasjoner må igjen knyttes til / tilpasses kaotiske realiteter.

Transformeringer som er nødvendig for at naturvitenskapelig kunnskap skal kunne møte praksis: –Dette innebærer et arbeid som må gjøres, jeg velger å kalle det «Layton-arbeid» ! –Layton, David Science Education and praxis: the Relationship of School Science to Practical Action. Studies in Science Education 19: –Edgard. W. Jenkins (1994): Public understanding of science and science education for action. Journal of Curriculum Studies vol 26 p

Forholdet mellom naturfag og praktisk handling Figuren viser konstruksjon og de- og re-konstruksjon av naturvitenskapelig kunnskap i følge David Layton –Layton, David Science Education and praxis: the Relationship of School Science to Practical Action. Studies in Science Education 19:43-79.

Problemer knyttet til yrkesretting •Relevans •Transformering •Arbeidsdeling –Hvem sin jobb er det å ha kunnskap om teoretiske aspekt?