Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Hurum PPTs erfaringer med LP
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
”Det koster å være kul!” ”Knapphetens tyrrani!
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Global Dignity Day Klikk for film:.
Presidentens vin Et element av påskjønnelse for positive bidrag til klubbens virksomhet, indre miljø eller omdømme. Månedlig eller etter behov Tildeles.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden i skolen
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Livsstilsending - uke 5 -
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Februarnytt for Titt i hålå 2017
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Roller og forventninger
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid

Lyttevenner i skolen Fylkeseldrerådets prosjekt for å bygge bro over generasjonsgrenser Av Tor Peersen

Hva er en lyttevenn? En lyttevenn er en person som deltar i skolens arbeid med leseforståelse – ofte en pensjonist. Vanligvis 3 lyttevenner pr klasse, som plasseres i et rom i klasserommets nærhet Elevene leser (alene) sammen med sin lyttevenn. Alle elevene deltar. Mange gode sideeffekter – elev og lyttevenn blir alltid gode venner!

Mottaksskolen i Kristiansand En pekefinger følger ordene mens de langsomt leses høyt. Venn. Verden. Vær. Vivian. Vase. Vinter. Veske. - 13 år gamle Shadiya Jimale fra Somalia lukker boka når hun er ferdig. – Kjempebra, sier hennes 67 år gamle lyttevenn Inger Johanne.

…….kjempebra!

Foranledningen Ideen om lesevenner / lyttevenner i skolen ble presentert av Nordland fylkeseldreråd under landskonferansen for fylkeseldreråd i Bodø i juni 2008. Utviklet i et samarbeid mellom Nordland fylkeseldreråd og Høgskolen i Nordland etter en ide` hentet fra England. Vest-Agder fylkeseldreråds sekretær fikk til oppgave å fremme forslag til prosjektbeskrivelse for tilsvarende i Vest-Agder.

Prøveprosjektet i Vest-Agder Prosjektbeskrivelsen ble presentert på fylkeseldrerådets høstkonferanse den 15. oktober 2008.   Prøveprosjekt med kommunene Vennesla, Kristiansand og Farsund som deltakere ble iverksatt i juni 2009 Ordinær drift fra 27. mars 2010

Formålet Formålet med prosjektet er å bygge bro mellom generasjonene, og herunder utvikle en modell for eldres aktive deltakelse i skolen, for å stimulere og motivere leseferdighet og leselyst hos barn i alderen 7 til 9 år i samarbeid med skolens pedagogiske personale.

…det greit med lyttevenner for de er rolige i stemmen…

Tilnærmet gratis for kommunene Lyttevennene får ikke lønn Transportkostnader til og fra skolen må dekkes, ved behov. Kaffe ved evalueringsmøter og sosiale sammenkomster!

Lov om Eldreråd i kommuner og fylkeskommuner Loven pålegger alle kommuner og fylkeskommuner å opprette eldreråd Eldrerådet har ingen lovbestemte oppgaver, men kan ta opp saker som angår eldre I Vest-Agder har eldrerådene vært pådrivere i lyttevennarbeidet

Samarbeid er viktig!   Erfaring viser at samarbeid mellom eldreråd oppvekstetat i kommunen, skolenes rektorer og frivilligsentralen gir optimalt resultat. Mange eldrerådsmedlemmer har valgt å bli lyttevenner selv

Muligheter Norge har i dag ca 400 000 ”eldre” i aldersgruppa 67-80 år. De fleste av dem kan lese godt Det er like mange barn i aldersgruppa 6 -12 år (ca. 400 000). Mange barn, ikke minst i Norge, sliter med leseforståelsen Norske barn scorer dårlig på skoletester i de fag som måles internasjonalt (norsk, matematikk, naturfag). Ikke minst i lesing ligger Norge langt under de land man kan forvente å sammenlikne seg med (eks. Finland)

Hva gjør en lyttevenn ? En lyttevenn skal lytte til elevenes lesing og forklare vanskelige ord og sammenhenger i teksten som elevene ikke forstår.   Eleven leser i ca. 6 - 8 minutter fra en på forhånd valgt tekst. Det er gjerne tre lyttevenner pr. klasse

Stor leseglede på Berge skole

Hvem er elevene? Målgruppen er elever i 2. og 3. klasse, 7 – 9 år Elevene møter gjerne lyttevennene i norsktimen eller i andre timer det måtte passe for den enkelte skole. Ved enkelte skoler har rektor/lærerpersonale valgt også å etablere lyttevennordning for elever i 4. og 5. Klasse.

Hvem er lyttevennene? Lyttevennene er gjerne pensjonister som har tid til overs og som trives i selskap med barn. Andre enn pensjonister som har lyst og anledning kan selvsagt ta del i arbeidet som lyttevenner

Det må være kake på avslutningsfesten!

Eldre i lokalsamfunnet utgjør en stor ubrukt ressurs FN – vedtak 1991: … eldre skal forbli integrert i samfunnet, delta aktivt i utforming og gjennomføring av politikken som direkte angår deres velferd, og dele sine kunnskaper, ferdigheter og erfaringer med yngre generasjoner………

Gode lesemøter Det hender lesevennen får morsomme kommentarer og spørsmål: Hva er egentlig en bilring? ”Hvorfor har du så stor nese?” Min lesevenn fra i fjor var 85 år, hvor gammel er du - 100? Følger du med??

Skolenes tilbakemedliger - synergieffekter Venner for livet Reservebesteforeldre for de som ikke har besteforeldre ev. har besteforeldre langt borte De eldre representerer trygghet og stabilitet i rommet Det har positiv innvirkning på barns syn på eldre og omvendt Meningsfylt og inspirerende oppgave for mange eldre, ikke minst de som ikke har barnebarn i nærheten

…gode venner

Hva mener rektor? Rektor Liv Midttun v/ Ore skole i Farsund: Vi var så heldig å bli med i dette prosjektet ved oppstart høsten 2009. Vi startet da opp med to klasser og fem lesevenner. Skolen så fort at dette var et tiltak med stor gevinst for store og små. Viktige og gode relasjoner mellom generasjoner ble etablert og elevene gledet seg til å få besøk på tirsdager og torsdager. De eldre har også blitt en ressurs for elevene og skolen i forbindelse med juleverksted og andre aktiviteter.   Dette er noe jeg som rektor vil anbefale på det varmeste til andre skoler! 

Hva sier læreren? Det var noe elevene tydelig gledet seg til, - det var ukas høydepunkt. Det var stas å komme først ut. Vi har og har hatt lyttevenner med evner til å se det enkelte barn, gi dem en trygg og spesiell ramme rundt lesingen - det var tydelig at de fant kontakten Jeg har arbeidet på mange skoler på ulike kanter i landet vårt. Har møtt mye leseglede, men det slo meg da jeg begynte på Kvarstein skole i Vennesla at barna liksom forsvant inn i boka- full konsentrasjon.

Melding fra skolene meningsfullt – for både elever og pensjonister miljøet bedres i klassen mer ro i klassen elevene gleder seg til dagen lyttevennene kommer nye ”besteforeldre” mer lesing med lyttevennprosjektet

Andre erfaringer Tydelig at elevene koste seg. Sikkert flere grunner til det, men jeg tror lyttevennene har bidratt mye her – både til å fremme leseforståelse, en god atmosfære og en positiv opplevelse rundt lesingen.   Lyttevenner er verdifulle ressurser. Dette må vi ta vare på. Det er derfor viktig å legge til rette for en god dialog/samtale der vi kan drøfte ting som kan ha kan ha kommet opp i lyttevennstundene, at vi setter av f.eks. friminuttet før og/eller etter lesestunden der vi kan evaluere hva som fungerer/ evt. ikke fungerer.

Lyttevenners erfaringer Dette har gitt meg en skikkelig vitamininnsprøytning! En kan håpe at det har en betydning at noen hører på og hjelper de videre hvis det er ord og sammenhenger de ikke forstår…….. Det har imponert meg å se hvilken glede de har fått av å lese, og at de er så tillitsfulle Jeg synes det er et spennende prosjekt for å utvikle elevenes leseferdigheter. Dette liker jeg å delta i.

Elevene Det er greit fordi de er pensjonister og er rolige i stemmen. Det er gøy å lese for Tore. Han spør meg hva jeg har gjort. Yes at dere valgte Tore til min lesevenn ... Han tuller og litt. Jeg forteller litt om meg. Han er den beste lesevenn som fins. Det er gøy med lesevennen!  De er snille og koselige. De hjelper meg hvis jeg sier noe feil. Jeg synes det er greit og ut å lese. Lesevennen min er grei

Drop out Manglende leseferdighet etter grunnskolen eksisterer også i Vest-Agder. Statistikkene er dyster lesning. 3,5 prosent slutter i videregående skole i løpet av året. 198 elever (2009).

Kostnader ved leksehjelp Kristiansand kommune: Budsjett for leksehjelp 2011: 7,8 mill. kr

Hjelper lyttevennprosjektet på leseferdighet? Lærere og rektorer med erfaring gir uttrykk for at leseferdigheten styrkes gjennom lyttevennprosjektet

Vi kan videreutvikle lyttevennprosjektet: Se for dere hvilken kunnskapsbase og hvilke ferdigheter de eldre besitter: Sangskatten Kunst og håndverk Naturkunnskaper Fortellerkunsten Historie Matematikk-kunnskaper Lokalkunnskap …..

Media Mediebedrifter i Vest-Agder har vært opptatt av lyttevennprosjektet og har medvirket positivt til å spre kunnskap om prosjektet Avisen Fædrelandsvennen har omtalt lyttevennprosjektet svært positivt på lederplass tre ganger! Alle avisene har hatt store oppslag om virksomheten NRK-Sørlandet har omtalt prosjektet ved en anledning

Ros Alle barna får ros av lyttevennene sine. Det er kanskje det viktigste elementet i lyttevennprosjektet?

Statsråd Kristin Halvorsen: Takk for informasjonen du sendte om prosjektet med lese- og lyttevenner. Å lære elever å bli flinke til å lese er en av skolens viktigste oppgaver, og jeg synes det er veldig positivt at også krefter utenfor skolen kan bidra som ekstra ressurs. Særlig positivt synes jeg det er at prosjektet bringer sammen barn og pensjonister, til felles glede og nytte. Jeg er imponert over organisering og resultater, og ønsker lykke til i det videre arbeidet.

Resultater Pr. februar 2012 er 12 av 15 kommuner i gang med prosjektet Mer enn 150 pensjonister er engasjert som lyttevenner

Videreføring Lyttevennarbeidet er forankret i fylkeselderådet.   Lyttevennarbeidet er forankret i fylkeselderådet. Kommunene viderefører arbeidet selv i et samarbeid mellom eldreråd, oppvekstetat og frivilligsentral Universitetet i Agder har meldt sin interesse for å medvirke i arbeidet

….en blir jo helt rørt av dette…….

Utfordringen Hjelp oss å finne lyttevennene!

www.vaf.no